Gå til innhold

Flytte med barn; Sandefjord eller Tønsberg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbtilbud i en av byene, og lurer på om jeg og barna skal bosette oss i Tønsberg eller Sandefjord. 

Hvor er det best for barn å bo? De skal begynne i 3. og 5.klasse etter ferien, og lurer på om det er noen skoler i en av byene som har gode erfaringer med godt skolemiljø? Det ene barnet har vanskelig for å få venner, og er blitt litt mobbet, så ønsker å vite om noen skoler er bedre enn andre sosialt sett.

Og ellers, hvordan er tilbudet til barn og unge i de to byene? Sandefjord er litt større, så er kanskje bittelitt mer der, men Tønsberg er nærme Nøtterøy/Færder som er veldig fint synes jeg.

Er det noen av de to byene hvor det er enklere for en forelder med to barn å få seg nettverk/venner og bekjente? 

Anonymkode: ff0cd...4db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen med barn i skolealder her med erfaring fra disse byene?

AnonymBruker
Skrevet

Billigere i Sandefjord 👍 jeg har bodd begge steder i mange år og synes ikke forskjellen er så stor. De fra Tønsberg synes sandefjordingene er harry og de fra Sandefjord syns Tønsbergfolk er snobbete. 

Anonymkode: b7fba...6e1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Billigere i Sandefjord 👍 jeg har bodd begge steder i mange år og synes ikke forskjellen er så stor. De fra Tønsberg synes sandefjordingene er harry og de fra Sandefjord syns Tønsbergfolk er snobbete. 

Anonymkode: b7fba...6e1

Synest Sandefjord har et mye koseligere og "varmere" sentrum. Tønsberg virker uoversiktlig og rotete. Vilkårlig og rotete blanding av gammelt og nytt.  Virker som om moderniseringen av byen er gjort av en gjeng arkitektstudenter på grøftefylla.

Anonymkode: 9eeec...26b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig glad i Sandefjord.

Flytta hit fra Oslo for fire år siden,barna måtte bytte skole.

Hadde gått for en av de mindre skolene

Anonymkode: 21e96...5ff

AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du fått jobb? Bo der...

Selv bor jeg på Nøtterøy. Trives godt men tidvis krevende å få ny omgangskrets, alenemor. Alle vil helst være sosiale med andre par i kjernefamilier med stasjonsvogn, 2 relativt tette barn etc.

Jeg tror det er enda vanskeligere i Sandefjord, der holder folk seg i ennå større grad til sine egne. Jeg opplever at det er flere tilflyttere til Tønsberg og at det sånn sett er lettere å være ny her. I Sandefjord er det flere som flytter hjem til sine og som ikke slipper så mange mye inn i sfæren sin..

Anonymkode: 8bd72...154

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna mine er ikke i skolealder enda da, men vi trives veldig i Sandefjord.

Kjenner en del med barn på de forskjellige skolene her og har ikke hørt noen si noe negativt om noen av dem. Selv har jeg en søster på mosserød, i klassen hennes har det kommet hele fem nye elever i løpet av de to siste årene og alle de som er nye ser ut til å finne seg venner fort. Skolen har noe trivselsopplegg og, så x-antall elever på hvert trinn tar ansvar for at ingen er alene og inkluderer andre i lek osv. Litt usikker på hva nøyaktig det er, men det ser i alle fall ut til å virke bra. 

Jeg har i alle fall ikke hatt noe problem med å komme i kontakt med og møte andre her, og jeg er egentlig veldig sjenert. 

Anonymkode: 2d4cd...188

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tønsberg! Mye mer å finne på.

Anonymkode: cc80f...e59

AnonymBruker
Skrevet
På 14.4.2018 den 23.19, AnonymBruker skrev:

Har jobbtilbud i en av byene, og lurer på om jeg og barna skal bosette oss i Tønsberg eller Sandefjord. 

Hvor er det best for barn å bo? De skal begynne i 3. og 5.klasse etter ferien, og lurer på om det er noen skoler i en av byene som har gode erfaringer med godt skolemiljø? Det ene barnet har vanskelig for å få venner, og er blitt litt mobbet, så ønsker å vite om noen skoler er bedre enn andre sosialt sett.

Og ellers, hvordan er tilbudet til barn og unge i de to byene? Sandefjord er litt større, så er kanskje bittelitt mer der, men Tønsberg er nærme Nøtterøy/Færder som er veldig fint synes jeg.

Er det noen av de to byene hvor det er enklere for en forelder med to barn å få seg nettverk/venner og bekjente? 

