Gå til innhold

Godt liv for en katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan vi gi en katt et godt liv?

Vi er et par på 25 år som bor 1,5 time unna all annen familie. Vi hadde en katt som vi elsket svært høyt, men han ble påkjørt i 30-sonen rett bortenfor leiligheten vår for 6 mnd siden. Da vi hadde katten hadde vi katteluke slik at han hele dagen kom og gikk som han ønsket. Han var alene ca. én helg i mnd, når vi dro for å besøke familie fredag-søndag. Vi fylte selvsagt godt opp med både mat og drikke. Det virket aldri som at dette var noe problem, men jeg slet alltid med dårlig samvittighet. Når vi dro 1,5 uke til Italia fikk vi familie og naboer til å stikke innom for å gi han kos og mat ca. annenhver dag, og han virket helt upåvirket av dette når vi kom hjem. Da hadde vi også satt opp et lite kamera for å sørge for at han fikk nok kos, mat og omsorg (ja, sikkert unødvendig, men vi tenkte på han hver dag mens vi var borte og ville ha denne betryggelsen...). Vi rakk dessverre ikke å feire verken jul eller påske med han, men denne påsken har vi f.eks. vært bortreist i en uke, og i julen var vi bortreist i to uker. Dette ønsker vi, og dette trives vi med - familie er viktig for oss.

Vi var veldig glad i katten vår, og han var veldig glad i oss. Vi har felt mange tårer over han. Han viste aldri noe tegn til å være misfornøyd, annet enn at han var oppmerksomhetssyk når vi kom hjem - men det var han etter bare en arbeidsdag også. 

Utfordringen nå er: vi har fryktelig lyst på ny katt, men vi er usikre på om vi kan vi det livet han fortjener. Vi kommer sannsynligvis til å fortsette å ville dra bort 1,5 uker eller mer om sommeren, 1-2 uker om julen, 1 uke i påska, og ca 1 helg i mnd... Er dette fælt for en katt? Er det vanlig? Hva gjør dere, om dere er i lignende situasjon? 

Dersom vi hadde bodd der familien vår bor hadde ikke det vært et spørsmål engang, for da hadde ikke vi reist like mye, i tillegg til at kattepass ville vært tilgjengelig... Men vi kommer ikke til å flytte dit. Har forøvrig nettopp kjøpt oss hus midt oppi skauen, så vi tror faren for påkjørsel er noe redusert... :)

PS: innekatt er ikke et alternativ for oss.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes kanskje ikke katten skal være så lenge alene, med mindre dere får noen til å dra innom hver dag og bruke litt tid der. Selv benytter vi oss av den lokale veterinærens kattehotell. Det finnes ikke et slikt tilbud til dere da?

Forøvrig høres dere ut som noen kjempefine mennesker med gode hjerter, så hvis siste utfall er slik dere har gjort det til nå, så tror jeg denne katten har det mye bedre enn veldig mange andre katter uansett.

Anonymkode: 1de7e...5b1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at noen kommer innom "ca. annenhver dag" ikke er bra nok. 

Hva med å finne en kattepasser? Søker dere på Google, kommer det opp ganske mange treff på kattepassere. Jeg har også en venninne som har kattepass som en kjær hobby og ekstrainntekt. 

En katt bør ha tilsyn minst en gang i døgnet, gjerne oftere. Og det holder ikke bare å sette frem mat og vann, og tømme doen. Katten bør få kos, oppmerksomhet og litt lek. 

Anonymkode: 01f1a...ccf

• Liker 5
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes kanskje ikke katten skal være så lenge alene, med mindre dere får noen til å dra innom hver dag og bruke litt tid der. Selv benytter vi oss av den lokale veterinærens kattehotell. Det finnes ikke et slikt tilbud til dere da?

Forøvrig høres dere ut som noen kjempefine mennesker med gode hjerter, så hvis siste utfall er slik dere har gjort det til nå, så tror jeg denne katten har det mye bedre enn veldig mange andre katter uansett.

Takk for innspill :)

Helt enig i at katten ikke skal være så mye alene, det er derfor jeg hittil har sagt til mannen at vi ikke skal få oss ny... men kattehotell er et godt forslag, jeg skal sjekke det opp :) Kan du fortelle litt mer om det? Hvordan går det for seg? Er han sammen med mange andre katter da, eller er han inne i et bur dagen lang?...

Takk :) Vi har ikke fått oss ny katt ennå... mannen vil veldig gjerne, men jeg vil ikke før vi har funnet en løsning på disse gangene vi reiser bort. 

