Gå til innhold

Solkrem?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Finnmark, og også her har vi litt sol. Særlig i påsken. Trenger jeg egentlig bruke solkrem da? Tenker det sikkert bare er bra for huden og helsa for øvrig å få litt sol på seg? Og er vel bare bra med litt d-vitamin. Er ikke ute hele dagen heller, men i 1/2-1 time i totalt (på dagtid). 

Anonymkode: c68dd...61c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste du kan gjøre er å følge med på UV varselet til YR. Det vil gi seg en pekepinne på hva som er lurt og ikke lurt.

https://www.yr.no/uv-varsel/

Solkrem er aldri dumt selv om solen er svak og du ikke føler den «tar».

Skrevet

Den tidlige vårsolen kan være lumsk og man kan lett få solskader. Jeg ville i det minste hatt dagkrem med minimum faktor 25, eller helst en ekstra solbeskyttelse over den vanlige dagkremen. Flere merker har såkalt solbeskyttelse som er lettere enn vanlig solkrem og ment å bruke til daglig , altså ikke ment for soling som sådan. 

Skrevet

Ja, du trenger å bruke solkrem

AnonymBruker
Skrevet

Det er uansett anbefalt å sitte 10-20 min uten solkrem i solen før du smører deg da solkrem hemmer mye av opptaket til D-vitamin. Helst ikke når solen er på sitt sterkeste.

Når jeg bodde i Finnmark brukte jeg aldri solkrem, da det var kun en dag med over 20 grader i løpet av 2 år 🤣 

Anonymkode: f1658...4ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...