Gå til innhold

Dagens småbarnsforeldre - superegoister?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, så spør jeg om dagens småbarnsforeldre er så egoistiske som de framstår her på KG, eller er på KG de henger? Bakgrunnen for spørsmålet er noen av innleggene her. 

Det forventes at:

  • I arbeidslivet så skal de som har barn forfordeles ang ferier, sånn at hele familien får ha ferie sammen. Det forventes at de som ikke har små/ hjemmeboende barn alltid skal jobbe midt på sommeren - selv om de har hatt sine år der de ikke har hatt ferie sammen for å organisere sommeren. 
  • Det forventes at de får fri i høytider som jul. De tror ikke barna vil overleve julaften uten foreldrene sine. De mener at besteforeldregenerasjonen skal jobbe dager som julaften. Men de vil selv komme på julemiddag til dekket bord på julaften, så bestemor skal både jobbe på julaften, samtidig som hun skal holde tradisjonen og diske opp med julemiddag og alt som hører til. 
  • Det forventes at besteforeldrene stiller opp som barnevakt for å avlaste småbarnsforeldre - selv om besteforeldrene selv er i full jobb. 
  • Besteforeldrene må for all del ikke realisere seg selv når deres barn er voksne og har flyttet - for da er de egoister og tenker kun på seg selv.
  • Småbarnsforeldre gidder ikke å delta på dugnader som gjerne følger med barnas aktiviteter. De vil heller ikke betale høye konto venter for aktiviteter. Skjønner de ikke at det koster å holde liv i en forening? 

Anonymkode: 3fed1...829

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Barnehage/SFO/Skole har ofte sommerstengt, skal barna være alene hjemme? Eller skal alle andre stille opp som barnevakter? Når skal da disse evt. få ferie?

2. Nei, forventer ikke fri i høytidene, selvfølgelig må en forelder være hjemme, men det holder med 1. Besteforeldre må gjerne stille opp med middag osv, men helt ærlig, så er det bare stress å kjøre frem og tilbake. Vil heller invitere alle til pss, så kan barna legge seg når de er trøtte.

3. Nei det forventes ikke i det hele tatt, men det er hyggelig. Var du aldri hos bestemor når du var barn? Det var nemlig jeg... 

4. Realiser i vei, ditt liv, fine drømmer, dine muligheter, meg og mine barn kommer ikke til å stoppe deg.

5. Hvorfor er det så ille å ha betaling som et alternativ? Man velger etter evne tenker jeg. Det er ikke alle som har tid til dugnader (skiftarbeid anyone?). JA, det er viktig å holde liv i foreningene, men det går an å tenke alternativt slik at alle som ønsker kan delta, selv de med uengasjerte foreldre. 

Anonymkode: fda61...3f6

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dagens kg bruker -generaliserende og dømmende over en hel gruppe med mennesker bare fordi deres syn i deres øyne er en mal?

Anonymkode: 9a5cf...422

Nå spurte ts om dette er riktig. Ts generaliserte ikke.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier, så spør jeg om dagens småbarnsforeldre er så egoistiske som de framstår her på KG, eller er på KG de henger? Bakgrunnen for spørsmålet er noen av innleggene her. 

Det forventes at:

  • I arbeidslivet så skal de som har barn forfordeles ang ferier, sånn at hele familien får ha ferie sammen. Det forventes at de som ikke har små/ hjemmeboende barn alltid skal jobbe midt på sommeren - selv om de har hatt sine år der de ikke har hatt ferie sammen for å organisere sommeren. 
  • Det forventes at de får fri i høytider som jul. De tror ikke barna vil overleve julaften uten foreldrene sine. De mener at besteforeldregenerasjonen skal jobbe dager som julaften. Men de vil selv komme på julemiddag til dekket bord på julaften, så bestemor skal både jobbe på julaften, samtidig som hun skal holde tradisjonen og diske opp med julemiddag og alt som hører til. 
  • Det forventes at besteforeldrene stiller opp som barnevakt for å avlaste småbarnsforeldre - selv om besteforeldrene selv er i full jobb. 
  • Besteforeldrene må for all del ikke realisere seg selv når deres barn er voksne og har flyttet - for da er de egoister og tenker kun på seg selv.
  • Småbarnsforeldre gidder ikke å delta på dugnader som gjerne følger med barnas aktiviteter. De vil heller ikke betale høye konto venter for aktiviteter. Skjønner de ikke at det koster å holde liv i en forening? 