Vil det evt. hjelpe om det er to katter som har selskap i hverandre?

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at noen kommer innom "ca. annenhver dag" ikke er bra nok. 

Hva med å finne en kattepasser? Søker dere på Google, kommer det opp ganske mange treff på kattepassere. Jeg har også en venninne som har kattepass som en kjær hobby og ekstrainntekt. 

En katt bør ha tilsyn minst en gang i døgnet, gjerne oftere. Og det holder ikke bare å sette frem mat og vann, og tømme doen. Katten bør få kos, oppmerksomhet og litt lek. 

Litt dårlig formulert, i løpet av 1,5 uke var det noen innom minst annenhver dag. Altså en dag var en nabo innom to ganger, og så kunne det gå en hel dag frem til et familiemedlem kom. Men jeg er helt enig i at noen burde være der opp til flere timer hver dag - det er nok derfor jeg er så usikker og slet med dårlig samvittighet når vi gjorde det slik...

Jeg har sett at der er noen som driver med kattepass/hjemmebesøk, og det er nok et alternativ ja :) Da må vi belage oss på 1-2000 kr i kattepass om vi er borte 1-2 uker, men det er helt greit!

Helt enig i det du skriver :)

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Kaiaermeg skrev:

Helt enig i at katten ikke skal være så mye alene, det er derfor jeg hittil har sagt til mannen at vi ikke skal få oss ny... men kattehotell er et godt forslag, jeg skal sjekke det opp :) Kan du fortelle litt mer om det? Hvordan går det for seg? Er han sammen med mange andre katter da, eller er han inne i et bur dagen lang?...

Takk :) Vi har ikke fått oss ny katt ennå... mannen vil veldig gjerne, men jeg vil ikke før vi har funnet en løsning på disse gangene vi reiser bort. 

Kattehotellet er er rom med 6 bur inne i et større rom, sånn at hver katt har sitt eget rom også er det et fellesareal. De er i fellesarealet på tur, så ukjente katter er aldri sammen alene. Men det er god underholdning for de som er på rommene sine å se på den som har «friminutt», Hehe. Har man flere katter man leverer kan de få lov å være sammen i fellesområdet hvis eier ønsker det. Det er ansatte innom flere ganger om dagen og koser og steller med dem. Katten vår elsker å være der (virker det som for oss😉) koster ca 120-150kr døgnet her vi er, husker ikke eksakt pris.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kattehotellet er er rom med 6 bur inne i et større rom, sånn at hver katt har sitt eget rom også er det et fellesareal. De er i fellesarealet på tur, så ukjente katter er aldri sammen alene. Men det er god underholdning for de som er på rommene sine å se på den som har «friminutt», Hehe. Har man flere katter man leverer kan de få lov å være sammen i fellesområdet hvis eier ønsker det. Det er ansatte innom flere ganger om dagen og koser og steller med dem. Katten vår elsker å være der (virker det som for oss😉) koster ca 120-150kr døgnet her vi er, husker ikke eksakt pris.

Det høres jo veldig bra ut! Tusen takk for godt svar :) Kanskje vi kan få oss ny katt likevel <3 

Skrevet
5 timer siden, Kaiaermeg skrev:

Det er forskjellig fra "hotell til hotell". Noen steder kan kattene gå sammen hele tiden, andre steder (de fleste) sitter de bare i bur hele tiden. Jeg har nettopp flyttet og skal stikke innom kattehotellet der jeg vurderer å ha min katt neste ferie. Man kan fint avtale å komme innom for å se seg rundt.

Om du har venner i nærområdet som liker katter, kan kanskje katten være på besøk hos dem mens du er bortreist? Det har jeg ofte gjort. Da må katten selvsagt være inne mens den er der.

To katter kan være kjekt, om de liker hverandre.Da kan de ha stor glede av hverandre. 

