Gå til innhold

Har ikke objekt for penger | Student

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Student her med en litt for bortskjemt livssituasjon.

Da jeg har fått leilighet og tar opp fullt stipend/lån, har jeg nesten ingen utgifter utenom forbruk.

For meg er det helt standard å kjøpe morgenkaffe fra en nærliggende kafe,

Jeg refyller ikke vann, jeg kjøper daglig nytt type vitaminvann,

Jeg ser det logisk at olivenoljen kjøpes fra Olivenlunden og at hele kaffebønner kjøpes på Tim Wendelboe,

Jeg syns ikke 70 kr. dagen i kantinen er noe dyrt, da jeg kjøper salat for 150,

Jeg merker ikke forskjell på økonomien om jeg handler på Kiwi, Meny, Jacob's eller spiser ute flere ganger i uka,

For meg er det logisk å kjøpe såpe fra spesielle såpeforhandlere osv. til 170 kr. stk. uten egt. å tenke.

-

Jeg vil ikke si jeg er rik. Jeg vil si jeg har lave kostnader.

Jeg har hatt perioder med lite disponibelt, og jeg greier fint å leve på egg, pasta og First Price-produkter over lengre perioder, så jeg har ikke noe problem med å ''leve typisk student-ish''.

Mine medstudenter som jobber deltid sier de har ca. over 100 kr. dagen til rent forbruk, - det tilsvarer frokosten min.

-

Jeg vil ikke si jeg er stolt over situasjonen min, da jeg fint kunne levd på mindre, og ikke trenger å kunne bruke mye, men det er først når jeg faktisk har lite penger igjen, at jeg lever sparsommelig.

Jeg er ikke typisk shopoholiker, da jeg sjeldent kjøper merkeklær,

Nei, jeg er heller ikke en som bruker forbruk for å fylle et tomrom i livet slik psykologien sier. Jeg har alt, og enda mer folk kan ønske seg,

Hvordan kan jeg respektere pengers verdi mer? Igjen: Jeg har ikke uendelig med penger, bare veldig lave kostnader.

Jeg ser mye på dokumentarer om andre land, Sweatshop, osv. for å forstå at 700 kr. her såvidt er en middag ute, men kan være en billett ut av fattigdom i et annet land, men det gir meg bare en mental realitycheck for et par timer, før jeg er tilbake til gamle vaner.

Anonymkode: 099e3...a46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kaffe til 30,- på studielån koster vel..er det 90 eller 120 kr i realiteten når lånet er nedbetalt. Om du nå er så sinnsvakt god som du tror til å leve enkelt ville jo det smarte være å leve så mye som mulig på stipendet, og minst mulig på lånet. Tilgjengelige penger behøver ikke brukes. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Selv om en leilighete er nedbetalt er det alltids fint å ha en buffer til større kjøp eller oppussing. Du burde spare mer av studielånet ditt.

Anonymkode: 0368d...bd9

• Liker 6
Skrevet

Har du formue eller andre inntekter enn studielån?

Med fullt studielån vil du ha rett i underkant av 320 kroner dagen til alt av utgifter.
Stemmer det?

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, Fjompen said:

En kaffe til 30,- på studielån koster vel..er det 90 eller 120 kr i realiteten når lånet er nedbetalt. Om du nå er så sinnsvakt god som du tror til å leve enkelt ville jo det smarte være å leve så mye som mulig på stipendet, og minst mulig på lånet. Tilgjengelige penger behøver ikke brukes. 

Jeg forstår ikke helt om du regner ut spesifikt forskjellen på studielån og studiestipend her, jeg.

Jeg forstå at jeg får omgjort 40 av hva som er lånedelen til stipend ved fullført alle eksamner.

Studielån er det beste lånet man kan ha, ja.

Med å få omgjort 40 %, samt en nedbetalingsplan over 20 år på 1-2 K i mnd. er jo noe ALLE bør greie å betale tilbake på.

Jo, tilgjengelige penger behøves nok å brukes.

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Selv om en leilighete er nedbetalt er det alltids fint å ha en buffer til større kjøp eller oppussing. Du burde spare mer av studielånet ditt.

Anonymkode: 0368d...bd9

Har sparepenger.

Siden jeg fikk leiligheten, så har jeg aldri måttet bruke egne penger for den, så når jeg selger den vil jeg bare ''få penger''.

32 minutter siden, applestories said:

Har du formue eller andre inntekter enn studielån?

Med fullt studielån vil du ha rett i underkant av 320 kroner dagen til alt av utgifter.
Stemmer det?

Jeg orker ikke matten kl. 10 på en søndag, men går privatskole:

55-ish x2 og 7,8 x 10,5 blir det vel; minus faste utgifter gir et daglig disponibet beløp, ja.

