Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ta ut pengene fra BSU kontoen min, og bruke de på noe annet enn bolig. Jeg har ca 150.000 på kontoen og kan ikke spare noe mer iom at jeg er over 34 år gammel. Jeg vet jeg må betale tilbake det jeg har fått i skattefradrag, men hvordan beregner jeg det? Jeg har ikke alltid hatt skattbar inntekt, og beløpet jeg har spart har variert fra fra 3600 til 25.000 kr i året. Jeg har jo ikke fylt opp kontoen hver år, så noe av skattefradraget har vel falt fra? Så da skal jeg vel ikke tilbakebetale fradrag som jeg ikke har fått?

Jeg finner igjen BSU fradraget på noen selvangivelser, men ikke på alle. 

Anonymkode: 455e3...0b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

25% av det du har satt inn, som er det du har fått fradrag for, uavhengige hvor stort beløp som ble satt inn hvert år. Altså ikke medregnet renter. Du vil se hva som renter og hva som er innbetalt beløp på kontoen din.

Hvis ca 120.000 av totalt kr. 150.000,- er innbetalt beløp betyr det tilbakebetaling på 30.000 for å ta ut beløpet.

Min anbefaling hvis du har boliglån: bruk BSU for å innbetale på boliglånet, for deretter å låne opp dette beløpet igjen. Da slipper du å tilbakebetale skatt.

Endret av Gjest22
  • Liker 2
Skrevet (endret)
1 minutt siden, Gjest22 skrev:

25% av det du har satt inn, som er det du har fått fradrag for, uavhengige hvor stort beløp som ble satt inn hvert år. Altså ikke medregnet renter. Du vil se hva som renter og hva som er innbetalt beløp på kontoen din.

Riktig, bortsett fra hvis man noen år har satt inn mer enn det man får fradrag for 

Endret av solmåneogstjerner
Skrevet
Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Riktig, bortsett fra hvis man noen år har satt inn mer enn det man får fradrag for 

BSU-konto har sperre for å overstige det beløpet i min bank hvertfall.

Skrevet
1 minutt siden, Gjest22 skrev:

Stemmer nok vanligvis, kanskje ikke hvis man har en slik pluss-variant eller hva det kalles 

Gjest Linaria
Skrevet

Jeg lurer på hvordan dette funker om man ikke har hatt hatt inntekt i de årene man har hatt BSU. Betaler man kun tilbake rentene da, om man skal bruke pengene på noe annet? 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Gjest22 said:

De har nok ikke sperre for rentene. Har man full konto så får man jo likevel inn litt mer hvert eneste år pga. renter. Ingen banker har sperre for opptjente renter, de har sperrer for innskudd.

Anonymkode: e3f36...f80

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har nok ikke sperre for rentene. Har man full konto så får man jo likevel inn litt mer hvert eneste år pga. renter. Ingen banker har sperre for opptjente renter, de har sperrer for innskudd.

Men du får jo ikke skattefradrag på rentene.

Anonymkode: 8a8ac...85b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Gjest22 said:

Hvis ca 120.000 av totalt kr. 150.000,- er innbetalt beløp betyr det tilbakebetaling på 30.000 for å ta ut beløpet.

Min anbefaling hvis du har boliglån: bruk BSU for å innbetale på boliglånet, for deretter å låne opp dette beløpet igjen. Da slipper du å tilbakebetale skatt.

Jeg har ikke boliglån, nei. Noe kjøp av bolig er heller ikke aktuelt. 

Jeg har hatt BSU siden jeg var 19, og er ganske sikker på at jeg har hatt mange fradrag som ikke er blitt realisert iom at jeg ikke har hatt skattbar inntekt hele veien... Da må jeg jo betale tilbake mer enn jeg har fått i skattefordel? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke boliglån, nei. Noe kjøp av bolig er heller ikke aktuelt. 

Jeg har hatt BSU siden jeg var 19, og er ganske sikker på at jeg har hatt mange fradrag som ikke er blitt realisert iom at jeg ikke har hatt skattbar inntekt hele veien... Da må jeg jo betale tilbake mer enn jeg har fått i skattefordel? 

TS

Nei, du betaler bare tilbake den skattefordelen du har fått. 

Anonymkode: 0b121...a53

Skrevet
På 13.4.2018 den 15.23, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ta ut pengene fra BSU kontoen min, og bruke de på noe annet enn bolig. Jeg har ca 150.000 på kontoen og kan ikke spare noe mer iom at jeg er over 34 år gammel. Jeg vet jeg må betale tilbake det jeg har fått i skattefradrag, men hvordan beregner jeg det? Jeg har ikke alltid hatt skattbar inntekt, og beløpet jeg har spart har variert fra fra 3600 til 25.000 kr i året. Jeg har jo ikke fylt opp kontoen hver år, så noe av skattefradraget har vel falt fra? Så da skal jeg vel ikke tilbakebetale fradrag som jeg ikke har fått?

Jeg finner igjen BSU fradraget på noen selvangivelser, men ikke på alle. 

Hvorfor gjøre  noe du vil garantert angre på litt senere?  

Hvis du avslutter BSU kontoen og tar ut pengene får du aldri opprettet BSU igjen ,,  

Tenk nøye om du vil  ha mulighet å kjøpe leilighet senere :)

På 13.4.2018 den 15.23, AnonymBruker skrev:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 4/13/2018 at 6:38 PM, AnonymBruker said:

Men du får jo ikke skattefradrag på rentene.

Anonymkode: 8a8ac...85b

Nei, men det har jeg aldri sagt heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det. Du vil angre... 

Med mindre du er døende så er det en dårlig avgjørelse.

Anonymkode: ba7bf...227

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...