Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, justdrinkingmytea skrev:

Synes det ser ganske uopplyst ut å være hvit og gå med dreads. I 2018 bør vi være bedre enn å ta for oss av andres kultur, uten å ense alt pes de har fått for å praktisere akkurat samme kulturen selv.

Hva jobber du med, forøvrig? 42 med dreads betyr vel neppe en A4-jobb?

Drit og dra.

Anonymkode: 40845...cf9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er vel dreads blitt ganske vanlig også for hvite mennesker. Historisk hadde vel også enkelte av både kelterne og vikingene dreads?

Jeg jobber i barnehage.

Anonymkode: f8287...4a7

Er du viking eller kelter? Og hvem vi måtte være i slektskap med 1000 år tilbake i tid er ikke interessant, nei.

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drit og dra.

Anonymkode: 40845...cf9

Snakker du sånn til mora di? ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes alle skal gjøre akkurat som de selv ønsker, når det gjelder klær og hår, uansett alder. 

Med det sagt vil jeg forberede deg på at folk kan begynne å behandle deg litt annerledes eller få et nytt inntrykk av deg, men det er kanskje det du ønsker? Jeg forbinder dreads med hasjrøykere og venstrevridde. Det tror jeg er en ganske vanlig assosiasjon. 

Jeg hadde dreads selv i et års tid i ungdommen, da var jeg riktig nok et aktivt medlem i Sosialistisk Ungdom. Jeg savnet følelsen av renslighet, da det er umulig å vaske håret ordentlig. I tillegg ble jeg lei av de lite varierte mulighetene. Man blir lei av den samme looken. Og det var kjipt hvor ødelagt håret ble etterpå... Fant ut at jeg ville ta vare på håret, og at jeg heller kunne tupere og spraye det de dagene jeg følte for det, i stedet for å binde meg til å se ut som jeg kom fra Jamaica hele tiden. 😂 

Anonymkode: e3b47...2e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dreads når man er såpass gammel skriiker midtlivskrise spør du meg:fnise:

Moren til en veninne av meg ble sånn "gone wild" en periode, da var det rastafletter, pelskåpe og sort tatovert lipliner som gjalt. (Hun var over 40 og nyskilt) Husker fortsatt sjokket vårt når hun kom inn stuedøren seende slik ut:alice:Synes oppriktig synd på veninnen min da.

Så pass opp, om du plutselig anlegger dreads tenker nok folk lett i slike baner, #midtlivskrise.

Anonymkode: f3ee8...304

• Liker 2
Skrevet (endret)
På 17.4.2018 den 7.22, justdrinkingmytea skrev:

Er du viking eller kelter? Og hvem vi måtte være i slektskap med 1000 år tilbake i tid er ikke interessant, nei.

Dette ikke er noe afrikanere har monopol på. I dag er det jo mange hvite mennesker som lager dreads. At det på noen måte skal være respektløst mot andre kulturer er bare tull. Har aldri hørt en afrikaner som har blitt krenket av det, ihvertfall...

Endret av Thyra
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 17.4.2018 den 11.59, AnonymBruker skrev:

Jeg synes alle skal gjøre akkurat som de selv ønsker, når det gjelder klær og hår, uansett alder. 

Med det sagt vil jeg forberede deg på at folk kan begynne å behandle deg litt annerledes eller få et nytt inntrykk av deg, men det er kanskje det du ønsker? Jeg forbinder dreads med hasjrøykere og venstrevridde. Det tror jeg er en ganske vanlig assosiasjon. 

Jeg hadde dreads selv i et års tid i ungdommen, da var jeg riktig nok et aktivt medlem i Sosialistisk Ungdom. Jeg savnet følelsen av renslighet, da det er umulig å vaske håret ordentlig. I tillegg ble jeg lei av de lite varierte mulighetene. Man blir lei av den samme looken. Og det var kjipt hvor ødelagt håret ble etterpå... Fant ut at jeg ville ta vare på håret, og at jeg heller kunne tupere og spraye det de dagene jeg følte for det, i stedet for å binde meg til å se ut som jeg kom fra Jamaica hele tiden. 😂 

Anonymkode: e3b47...2e4

Jeg er kanskje litt venstrevridd, men ingen hasjrøyker ...