Vet ikke hva du legger i formue. Har alt av sparepenger i fond, for å ikke fristes til å ta de ut til mer forbruk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du rett og slett bør prøve å leve som en student. 2000,- på mat i måneden, kanskje en flaske vin til 100-lappen, mobilabonnement til 129,- og enten Netflix eller HBO. Du har jo en gylden mulighet her, og så sløser du mye av den vekk på tull?

Lag deg et budsjett, og lev på den summen hver måned. Resten av pengene hiver du over på en sparekonto (med høy rente), eller putter i et aksjefond. Kan også være en idé å skaffe seg en liten deltidsjobb slik at du faktisk skjønner hvor mye en må jobbe for 150 kroner?

Da jeg var student hadde jeg også veldig lave kostnader, og kunne ha spart mye mer enn det jeg gjorde. Det angrer jeg på den dag i dag. Ja, studielånet er det beste lånet man kan ha, men det er likevel et lån!

Anonymkode: 0e5dd...4f9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes du rett og slett bør prøve å leve som en student. 2000,- på mat i måneden, kanskje en flaske vin til 100-lappen, mobilabonnement til 129,- og enten Netflix eller HBO. Du har jo en gylden mulighet her, og så sløser du mye av den vekk på tull?

Lag deg et budsjett, og lev på den summen hver måned. Resten av pengene hiver du over på en sparekonto (med høy rente), eller putter i et aksjefond. Kan også være en idé å skaffe seg en liten deltidsjobb slik at du faktisk skjønner hvor mye en må jobbe for 150 kroner?

Da jeg var student hadde jeg også veldig lave kostnader, og kunne ha spart mye mer enn det jeg gjorde. Det angrer jeg på den dag i dag. Ja, studielånet er det beste lånet man kan ha, men det er likevel et lån!

Ja, men hvor mange lån sier: ''Du får 40 % tilbake hvis du fullfører studiene!''?

Det er jo gøy å leve som student, og hvis du har like lite kostnader i fast jobb, kan du leve hele livet.

Jeg har Sparekonto, jeg har aksjefond, jeg har flere fond faktisk.

Ja, jeg kunne nok puttet storstipendet i fond, det var planen, men var litt for lat.

Jeg vil ikke si det er tull å leve bra. Vil du?

Jeg overhørte en samtale mellom fattige studenter. De hadde 5 dager til stipend og 100 kr. på konto.

Jeg tenker litt sånn: I kriser bør man jo kunne ringe foreldre? Jeg vil ikke si 20 kr. dagen er et ''liv'', nei.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men hvor mange lån sier: ''Du får 40 % tilbake hvis du fullfører studiene!''?

Det er jo gøy å leve som student, og hvis du har like lite kostnader i fast jobb, kan du leve hele livet.

Ja, jeg kunne nok puttet storstipendet i fond, det var planen, men var litt for lat.

Jeg overhørte en samtale mellom fattige studenter. De hadde 5 dager til stipend og 100 kr. på konto.

Jeg tenker litt sånn: I kriser bør man jo kunne ringe foreldre? Jeg vil ikke si 20 kr. dagen er et ''liv'', nei.

Jeg håper virkelig at du er et troll, for jeg kan nærmest ikke tro hva du skriver. Greit nok at man får 40% ved bestått eksamen, men da gjenstår det fortsatt 60% som man ikke får. Om du klarer å lever billig er sjansen stor for at du kan gå ut i arbeidslivet med et svært lavt studielån. Er ikke det noe å jobbe for?

Jeg jobber fulltid, men lever fortsatt som en student. Jeg lever fortsatt et godt liv - studentlivet er ikke et fattiglusliv. En lever godt på 2000,- til mat hver måned så lenge man er litt kreativ og ikke forventer å spise kjøtt til hvert eneste måltid.

Det er tull å sløse. Og mye av det du driver med høres rett og slett ut som sløsing. Jeg tror du kunne hatt godt av å oppleve hvordan det er å faktisk tjene egne penger, og ikke minst hvor mye arbeid en faktisk må legge ned for den lønnen en får.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg håper virkelig at du er et troll, for jeg kan nærmest ikke tro hva du skriver. Greit nok at man får 40% ved bestått eksamen, men da gjenstår det fortsatt 60% som man ikke får. Om du klarer å lever billig er sjansen stor for at du kan gå ut i arbeidslivet med et svært lavt studielån. Er ikke det noe å jobbe for?

Jeg jobber fulltid, men lever fortsatt som en student. Jeg lever fortsatt et godt liv - studentlivet er ikke et fattiglusliv. En lever godt på 2000,- til mat hver måned så lenge man er litt kreativ og ikke forventer å spise kjøtt til hvert eneste måltid.

Det er tull å sløse. Og mye av det du driver med høres rett og slett ut som sløsing. Jeg tror du kunne hatt godt av å oppleve hvordan det er å faktisk tjene egne penger, og ikke minst hvor mye arbeid en faktisk må legge ned for den lønnen en får.

Da kan jeg glede deg med å opplyse om at jeg jobbet i to år før studier. Sånn.

Ja, men som sagt: Gleder meg til å se neste lån som gir deg 40 %, de fleste tar jo 40 % ekstra.

Ikke ofte lån sier: ''Ta 10, betal for 6''. Ofte er: ''50 K. 5 år senere: = 90 K''.

Nei. Å leve på 2000 kr. til mat i måneden... det tilsvarer take-away... 4 ganger bare? På en helt mnd.?

Det er ikke SLØSING å spise kjøtt til hvert måltid. Seriøst?

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men som sagt: Gleder meg til å se neste lån som gir deg 40 %, de fleste tar jo 40 % ekstra.

Ikke ofte lån sier: ''Ta 10, betal for 6''. Ofte er: ''50 K. 5 år senere: = 90 K''.

Nei. Å leve på 2000 kr. til mat i måneden... det tilsvarer take-away... 4 ganger bare? På en helt mnd.?

Jeg skjønner ikke hva problemet ditt er? Du lever fint slik du gjør, så hva skal du egentlig endre på? 

Anonymkode: 52192...4e3

• Liker 6
Skrevet

Det høres litt ut som du ønsker en slags bekreftelse fra andre her inne om at valgene du tar er riktige, noe jeg og de fleste andre her ikke synes. Du har en gyllen mulighet til å sitte med et lavt studielån etter endte studier - hvorfor er ikke det et mål i seg selv?

Det absolutt lureste du gjør er å investere studielånet ditt, siden du i utgangspunktet ikke trenger det - enten i aksjer/fond, sparing, evt. bolig. Ikke på forbruk. Jeg er sikker på at du får like god livskvalitet selv om du jekker ned forbruket ditt et par hakk :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Du hadde ikke trengt studielånet, bare stipendet - og da hadde du vært gjeldsfri når du var ferdig. Hadde du fått fast jobb og fortjeneste på leiligheten kunne du jo kjøpt en villa!! Eller du kunne spart flere titalls tusen på disse årene. Blir litt irritert på sånne som deg, som ikke vner å tenke fremover. Du har overhode ikke lave kostnader, du har et sinnsykt forbruk. 

Anonymkode: cfe21...2c7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan hende du ikke er klar over det, men det er langt i fra alle foreldre som kan gi barna leilighet, og mange har heller ikke mulighet å sende penger når stipendet tar slutt. 

Men ja, ett skikkelig økonomi-kurs ville neppe vært dumt for deg. Du har jo helt tydelig ingen forståelse av økonomi. Det er ingen problem leve ett bra liv med mindre forbruk enn du har. 

Anonymkode: 4eadf...14b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ta en titt på dette, smarting. Tror du er et troll som er ute etter å provosere, men failer.

"Hvor mye du har i formue avgjør hvor mye av lånet ditt som kan bli gjort om til stipend. Er formuen din høyere enn Lånekassens grenser, får du mindre i stipend."

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/formue-/

Anonymkode: cc7ac...cf3

• Liker 9
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ta en titt på dette, smarting. Tror du er et troll som er ute etter å provosere, men failer.

"Hvor mye du har i formue avgjør hvor mye av lånet ditt som kan bli gjort om til stipend. Er formuen din høyere enn Lånekassens grenser, får du mindre i stipend."

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/formue-/

Var akkurat det samme jeg skulle til å si. 

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sa ikke at det er sløsing å spise kjøtt til hvert måltid, men mye av det du gjør ellers er sløsing. Du burde bruke denne muligheten bedre. Forhåpentligvis skjønner du om noen år at det var fryktelig dumt av deg å bruke så mye penger på tull.

• Liker 5
Skrevet

Jeg levde som deg  da jeg var student og, synes ikke det er noe ille. Jobbet litt ekstra ved siden av, har aldri skjønt hvordan studenter kan ha så lite penger. Jeg dro på ferier, handlet utelukket på Meny, drakk som en sjømann ute på byn... Jeg levde veldig bra på studielånet. Vi bor i Norge og er heldige som kan unne oss litt ekstra, hvorfor ikke bare være takknemmelig for det vi har? Gi litt ekstra til veldedighet hvis du føler du flommer over av penger :plystre:

• Liker 1
Gjest nediugennivK
Skrevet

Skjønner virkelig ikke vitsen med skryteposter som dette, uavhengig om du er et troll eller bare er dum :P

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke hva problemet ditt er? Du lever fint slik du gjør, så hva skal du egentlig endre på? 

Anonymkode: 52192...4e3

Jeg ønsker å bruke mindre penger på forbruk.

