Gå til innhold

Hpv vaksine

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har det kommet noe ny info om alvorlige bivirkninger av hpv vaksinen? Eller burde man fortsatt ta den?

Og hvordan er stikket iforhold til blodprøve? Er nåla større eller mindre enn en blodprøvenål?

Anonymkode: 2498d...ba0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den vaksinen er helt trygg. Det gjør ikke vondt å få den heller.

Vær skeptisk til påstander du leser på nettet. Det er ufattelig mye feilaktige påstander om vaksiner som postes, og disse påstandene bunner som regel i en frykt som oppstår i mangel på kunnskap om vaksinesikkerhet og mekanisme.

Anonymkode: 1197f...f1a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sjekket denne jevnlig: https://legemiddelverket.no/nyheter/meldte-bivirkninger-av-hpv-vaksine-oppdaterte-tall-per-31-oktober-2017
Nederst har du rapporter over meldte bivirkninger. og om du ser på tallene, så er de ekstremt lave. Sitat fra siden "Etter at 102 000 kvinner er vaksiner med minst en dose Cervarix er det mottatt 103 bivirkningsmeldinger totalt, hvorav 11 er alvorlige*."

Du kan finne flere eldre rapporter her og sammenligne før massevaksinasjon til nå: https://legemiddelverket.no/bivirkninger-og-sikkerhet/bivirkningsrapporter-og-oversikter/hpv-vaksine-og-bivirkninger

Så som du ser, av 102 000 person så er det kun 11 alvorlige bivirkninger. Det er ekstremt gode tall føler nå jeg da. Du vil alltid ha noen som reagerer på en vaksine. Jeg har tatt 2 av 3 doser og opplevd null bivirkninger. Var litt øm og tung i armen neste dag når jeg la godviljen til (altså ikke store ubehaget og kan ha vært psykisk). Jeg var på kanten, på grunn av massevaksinasjon og ønsket å se tallene for bivirkninger før jeg tok et valg. Den informasjonen over her, gjorde at jeg valgte å ta den. 

Anonymkode: 68479...e9c

Skrevet

Den er trygg å ta. Har selv nylig tatt alle dosene. Merket litt bivirkninger som hodepine, kvalme og ømhet i området, men det går helt fint også. Gjør ikke vondt. Jeg ser ikke på når vaksinen tas eller blodprøver (ekstrem skrekk for nåler), så kan ikke sammenligne størrelse, men jeg er ganske sikker på at vaksinenålen er mindre enn blodprøvenålen.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Elán skrev:

Den er trygg å ta. Har selv nylig tatt alle dosene. Merket litt bivirkninger som hodepine, kvalme og ømhet i området, men det går helt fint også. Gjør ikke vondt. Jeg ser ikke på når vaksinen tas eller blodprøver (ekstrem skrekk for nåler), så kan ikke sammenligne størrelse, men jeg er ganske sikker på at vaksinenålen er mindre enn blodprøvenålen.

Men når man får hpv vaksina så stikker dem jo halve nåla langt inn i armen (de viste det på nyhetene en gang). Det så kjempe vondt ut å få en så lang nål så langt inn  i armen

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men når man får hpv vaksina så stikker dem jo halve nåla langt inn i armen (de viste det på nyhetene en gang). Det så kjempe vondt ut å få en så lang nål så langt inn  i armen

Det gjør ikke vondt hvis du ikke spenner deg. Disse nålene er så skarpe at du kun kjenner et lite trykk. Tykkelsen på nålen har heller ingen betydning for smerteopplevelsen.

Anonymkode: 1197f...f1a

AnonymBruker
Skrevet

Gjorde ikke vondt, men dagen etterpå var det som om at jeg virkelig hadde trent hardt. Greide ikke løfte armen opp for å plukke ting fra hyller o.l :laugh:

Anonymkode: 8c9fb...d8e

Skrevet

Det er vondere når de klyper armen enn selve stikket. Tror forøvrig det er vondere med livmorhalskreft...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neida. Hvis vaksinen skal settes intramuskulært så må den langt inn. Men det er ikke vondt, det er vel heller tanken som er vond. At man kan bli litt øm etterpå er så. Men veldig mye mer er vondere enn en vaksine. 

Anonymkode: 8a1e3...d03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...