AnonymBruker
Skrevet
På 17.4.2018 den 12.00, AnonymBruker skrev:

Dreads når man er såpass gammel skriiker midtlivskrise spør du meg:fnise:

Moren til en veninne av meg ble sånn "gone wild" en periode, da var det rastafletter, pelskåpe og sort tatovert lipliner som gjalt. (Hun var over 40 og nyskilt) Husker fortsatt sjokket vårt når hun kom inn stuedøren seende slik ut:alice:Synes oppriktig synd på veninnen min da.

Så pass opp, om du plutselig anlegger dreads tenker nok folk lett i slike baner, #midtlivskrise.

Anonymkode: f3ee8...304

Jeg har hatt lyst på dreads i alle år, men det har aldri blitt noe av. Så dette er ikke noe som plutselig har oppstått fordi jeg begynner å dra på åra og vil føle meg ung. Om det har noen betydning så blir jeg ofte oppfattet som yngre enn jeg er. Så jeg ville nok ikke sett ut som en gammel kjærring som prøver å se ung ut med dreads. Men har fått noen få grå hår, og det er vel vanskelig å farge håret med dreads?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, Thyra said:

Dette ikke er noe afrikanere har monopol på. I dag er det jo mange hvite mennesker som lager dreads. At det på noen måte skal være respektløst mot andre kulturer er bare tull. Har aldri hørt en afrikaner som har blitt krenket av det, ihvertfall...

Afrikanere er kjempekrenket av det! Tonnevis av videoer på youtube, og masse artikler på nett, til og med dokumentarer full av svarte mennesker som kjefter på hvite over at de har dreads.

Anonymkode: 51ffb...4fd

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Afrikanere er kjempekrenket av det! Tonnevis av videoer på youtube, og masse artikler på nett, til og med dokumentarer full av svarte mennesker som kjefter på hvite over at de har dreads.

Det har ikke jeg fått med meg. Men uansett skjønner jeg det ikke. Det blir som om europeere skulle bli krenket av at afrikanere behandler håret sitt for å få det glatt.

Det er da mange eksempler på at ulike kulturer og folkeslag lar seg inspirere av hverandre. Både når det gjelder klær, musikk, mat og andre ting. Skal ikke hvite europeere kunne bruke haremsbukser eller spise kinamat heller, da? Skal ikke mennesker oppvokst i Norge kunne bruke bunad om de ikke er "blendahvite"?

Hadde skjønt det om de ble fornærmet om vi sminket oss svarte og kledde oss ut som afrikanere. Men at noen velger å ha dreads fordi de synes det er fint burde være et kompliment, ikke en fornærnelse. Og historisk sett er ikke dreads kun et afrikansk fenomen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 4/15/2018 at 5:46 PM, AnonymBruker said:

... men er jeg for gammel (snart 42)?

ja

Anonymkode: 2c448...97c

• Liker 4
Skrevet

Hva med å prøve fake dreads først? Burde gi deg en ide om hvordan det ser ut på deg før du hopper rett ut i det og risikerer å ødelegge håret om du ikke liker det.

Skrevet

Det ser ekkelt, urent og stygt ut. Og ja, altfor gammel.

Har aldri skjønt folk som vil ha dreads, noe så grelt...

På 16.4.2018 den 7.18, justdrinkingmytea skrev:

Synes det ser ganske uopplyst ut å være hvit og gå med dreads. I 2018 bør vi være bedre enn å ta for oss av andres kultur, uten å ense alt pes de har fått for å praktisere akkurat samme kulturen selv.

Enda en ting hvite ikke kan gjøre... jeg blir matt av sånne som deg.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil da gjerne ha meg frabedt at afrikanere farger håret blondt/gult. Jeg blir krenket.

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 16.4.2018 den 23.01, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere om dreads på hunder?

Anonymkode: b501d...18a

En puli-hund, bør klippes ned om den ikke brukes aktivt utstilling/show og stelt slik at pelsen holder seg fri for klumper og skitt.

Tenker det samme gjelder for mennesker. 

Endret av Perle
AnonymBruker
Skrevet
På 16.4.2018 den 7.18, justdrinkingmytea skrev:

Er enig i grunn, det blir litt kulturell misappropriering over det hele. Litt som en neger i bunad.

Anonymkode: f38a1...a07

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...