Gå til innhold

Spørsmål om medisiner

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har mast så mye på legen min nå, at jeg kvier meg veldig for å ringe en gang til for å spørre om mitt nye spørsmål. Håper derfor noen her kan svare meg :)

Har lest at medisiner som er smertestillende og betennelsesdempende ikke bør tas fordi det hindrer kroppen i å "ordne opp selv" (siden kroppen naturlig har et forsvar mot betennelser). Men hvorfor får jeg da utskrevet to typer medisiner (Vimovo og Prednisolon) når jeg har betennelse i og utenfor et ledd? Skjønner at det skal hjelpe på smertene, men det er jo lite vits hvis alle symptomer kommer tilbake etter medisinkuren på 10 dager. 

Og et spørsmål til: Det står i pakningsvedlegget at man aldri skal avslutte en Prednisolon-kur brått, men trappe ned gradvis. Dette har ikke legen sagt noe om til meg. Hun sa bare jeg skulle ta en tablett hver morgen i 1 uke. Skal ta siste tablett i morgen, og er derfor usikker på hva jeg egentlig skal gjøre. 

Anonymkode: f0d75...c03

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken styrke Prednisolon har du fått da?

Har du betennelse i leddet eller er det en senebetennelse? 

Ved senebetennelser så er man uenige om man skal gi NSAIDS eller ikke. Mange fysioterapeuter mener nei, men leger gir det ut. Det hjelper som regel dårlig, dessverre. Om det kommer tilbake etter denne kuren så får du be om en henvisning til en fysioterapeut. Mange er gode på dette. 

Anonymkode: fb0f0...a52

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken styrke Prednisolon har du fått da?

Har du betennelse i leddet eller er det en senebetennelse? 

Ved senebetennelser så er man uenige om man skal gi NSAIDS eller ikke. Mange fysioterapeuter mener nei, men leger gir det ut. Det hjelper som regel dårlig, dessverre. Om det kommer tilbake etter denne kuren så får du be om en henvisning til en fysioterapeut. Mange er gode på dette. 

Har fått Prednisolon 20 mg (1 uke). Og i tillegg Vimovo 500/20 mg (10 dager). 

De greier ikke å bli helt sikre på hvor betennelsen er. Legen mistenkte betennelse i slimpose og sene, men ultralyd viste økt væskeproduksjon i leddkapselen og mistenkte derfor en synovitt. 

Hva gjør fysioterapeuten for noe magisk hvis tablettene ikke funker? Har gått på krykker og ellers sittet på rumpa i ei uke nå. Lengter etter å være aktiv og svette litt igjen. 

Og vet du noe om hvordan man skal avslutte en Prednisolon-kur? 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Og vet du noe om hvordan man skal avslutte en Prednisolon-kur? 

Er du usikker, bare ring legevakten å spør, så får du svar fra en fagperson, ikke KG bruker

Anonymkode: b6d78...b20

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du usikker, bare ring legevakten å spør, så får du svar fra en fagperson, ikke KG bruker

Eller så kan man forholde seg til det legen som skrev ut medisinen sa, og i tillegg få gode svar som det over. Ingen grunn til å ringe legevakten.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Må trappes ned sier legen som sitter ved siden av meg nå 

Anonymkode: 91b98...619

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, isw said:

Eller så kan man forholde seg til det legen som skrev ut medisinen sa, og i tillegg få gode svar som det over. Ingen grunn til å ringe legevakten.

Når legen ikke har sagt noe om nedtrapping, så er det best å snakke med fagperson om nedtrappingsplan enn en KG bruker

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan skal jeg trappe ned denne kuren? Har tatt 1 tablett hver morgen. Skal ta i til sammen 1 uke. Skal jeg begynne med halve tabletter eller noe? Rart legen ikke sa noe som helst om det. Hva skjer hvis jeg slutter brått? 

Skrevet

Men hvordan skal jeg trappe ned denne kuren? Har tatt 1 tablett hver morgen. Skal ta i til sammen 1 uke. Skal jeg begynne med halve tabletter eller noe? Rart legen ikke sa noe som helst om det. Hva skjer hvis jeg slutter brått? 

Jeg har fått prednisolon to ganger i forbindelse med operasjon. Begge gangene har jeg tatt dem i en uke og tatt lik dose hver dag. Kanskje nedtrapping bare er nødvendig for de som går på vedlikeholdskurer over lengre tid.

AnonymBruker
Skrevet

Normal nedtrapping er å fjerne mellom 10 eller 5 mg (kommer an på dosen man startet med) i tre dager og sånn fortsetter man. Den minste dosen er 2,5, men hvis du har 20 mg tabletter så er det ikke så lett å trappe ned. Du kommer jo ikke under 10.

Jeg ville ha fortsatt på dem frem til mandag og så ringt legen da. Så har du ikke hverken stoppet tvert eller trappet ned feil. 

Hvis man slutter brått så vil kroppens kortisol produksjon være mindre. For når man går på prednisolon så senkes også kroppens kortisolproduksjon seg. Så ved å trappe ned så øker man kortisolproduksjonen samtidig. 

