Gå til innhold

Den latterlige høyreregelen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt mye i Euorpa og har lagt merke til at Norge er ekstremt sære på dette med høyreregel. Vi bruker høyreregelen usedvanlig mye i forhold til resten av den veslige verden.

I Norge er de færreste veier forkjørsregulert. Man er tvunget til å følge med på trafikken fra høyre nesten uansett hva slags vei man kjører på. Unntaket er trafikk fra høyre som kommer fra privat vei, gårdstun, parkeringsplass osv. Men er man ikke kjent i området er det i praksis umulig å vite om veistumpen man kimter i der langt fremme er en vei man har vikeplikt for eller ikke.

Denne irritasjonen gjorde at jeg måtte finne ut hvorfor så få veier i Norge er forkjørsregulert. Særlig når nærmest alle andre land forkjørsregulerer sitt veinett. Høyrergelen er i alle andre land svært lite brukt.

Og jeg fant svaret. I en analyse fra statens vegvesen kommer begrunnelsen frem. Og hold dere fast.

På 60-tallet ville myndighetene forkjørsregulere alle hovedveier og overordnede veier i tråd med praksisen i resten av den vestlige verden. Men under utredningen kom det frem lokale protester som fryktet høye hastigheter og flere ulykker. Og dermed ble det slik. Og slik har det vært til nå. Norge lar være å forkjørsregulere veier basert på denne "vitenskapen" fra 60-tallet.

At all vitenskaplig kunnskap tilsier noe annet spiller ingen rolle. Her på bjerget har vi bestemt oss.

Så da får vi fortsette med ulykker, nesten-ulykker og dålrig trafikkavvikling på grunn at det er plett umulig å vite om en vei fra høyre er gårdstun, parkeringsplass, vei åpen for alminnelig ferdsel osv. Så da stopper man bare uansett så fort man ser noe som ligner en vei fra høyre.

Effektivt.

 

Anonymkode: 235aa...c89

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvor i Norge du befinner deg, men bortsett fra i en del bygater og de fleste boligområder virker de aller fleste veger forkjørsregulert her jeg bor. Og i bygatene og boligområdene er det i mange tilfeller 30-sone uansett, så vikeplikten er både enkel å overholde da farten er lav uansett. Alle landeveger herover er forkjørsveger, og vikeplikt er godt skiltet. 

Anonymkode: b3587...0ee

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvor i Norge du befinner deg, men bortsett fra i en del bygater og de fleste boligområder virker de aller fleste veger forkjørsregulert her jeg bor. Og i bygatene og boligområdene er det i mange tilfeller 30-sone uansett, så vikeplikten er både enkel å overholde da farten er lav uansett. Alle landeveger herover er forkjørsveger, og vikeplikt er godt skiltet. 

Anonymkode: b3587...0ee

Jeg kan gi deg to eksempler fra min by i alle fall. Bøckmans veg og General Bangs veg i Trondheim.

I Jakobslivegen og Odd Husbys veg er det forkjørsrett.

Hva er egentlig forskjellen på disse veiene? Ingenting som jeg kan se. Inn til alle disse veiene går det masse småveier. 

Anonymkode: a07cf...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kan gi deg to eksempler fra min by i alle fall. Bøckmans veg og General Bangs veg i Trondheim.

I Jakobslivegen og Odd Husbys veg er det forkjørsrett.

Hva er egentlig forskjellen på disse veiene? Ingenting som jeg kan se. Inn til alle disse veiene går det masse småveier. 

Anonymkode: a07cf...e66

Glem Bøckmans veg. Der er det forkjørsrett. Mente Arnt Smistads veg og Selsbakkvegen. 

Anonymkode: a07cf...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Det er mindre vanlig med høyreregel nedover i Europa enn her, selv om det kan forekomme der også. Det kjipe med høyreregel i Norge er at det kan være vanskelig å vite om noe er privat vei eller ikke, så da må man kjøre slik at man tar høyde for at det er offentlig vei og at man derfor har vikeplikt hvis skiltingen ikke tilsier forkjørsvei. 