Anonymkode: 3fed1...829

JA TIL ALT. 

Vil tilføye en ting, barnevognkjørere forventer at de har forkjørsrett overalt, alle skal ta hensyn til dem, og de er første prioritet uansett hvor eller hva.  :raven::raven:

Anonymkode: a5664...b94

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

JA TIL ALT. 

Vil tilføye en ting, barnevognkjørere forventer at de har forkjørsrett overalt, alle skal ta hensyn til dem, og de er første prioritet uansett hvor eller hva.  :raven::raven:

Anonymkode: a5664...b94

Kilder takk. Og ja, de har førsteprioritet og skal taes hensyn til fordi det er ett lite barn oppi der. Du derimot er voksen å burde klare å ta vare på deg selv, eller gjør du ikke det? 

Anonymkode: 9a5cf...422

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

JA TIL ALT. 

Vil tilføye en ting, barnevognkjørere forventer at de har forkjørsrett overalt, alle skal ta hensyn til dem, og de er første prioritet uansett hvor eller hva.  :raven::raven:

Anonymkode: a5664...b94

Ofte så er det lettere for mennesker uten vogn og bare to bein å steppe litt til siden, enn en med dypvogn. Særlig på trange fortau. Eller forventer du at de skal gå ut i veien bare for at du skal slippe å svinge?;p

Anonymkode: 66a73...cef

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kilder takk. Og ja, de har førsteprioritet og skal taes hensyn til fordi det er ett lite barn oppi der. Du derimot er voksen å burde klare å ta vare på deg selv, eller gjør du ikke det? 

Anonymkode: 9a5cf...422

Selv da jeg gikk på krykker i flere måneder ble jeg påkjørt av småbarnsforeldre med vogn. Man eier ikke verden fordi man har formert seg.

Anonymkode: 215fa...962

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ofte så er det lettere for mennesker uten vogn og bare to bein å steppe litt til siden, enn en med dypvogn. Særlig på trange fortau. Eller forventer du at de skal gå ut i veien bare for at du skal slippe å svinge?;p

Anonymkode: 66a73...cef

Står det noe sted at jeg faktisk har to egne bein, eller går på to egne bein? Nei, for det gjør jeg nemlig ikke. 

Anonymkode: a5664...b94

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier, så spør jeg om dagens småbarnsforeldre er så egoistiske som de framstår her på KG, eller er på KG de henger? Bakgrunnen for spørsmålet er noen av innleggene her. 

Det forventes at:

