Gå til innhold

Poteter forårsaker kreft

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette har vi visst lenge.

Anonymkode: 8f097...4c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt er farlig.

Anonymkode: 5c56f...eea

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom over denne teksten, og må si at dette er nifst å tenke på. https://www.google.no/amp/s/www.newscientist.com/article/2118565-are-potatoes-now-a-cancer-risk-heres-what-you-need-to-know/amp/

Etter å ha lest denne, tørr dere da å ta sjansen på å spise denne giften. Selv skal jeg nå holde meg unna dette fra nå av.

Anonymkode: f50a1...300

Det er jo ikke potetene som er problemet, men steking på høy temp som skaper akrylamid. Gjelder mange ting som stekes, men særlig utsatt er stivelsesrike produkter. 

• Liker 2
Skrevet

Da skulle jeg ha vært dau for lengst. Jeg tar sjansen, gitt. Poteter er nam! :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, VinterRose skrev:

Det er jo ikke potetene som er problemet, men steking på høy temp som skaper akrylamid. Gjelder mange ting som stekes, men særlig utsatt er stivelsesrike produkter. 

Det betyr jo at man må holde seg unna all mat som oppvarmes og stekes. Dette visste jeg ikke, men det høres iværtfall farlig ut med dette aktulamid greiene :ohmy:

ts

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom over denne teksten, og må si at dette er nifst å tenke på. https://www.google.no/amp/s/www.newscientist.com/article/2118565-are-potatoes-now-a-cancer-risk-heres-what-you-need-to-know/amp/

Etter å ha lest denne, tørr dere da å ta sjansen på å spise denne giften. Selv skal jeg nå holde meg unna dette fra nå av.

Er ikke potetene som er farlig, er måten de blir tilberedt på! 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Shit, og jeg som skal ha potet til middag i dag :icon_frown:

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr jo at man må holde seg unna all mat som oppvarmes og stekes. Dette visste jeg ikke, men det høres iværtfall farlig ut med dette aktulamid greiene :ohmy:

ts

Nei, koking og steking over lang tid på lav temp er mye bedre.

Det er først når det danner seg brunfarge akrylamid oppstår. 

Endret av VinterRose
AnonymBruker
Skrevet

Enten dør man av kreft eller med kreft. Kommer ikke til å slutte å spise potet av den grunn :) 

Anonymkode: e4e03...39f

Skrevet

Livet er også kreftfarlig

AnonymBruker
Skrevet

På lista over hva som er mye mer kreftremkallende enn dette finner man; alt bearbeidet kjøtt, det meste av kjøttpålegg, alle produkter med melkefett (melk, yoghurt, rømme, ost...), det meste av fisk (tungmetaller om de har levd i havet, medisiner om det er oppdrett). 

Men det er sant at brent/godt stekt mat er uheldig. Er selv gift med en onkolog ("kreftlege"), og han unngår brent mat. 

For å sette det i perspektiv. Nyere undersøkelser viser at bearbeidet kjøtt (farseprodukter som kjøttdeig, pølser, karbonader, og kjøttpålegg) er mer kreftfremkallende enn røyking. 

Anonymkode: a76c9...832

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Honey Dew skrev:

Livet er også kreftfarlig

Ja, men mange av oss ønsker å leve så mye av livet som mulig uten kreft, og da er det jo greit å være klar over ting som forskere udiskutabelt er enige i at er kreftfremkallende. Dette er nettop et slikt eksempel, på lik linje med røkt mat og sigarettrøyking for å nevne noe. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, VinterRose skrev:

Ja, men mange av oss ønsker å leve så mye av livet som mulig uten kreft, og da er det jo greit å være klar over ting som forskere udiskutabelt er enige i at er kreftfremkallende. Dette er nettop et slikt eksempel, på lik linje med røkt mat og sigarettrøyking for å nevne noe. 

Akuratt! Enig at det er viktig å ha litt helseangst å holde seg unna mest mulig, selv om forskere ikke er enige på området. Vil heller leve lenge enn å dø av tankeløshet :)

ts

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, VinterRose skrev:

Det er ikke vits med et langt liv i forsakelse. Det er bedre å leve det og ta sykdommer som de kommer.

Skulle vi vært redde for alt mulig, burde vi vel hatt en plastikkboble rundt oss og ikke spist eller drukket noe som helst

• Liker 1
Gjest N-Nøff
Skrevet

Det er jo bare tull. Om 10 år er poteter kuren mot kreft. Neste år er det sjokolade som gir kreft.

Skrevet
1 minutt siden, Honey Dew skrev:

Det er ikke vits med et langt liv i forsakelse. Det er bedre å leve det og ta sykdommer som de kommer.

Å avstå fra enkelte produkter som det er stor enighet om at kreftfremkallende, er for mange ingen forsakelse, tvert i mot. :) 

Gjest N-Nøff
Skrevet
Akkurat nå, VinterRose skrev:

Å avstå fra enkelte produkter som det er stor enighet om at kreftfremkallende, er for mange ingen forsakelse, tvert i mot. :) 

Jo. Det er ikke lenge siden egg var LIVSFARLIG. Plutselig er det fint, og fullt av vitaminer. Melk har det også vært snakk om. Bare tull

AnonymBruker
Skrevet

Hvis svarene her gjenspeiler den generelle holdning til frakte, er jo litt rart at mange likevel synes det er rart de blir syke...

Anonymkode: e05f8...31d

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Neinøff skrev:

Jo. Det er ikke lenge siden egg var LIVSFARLIG. Plutselig er det fint, og fullt av vitaminer. Melk har det også vært snakk om. Bare tull

Er vel bare Statens gamle og rimelig ubrukelige ernæringsråd som heder det. 

Anonymkode: e05f8...31d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...