Anonymkode: 7287a...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske enkelt å finne ut om en vei er forkjørsvei synes jeg.

1. Det står skilt at de er forkjørsvei.

2. Sideveier som ikke er private er merket med vikepliktskilt.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyreregelen er jo veldig ineffektiv og tungvindt, men jeg ser en god fordel og grunn for den, og det er at det er en grunnleggende regel som "alltid" vil fungere uten misforståelser der det ikke er andre reguleringer med skilt og lys, uansett om man er på en hovedvei, sidevei og hvilken retning man kjører. Det er det ikke alle slike grunnleggende regler som nødvendigvis gjør. I England har de det slik at den som er på det som er en "hovedvei" har forkjørsvei, mens de som kommer fra "sideveier" har vikeplikt, men dette kan jo lett mistolkes når det er opp til hver enkelt å bedømme hva som er "hovedvei" og "sidevei". To "hovedveier" kan jo plutselig møtes i en Y, der hver fører kan tenke at de selv er på hovedveien, og den andre armen er "sideveien". Hvem har da retten på sin side? Denne problemstillingen har man ikke med høyreregelen siden det ikke skilles på noe "hovedvei" og "sidevei". Med andre ord, høyreregel er en ineffektiv regel som fungerer. 

Men av den grunn burde jo selvsagt alle veier skiltes for å øke effektiviteten, og høyreregelen forbeholdes unntakene der det av en eller annen grunn ikke er skiltet. Heldigvis er de nå godt i gang med å omregulere alle fylkesveier til forkjørsvei. Ihvertfall i Bergen/hordaland her jeg bor, jeg vet ikke hvordan det er andre steder. Men det er et eller annet relativt nytt vedtak som er gjort, og alle de typiske veiene der jeg bare har tenkt "Hvorfor i all verden er ikke dette forkjørsvei?", har nå faktisk endelig blitt forkjørsveier. :-)

Jeg vet det fortsatt er noen lokalmiljøer som ikke er helt fornøyd med omreguleringen og mener at dette øker farten gjennom og prioriterer uønsket gjennomgangstrafikk fremfor de som bruker veien til tilkomst. F.eks. hvis lokalveien deres ligger mellom to hovedveier og noen bruker den til "snarvei" mellom. Men jeg tror nok det at alt i alt så blir det mer effektivt med regulering til forkjørsvei. Ved å holde en jevn flyt på hovedveien gjennom lokalmiljøer så blir det mindre unødvendige oppbremsinger, mindre utslipp som følge av å øke farten igjen etter oppbremsing, og alle kommer mer effektivt frem. Hovedveien har jo uansett en fartsgrense, så da får de heller vurdere å endre den eller fartsdumper. At høyreregelen bidrar til færre ulykker har jeg ingen tro på. Hvis noen tror de kjører på en forkjørsvei så vil de jo kjøre som om de har forkjørsvei likevel uten å sjekke veiene til høyre. Og nettopp derfor sjekker jeg alltid at det er trygt å kjøre ut i en vei selv om jeg kommer fra høyre side og egentlig har forkjørsrett, for jeg vet at det er veldig mange som glemmer seg her.

Anonymkode: 45f84...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser som AB over meg også tendenser til omregulering til forkjørsveier hvor jeg bor i Rogaland, både på større og mindre steder.

Anonymkode: 637fa...8cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser som AB over meg også tendenser til omregulering til forkjørsveier hvor jeg bor i Rogaland, både på større og mindre steder.

Anonymkode: 637fa...8cb

Det omreguleres jevnt og trutt på Østlandet også. Jeg tror dette er en landsdekkende prosess som er på gang. 

Anonymkode: 0d08a...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyreregelen kjennes ulogisk ut. Det naturlige er at man ved innsving på ny veg stopper opp for å sjekke om det er klart, typisk ved sideveger til en rett «hovedgate». Hvorfor skal begge stoppe opp, det sinker flyten og øker utslippene som andre her nevner. Det eneste jeg kan komme på er hvis det er en endeløs kø fra venstre så man ikke får svingt inn på veien, men det er ytterst sjelden det forekommer. 

Anonymkode: dda2a...bd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere veier i Stavanger som nylig har blitt omregulert til forkjørsvei

Fint for oss som skal rett frem, men ser jo også at nå blir de stående å kommer ikke ut på veien, der vi tidligere hadde høyre-regel. Dette er flere plasser store boligfelt som ligger til høyre, tenker de er rimelig frustrerte nå etter omleggingen.

Anonymkode: f5306...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Unntaket er trafikk fra høyre som kommer fra privat vei, gårdstun, parkeringsplass osv.

Høyreregelen gjelder ofte selv om det er privat veg.
Trafikkreglene: Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

På bygdene er nå små veier oftest ikke kommunale lenger, men er blitt private. Likevel må en stoppe for dem etter høyrergelen, for de er åpne for alminnelig ferdsel (ingen skilting, ingen bom).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Flere veier i Stavanger som nylig har blitt omregulert til forkjørsvei

Fint for oss som skal rett frem, men ser jo også at nå blir de stående å kommer ikke ut på veien, der vi tidligere hadde høyre-regel. Dette er flere plasser store boligfelt som ligger til høyre, tenker de er rimelig frustrerte nå etter omleggingen.

Anonymkode: f5306...cf7

Hos oss er det løst med at det er blitt flere rundkjøringer. 

Anonymkode: b3587...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høyreregelen kjennes ulogisk ut. Det naturlige er at man ved innsving på ny veg stopper opp for å sjekke om det er klart, typisk ved sideveger til en rett «hovedgate». Hvorfor skal begge stoppe opp, det sinker flyten og øker utslippene som andre her nevner. Det eneste jeg kan komme på er hvis det er en endeløs kø fra venstre så man ikke får svingt inn på veien, men det er ytterst sjelden det forekommer. 

Anonymkode: dda2a...bd9

På papiret høres det du sier logisk ut, og det er jo litt slik der er i england. Men i virkeligheten er ikke veien alltid formet som en perfekt T med midtskille, veimerking og andre finesser. Tenk deg du kjører på en vei som splitter seg som en "Y". Hva er den naturlige fortsettelsen? Veien mot høyre eller veien mot venstre?

Hvis den naturlige fortsettelsen er til venstre så ville jo biler fra høyre logisk sett fått vikeplikt, mens man kan kjøre videre til venstre uten vikeplikt for noe. Mens hvis det er til høyre som er naturlig, så har biler fra venstre vikeplikt pluss at man må vike for trafikk dersom man skal til venstre.. fordi man da krysser veien. Med andre ord det er lett å misforstå. Derfor er det greit med høyreregel fordi den fungerer universalt.

 

Derfor har man høyreregel som vil fungere uansett. Men som bør overstyres med skilt.

Anonymkode: 45f84...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri problem med høyreregelen. Det er bare å følge den, så ordner det seg

Anonymkode: d2737...a8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden når har man ikke vikeplikt for privat vei?

Anonymkode: 84dc8...3f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde vært fornøyd om det ble varslet med skilt. Et vikepliktskilt og et "fare for kryss" skilt. Da er man mye tryggere. 

Vi har særlig en vei her, hvor folk gjør litt hipp som happ. Det er en vei som ender i en skole og parkeringsplass. Jeg tror, og må si tror, den ikke går inn mot noe annet. Veien er kanskje 50 m lang fra skolen og til hovedveien. Noen stopper for dem og noen ikke. Et skilt hadde stoppet tvilen med en gang. 

Anonymkode: ee932...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flytta fra Buskerud til Østfold, og her er det mye mer høyreregel. Ganske dritt, egentlig, særlig når du kjører på en vei første gang. Kjørte også opp i utlandet - det skumle Øst-Europa - og der er det ingen høyreregel. Til og med på bygda florerer det med stopp- og vikepliktsskilt! "Men veien har vel skilt for forkjørsrett, daaaaaaaa, levér inn førerkortet kanskje?!?" Jodaaaa, fordi skilting er alltid upåklagelig. Skilting i Norge er forøvrig et annet tragisk kapittel

Anonymkode: e6af1...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...