Gå til innhold

Kjæledyrs eget nødnummer


Gjest N-Nøff

Anbefalte innlegg

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den egentlige debatten rundt dette nye nødnummeret er jo at fordi det allerede eksisterer, og at det er DNB Forskikring som står bak det nye, og bare vil verve flere forsikringskunder til seg ved å tilby veiledning om dyrehold.
Det finnes allerede organer man ringer som "nødnummer" for dyr; Mattilsynet, Viltnemda, politiet og brannvesenet. (avhengig av sak) . Jeg er helt for et dyrepoliti evn kombinert ambulanse jeg altså, men at et forsirkringsselskap prøver å sanke kunder på denne måten de prøver på nå syns jeg ikke noe om!

Anonymkode: 1e8d3...950

Helt uenig med deg her. Jeg ser riktignok at dette er et ledd i markedsføringen fra DNB forsikring, men det betyr ikke at det er en dårlig idé.

Har du liggende telefonnumrene til Mattilsynet, Viltnemda, politiet, brannvesen, lokal veterinær på din telefon? Jeg har ikke det, og tror de fleste ikke har lagret alle disse i tilfelle en nødsituasjon. Så jeg synes idéen er god. Trenger bare å huske 114 når man kommer i en situasjon der dyr lider. Slipper å tenke hvilken etat man skal ringe. Og slipper å lete opp telefonnummeret. 

Anonymkode: 2e62a...5a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest N-Nøff
23 minutter siden, applestories skrev:

Legevakt har også eget nummer - 116117.

Ville det vært mer tilfredsstillende for din logiske sans om legevakt for dyr også hadde sekssifret i stedet for tresifret nummer?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er er skamløst reklamestunt fra DNB. Hverken mer eller mindre.

Anonymkode: 7dbd0...952

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig med deg her. Jeg ser riktignok at dette er et ledd i markedsføringen fra DNB forsikring, men det betyr ikke at det er en dårlig idé.

Har du liggende telefonnumrene til Mattilsynet, Viltnemda, politiet, brannvesen, lokal veterinær på din telefon? Jeg har ikke det, og tror de fleste ikke har lagret alle disse i tilfelle en nødsituasjon. Så jeg synes idéen er god. Trenger bare å huske 114 når man kommer i en situasjon der dyr lider. Slipper å tenke hvilken etat man skal ringe. Og slipper å lete opp telefonnummeret. 

Anonymkode: 2e62a...5a6

Trenger ikke gjøre mer enn å google etter nærmeste dyreklinikk. Der vil man enten få svar eller få telefonsvarer med vaktnummer. 

114 er et sperret nummer pga fare for å forveksles med et nødnummer. Det kan ikke brukes.

Anonymkode: 7dbd0...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig bra. Hvis du havner i en situasjon der dyret er alvorlig skadet eller akutt syk er det ikke så lett å ringe rundt til alle telefonsvarerne man kommer til i helgene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er et kjempeflott forslag! Både når det gjelder å finne et skadet dyr, men også om mitt eget kjæledyr (mot formodning) skulle komme hjem skadet. Da er det ett nummer å ringe og ikke googling og styr i full panikk :laugh:

De som bruker som argument at det allerede er nok numre å huske, kan ikke ha særlig kapasitet når det kommer til hukommelse.

Vi må ta vare på dyr!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, kvinneguide skrev:

Det er veldig bra. Hvis du havner i en situasjon der dyret er alvorlig skadet eller akutt syk er det ikke så lett å ringe rundt til alle telefonsvarerne man kommer til i helgene. 

Nummeret er per i dag kun bullshit. Det er ikke alle klinikker som er med (de fleste er IKKE med), og du kan risikere å bli sendt mye lengre avgårde enn nødvendig. Jeg kjenner flere veterinærer som har ringt dit for å se hvor de blir bedt om å dra. En fikk beskjed om å ringe sin egen klinikk, som ikke hadde vakt. En annen jobbet på en klinikk som var åpen (selvsagt på hjemstedet sitt),  men ble bedt om å kjøre i et par timer til en annen klinikk. 

Anonymkode: 7dbd0...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fireball skrev:

Jeg synes det er et kjempeflott forslag! Både når det gjelder å finne et skadet dyr, men også om mitt eget kjæledyr (mot formodning) skulle komme hjem skadet. Da er det ett nummer å ringe og ikke googling og styr i full panikk :laugh:

De som bruker som argument at det allerede er nok numre å huske, kan ikke ha særlig kapasitet når det kommer til hukommelse.