Mulig legen din mener at 20 mg pr dag i en uke ikke er stor nok dose til å måtte trappe ned. Men det er absolutt vanlig å trappe ned fra 20 mg også. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har mast så mye på legen min nå, at jeg kvier meg veldig for å ringe en gang til for å spørre om mitt nye spørsmål. Håper derfor noen her kan svare meg :)

Har lest at medisiner som er smertestillende og betennelsesdempende ikke bør tas fordi det hindrer kroppen i å "ordne opp selv" (siden kroppen naturlig har et forsvar mot betennelser). Men hvorfor får jeg da utskrevet to typer medisiner (Vimovo og Prednisolon) når jeg har betennelse i og utenfor et ledd? Skjønner at det skal hjelpe på smertene, men det er jo lite vits hvis alle symptomer kommer tilbake etter medisinkuren på 10 dager. 

Og et spørsmål til: Det står i pakningsvedlegget at man aldri skal avslutte en Prednisolon-kur brått, men trappe ned gradvis. Dette har ikke legen sagt noe om til meg. Hun sa bare jeg skulle ta en tablett hver morgen i 1 uke. Skal ta siste tablett i morgen, og er derfor usikker på hva jeg egentlig skal gjøre. 

For å si det sånn så hender det at kroppen ikke ordner opp selv. Jeg har hatt betennelse i 20 år som jeg har tenkt det bare er tull å ta medisin for av samme årsak, nemlig at det ordner seg etterhvert. Det er lange gode perioder  før det blir dårlige perioder. De siste årene har det vært plagsomt, så jeg har spurt legen om medisiner likevel. Da fikk jeg det altså men han kunne også si at fordi du ikke gjorde noe tidligere har dette blitt kronisk. Medisin blir da bare smertelindring uten at betennelsen vil gå over. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

For å si det sånn så hender det at kroppen ikke ordner opp selv. Jeg har hatt betennelse i 20 år som jeg har tenkt det bare er tull å ta medisin for av samme årsak, nemlig at det ordner seg etterhvert. Det er lange gode perioder  før det blir dårlige perioder. De siste årene har det vært plagsomt, så jeg har spurt legen om medisiner likevel. Da fikk jeg det altså men han kunne også si at fordi du ikke gjorde noe tidligere har dette blitt kronisk. Medisin blir da bare smertelindring uten at betennelsen vil gå over. 

Jeg har ikke hatt plagene i flere år. Det startet den 27. mars. Trodde det skulle gå over av seg selv, så jeg fortsatte å trene og belaste vanlig i dagliglivet. Men det ble bare verre, så jeg oppsøkte lege sist mandag (9. april). Etter undersøkelser fikk jeg medisinene, og beskjed om å gå på krykker og ikke trene i en ukes tid. Hvis det ikke gir seg etter det, må jeg ta kontakt på nytt. Kjenner jeg er rastløs og vil være aktiv igjen. Har mindre vondt etter jeg startet medisinkuren, men kjenner det litt noen ganger i løpet av dagen. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Normal nedtrapping er å fjerne mellom 10 eller 5 mg (kommer an på dosen man startet med) i tre dager og sånn fortsetter man. Den minste dosen er 2,5, men hvis du har 20 mg tabletter så er det ikke så lett å trappe ned. Du kommer jo ikke under 10.

Jeg ville ha fortsatt på dem frem til mandag og så ringt legen da. Så har du ikke hverken stoppet tvert eller trappet ned feil. 

Hvis man slutter brått så vil kroppens kortisol produksjon være mindre. For når man går på prednisolon så senkes også kroppens kortisolproduksjon seg. Så ved å trappe ned så øker man kortisolproduksjonen samtidig. 

Mulig legen din mener at 20 mg pr dag i en uke ikke er stor nok dose til å måtte trappe ned. Men det er absolutt vanlig å trappe ned fra 20 mg også. 

Men hva skjer når kroppens kortisolproduksjon er mindre? Hvilke konsekvenser kan det gi hvis jeg stopper brått på tablettene og produksjonen er mindre enn normalt? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Legevakten er til akutte ting. Ikke rart det er kø der hvis man ringer for å spørre om sånt.

AnonymBruker
Skrevet

Ta medisin som legen har foreskrevet. 

Anonymkode: 77392...d06

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke lov å gi seg ut for å være lege her altså! 

Anonymkode: 77392...d06

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når legen ikke har sagt noe om nedtrapping, så er det best å snakke med fagperson om nedtrappingsplan enn en KG bruker

Du trenger ikke å trappe ned etter 1 uke på prednisolon. Det vet legen som skrev det ut, og man kan stole på legen sin framfor å bruke legevakten til unødvendige ting. Legevakten er til for akutt alvorlig sykdom. Det er dumt om alvorlig syke må vente fordi brukere av KG oppfordrer til kontakt i tide og utide.

AnonymBruker
Skrevet

En farmasøyt på et apotek er mye lurere å spørre enn folk på KG!:)

Anonymkode: 3d7df...db5

Skrevet

Forsåvidt enig i at man kan spørre en farmasøyt. De er tilgjengelige og har kunnskap. Legevakten derimot..

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg har ikke noe apotek i nærheten. Og det frister lite å begynne å farte rundt omkring med krykker og smerter. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...