  • I arbeidslivet så skal de som har barn forfordeles ang ferier, sånn at hele familien får ha ferie sammen. Det forventes at de som ikke har små/ hjemmeboende barn alltid skal jobbe midt på sommeren - selv om de har hatt sine år der de ikke har hatt ferie sammen for å organisere sommeren. 
    Dette opplever både mannen min og jeg på våre arbeidsplasser. Flertallet av kollegene våre har barn og vi har begge fått høre at vi ikke tar hensyn når vi ønske å ha ferie i juli siden vi ikke har barn. Vi kan jo feriere når vi vil siden vi er barnløse er "mantraet" vi blir møtt med.
  • Det forventes at de får fri i høytider som jul. De tror ikke barna vil overleve julaften uten foreldrene sine. De mener at besteforeldregenerasjonen skal jobbe dager som julaften. Men de vil selv komme på julemiddag til dekket bord på julaften, så bestemor skal både jobbe på julaften, samtidig som hun skal holde tradisjonen og diske opp med julemiddag og alt som hører til. 
    Jada, de skal ha fri både julaften og nyttårsaften og helst lille julaften og romjula også. Nåde oss frekke barnløse som ønske fri i samme periode. At mannen min og jeg ønsket ferie fra ca 20/12 til ca 10/1 for å besøke familie i Australia i jula ble ikke tatt godt i mot. Vi har jo ikke barn å ta hensyn til, så hvorfor ønsker vi å tilbringe tid med familien i en høytid? Egoistiske er vi i følge småbarnsforeldrene.
  • Det forventes at besteforeldrene stiller opp som barnevakt for å avlaste småbarnsforeldre - selv om besteforeldrene selv er i full jobb. 
    Søsteren min er ille der. Pappa har en krevende jobb og jobber mye, mens mamma er ufør og orker ikke så mye. Hun klager stadig på at de ikke stiller som barnevakt.
  • Besteforeldrene må for all del ikke realisere seg selv når deres barn er voksne og har flyttet - for da er de egoister og tenker kun på seg selv.
    Har vært borti den vinklingen. Ei venninne av meg er skikkelig skuffet over at foreldrene hennes har solgt barndomshjemmet hennes, kjøpt en liten leilighet og prioriterer å reise og oppleve verden, noe de ikke har hatt økonomi til tidligere. De burde jo blitt boende i villaen og vært barnevakter på "standby". 
  • Småbarnsforeldre gidder ikke å delta på dugnader som gjerne følger med barnas aktiviteter. De vil heller ikke betale høye konto venter for aktiviteter. Skjønner de ikke at det koster å holde liv i en forening? 
    Først: Stå i kiosken å selge vafler? UAKTUELT! Vi betaler jo for at poden skal være med på denne aktiviteten!!! Så, etter at meldemskontigenten er økt fordi folk ikke jobber dugnad: Hvaaaa? Dette er alt for dyrt, hvordan i alle dager kan det være så dyrt? :klaske:

Anonymkode: 3fed1...829

Mine svar i denne skriften ovenfor.

Anonymkode: e60ee...1d1

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bomma totalt for min del. Sikkert noen som har disse synspunktene, men majoriteten av småbarnsforeldre er oppegående mennesker som vet at vi ikke er alene her i verden, og som forstår andre menneskers ønsker og følelser også. Heldigvis. 

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier, så spør jeg om dagens småbarnsforeldre er så egoistiske som de framstår her på KG, eller er på KG de henger? Bakgrunnen for spørsmålet er noen av innleggene her. 

Det forventes at:

  • I arbeidslivet så skal de som har barn forfordeles ang ferier, sånn at hele familien får ha ferie sammen. Det forventes at de som ikke har små/ hjemmeboende barn alltid skal jobbe midt på sommeren - selv om de har hatt sine år der de ikke har hatt ferie sammen for å organisere sommeren. 
  • Det forventes at de får fri i høytider som jul. De tror ikke barna vil overleve julaften uten foreldrene sine. De mener at besteforeldregenerasjonen skal jobbe dager som julaften. Men de vil selv komme på julemiddag til dekket bord på julaften, så bestemor skal både jobbe på julaften, samtidig som hun skal holde tradisjonen og diske opp med julemiddag og alt som hører til. 
  • Det forventes at besteforeldrene stiller opp som barnevakt for å avlaste småbarnsforeldre - selv om besteforeldrene selv er i full jobb. 
  • Besteforeldrene må for all del ikke realisere seg selv når deres barn er voksne og har flyttet - for da er de egoister og tenker kun på seg selv.
  • Småbarnsforeldre gidder ikke å delta på dugnader som gjerne følger med barnas aktiviteter. De vil heller ikke betale høye konto venter for aktiviteter. Skjønner de ikke at det koster å holde liv i en forening? 

Anonymkode: 3fed1...829

Barnehage/skole er ofte stengt i "fellesferien" altså 3 uker midt på sommeren. Vi foreldre kan ikke for at kommunen ikke kan ha SFO/barnehage åpent hele sommeren og at de varierer med ferie. Jeg er alene og det er ikke sikkert besteforeldre og andre som kan passe har ferie da. Skal 4 åringen være alene hjemme? Er vel greit å være litt snill?

