Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

vet ikke helt hvor denne passer inn så prøver meg her. 

Jeg elsker å ta bilder. Er ikke særlig proff, men synes jeg tar noen gode bilder innimellom. 

Er det noen som har god erfaring med å selge bilder på nettet, og vet om noen gode sider der man kan selge bildene sine og tjene penger på dette. Noen som vet hvor mye penger man kan tjene? Er på utkikk etter en side der det er gratis å legge ut bilder.

lurer også på om noen vet om man kan få seg jobb som fotograt uten utdanning. Og hvordan man kan gjør dette? Har lyst å drive for meg selv. Og bli skikkelig god på å ta bilder. 

Anonymkode: 2718a...c18

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har noen gode svar her?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo legge bildene dine ut på 500px.com, å se hvordan responsen er, om folk liker bildene dine. 

Anonymkode: 4c332...568

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fint hvis dere skriver hva slags side det er også?

AnonymBruker
Skrevet

ingen som har gjort dette før?

Gjest Citronella
Skrevet

Kan du legge ut eksempel på det du har fotografert? Jeg er ikke utdannet fotograf (som vel ikke er en beskytter tittel), men har foto som hobby og selger endel. Det er viktig med høy oppløsning, trykt på bra papir. Om du har et godt øye for motiver eller driver med kunstfoto kan jeg anbefale WS med Morten Krogvold. Jeg har vært på flere med ham, samt også andre WS med andre internasjonale fotografer, og det er utrolig inspirerende.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint hvis dere skriver hva slags side det er også?

Du kan selge bildene dine gratis på fineartamerica.com 

Hilsen kunstner 

Anonymkode: 7d8c6...006

AnonymBruker
Skrevet

Finnes apper hvor du kan legge ut bilder også. Man får vel 50kr per bilde man selger også kan man delta i konkurranser med temaer, der er summen man kan vinne en del høyere.

Anonymkode: cb834...06d

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Er det noen som har dette som fulltidsjobb? 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for alle svar. Er det noen som har dette som fulltidsjobb? 

Jeg har hatt enkeltmannsforetak som fotograf of trodde i min naivitet at det gikk an å leve av det. Siden yrket består av sånn ca 2% teknisk innsikt, 8% kreativitet og 90% salg så gav jeg opp tidlig. Salgs-biten interesserer meg ikke, og den fjernet effektivt all gleden med faget/håndverket.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Knirke skrev:

Jeg har hatt enkeltmannsforetak som fotograf of trodde i min naivitet at det gikk an å leve av det. Siden yrket består av sånn ca 2% teknisk innsikt, 8% kreativitet og 90% salg så gav jeg opp tidlig. Salgs-biten interesserer meg ikke, og den fjernet effektivt all gleden med faget/håndverket.

Men hvis man finner gode sider der man kan selge bildene, da er det vell mulig? Har dere noen gode salgs triks da?😁

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvis man finner gode sider der man kan selge bildene, da er det vell mulig? Har dere noen gode salgs triks da?😁

Saken er at det er svært få bilder folk er villige til å betale for. Det er i grunn bare bryllups- og konfirmasjonsbilder, og det er ikke noe jeg synes er spesielt spennende å holde på med. Folk forventer også at du skal ta bilder gratis i bryllupet deres, mot at du får mat. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Knirke skrev:

Saken er at det er svært få bilder folk er villige til å betale for. Det er i grunn bare bryllups- og konfirmasjonsbilder, og det er ikke noe jeg synes er spesielt spennende å holde på med. Folk forventer også at du skal ta bilder gratis i bryllupet deres, mot at du får mat. 

Er ikke slike bilder jeg trives med å ta. Jeg er glad i å ta bilde av mye forskjellig. Trenger nødveldigvis ikke å være av personer, eller personer som booker meg inn til å ta bilder. Men jeg har lyst til å knipse gode bilder som jeg kan selge over nettet på salgs sider av bilder. Det et derfor jeg spør om det er noen som har forslag til hvilke sider som er verdt og prøve. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Er ikke slike bilder jeg trives med å ta. Jeg er glad i å ta bilde av mye forskjellig. Trenger nødveldigvis ikke å være av personer, eller personer som booker meg inn til å ta bilder. Men jeg har lyst til å knipse gode bilder som jeg kan selge over nettet på salgs sider av bilder. Det et derfor jeg spør om det er noen som har forslag til hvilke sider som er verdt og prøve. 

Prøv Shutterstock, i linken jeg postet over:). Det er der mange av de store mediehusene kjøper fra. De har en side med tips til hvordan du kan ta salgbare bilder. 

AnonymBruker
Skrevet

Med dagens teknologi er det ikke så vanskelig å ta gode bilder selv, så jeg kan ikke se for meg at markedet er spesielt stort, med mindre du er veldig god. 

Anonymkode: 3c18b...0e2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Knirke skrev:

Prøv Shutterstock, i linken jeg postet over:). Det er der mange av de store mediehusene kjøper fra. De har en side med tips til hvordan du kan ta salgbare bilder. 

Takk, det skal jeg prøve😁

selger du bilder selv? Vet du om det er mulig å leve av dette etter hvert?🙂

AnonymBruker
Skrevet

Du svarer vel egentlig på ditt eget spørsmål i de første setningerne i innlegget ditt... Jeg er ikke proff men tar noen gode bilder inn i mellom. 

Kun de aller dyktigste kan leve av bildene sine og det er mer enn nok av semi proffe hobbyfotografer at det skal nok godt gjøres at du som ikke synes du er proff nok selv klarer å leve av salg av bildene dine. 

Dessverre.... 

Anonymkode: b7269...841

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Knirke skrev:

Jeg har samme erfaring. De aller færreste kan leve av å bare fotografere i dag. "Alle" har speilrefleks og kan ta helt ok bilder så man trenger ikke fotografene på samme måte som før.

I dag har jeg fotografering som hobby og selger en del. Tror ikke du bør slutte i jobben din sånn helt med det første TS, men heller se på alt du får inn som en hyggelig bonus.

Anonymkode: 5e235...e3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har samme erfaring. De aller færreste kan leve av å bare fotografere i dag. "Alle" har speilrefleks og kan ta helt ok bilder så man trenger ikke fotografene på samme måte som før.

I dag har jeg fotografering som hobby og selger en del. Tror ikke du bør slutte i jobben din sånn helt med det første TS, men heller se på alt du får inn som en hyggelig bonus.

Anonymkode: 5e235...e3d

Har du noen bra sider du kam anbefale å selge bildene på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...