Gå til innhold

Skuffet over helsetjenesten

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er skuffet over legen min. Egentlig er han snill og lytter godt, men i går vær det veldig travelt for han. Han vær forsinket og venteromet vær ganskje full. Jeg hadde store smerter og jeg ønsket å fortelle hvordan det går med psyken min. Jeg hadde ingen sjanse å fortelle at jeg er på bunnen og kjempet mot angsten min å fortelle om tankene mine. Det er forferdelig at fastleger er så under press. Kjære politiker det er nødvendig å endre det. 15 minutter er ikke mye tid å forklare hvilken plager man har. Spesiell for en utlending. Lange ventetider og reise fra A til å. Kan det ikke være alle undersøkelser på et sted. Fy faen! 

Anonymkode: 89c74...f1b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du vet du kan bestille dobbelttime hos fastlegen ja? Om du har mange plager kan du skrive et brev på forhånd og levere det til legen om du synes det er vanskelig å si det høyt. 

Anonymkode: 6ebb3...fc3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er en veldig godt idé å skrive et brev, tusen takk.

AnonymBruker
Skrevet

Enig. Fastlegene er svært overarbeidet. De har lange lister og lite tid. Hele ordningen er i ferd med å rase sammen fordi legene slutter eller de får ikke tak i nye. Og dette går selvfølgelig utover pasientene. Man får ikke tid nok og må ofte komme tilbake igjen. 

Anonymkode: a0a10...a58

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis alt er så ille for utlendinger i Norge, så kan du vel bare reise hjem igjen? Hvis alt er så mye bedre der du kom fra, hvorfor er du her da? Ingen holder deg her med tvang, døren er åpen. 

Anonymkode: ff260...0b0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis alt er så ille for utlendinger i Norge, så kan du vel bare reise hjem igjen? Hvis alt er så mye bedre der du kom fra, hvorfor er du her da? Ingen holder deg her med tvang, døren er åpen. 

Hold oppgulpet ditt for deg selv. Dette er unødvendig og omdskapsfullt.

Anonymkode: 8d033...3e9

• Liker 11
Skrevet

Hvis du har flere problemer, må du bestille dobbelttime. Legene har stort sett 15-20 minutter til en pasient, så det nytter ikke å bestille én time for så å ta opp en smørbrødliste av problemer. En time per problem, har du flere må du si det slik at du får utvidet time. 

Er ellers enig i at fastlegene har alt for mye å gjøre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til privat lege da jeg møtte veggen og fikk sammenbrudd, bare tanken på et venterom i den offentlige helsetjenesten gjorde meg dårlig.

Anonymkode: 2c188...bab

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, boblevann said:

Hvis du har flere problemer, må du bestille dobbelttime. Legene har stort sett 15-20 minutter til en pasient, så det nytter ikke å bestille én time for så å ta opp en smørbrødliste av problemer. En time per problem, har du flere må du si det slik at du får utvidet time. 

Er ellers enig i at fastlegene har alt for mye å gjøre. 

Mange leger reserverer ikke dobbel konsultasjon.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du kan ikke forstå inholdet fra teksten. Har jeg fortalt at i mitt land er bedre, nei har jeg ikke. Jeg elsker Norge å jeg er gjerne her. Har jeg som utlendiger ikke rett å mase på tilstander. Jeg lever her og ønsker å gjøre min bidrag å forme dette landet. Til tross man snakker godt norsk er det vanskelig å forstå medisinske ord. Derfor trenger man som utlendinger mer tid. Heldivis er sånne type som deg svart sjelden. Jeg tenker ikke å gå tilbake og snart kan jeg få norsk statsborgerskapet. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er veldig synd at fastlegeordningen er så presset som den er. Min fastlege har 1500 pasienter og er blant de 10 legene i kommunen med flest pasienter. 

Men han er en fantastisk lege og tar seg god tid til meg. Har ofte tatt mer enn 15 min og jeg er ganske ofte hos legen. 

Det jeg synes er synd er at noen pasienter blir sint og irriterte over at de må vente. Det er jo åpenbart ikke legen sin feil, men at noen pasienter har trengt lenger tid enn 15 minutter. 

Jeg ventet vel 20 min over tiden i dag. Han tok seg likevel god tid til meg selv om han visste han var forsinket. Har ikke et eneste vondt ord å si om min fastlege i alle fall. :)

Jeg synes de er utrolig flinke som står i en så travel arbeidshverdag hvor de må håndtere alle mulige plager i tillegg til ø-hjelp. Som jeg selv har trengt flere ganger også. Veldig godt å få akutt hjelp av fastlegen/bli sendt videre til sykehus av han framfor å måtte dra til legevakten.

Fastlegeordningen i seg selv er veldig bra. Men vi trenger flere fastleger så noe må gjøres for å gjøre det mer attraktivt å være fastlege. Enten det er færre pasienter (det er anbefalt med max 1200 pasienter per fastlege, men mange leger har flere enn det) per lege, høyere lønn eller hva nå enn som skal til. 

Endret av Skadeskutt
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange leger reserverer ikke dobbel konsultasjon.

De gjør det om det er nødvendig. F.eks at de skal gjøre prosedyrer som tar mye tid. Jeg har selv vært hos legen i 1,5 klokketimer en gang. 

Anonymkode: 6ebb3...fc3

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det er ikke lov å klage på noe i dette landet, for da kan en flytte ? God lyst til å klage høylytt over din mening her nå, men siden jeg antar du befinner deg innenfor landets grenser  med aner tilbake til vikinger-tiden, så betyr det vel jeg heller burde flytte ?

