Gå til innhold

Ta igjen vaksiner fra barnevaksinasjonsprogrammet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Grunnet sterk angst for vaksiner nektet jeg "obligatorisk" vaksine i 7.klasse(tror det var MMR) og i 10.klasse(polio). Angrer meg litt på dette nå, og lurer på om jeg fremdeles kan få det dekket? Regner med det ikke er mulig, men tenker det er verdt å spørre. Er det stor fare ved å ikke ha tatt disse vaksinene? Vet enkelte sykdommer bare er farlig å få når man er gravid, men disse sykdommene er vel omtrent utryddet i Norge nå? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

(Er som dere sikkert forstår over 18 år nå)

Skrevet

Det er veldig viktige vaksiner! Men de måtte du nok ha etterfylt snart uansett :) bestill time hos fastlege, så kjøper du vaksinen på apoteket. Koster ikke så mye penger

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, pessimistisk skrev:

Grunnet sterk angst for vaksiner nektet jeg "obligatorisk" vaksine i 7.klasse(tror det var MMR) og i 10.klasse(polio). Angrer meg litt på dette nå, og lurer på om jeg fremdeles kan få det dekket? Regner med det ikke er mulig, men tenker det er verdt å spørre. Er det stor fare ved å ikke ha tatt disse vaksinene? Vet enkelte sykdommer bare er farlig å få når man er gravid, men disse sykdommene er vel omtrent utryddet i Norge nå? 

Ta igjen barnevaksinasjonsprogrammet får du ikke når du har vokst ut av programmet. 

Men disse vaskinene koster deg så lite å få en resept på hos fastlegen, kjøpe på apoteket og få satt på legekontoret at det er galskap å ikke gjøre nettopp dette. 

Har du ikke hatt Meslinger, Røde hunder eller Kusma som barn så er det absolutt å anbefale at du får satt vaksine. Det samme gjelder polio. Sannsynligvis trenger du også påfyll av stivkrampe. Heller ikke det er noe morsomt om du får.

Anonymkode: acb82...1bd

Skrevet

Takk for svar begge to :) Skal vurdere å gjøre det, men er fortsatt veldig redd. Tenker å ta hpv-vaksinen nå som det er gratis ut året, så tror jeg i første omgang må fokusere på de 3 dosene. Men om jeg klarer å ta de, så skal jeg nok klare å ta de andre også selvom jeg må betale litt! 

Skrevet

Dra til helsestasjon som setter HPV også. Jeg måtte ha litt boostere og andre vaksiner i forbindelse med reise og der fikk vi satt opp en «vaksinasjonsplan». Det var veldig kjekt og veldig billig. De setter også så mye vaksiner at de vet hvordan man skal opptre når pasienten er nervøs for sprøyter.

Veldig bra at du tar tak i dette nå. Om flere kunne tatt ansvar så hadde vi spart flere små baby liv. 

• Liker 1
Skrevet

Takk!

Har tenkt på det selv at det sikkert var egoistisk å ikke ta, men samtidig var jeg jo et barn og hadde ikke helt utviklet evnen til å tenke på sånn. Er jo veldig viktig at de som faktisk tåler vaksinene tar, slik at det ikke går utover spedbarn eller syke.

• Liker 1
Skrevet

Du får det ikke dekket nei, men de koster ikke mye. Jeg etterfylte den trippelvaksinen i 2014. Hadde en litt rar fastlege på den tiden så jeg skal sjekke med den nye fastlegen min om det er flere av dem som også bør boostes.

AnonymBruker
Skrevet

Vaksiner er bare bløff egentlig.

Anonymkode: fdbff...b8e

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er løgn.

Anonymkode: 2264e...f2c

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, pessimistisk skrev:

Takk for svar begge to :) Skal vurdere å gjøre det, men er fortsatt veldig redd. Tenker å ta hpv-vaksinen nå som det er gratis ut året, så tror jeg i første omgang må fokusere på de 3 dosene. Men om jeg klarer å ta de, så skal jeg nok klare å ta de andre også selvom jeg må betale litt! 

Vis du leser om sykdommene du risikerer å få, så er ikke sprøytene så ille :) du må ta sprøyter om du får sykdommene, så like greit å være føre var, å bare ta noen få sprøyter. Har et familiemedlem med polio, å den sykdommen unner jeg ingen!

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener du da vi ble kvitt sykdommene i Norge?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, #Sunrise said:

Hvordan mener du da vi ble kvitt sykdommene i Norge?

Sanitære forhold og ernæring.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Disse faktorene førte til at flere overlevde infeksjonene (mange med livslane følgeskader), men ikke i realiteten færre smittede. Med vaksineprogrammene sank smitteforekomsten raskt mot null. Kopper ble erklært utryddet i 1976 (lenge etter de bedrede sanitære forhold og ernæringsstatus), og vi ser sjeldent polio, tuberkulose, difteri, kusma, meslinger etc. 

De siste årene har vi sett en økning i meslinger og tuberkulose. Dette er smitte som har spredt seg blant uvaksinerte individer.

Anonymkode: 2264e...f2c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å drepe folk, er du grei.

Anonymkode: 79625...17d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Lol.. Så uviten er det altså mulig å være.. 

Anonymkode: 5cd3a...a33

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, pessimistisk skrev:

Anbefaler deg å kjappe deg. Jeg begynte å ta dosene "sent" (ift. når de begynte oppfordringen om å ta den), og måtte likevel vente minst tre måneder før jeg fikk første dose. Skal også gå tid mellom dosene.

Skrevet

Pfft

les litt om immunitet/immunforsvar, så forstår du hvorfor og hvordan vaksiner fungerer. De fungerer på samme måte som når man er immun mot en sykdom man allerede har hatt. Dette er fakta og like sant som at jorden er rund... å overbevise seg selv om noe annet er ren idioti

AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke helt at foreldrene dine godtok at du ikke ville/turte å ta vaksinene men ok. 

Nei, de blir ikke dekket nå. De må du betale for. Det er ikke så dyre, mye billigere enn HPV vaksinene ihvertfall. 

Bra du tenker at det er lurt å ta dem nå da. Å få røde hunder som gravid kan være fatalt for fosteret. Og meslinger er jo kommet til Europa og Norge så vidt igjen, så ville absolutt ha fått tatt vaksinene fort ja. 

Anonymkode: afa2e...160

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...