PS: Anbefaler voksne katter, da det er veldig mange som har hatt det tungt og trenger et godt hjem. Det virker som dere er oppriktig opptatt av at katten(e) skal få det godt hos dere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja så klart dere kan ha katt :)  Men sjekk ut kattehotell slik noen her sier, da slipper du å ha dårlig samvittighet når du er på ferie. Jeg har to stykker, og de er skikkelig gode kompiser, så de deler rom på hotell når jeg reiser på ferie. De deler da fellesareal med 4-5 andre katter, hvor de har masse leker og uteareal. Hotellet sender også snap eller mail hver dag med oppdatering slik at man ser kattene har det supert. Mine er innekatter, men har inngjerdet hage (ca 2 mål), og katteluke da jeg er redd for at de skal bli påkjørt. Tror ikke de har et fælt liv pga dette, de kan klatre i trær, jakte på mus og fugler og gjøre alt det vanlige utekatter gjør bortsett fra å slåss med ukastrerte katter eller pisse på naboens tomt :fnise:

På hotellet vi bruker må kattene være vaksinert og kastrerte, men det var en selvfølge for meg uansett, men greit å vite om man må finne plass i siste liten.

Anonymkode: 4780a...93b

Skrevet
17 minutter siden, Tvist skrev:

Det er forskjellig fra "hotell til hotell". Noen steder kan kattene gå sammen hele tiden, andre steder (de fleste) sitter de bare i bur hele tiden. Jeg har nettopp flyttet og skal stikke innom kattehotellet der jeg vurderer å ha min katt neste ferie. Man kan fint avtale å komme innom for å se seg rundt.

Om du har venner i nærområdet som liker katter, kan kanskje katten være på besøk hos dem mens du er bortreist? Det har jeg ofte gjort. Da må katten selvsagt være inne mens den er der.

To katter kan være kjekt, om de liker hverandre.Da kan de ha stor glede av hverandre. 

PS: Anbefaler voksne katter, da det er veldig mange som har hatt det tungt og trenger et godt hjem. Det virker som dere er oppriktig opptatt av at katten(e) skal få det godt hos dere.

Jeg fant nettopp nettside til nærmeste kattehotell, og det virket veldig bra. Der hadde de egne (store) bur + lufting separat. Tenker at vi tar turen for å se hvordan det virkelig er - fantastisk at det finnes slike alternativer for de som virkelig ønsker katt med samtidig vil ha litt fleksibilitet :)

De vi føler oss komfortable med å spørre om pass bor 1,5 time unna, så det er derfor jeg har tenkt at vi kanskje ikke burde få oss katt igjen. I tillegg er det mange dyr i familien fra før, så jeg har inntrykk av at de ikke vil bli "belastet" med enda ett...

Ja, jeg tenkte evt. på et søskenpar dersom vi skal ha kattunger :) Har lest at de gjerne finner trygghet i hverandre. Takk for tips, jeg har sett at per i dag er det to voksne katter som selges via dyrebeskyttelsen her. Det stemmer, det er veldig viktig for oss å vite at vi kan gi katten(e) et godt liv :hjerte:

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja så klart dere kan ha katt :)  Men sjekk ut kattehotell slik noen her sier, da slipper du å ha dårlig samvittighet når du er på ferie. Jeg har to stykker, og de er skikkelig gode kompiser, så de deler rom på hotell når jeg reiser på ferie. De deler da fellesareal med 4-5 andre katter, hvor de har masse leker og uteareal. Hotellet sender også snap eller mail hver dag med oppdatering slik at man ser kattene har det supert. Mine er innekatter, men har inngjerdet hage (ca 2 mål), og katteluke da jeg er redd for at de skal bli påkjørt. Tror ikke de har et fælt liv pga dette, de kan klatre i trær, jakte på mus og fugler og gjøre alt det vanlige utekatter gjør bortsett fra å slåss med ukastrerte katter eller pisse på naboens tomt :fnise:

På hotellet vi bruker må kattene være vaksinert og kastrerte, men det var en selvfølge for meg uansett, men greit å vite om man må finne plass i siste liten.

Anonymkode: 4780a...93b

Så godt å høre at du har god erfaring med kattehotell! :) Det virker som en fantastisk løsning, dumt jeg ikke har tenkt på det tidligere! Jeg fant nettsiden til nærmeste kattehotell, så jeg tenker å dra dit for å se hvordan det er. I følge bilder og tekst har hver katt eget stort bur + fellesområde for lufting. 

Dit vi skal flytte har vi hage på bakside av huset, som går direkte over i skogområdet og opp på et fjell, så jeg tror det er paradis for en katt! Risikerer selvsagt at han kan gå seg vill eller ende opp på andre siden av fjellet, men vi skal ha den inne frem til stedssans er godt utviklet. Det er veldig lite trafikk der siden vi bor øverst på fjellet, så vi hååper at det ikke blir enda en påkjørsel...

AnonymBruker
Skrevet

Omtrent hvor bor du, TS? (Du trenger ikke oppgi nøyaktig adresse, men kjekt å vite hvilket område.) 

