AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #1 Skrevet 15. april 2018 Jeg leier ett hus. I går når vi kom hjem på ettermiddagen hadde plutselig mauren våknet til live. Hele inngangspartiet var dekket med maur. Vi måtte koste trappa for maur før vi kunne tråkke der og gå inn. Etter en nærmere titt ser det ut til at mauren kommer fra der det i høst var lagret ved. (Flere år gammel morken råtten ved som lå der da vi flyttet inn. Alt er kastet). All veden ble fjernet i høst og plassen kostet og ryddet. La paller over for å bruke plassen som uteplass. Nå er pakkene dekket med maur. En million av dem. Har spylt med vann, hatt på eddik, salmiakk og klor. Kom ikke på noe bedre og de tre butikkene jeg rakk innom før stengetid i går hadde ikke noe middel mot maur. Har kontaktet huseier å gitt beskjed, men det virket ikke som han brydde seg så veldig egentlig så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Noen råd? Er dette noe som er mitt ansvar eller er det huseier sitt ansvar? Slik jeg ser det så er dette unormalt mye maur. Aldri sett så mye på ett sted før jeg.. det er også maur i hagen, gårdsplassen, de kryper opp på hele veggen på solsiden av huset. Funnet 20-30 stykker inne på ene soverommet også. Aner ikke hvor de har kommet inn. Vinduer og dører har et lukket hele tiden. Noen som har noen råd til meg? Anonymkode: dd13c...f21
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #2 Skrevet 15. april 2018 Huseier har ansvaret. Vi hadde maurinvasjon i fjor, ingen av "kjærringrådene" virket, og sa la vi ut for maurbokser(huseier bor på annen kant av landet), som huseier så betalte tilbake. Maurboksene tok raskt og effektivt knekken på mauren og den har ikke kommet tilbake:) Anonymkode: f8385...276 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #3 Skrevet 15. april 2018 Om mauren ikke kommer pga. noe dere selv har gjort så er det nok huseier som har ansvar, ja. Anonymkode: ad66c...17a 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #4 Skrevet 15. april 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Om mauren ikke kommer pga. noe dere selv har gjort så er det nok huseier som har ansvar, ja. Anonymkode: ad66c...17a Nei, det er ikke vi som har lokket mauren hit. Såvidt jeg vet. Vi har bare bodd her siden oktober, og har aldri brukt hagen eller hele gårdsplassen, før nå. Og etter å ha sett litt mer i dag så er den lille hagen full av maur. Man kan stå litt på avstand å se at det beveger seg som ett teppe bortover. Maur oppetter veggene ute og inne på soverommet til ene barnet mitt.. Vel, huseieren var innom her i sta med en liten (og ifølge han veldig dyr) boks med maurmiddel. Strødde på litt og det roet seg der han tok det på. Men det er jo fortsatt i resten av hagen og gårdsplassen. Ifølge han så var vist dette med maur ett stort problem for mauren har vistnok en sti fra skogkanten og over eiendommen. Naboen er vist også plaget.. Like ille der. Herregud, jeg orker ikke en hel sommer med med så mye maur at vi ikke kan bruke uteområdet. Slik det er nå går det ikke an å være ute her. Står man stille på planen bittelitt så kryper dem oppover beina våre. Grøss! Er litt fortvilet nå! Er det mulig å få bort faenskapet? Anonymkode: dd13c...f21
stan Skrevet 16. april 2018 #5 Skrevet 16. april 2018 Maur er i praksis et delt ansvar. Leietaker har ansvar for å varsle og gjennomføre enkle tiltak. Huseier har det økonomiske ansvaret og å sørge for å gjennomføre langsiktige tiltak. Som huseier pleier jeg å utstyre leietaker med diverse maurmidler, og ber dem om å varsle om de ser noen maur inne. Samtidig ber jeg dem om å sette ut boksene nå tidlig på våren. Selv legger jeg ut midler utenfor boligen og følger opp. Maur er gjerne et problem år etter år, og er vanskelig å bli kvitt helt. Så man må følge det opp og prøve å holde dem ute. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2018 #6 Skrevet 16. april 2018 Dra på felleskjøpet og kjøp pulver an sprer rudt huset g der mauren oppholder seg. Når vi kjøpte huset var det millioner av maur her hver vår. Men nå strør jeg pulver så fort snøen forsvinner g maurene er mer eller mindre borte. Bry huseier ang maur hvis det ikke er snakk om stokkmaur eller tuer hadde nok ikke jeg gjort. Anonymkode: 24997...26c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå