Gå til innhold

HPV-vaksine voksen kvinne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en singel kvinne i slutten av 30-årene og lurer på om jeg bør ta HPV-vaksinen. Jeg har vært i et langvarig forhold som nå er slutt og da jeg tok siste celleprøve fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde HPV-viruset, noe som er bra med tanke på bl.a. kreft. Nå er jeg begynt å tenke på dating og det er ikke utelukket at jeg kommer til å ha sex med en ny mann etterhvert. Jeg tenker da at det kanskje er lurt å la seg vaksinere nå, siden jeg er frisk og ikke har viruset i kroppen. Etter hva jeg har skjønt er det veldig mange som har dette viruset, så sjansen for å bli smittet av en ny partner er kanskje stor? Jeg er jo ikke i hovedmålgruppen for denne vaksinen, men har lest at det er anbefalt også for eldre kvinner å vaksinere seg. Jeg må i såfall betale for vaksinen selv.

Er jeg hysterisk eller er det lurt å være føre var? Andre på min alder som har latt seg vaksinere?

Anonymkode: f1c31...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 27,jeg har tatt den.

Anonymkode: 009f6...09c

Du fikk den kanskje gratis da, eller er du også "for gammel"?

Merket du noen bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man vet egentlig ikke om denne vaksinen beskytter mot kreft, det er et skudd i blinde så og si. 

http://yournewswire.com/hpv-vaccine-developer-confesses-vaccines-dont-work-are-dangerous/

https://thetruthaboutcancer.com/hpv-vaccination-cervical-cancer/

Et tankekors er også at ingen vaksiner blir testet for kreftfremkallene egenskaper.

Anonymkode: 25620...0a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man vet egentlig ikke om denne vaksinen beskytter mot kreft, det er et skudd i blinde så og si. 

http://yournewswire.com/hpv-vaccine-developer-confesses-vaccines-dont-work-are-dangerous/

Et tankekors er også at ingen vaksiner blir testet for kreftfremkallene egenskaper.

Jeg også er litt skeptisk, men siden Norge har valgt å innføre den i vaksinasjonsprogrammet, har jeg litt tro på den også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker det er lurt.

Nå vet jeg at jeg har hatt viruset da, og fikk beskjed om at jeg var en av de som virkelig burde ta den. Men det at du ikke har viruset nå betyr ikke at du ikke har hatt det. Kroppen min brukte 2 år på å kvitte seg med det, de fleste bruker mindre enn et år . 

Er ferdig med 2 av 3 doser, har ikke merket annet enn litt ømhet på stikkstedet. Jeg fikk gardasil 9, den beskytter mot mer enn de andre. 

Anonymkode: 3790e...d50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er lurt.

Nå vet jeg at jeg har hatt viruset da, og fikk beskjed om at jeg var en av de som virkelig burde ta den. Men det at du ikke har viruset nå betyr ikke at du ikke har hatt det. Kroppen min brukte 2 år på å kvitte seg med det, de fleste bruker mindre enn et år . 

Er ferdig med 2 av 3 doser, har ikke merket annet enn litt ømhet på stikkstedet. Jeg fikk gardasil 9, den beskytter mot mer enn de andre. 

Jeg er forresten snart 35...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du ønsker å komme i tidlig overgangsalder og risikere å bli steril så tar du den.

Anonymkode: 421c6...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ønsker å komme i tidlig overgangsalder og risikere å bli steril så tar du den.

Atte?! :sjokkbla:

Anonymkode: 68520...2c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er lurt.

Fikk du vite at du hadde viruset ved at det ble påvist celleforandringer? Eller får alle som tester seg nå svar på om prøven er hpv-negativ eller hpv-positiv? 

Anonymkode: e1c99...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du fikk den kanskje gratis da, eller er du også "for gammel"?

Merket du noen bivirkninger?

Er nok litt for gammel ja, men jeg synes den var verdt investeringen :) mmerker ingen bivirkninger av den. Var litt støl i stikket etter jeg tok den, men det var borte dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

begrunn? 

Anonymkode: e2c80...bee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du har ørlite vett i behold klarer du å hoste opp noen greie kilder på påstandene du kommer med der. Eller??!?

Anonymkode: a1ca3...d0c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok litt for gammel ja, men jeg synes den var verdt investeringen :) mmerker ingen bivirkninger av den. Var litt støl i stikket etter jeg tok den, men det var borte dagen etter.

Herregud - leste "Var litt støl i skrittet etter jeg tok den..." Satte øl´en i vrangstrupen her jeg sitter og ler så jeg griner :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Kildene her er useriøst søppel, og finner ikke støtte i seriøse studier. Vi vet godt at vaksiner ikke er kreftfremkallende. Slutt å spre løgner og feilinformasjon, det kan få alvorlige konsekvenser.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette finnes det ingen dokumentasjon for, kun useriøse påstander på nettsider uten kvalitetssikring. Slutt å skremme folk fra viktige forebyggende helsetiltak.