Da er det enklere å anbefale hvilke alternativer som er tilgjengelig på stedet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å skaffe dere to katter? Da har de jo selskap i hverandre å, hvis dere er mye ute å reiser :)

Anonymkode: c115f...0e8

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Omtrent hvor bor du, TS? (Du trenger ikke oppgi nøyaktig adresse, men kjekt å vite hvilket område.) 

Da er det enklere å anbefale hvilke alternativer som er tilgjengelig på stedet. 

I Ålesund :) det nærmeste jeg har funnet hittil er Pusenfryd, og det virker ok :) kom gjerne med tips! 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å skaffe dere to katter? Da har de jo selskap i hverandre å, hvis dere er mye ute å reiser :)

Jeg lurer faktisk på om det blir to stk ja :) greit med selskap i hverandre når vi reiser bort kun for en helg, men etter å ha postet her tror jeg kattehotell er det beste alternativet når det er snakk om jul, påske, sommerferie :)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kaiaermeg skrev:

Jeg lurer faktisk på om det blir to stk ja :) greit med selskap i hverandre når vi reiser bort kun for en helg, men etter å ha postet her tror jeg kattehotell er det beste alternativet når det er snakk om jul, påske, sommerferie :)

Greit med kattehotell når dere blir borte over en lengre periode ja :) jeg har tre puser, å de har så utrulig mye glede i hverandre. Så herlig å se på :)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Greit med kattehotell når dere blir borte over en lengre periode ja :) jeg har tre puser, å de har så utrulig mye glede i hverandre. Så herlig å se på :)

Så koselig 😍 

Begynner å kjenne på at dette faktisk kan være mulig, uten at vi må kjenne på dårlig samvittighet når vi reiser bort. Skal sjekke opp kattehotellet, og så lurer jeg på om jeg faktisk skal overraske samboeren. Han var helt knust når pusen ble påkjørt, og snakker om det som om det skjedde i går. Han vil veldig gjerne ha ny, det er vell jeg som har bremset det pga jeg vil være helt sikker på at vi har en god løsning... Så kanskje det blir årets bursdagsgave, han hadde nok blitt så glad at han begynte å gråte 😍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Kaiaermeg skrev:

Så koselig 😍 

Begynner å kjenne på at dette faktisk kan være mulig, uten at vi må kjenne på dårlig samvittighet når vi reiser bort. Skal sjekke opp kattehotellet, og så lurer jeg på om jeg faktisk skal overraske samboeren. Han var helt knust når pusen ble påkjørt, og snakker om det som om det skjedde i går. Han vil veldig gjerne ha ny, det er vell jeg som har bremset det pga jeg vil være helt sikker på at vi har en god løsning... Så kanskje det blir årets bursdagsgave, han hadde nok blitt så glad at han begynte å gråte 😍

Vi hadde også en pus som ble påkjørt for rundt ett år siden, så skjønner godt at han ble knust. Man blir jo så forferdelig glad i de lille pelsbarna ❤️ God ide å overraske han ja, da blir han nok veldig glad! ☺️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det langt til nærmeste nabo? Om dere hadde blitt kjent med folk i nærområdet er det jo ikke umulig at de eller tenåringsdatteren ville passet katten for noen hundrelapper. Jeg hadde elsket å passe naboen sin katt da jeg var ung tenåring :P 

Ellers tenker jeg det kommer litt an på katten. Katter har veldig ulike personligheter, noen er klengete og usikre, andre kan godt være ute i 24 timer før de stikker hjemmom. 

Å skaffe søsken betyr ikke at de vil komme overens, forresten. Pga ulike personligheter kan kattene mislike hverandre selv om de er søsken. Fikk to katter som veldig unge kattunger selv, og de var alltid kjølige mot hverandre. Skal sies at jeg tror den ene av de to var litt traumatisert og forstod iokke kattespråk så godt. 

Jeg tror forresten at katter som blir påkjørt i 30 sone er sjeldent, så det var ikke deres feil. Jeg bor 30m fra en vei med lite trafikk og ingen konkret fartsgrense. Tror folk kjører mellom 30-60 her. Har aldri opplevd at kattene mine har blitt påkjørt, og npr jeg er ute med de ser jeg at de løper og gjemmer seg lenge før bilene kommer nær

Anonymkode: 8782f...8e7

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, Kaiaermeg skrev:

Husk å booke tidlig! Her blir hotellet fullbooket i fellesferiene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...