AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #1 Skrevet 12. april 2018 Hva gjør ditt barn med ADHD-diagnose for å koble av/stresse ned? Her er barnet så sliten når det kommer hjem fra skolen/SFO, blir nesten konflikter hver dag.. Eksploderer av småting, for så ende opp i gråt etter en stund med raseri. Slik jeg tolker er barnet sliten. Helt annen oppførsel på morgen og helger. Barnet vil sitte med skjerm døgnet rundt, men opplever ikke det hjelper på humøret, bare stor konflikt for å avslutte når det er middag da.. Anonymkode: 90cb3...5bf
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #2 Skrevet 12. april 2018 Dette er vel ikke helt populært å si, men min sønn ble født med ADHD og da han var 5 år, fant vi ved en tilfeldighet ut hva som fikk han til å koble helt av og bli helt rolig. Vi ga han en håndholdt GameBoy, en sånn liten spillkonsoll man holder i hendene. Han ble helt betatt fra dag en, og kunne sitte i ro i timesvis å spille. Ikke noe problem med konsentrasjonen eller å være i ro. Faktisk det samme med tv-programmer han likte (tegnefilmer). Men spill, det liker han fortsatt den dag i dag, og nå er han 18. Vi lot sønnen vår få spille nesten så mye han ville, fordi det var noe han virkelig likte og som ga alle et pust i bakken. Han fikk en rolig stund også. Måtte begrense spillingen etterhvert, men han har nok fått lov å spille en hel del mer enn "andre unger" opp gjennom oppveksten likevel. Han har vokst av seg det meste av ADHD symptomene nå, heldigvis, det er mange som gjør det i slutten av tenårene. Anonymkode: 07a11...d2b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #3 Skrevet 12. april 2018 Vi har økt spilletiden og gått ned på lengden på SFO. Så er hjemme alene 90 min nesten hvor han spiller før vi kommer fra jobb. Da kobler han av. Så har vi fått han inn på leksehjelp, det lettet mye på trykket. Det er også en gulrot at hvis han gjør en god jobb der så blir det mer spilletid og mindre mas fra oss. Eller at vi kan lage planer ute i stede for å sitte inne eller ha besøk. Så når vi kommer hjem så kan vi begynne å "mase og kreve". Da spiser vi og går gjennom skriftlige lekser. Så får han spille litt før han legger seg da han ikke har problemer med å sove, men det mest optimale hadde jo vært ingen spilling etter 6-7 tiden. Og noen ganger om vi ikke har planer så får han en hel spille dag. Da er det gjerne etter en uke det har skjedd mer enn vanlig. Blir det sur stemning som kan skje i perioder, ikke så mye nå etter medisiner, så må vi stramme inn avtaler og forutsigbarheten. At han vet mer hva han skal forholde seg til. Belønning osv. Anonymkode: 1e3ba...cff
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #4 Skrevet 12. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er vel ikke helt populært å si, men min sønn ble født med ADHD og da han var 5 år, fant vi ved en tilfeldighet ut hva som fikk han til å koble helt av og bli helt rolig. Vi ga han en håndholdt GameBoy, en sånn liten spillkonsoll man holder i hendene. Han ble helt betatt fra dag en, og kunne sitte i ro i timesvis å spille. Ikke noe problem med konsentrasjonen eller å være i ro. Faktisk det samme med tv-programmer han likte (tegnefilmer). Men spill, det liker han fortsatt den dag i dag, og nå er han 18. Vi lot sønnen vår få spille nesten så mye han ville, fordi det var noe han virkelig likte og som ga alle et pust i bakken. Han fikk en rolig stund også. Måtte begrense spillingen etterhvert, men han har nok fått lov å spille en hel del mer enn "andre unger" opp gjennom oppveksten likevel. Han har vokst av seg det meste av ADHD symptomene nå, heldigvis, det er mange som gjør det i slutten av tenårene. Anonymkode: 07a11...d2b Hvordan gikk det sosialt med han? Er det jeg føler spilling spiser av dette, men ser jo at mange får spillevenner de snakker med over nett og sånt, men er jo greit å kjenne folk utenfor døren også. Anonymkode: 1e3ba...cff