Ts - dersom du er negativ for HPV-smitte, skal du absolutt vaksinere deg. Det er i realiteten ingen risiko knyttet til dette.

Anonymkode: af3c0...188

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tøft gjort å bare slenge ut sånne påstander uten snev av dokumentasjon 🙄

Anonymkode: 9958c...cca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dere som har vaksinert dere i voksen alder og selv betalt for det: Er det bare å si at man ønsker å vaksinere seg og betale kostnaden eller blir det mye diskusjon rundt det? Er selv 39 år, men har svært få sexpartnere og kunne gjerne tenke meg å vaksinere meg mot HPV for sikkerhets skyld. Har vært gift i mange år, men synes det er greit å sikre meg nå som vi har splittet lag. Er lei legen bare vil le av meg derom jeg spør etter vaksinen. Jeg vet at den fungerer og jeg vet at den er testet godt ut fra forutsetningene (snakker da om Gardasil 9). Har dere fått vaksinen satt hos fastlege eller hos gynekolog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville gjort det. Det står de fleste steder at 70-80% (sikkert noen som regner med av alle og noen regner av seksuelt aktive) av befolkningen har HPV. Har selv hissige celleforandringer (har også tatt vaksinen), så jeg mener man bør beskytte seg om man kan.

Anonymkode: ec0cd...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har vaksinert dere i voksen alder og selv betalt for det: Er det bare å si at man ønsker å vaksinere seg og betale kostnaden eller blir det mye diskusjon rundt det? Er selv 39 år, men har svært få sexpartnere og kunne gjerne tenke meg å vaksinere meg mot HPV for sikkerhets skyld. Har vært gift i mange år, men synes det er greit å sikre meg nå som vi har splittet lag. Er lei legen bare vil le av meg derom jeg spør etter vaksinen. Jeg vet at den fungerer og jeg vet at den er testet godt ut fra forutsetningene (snakker da om Gardasil 9). Har dere fått vaksinen satt hos fastlege eller hos gynekolog?

Du trenger ikke å begrunne hvorfor.

Vi valgte å vaksinere guttene våre, 13 og 19 år. Legen skrev ut resept. Du henter selv dosene og får satt de på legekontoret. Kom på ca kr 4500, - pr gutt. HVP viruset kan gi andre typer kreft. Munnhule og strupe kreft. Og viruset kan gi lymfe kreft. En mannlig kollega av meg døde av HVP kreft i lymfesystemet. Vaksinen kan også beskytte mot prostata kreft. Nå er vaksinen gratis for gutter fra høsten av. På 7.trinn. Dessverre ikke gratis for gutter/menn født -91 eller senere.

Har lest at vaksinen nå anbefales opp til aldersgrense ca 40 år.

Anonymkode: c9fb2...a2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å begrunne hvorfor.

Vi valgte å vaksinere guttene våre, 13 og 19 år. Legen skrev ut resept. Du henter selv dosene og får satt de på legekontoret. Kom på ca kr 4500, - pr gutt. HVP viruset kan gi andre typer kreft. Munnhule og strupe kreft. Og viruset kan gi lymfe kreft. En mannlig kollega av meg døde av HVP kreft i lymfesystemet. Vaksinen kan også beskytte mot prostata kreft. Nå er vaksinen gratis for gutter fra høsten av. På 7.trinn. Dessverre ikke gratis for gutter/menn født -91 eller senere.

Har lest at vaksinen nå anbefales opp til aldersgrense ca 40 år.

Anonymkode: c9fb2...a2c

Ja, vaksinene er definitivt preventiv for flere krefttyper. Aldersgrensen er økt betraktelig, men poenget er likevel at dersom man allerede er smittet fungerer vaksinen langt dårligere enn dersom du aldri har vært smittet. Den vil likevel minske risiko for enkelte som allerede er smittet, men da kommer de ulike typene HPV inn. Har selv en kamerat som gikk til legen og ville vaksinere seg etter x antall antibiotikakurer mot like mange kjønnssykdommer. Da han selv foreslå HPV-vaksine overfor fastlegen begynte legen å le og sa at "Det toget tror jeg nok har gått for lenge siden!". I mitt tilfelle vet jeg jo at jeg ikke er smittet av HPV og selv om jeg ikke er ung jente bør da vaksinen være fornuftig. Man avskriver ofte denne type vaksine straks personen har vært seksuelt aktiv, men det finnes likevel folk langt opp i årene som fint kan nyttiggjøre seg vaksinen (de vet da selv godt om de er i risiko eller om de aldri har utsatt seg for risiko enda). Det tar noen år å utvikle kreft som følge av HPV, men i enkelte tilfeller kan man nyttiggjøre seg vaksinen opptil midten av 50-årene. Problemet er at det er ekstremt få som ikke har utsatt seg for risiko innen denne alderen og dersom man allerede er smittet daler nytteverdien betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...