Takk for innspill alle sammen. :)

Utrolig vanskelig å bestemme seg. Jeg skal jobbe i Sandefjord, og lurer på om det blir litt langt å pendle til jobb fra Tønsberg? Sandefjord er også litt lengre unna Oslo og Romerike hvor vi kommer til å dra på besøk flere ganger i året.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig vanskelig å bestemme seg. Jeg skal jobbe i Sandefjord, og lurer på om det blir litt langt å pendle til jobb fra Tønsberg? Sandefjord er også litt lengre unna Oslo og Romerike hvor vi kommer til å dra på besøk flere ganger i året.

Vær klar over kostnadene ved evt å kjøre mellom byene, det er flere bompasseringer begge veier i tillegg til at det er lite gratisparkering i noen av byene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i Sandefjord og mannen min jobber i Tønsberg. Prøver å unngå E18 så mye som mulig da det blir unødvendig dyrt i lengden, og da bruker han tre kvarter én vei. Så blir jo litt kjøring. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville heller da satset på å bo i Sandefjord hvis det er her du har jobb, og heller bare bruke E18 og de tjue minuttene ekstra de gangene dere skal besøke Oslo og Romerike enn å kjøre til og fra Tønsberg hver eneste dag:)

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær klar over kostnadene ved evt å kjøre mellom byene, det er flere bompasseringer begge veier i tillegg til at det er lite gratisparkering i noen av byene. 

Er det flere bompasseringer? La ikke merke til det da jeg kjørte der, og kom heller ikke på på GPS som "krever bompenger". Hvor dyre er disse, og hvor mange er det?

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det flere bompasseringer? La ikke merke til det da jeg kjørte der, og kom heller ikke på på GPS som "krever bompenger". Hvor dyre er disse, og hvor mange er det?

Det har i alle fall vært flere, men tror noen av dem er borte nå. Tror det koster oss 20kr eller noe hvis mannen skulle tatt E18 til og fra Tønsberg hver dag. Blir fort noen tusen i året bare i bompenger for å komme seg til og fra jobb isåfall🙊

Skrevet

Hvis du har jobb i Sandefjord, ville jeg satset på å bo der. Du passerer vel fire bomstasjoner mellom Sandefjord-Tønsberg. Det er veldig koselig å bo i Sandefjord.  Flyttet hit fra Oslo med to barn selv for mange år siden, og de definerer seg som sandefjordinger nå. Sandefjord  har alt synes jeg. Flyplass, ferje til Sverige, godt shoppingtilbud, flotte strender, gode aktivitetstilbud for barn, oversiktlig bysentrum og enkle kjøreforhold. Tønsberg er mer by enn Sandefjord, og har en helt forferdelig rushtrafikk. Det er svært enkelt å komme seg til Oslo fra Sandefjord,  da man straks kommer seg ut på motorveien. Men bor du på "feil side" i Tønsberg  og skal til Oslo,  kan du bli stående fast i kø. Men for all del, Tønsberg er også en hyggelig by. Utelivet er nok bedre i Tønsberg. 

Som kommune har Sandefjord bedre økonomi enn Tønsberg, og det satses enormt på skoler der. 

Skrevet

Jeg ville bosatt meg i byen du skal jobbe i. Du kommer antagelig i første omgang til å bli kjent med kollegaer, og sosiale tilstelninger vil mest sannsynlig skje i byen arbeidsplassen ligger. Jeg jobbet tidligere i nabobyen, og jeg syntes det var stress å komme seg frem og tilbake. Jeg fikk også flere venner på jobb, og alle bodde i samme by som arbeidsplassen. Dersom jeg kom flyttende uten å kjenne noen, og ksnskje til og med alene med to barn, hadde jeg helt klart sikta på å bo i samme by som jeg jobba.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har mulighet for å få jobb i Tønsberg etterhvert ville jeg valgt den byen. Større tilbud, mange innflyttere, lettere å få venner. Sandefjord er mer "lukket" og er en mindre by, men har på den andre siden en superbra skole, nemlig Skagerak International School.

Anonymkode: e498b...20c

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har mulighet for å få jobb i Tønsberg etterhvert ville jeg valgt den byen. Større tilbud, mange innflyttere, lettere å få venner. Sandefjord er mer "lukket" og er en mindre by, men har på den andre siden en superbra skole, nemlig Skagerak International School.

Hadde ikke valgt Skagerak. Se på tall for mobbing osv. Mange bra skoler ellers i Sandefjord!

Anonymkode: 21e96...5ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Like har begge steder. Fyll og bilær og båtær som tutær og bråkær. Men heller Sandefjord enn Tønsberg. Tønsberg er blodharry. 

Anonymkode: 95b2c...8fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke Sandefjord den største byen med over 60 000 innbyggere, mot Tønsberg på litt over 40 000 innbyggere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...