Har barn og forventer ikke fri i høytider. Har jobbet både påskeaften, jul osv. Mens ekstravakter som har 2 vakter i måneden har fått fri. Aldri klaget og forventer heller ikke fri bare fordi jeg har barn.

forventer det ikke, men innimellom har jeg ikke noe valg enn å spørre. Så sant de kan sier de alltid ja.

Feil.

Er med på alt av dugnader/foreldre møte, men ja, er noen som ikke stiller opp. Ofte er det de samme menneskene som aldri kom på personalmøte på jobb også før de fikk barn, å de samme som sluntrer unna andre ting i livet.

Anonymkode: 61482...486

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfordele betyr det motsatte av det du tror.

Anonymkode: 5cc4b...25f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Miss moneypenny skrev:

Du har bomma totalt for min del. Sikkert noen som har disse synspunktene, men majoriteten av småbarnsforeldre er oppegående mennesker som vet at vi ikke er alene her i verden, og som forstår andre menneskers ønsker og følelser også. Heldigvis. 

 

Helt enig. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i beskrivelsene i hovedinnlegget, hverken på meg selv eller andre småbarnsforeldre. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier, så spør jeg om dagens småbarnsforeldre er så egoistiske som de framstår her på KG, eller er på KG de henger? Bakgrunnen for spørsmålet er noen av innleggene her. 

Det forventes at:

  • I arbeidslivet så skal de som har barn forfordeles ang ferier, sånn at hele familien får ha ferie sammen. Det forventes at de som ikke har små/ hjemmeboende barn alltid skal jobbe midt på sommeren - selv om de har hatt sine år der de ikke har hatt ferie sammen for å organisere sommeren. 
  • Det forventes at de får fri i høytider som jul. De tror ikke barna vil overleve julaften uten foreldrene sine. De mener at besteforeldregenerasjonen skal jobbe dager som julaften. Men de vil selv komme på julemiddag til dekket bord på julaften, så bestemor skal både jobbe på julaften, samtidig som hun skal holde tradisjonen og diske opp med julemiddag og alt som hører til. 
  • Det forventes at besteforeldrene stiller opp som barnevakt for å avlaste småbarnsforeldre - selv om besteforeldrene selv er i full jobb. 
  • Besteforeldrene må for all del ikke realisere seg selv når deres barn er voksne og har flyttet - for da er de egoister og tenker kun på seg selv.
  • Småbarnsforeldre gidder ikke å delta på dugnader som gjerne følger med barnas aktiviteter. De vil heller ikke betale høye konto venter for aktiviteter. Skjønner de ikke at det koster å holde liv i en forening? 

Anonymkode: 3fed1...829

At barnehager og SFO stenger i juli er ikke foreldres egoistiske verk. Det er kommunen som ikke gidder å legge kabal for å avvikle de ansattes ferier. Vi har heldigvis privat barnehage som ikke stenger. Jeg er nyansatt og må ta ferien som forgjenger hadde valgt. Kunne jeg valgt selv ville jeg tatt begynnelsen på sommeren, da er det billigere å reise og nydelige forhold der vi gjerne ferierer, men ikke så tidlig som vi ønsker fordi stebarnet ikke kan tas ut av skole.

På mitt arbeidssted er 3/4 barneforeldre, 2/4 har barn som er 0-2. Alle vil nok ønske å ta ut fridager ved høytider, så da får vi dele på det. 

Julemiddagen dekker vi når vi feirer med mannens side. Når vi feirer med min side lager de til alt, men det er fordi vi tar jobben med lang reisevei for å være sammen. De er hjertelig velkommen til å komme til oss heller.

Ingen besteforeldre er i jobb her, svigermor er gammel og mine er nylig førtidspensjonert. Vi har aldri hatt barnevakt (barnet er 2 år og 3 mnd). Ønsker selvsagt at de skal nyte tiden sin. 

Dugnadstiden har vi ikke begynt på enda, men selvfølgelig vil vi bidra til podens aktiviteter.

Anonymkode: 0c19f...e7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Miss moneypenny skrev:

Du har bomma totalt for min del. Sikkert noen som har disse synspunktene, men majoriteten av småbarnsforeldre er oppegående mennesker som vet at vi ikke er alene her i verden, og som forstår andre menneskers ønsker og følelser også. Heldigvis. 

 

 

2 timer siden, Arkana skrev:

Helt enig. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i beskrivelsene i hovedinnlegget, hverken på meg selv eller andre småbarnsforeldre. 

Jepp. Enig med dere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommunen stenger sfo fordi de vet det kommer færre barn. Å ha åpent for 3 barn er skamdyrt. 2 voksne må jo på jobb. Jeg mener alle landets bhg burde ha stengt i 4 uker som sfo gjør. Foreldre må bare finne seg i at skolens sfo er stengt i 4 uker, og da kan barnehager også. Da får også bakterier og virus dø ut i de 4 ukene byggene et stengt. Å ha åpent hele året er veldig kostbart. I de 4 ukene får alle ferie og brukt opp avspaseringen sin. Jeg håper på sikt at alle bhg vil holde stengt nettopp pga sfo har det. Å forvente 4 uker ferie sammen er også storforlangende. Får familier 2 uker sammen så er de heldige. Skolen er stengt i 2 mnd. Sfo er stengt i en mnd. Etter barna er 10 år så får de ikke sfo mer. Foreldre må dele opp ferien da om de ikke får sammen. Dagens foreldre er sutrete og krevende er min mening.

Anonymkode: bc470...249

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier, så spør jeg om dagens småbarnsforeldre er så egoistiske som de framstår her på KG, eller er på KG de henger? Bakgrunnen for spørsmålet er noen av innleggene her. 

Det forventes at:

  • I arbeidslivet så skal de som har barn forfordeles ang ferier, sånn at hele familien får ha ferie sammen. Det forventes at de som ikke har små/ hjemmeboende barn alltid skal jobbe midt på sommeren - selv om de har hatt sine år der de ikke har hatt ferie sammen for å organisere sommeren. 
  • Det forventes at de får fri i høytider som jul. De tror ikke barna vil overleve julaften uten foreldrene sine. De mener at besteforeldregenerasjonen skal jobbe dager som julaften. Men de vil selv komme på julemiddag til dekket bord på julaften, så bestemor skal både jobbe på julaften, samtidig som hun skal holde tradisjonen og diske opp med julemiddag og alt som hører til. 
  • Det forventes at besteforeldrene stiller opp som barnevakt for å avlaste småbarnsforeldre - selv om besteforeldrene selv er i full jobb. 
  • Besteforeldrene må for all del ikke realisere seg selv når deres barn er voksne og har flyttet - for da er de egoister og tenker kun på seg selv.
  • Småbarnsforeldre gidder ikke å delta på dugnader som gjerne følger med barnas aktiviteter. De vil heller ikke betale høye konto venter for aktiviteter. Skjønner de ikke at det koster å holde liv i en forening? 

Anonymkode: 3fed1...829

Kjenner meg ikke igjen i det du skriver her. Angående ferier, så er jeg helt enig - småbarnsforeldre bør få ferie når barnehagen er stengt. Du kan ikke la en 2-åring være alene hjemme, så alternativet? Vel, det er permisjon uten lønn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Neinøff said:

Kjenner meg ikke igjen i det du skriver her. Angående ferier, så er jeg helt enig - småbarnsforeldre bør få ferie når barnehagen er stengt. Du kan ikke la en 2-åring være alene hjemme, så alternativet? Vel, det er permisjon uten lønn. 

 

Da får du ta permisjon uten lønn. DU har selv satt deg i denne situasjonen, så da får du ta konsekvensen av det selv og ikke dytte det over på kollegene og arbeidsplassen.

Anonymkode: 43fba...d17

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv da jeg gikk på krykker i flere måneder ble jeg påkjørt av småbarnsforeldre med vogn. Man eier ikke verden fordi man har formert seg.

Anonymkode: 215fa...962

Det er selvfølgelig ikke greit. Og du vet like godt som meg at slike hendelser er unntak og ikke regel. Man blir ikke automatisk mer drittsekk når man får unge og man blir heller ikke mindre drittsekk av det. Vedkommende var npk ikke så årleit før ungen kom heller. 

Anonymkode: 9a5cf...422

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...