Vi må ta vare på dyr!

Ja enig med deg! Hvis man ikke greier å huske ett nummer til så skjønner jeg ikke hvordan de kom igjen skolen ( spesielt med tanke på Engelsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Diamant20 skrev:

Ja enig med deg! Hvis man ikke greier å huske ett nummer til så skjønner jeg ikke hvordan de kom igjen skolen ( spesielt med tanke på Engelsk)

Fordi det er ingenting som tilsier at nummeret er "viktig nok" til å ligge i 11x-serien. Hvis det hadde vært det, så hadde det vært en haug med andre ting som også burde fått eget nummer. Det baller på seg. Se det større bildet av det. Det er en dårlig ide.

Anonymkode: cf5d4...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kommer 114 i veien for dere som ikke liker det? Det er vel bare å ikke ringe dem da?

Jeg for min del synes det er helt greit. Så en stor hund som ble overkjørt her om dagen og eieren var helt febrilsk. Å Google rundt i panikk er ikke noe særlig. Hun hadde sikkert satt pris på det nødnummeret.

Jeg er nysgjerrig på hvordan det kommer til å virke. Om det blir et type sentralbord som setter deg over dit du skal, eller som kan veilede deg gjennom en situasjon, eller om du kommer direkte til dyrlegevakta.

Anonymkode: 723c7...e81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kommer 114 i veien for dere som ikke liker det? Det er vel bare å ikke ringe dem da?

Jeg for min del synes det er helt greit. Så en stor hund som ble overkjørt her om dagen og eieren var helt febrilsk. Å Google rundt i panikk er ikke noe særlig. Hun hadde sikkert satt pris på det nødnummeret.

Jeg er nysgjerrig på hvordan det kommer til å virke. Om det blir et type sentralbord som setter deg over dit du skal, eller som kan veilede deg gjennom en situasjon, eller om du kommer direkte til dyrlegevakta.

Anonymkode: 723c7...e81

Tanken og forslaget om et eget nødnummer for dyr er grei i seg selv, men den er litt lite gjennomtenkt fra et fornuftig ståsted. 11x serien er den som skal hjelpe oss mennesker i krisesituasjoner, alt fra noen som har fått panikk pga. en grandiosa som har tatt fyr, til at en stor boligblokk står i brann og flere personer er innestengt i flammehavet. Eller i situasjoner med massive kjedekollisjoner med mange involverte og livstruende skadde, til når vi blir angrepet og utsatt for terrorisme, bevæpnet ran, gjengvold og gateopprør og alt annet som er det verst tenkelige vi kan bli utsatt. DET er det numrene i 11x serien er satt av til, og det er det man bygger ut ting som nødnett og mobildekning i tunneler ute i ingenmannsland for, for at slike krisesituasjoner skal kunne varsles og håndteres. Det er en del av det som heter "Samfunnskritisk infrastruktur". Det må være så ryddig og enkelt som det kan bli. Det er på et helt annet plan enn "den nusselige lille hunden min virker så slapp i dag".

Det er faktisk ikke i nærheten av viktig nok til at det kan sidestilles og blandes inn med de eksisterende tresifrede numrene. Ideelt sett skulle vi bare hatt ett nødnummer - 112. Og som jeg sier, om de "bare" skal legge inn 114 som et alternativt nummer, og som alle andre kan velge ignorere, hva med alt annet som "bare" kan legges inn? Det blir nei. Jeg synes dyr er kjekke skapninger, og vi har hatt katt mange år, men jeg klarer likevel å differensiere hva som er nødvendig samfunnsberedskap, og hva som blir forvirrende luksus som ikke har noe med nødnumre å gjøre.

Det kommer faktisk aldri til å skje at 114 blir implementert heller. For de som sitter lengre oppe i systemet og kan vurdere dette, vil tenke litt mer i de samme baner som jeg gjør og vurdere det som uforsvarlig. Det hele er nok bare en stor PR-greie fra DNBs markedsføringsavdeling. DNB vet nok også at 114 aldri kommer til å skje. Men målet om å oppnå oppmerksomhet rundt temaet har de dessverre klart å nå.

Anonymkode: cf5d4...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PingPongRosadamm

Helt urealistisk og unødvendig. Fokuset bør heller være på å få opp et skikkelig dyrepoliti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...