Gå til innhold

Har lyst til å begynne med klatring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde for noen år siden klatring og det er egentlig noe jeg kunne tenkt meg å fortsette med, men så har jeg ingen å klatre med og ikke har jeg brattkort heller. Noen som har en god løsning på "problemet"? 

Anonymkode: 5cb62...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meld deg på kurs! Du trenger ikke å ha med deg noen. Der får du hjelp av instruktører og etterhvert de andre som går der. Det er bare å sette i gang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at dette er en av de hobbyene du kan ha, hvor du øker dødsrisikoen markant?

Jeg vil ikke ta fra deg gleden ved å prøve en ny hobby, men jeg har kjent to som døde i klatreulykker. Dette var folk som jeg antar hadde en viss peiling. Og prosentvis, i forhold til hvor mange som driver med klatring, er det stygt.

Dette var is-/vinterklatring. Kanskje det er tryggere sommerstid.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Meld deg på kurs! Du trenger ikke å ha med deg noen. Der får du hjelp av instruktører og etterhvert de andre som går der. Det er bare å sette i gang! 

Supert! Da gjør jeg det når jeg får anledning til det, trodde man måtte være to for å melde seg på kurs.

Anonymkode: 5cb62...4e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, T-Rex skrev:

Du er klar over at dette er en av de hobbyene du kan ha, hvor du øker dødsrisikoen markant?

Jeg vil ikke ta fra deg gleden ved å prøve en ny hobby, men jeg har kjent to som døde i klatreulykker. Dette var folk som jeg antar hadde en viss peiling. Og prosentvis, i forhold til hvor mange som driver med klatring, er det stygt.

Dette var is-/vinterklatring. Kanskje det er tryggere sommerstid.

Leit å høre. Jeg tenkte i hovedsak å klatre inne. 

Anonymkode: 5cb62...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Leit å høre. Jeg tenkte i hovedsak å klatre inne. 

Anonymkode: 5cb62...4e7

Da går det nok ganske bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg, samboer og barnet mitt driver med klatring. Inneklatring. Vi ELSKER det!

Hvis du ønsker å klatre i tau, så kan du melde deg på nybegynnerkurs/topptaukurs, da får du nødvendig sikkerhetsopplæring for å kunne ta topptaukort og da kunne sikre selvstendig om du har en klatrepartner. Noen klatresentre har autobelay (automatisk sikringsmaskin drevet av en fjærmekanisme), som vil si at du kan tauklatre alene. Dette har jeg prøvd og det var helt knall! Oslo Klatresenter har dette vet jeg.

Videre kan man jo også ta ledkurs og ta brattkort etc om man ønsker dette :jepp:

Noen klatresentre har også bli kjent grupper, det finnes gjerne sider på Facebook for det området man bor i hvor man kan forespørre klatrepartnere. Eller rett og slett forsøke å bli kjent med noen på det klatresenteret du tilhører.

Hvis du ønsker å klatre alene, har du muligheten til å buldre. Jeg er ikke sikker på hvor mye du vet, men buldring er hvert fall klatring på lavere vegger uten tausikring, men med tjukkaser under som man kan falle/hoppe/lande på. Dette er også en veldig sosial måte å klatre på og lett å komme i kontakt med folk føler jeg. Og hvis man da har topptaukort, så er veien "kort" til å finne noen å klatre med. Jeg har hvert fall gjort det slik mange ganger. Blir stående og prate litt, og de f.eks nevner at de har lyst til å prøve tau, så er jeg raskt ute med å tilby at jeg kan sikre dem litt hvis de ønsker det :nigo:

Klatring er en fantastisk hobby! Så kjør på, og bare spør om det skulle være noe du lurer på :danse:

:smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, sikkerhetsmessig, så har jeg aldri opplevd noen ulykker ved tauklatring. Så lenge man følger kameratsjekker, er oppmerksom på utstyret man bruker og at man sikrer korrekt, så skal det en god del til for at det skal skje noe galt. Hvis man faller, så faller man ikke så veldig langt (faller gjerne litt lenger på led, men topptau er rimelig safe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også hende at klatresenteret har klatregrupper for ulike nivåer. Det passet aldri for meg, da jeg jobber turnus, men mitt inntrykk er at det ofte er folk som ikke har andre å klatre med som blir med på grupper/får instruksjon. 

Anonymkode: c1a44...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Supert! Da gjør jeg det når jeg får anledning til det, trodde man måtte være to for å melde seg på kurs.

Anonymkode: 5cb62...4e7

Nei man trenger absolutt ikke å være to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, T-Rex skrev:

Du er klar over at dette er en av de hobbyene du kan ha, hvor du øker dødsrisikoen markant?

Jeg vil ikke ta fra deg gleden ved å prøve en ny hobby, men jeg har kjent to som døde i klatreulykker. Dette var folk som jeg antar hadde en viss peiling. Og prosentvis, i forhold til hvor mange som driver med klatring, er det stygt.

Dette var is-/vinterklatring. Kanskje det er tryggere sommerstid.

Jøss så positiv du er da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...