Da jeg var fattig student og investerte hele storstipendet, hadde jeg bare 7 K inn i stipend/lån og 1,5 ut i faste kostnader. Jeg kunne ikke leve mye liv på 5-6 K i mnd, men jeg overlevde. Nå ønsker jeg å spare mer og leve på mindre.

Men nei, ønsker ikke å få stempel som First Price nuddel-student, nei.

11 hours ago, kalleklov said:

Det høres litt ut som du ønsker en slags bekreftelse fra andre her inne om at valgene du tar er riktige, noe jeg og de fleste andre her ikke synes. Du har en gyllen mulighet til å sitte med et lavt studielån etter endte studier - hvorfor er ikke det et mål i seg selv? Fordi studielånet er det beste lånet du kan ha?

Det absolutt lureste du gjør er å investere studielånet ditt, siden du i utgangspunktet ikke trenger det - enten i aksjer/fond, sparing, evt. bolig. Ikke på forbruk. Jeg er sikker på at du får like god livskvalitet selv om du jekker ned forbruket ditt et par hakk :) Har investert storstipendet en gang.

Som sagt, jeg har sparing, aksjefond, og jeg har jo leilighet. Jeg greier meg fint.

10 hours ago, AnonymBruker said:

Herregud. Du hadde ikke trengt studielånet, bare stipendet - og da hadde du vært gjeldsfri når du var ferdig. Hadde du fått fast jobb og fortjeneste på leiligheten kunne du jo kjøpt en villa!! Eller du kunne spart flere titalls tusen på disse årene. Blir litt irritert på sånne som deg, som ikke vner å tenke fremover. Du har overhode ikke lave kostnader, du har et sinnsykt forbruk. 

Anonymkode: cfe21...2c7

Med bare stipend ville jeg ikke fått noe storstipend, ei heller 7 K i mnd. bare 3.

Du kan ikke leve på 3 K i mnd. seriøst? La oss skissere faste kostnader på 1500. 1500 igjen til forbruk? HÆ!?

Jeg har investert storstipendet en gang, jeg greide fint å leve, men lever bedre ved å vite at jeg har mer disponibelt etter et kjøp.

Det kan hende du ikke er klar over det, men det er langt i fra alle foreldre som kan gi barna leilighet, og mange har heller ikke mulighet å sende penger når stipendet tar slutt. De fleste i Norge, da (rettelse).

Men ja, ett skikkelig økonomi-kurs ville neppe vært dumt for deg. Du har jo helt tydelig ingen forståelse av økonomi. Det er ingen problem leve ett bra liv med mindre forbruk enn du har. Hm... hvordan?

Syns take-away hver dag og handling på Meny er koselig og ''liv'' for meg, ja.

Anonymkode: 4eadf...14b

Jepp, og jeg holder meg under. Som sagt: Har ikke mye penger, bare veldig lave kostnader.

7 hours ago, Britt Banditt said:

Var akkurat det samme jeg skulle til å si. 

:)

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sa ikke at det er sløsing å spise kjøtt til hvert måltid, men mye av det du gjør ellers er sløsing. Du burde bruke denne muligheten bedre. Forhåpentligvis skjønner du om noen år at det var fryktelig dumt av deg å bruke så mye penger på tull.

Jeg forstår ikke det du prøver å skissere her. Som sagt: Å betale 2 K i mnd. i 20 år ned på studielånet er ikke noe jeg har noe i mot?

3 hours ago, Peaches said:

Jeg levde som deg  da jeg var student og, synes ikke det er noe ille. Jobbet litt ekstra ved siden av, har aldri skjønt hvordan studenter kan ha så lite penger. Jeg dro på ferier, handlet utelukket på Meny, drakk som en sjømann ute på byn... Jeg levde veldig bra på studielånet. Vi bor i Norge og er heldige som kan unne oss litt ekstra, hvorfor ikke bare være takknemmelig for det vi har? Gi litt ekstra til veldedighet hvis du føler du flommer over av penger :plystre:

Og du greide deg fint i etterkant, eller opplevde du dommedagsprofetiene de andre her prøver å skissere?

3 hours ago, nediugennivK said:

Skjønner virkelig ikke vitsen med skryteposter som dette, uavhengig om du er et troll eller bare er dum :P

Det er dumt å ta opp studielån? Ok.

AnonymBruker
Skrevet

Er 2000kr for deg takeaway 4 ganger i måneden? Bruker du virkelig 500 kr når du skal kjøpe takeaway? Hva kjøper du?

Men et tips kan jo være å lage mer mat hjemme, og ikke kjøpe takeaway. Lage pizza selv istedenfor å kjøpe, lage kinamat selv istedenfor å kjøpe osv.. Sparer ihvertfall litt da. 

Men utifra det du har skrevet i tråden virker det som om du lever fint slik du har det, og ikke har lyst å endre det da..

Anonymkode: fc0fd...a73

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...