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #5 Skrevet 12. april 2018 Min kobler av med lego eller spill. Jeg er alene med han og jeg trenger at han av og til sitter stille og ikke maser konstant på meg. Er helt skutt de helgene jeg er alene med han, han er virkelig høyt og lavt absolutt hele tiden Steingal vil jeg kalle han. Har bare innsett at paden er kommet for å bli. Anonymkode: a25be...91f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #6 Skrevet 12. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min kobler av med lego eller spill. Jeg er alene med han og jeg trenger at han av og til sitter stille og ikke maser konstant på meg. Er helt skutt de helgene jeg er alene med han, han er virkelig høyt og lavt absolutt hele tiden Steingal vil jeg kalle han. Har bare innsett at paden er kommet for å bli. Anonymkode: a25be...91f Høres ut som min. Du kan tro jeg ble fortvilet når brettet ble ødelagt for en stund siden... Hadde heldigvis en gammel telefon liggende som er 'bra nok' - kan ikke akkurat belønne ødelagt nettbrett med et nytt et heller 😂 Anonymkode: 09d05...069
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #7 Skrevet 12. april 2018 Ser på NRK super på iPad. Alle mulige programmer om forskjellige barn, som Villmarksbarna o.l. Lager slim eller bygger noe... Styrer helt selv uten innblanding. Anonymkode: a0da8...060
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #8 Skrevet 12. april 2018 Her også fungerer spill. Samt lese i bøker. Anonymkode: a65d5...832
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #9 Skrevet 14. april 2018 Spill på nettbrett fungerer her å, men avslutningen av spill på nettbrett er en krig hver gang. Og etter krigen er jo barnet og jeg begge sliten på nytt.. Hvordan løste dere overgangene fra nettbrett/dataspill? Anonymkode: 90cb3...5bf
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #10 Skrevet 15. april 2018 Faste rammer og konsekvenser. Protester på at nettbrett skulle avsluttes = nettbrett forsvinner x tid. Påminnelse før nettbrett ble tatt i bruk om rammer/konsekvenser, påminnelse 10 minutter før og 5 minutter før avslutning. Samt mulighet til å tøye tiden noen få minutter hvis det var kort tid igjen av episode/nivå så hun får mulighet til naturlig avslutning. Noen kamper har vi hatt, men det går lengre tid mellom hver kamp, og hver kamp varer kortere. Anonymkode: 09d05...069
Fluttershy Skrevet 15. april 2018 #11 Skrevet 15. april 2018 Nå har jo veldig mange barn med adhd diagnose problemer med både tidsforståelse og overgangssituasjoner, og det er ofte det som gjør det så vanskelig å legge fra seg nettbrettet når man får beskjed. Her kan hun klokken, det er ikke noe problem, men hun har like vel store problemer med tidsoppfattelsen. Hun vet når det har gått fem minutter på klokken, men hun vet ikke hvordan fem minutter kjennes ut eller føles.Hvis vi sier "Om fem minutter skal du legge fra deg nettbrettet", så er hun helt enig, og fem minutter føles av og til ut som hun har masse tid. Men når vi sier "Nå har det gått fem minutter, nå må du legge det fra deg", så kjennes det for henne ut som det er 20 sekunder siden kanskje, og da kan det bli kamp. Det vi ofte gjør, er: Hvis hun ser på en serie/film el. strekker vi oss ganske langt for at hun skal kunne se ferdig. Vi spør hvor lenge det er igjen av det hun ser på, og er det ikke alt for lenge, får hun beskjed om å se ferdig det, og så legge fra seg nettbrettet. Det fungerer nesten alltid uten tull. Hvis det er alt for lenge igjen, eller hun spiller, bruker vi en tidsnedteller, som hun også kan se på at teller ned underveis. (Når vi husker det) De gangene vi husker og sette på nedteller legges også nettbrettet veldig mye oftere vekk uten tull, enn de gangene vi glemmer det. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #12 Skrevet 15. april 2018 Vi prøvde å begrense spill og tidsbruk på spill i flere år. Nå har vi kun 1-2timer spilltid og dette er kun på lørdager. Vil anbefale dere alle å ta et kurs om dette med hva spilletid gjør med hodet til barn med adhd. De responderer nemlig veldig annerledes enn andre. Anonymkode: 895ed...05f
