Gå til innhold

Spørsmål om neglsopp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som hver sånn ca hva tablettkur mot neglsopp på tærne koster?

Går den på blå resept?

Og kan man bruke neglelakk på tærne mens man går på den?

Anonymkode: 131da...8ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den er på hvit resept. Ring apoteket og spør om pris

Anonymkode: 751b2...b34

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den er på hvit resept. Ring apoteket og spør om pris

Betyr det at det ikke går på frikortet etter hvert?

AnonymBruker
Skrevet

Mener jeg betalte 1600. Brukte neglelakk som vanlig. 

Anonymkode: e3754...144

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener jeg betalte 1600. Brukte neglelakk som vanlig. 

Skjønner ikke hvorfor det ikke går på blå resept og frikort.

AnonymBruker
Skrevet

https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/lamisil-novartis-614136  vanligste medikament ved negsopp.

12 ukers behandlingstid og prisen for 98 tabletter er kr. 1 412. En tabl. for dagen. Ingen blå resept med mindre du har imunsvikt sykdom eller er under kreftbehandling. Lege kan søke Helfo om individuell refusjon dersom du har andre sykdommer der du er mer utsatt for å få neglsopp.

Anonymkode: b1205...ee9

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk tilbud om generisk bytte og betalte "bare" 1200 for en tremåneders kur.
For å adde insult to injury, fikk jeg også en av de sjeldnere bivirkningene; Tap av smaksans. Kuren startet i november. Det var den jula.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor det ikke går på blå resept og frikort.

Det er jo kun en estetisk ting. Jeg hadde sopp i 2-3 år, så ble jeg lei av å alltid bruke neglelakk. 

Så selv om jeg måtte ut med sure penger er jeg helt enig i ordningen. Skattepenger skal ikke gå til ikke-nødvendige behandlinger. 

Skrevet

Ikke bruk neglelakk og smør inn negla med canesten hver dag.

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Sugerøret skrev:

Ikke bruk neglelakk og smør inn negla med canesten hver dag.

Canesten tar ikke neglsopp. https://tidsskriftet.no/2001/02/legemidler-i-praksis/behandling-av-neglesopp  Merk særlig at ubehandlet neglesopp smitter fra en negl til flere negler. Merk og hvem som er mest utsatt for å få plagene. 

Det forunderlige er at ingen av dere tenker på at ved på påføre neglelakk på den infiserte tåneglen, putte penselen tilbake i flasken for så å påføre neglelakk på flere tær før neglelakkpenselen parkeres i  flasken med lakken og settes bort, gjerne på et varmt sted, så har dere en bombe av neglsopp i flasken. 

All sopp liker solens ultrafiolette stråler dårlig. Å gå uten nelgelakk nå når vi stunder mot sommer er både forebyggende og til en viss grad mer behandlende enn å påføre neglelakk fra en soppforurenset neglelakkflaske. 

Var jeg ts hadde all neglelakken i skapet gått rett på miljøstasjonen for farlig avfall. (Neglelakk skal ikke i vanlig søppel, den forurenser miljøet.)(Og det smører vi på neglene våre!)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Canesten tar ikke neglsopp. https://tidsskriftet.no/2001/02/legemidler-i-praksis/behandling-av-neglesopp  Merk særlig at ubehandlet neglesopp smitter fra en negl til flere negler. Merk og hvem som er mest utsatt for å få plagene. 

Det forunderlige er at ingen av dere tenker på at ved på påføre neglelakk på den infiserte tåneglen, putte penselen tilbake i flasken for så å påføre neglelakk på flere tær før neglelakkpenselen parkeres i  flasken med lakken og settes bort, gjerne på et varmt sted, så har dere en bombe av neglsopp i flasken. 

All sopp liker solens ultrafiolette stråler dårlig. Å gå uten nelgelakk nå når vi stunder mot sommer er både forebyggende og til en viss grad mer behandlende enn å påføre neglelakk fra en soppforurenset neglelakkflaske. 

Var jeg ts hadde all neglelakken i skapet gått rett på miljøstasjonen for farlig avfall. (Neglelakk skal ikke i vanlig søppel, den forurenser miljøet.)(Og det smører vi på neglene våre!)

Måte på hysteri. 

Hadde som sagt over sopp i 2 år før jeg valgte pillekur. På en tåneglnegl. Og byttet neglelakk 1-2 ganger i uka. Som ble brukt på tær og hender om hverandre - og ble oppbevart på badet. 

Fikk aldri sopp på andre negler. 

Og du. Verken sol eller neglelakk er forebyggende. Men neglelakk skjuler problemet, i motsetning til å vifte rundt med soppinfiserte negler i offentligheten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at det ikke går på frikortet etter hvert?

Ja

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Minya skrev:

Jeg fikk tilbud om generisk bytte og betalte "bare" 1200 for en tremåneders kur.
For å adde insult to injury, fikk jeg også en av de sjeldnere bivirkningene; Tap av smaksans. Kuren startet i november. Det var den jula.

Hæ?

Insult to injury. Hva betyr det? Det finnes sikkert noen gode, norsk ord som kan brukes istedet

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hæ?

Insult to injury. Hva betyr det? Det finnes sikkert noen gode, norsk ord som kan brukes istedet

Beklager at jeg fornærmet intelligensen din og hadde en hjernefjert akkurat da jeg skrev innlegget. Med fem språk i hodet er det ikke alltid like enkelt å huske alle de forskjellige uttrykkene på norsk.

AnonymBruker
Skrevet

Du kunne søke om å få halve kostnaden refundert før, går dette enda?

Jeg ville ikke brukt neglelakk..

Anonymkode: 5d5aa...5d3

Skrevet

Jeg tror det er mye billigere i Sverige, tror også det nå er mulig å ta laserbehandling. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde neglesopp. Fikk tablettkur av legen, den tok det. Fikk ingen bivirkninger. Det var ikke lamisil, men noe generisk. Husker ikke pris.

Anonymkode: 00693...2c5

AnonymBruker
Skrevet

Sorry for et sikkert dumt spørsmål, men går det ikke an å bruke noe lokalt? Har sett reklame for lamisil som brukes lokalt og ikke er på resept. Fungerer det ikke? Bare juks altså?

Anonymkode: f13e5...11a

Skrevet

Lamisil på tube skal kunne brukes lokalt, men både farmasøyter og leger anbefaler ofte å bare gå rett på tablettkuren, fordi den fikser problemet "innenfra" og ut, istedet for utenfra og inn, noe som kan resultere i behov for flere behandlinger hvor man ofte ender opp med tablettkuren likevel.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Minya skrev:

Lamisil på tube skal kunne brukes lokalt, men både farmasøyter og leger anbefaler ofte å bare gå rett på tablettkuren, fordi den fikser problemet "innenfra" og ut, istedet for utenfra og inn, noe som kan resultere i behov for flere behandlinger hvor man ofte ender opp med tablettkuren likevel.

Takk for svar. Visste ikke at neglsopp var så "hard" at den ikke ville gi seg med lokal behandling. 

Anonymkode: f13e5...11a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...