Oh, vent. Jeg er jo født og oppvokst her og har din tillatelse mene at både 15 minutters "legetimer" og dine mening er noe jævla idioti, uten å måtte utvandre. Hurra for det liksom. 

• Liker 2
Skrevet

Du vet at for enkelte så spiller det ingen rolle hva du klager på, så fort du sier noe som kan oppfattes som kritikk (uavhengig av om du er født her eller nyinflyttet), så er det bare å reise tilbake. 

* Klager på at post i butikk har flyttet flere km unna. Det er bare å reise tilbake. 

* Klager på at bussen alltid er forsinket. Reis tilbake da vel!

* Klager på at bensinprisen har skutt i været, da er det ingen grunn til å bli værende her. 

* Orker ikke å jobbe. Vi har ingen rom for snyltere, reis tilbake der du kommer fra. 

* Jeg har god utdanning, jobber og betaler skatt. Da har du jo lært mye, reis hjem og bygg opp landet ditt. 

En som jeg fikk slengt mot meg: Jeg: syns det er fælt å oppleve at jeg etter snart 34 år i Norge, får beskjed om å reise tilbake dit jeg kommer fra. Blir jo lei meg når jeg hører sånt. Vedkommende: Hvis du hater Norge og nordmenn så mye, hvorfor er du fortsatt her? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, Skadeskutt said:

Det er veldig synd at fastlegeordningen er så presset som den er. Min fastlege har 1500 pasienter og er blant de 10 legene i kommunen med flest pasienter. 

Men han er en fantastisk lege og tar seg god tid til meg. Har ofte tatt mer enn 15 min og jeg er ganske ofte hos legen. 

Det jeg synes er synd er at noen pasienter blir sint og irriterte over at de må vente. Det er jo åpenbart ikke legen sin feil, men at noen pasienter har trengt lenger tid enn 15 minutter. 

Jeg ventet vel 20 min over tiden i dag. Han tok seg likevel god tid til meg selv om han visste han var forsinket. Har ikke et eneste vondt ord å si om min fastlege i alle fall. :)

Jeg synes de er utrolig flinke som står i en så travel arbeidshverdag hvor de må håndtere alle mulige plager i tillegg til ø-hjelp. Som jeg selv har trengt flere ganger også. Veldig godt å få akutt hjelp av fastlegen/bli sendt videre til sykehus av han framfor å måtte dra til legevakten.

Fastlegeordningen i seg selv er veldig bra. Men vi trenger flere fastleger så noe må gjøres for å gjøre det mer attraktivt å være fastlege. Enten det er færre pasienter (det er anbefalt med max 1200 pasienter per fastlege, men mange leger har flere enn det) per lege, høyere lønn eller hva nå enn som skal til. 

Jeg skjønner godt folk blir irriterte. Det skal ikke være nødvendig å måtte ta halve dagen fri fra jobb for en 15 minutters legetime. Jeg måtte nettopp vente over en time på en stappfullt venterom etter å ha ventet over en måned på en ledig time. Takk Gud jeg bare skulle ha celleprøve og ikke faktisk var sjuk. 

Anonymkode: 2e945...3ef

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner godt folk blir irriterte. Det skal ikke være nødvendig å måtte ta halve dagen fri fra jobb for en 15 minutters legetime. Jeg måtte nettopp vente over en time på en stappfullt venterom etter å ha ventet over en måned på en ledig time. Takk Gud jeg bare skulle ha celleprøve og ikke faktisk var sjuk. 

Anonymkode: 2e945...3ef

Joda, men legg skylden på rett sted. Det er nemlig ikke legens feil at det har blitt slik. 

Jeg er hos legen flere ganger i mnd og har vært det lenge. Så jeg er meget vant til å måtte vente. Å sitte og bli irritert og sur på grunn av det gidder jeg dog ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

En stressende lege nytter ingenting. Da venter jeg heller litt lengre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Skadeskutt skrev:

Joda, men legg skylden på rett sted. Det er nemlig ikke legens feil at det har blitt slik. 

Jeg er hos legen flere ganger i mnd og har vært det lenge. Så jeg er meget vant til å måtte vente. Å sitte og bli irritert og sur på grunn av det gidder jeg dog ikke. 

Det er jo også noen pasienter som ikke tenker over at det går utover andre når de går langt over sine 15 minutter. Kjeftet en venninne huden full pga det, hun kunne gjerne sitte 1 time hos fastlegen, og tok overhodet ikke hintene som legen kom med. Da jeg spurte henne om hvorfor hun satt så lenge, når hun lagde kø på venterommet, så svarte hun bare, "Det har jeg aldri tenkt på?".

Anonymkode: 18997...b27

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er noe problem at fastlegen er forsinket, det betyr vanligvis at dem har tatt inn noen på akutt time, eller at dem har brukt noen minutter ekstra på pasienter som har behov for det. 
Om alle konsultasjoner og behandlinger skulle vært på samme plass, ville det blitt totalt kaos. Alle legekontorer måtte lagt ned, og alle fastleger og distrikt-klinikker flyttet til sykehusene. Noen legekontorer er større enn andre, og har en mer tverrfaglig klinikk, men det krever plass og mennesker med kompetanse. Skulle alle leger hatt like god kompetanse på alle felt ville medisinutdanningen vart 20 år. 

Anonymkode: 9a8d1...7a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...