AnonymBruker Skrevet 15. april 2018 #13 Skrevet 15. april 2018 Vi har også hatt en del sinneutbrudd når guttungen (nå 14) har kommet hjem fra skolen. Han har bestandig likt å se på tv. Vi har hatt som regel at tv'n ikke skal på før barnetv begynner (dvs kl 18). Vi har to barn til så tv-regler er greit at alle har de samme reglene. På grunn av han med adhd så firet vi litt på reglene, dvs at når de kom hjem fra skolen så kunne de noen ganger få se på tv så lenge det var faktaprogrammer. Da kunne han få slappet av foran tven en stund samtidig som han faktisk også lærte noe. Men når det var middag var det middag og da var tv-titting slutt. Fortsatt kan han få raserianfall når han kommer hjem fordi han er sliten, ofte i kombinasjon med at han er sulten. Det som hjelper nå er at han blir sendt på rommet til han får roet seg ned eller inn på kjøkkenet for å få seg litt mat. Da tar det ikke mange minuttene før han kommer og gir meg en kos som unnskyldning for oppførselen sin når han kom hjem. Så det viktigste hos oss iallefall er få noen minutter i fred og ro så han (og jeg også forsåvidt - jeg har også adhd) får "vent seg til" å være hjemme. Om det har skjedd mye på skolen så merket vi også at han var ekstra sliten når han kom hjem (av typen å ha vært ute på tur hele dagen). Han går på concerta. Vi merket også at da han kom hjem da han gikk på barneskolen så var det ofte sammenfallende tidspunkt med at medisinen gikk ut av kroppen så det hadde nok også noe med humøret å gjøre. Det kunne også medføre utfordringer når det var noe som skjedde på ettermiddag så han fikk også mulighet til å ta en ritalin på ettermiddag ved behov. Har ikke hatt veldig behov for det, var egentlig mest det første året fram til vi fikk gode rutiner på hva som fungerer for oss og ikke. Vil også anbefale leksehjelp om skolen har det. Vi har hatt problemer med å få ham til å gjøre lekser i perioder og da har leksehjelp på skolen vært supert. Det er lettere for ham å gjøre lekser i den situasjonen enn hjemme med oss. Der han gikk på barneskole var leksehjelp for bestemte alderstrinn, men etter en samtale med skole fikk han lov til å være med på leksehjelp selv om i utgangspunktet ikke var for hans klassetrinn. Han (og jeg) jobber best om vi har støy rundt oss - som i musikk, radio, tv. Da han gikk på barneskolen fikk vi plutselig beskjed fra læreren hans om at han hadde jobbet så bra i mattetimen den dagen da han kom hjem fortalte guttungen at han (og forsåvidt resten av klassen også) fikk ha musikk på øret mens de jobbet. Det er jo super tilrettelegging fra skolens side det forstyrrer ingen andre at man hører på musikk i headset, i tillegg når alle får lov så blir det ikke noe sånt at han fikk lov fordi han er spesiell Dette ble litt mer enn det du spurte etter men håper det kan være litt til nytte for det! Men når h*n kommer hjem fra skolen så la h*n få en pause fra plikter og andre kjedelige ting. Timer syns jeg hørtes ut som en god ide! Snakk sammen om hvordan løse situasjonen en gang begge er i godt humør og lag en avtale om hvor lenge den skal stå på når h*n kommer hjem. Sannsynligvis må det minnes på flere ganger men når dere har fått inn vanen så tror jeg det kan fungere bra Det er ikke morsomt for barnet heller å bli sånn så fort det er hjemme. Anonymkode: 54ab7...4df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå