Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min eks skilte lag for snart to år siden. Jeg var ikke interessert i å beholde huset, som er gammelt og krever mye vedlikehold. Siden min eks hadde betalt en del av min studiegjeld m.m. i løpet av den tiden vi bodde sammen, skulle han få kjøpe meg ut for en svært rimelig sum. Vi har ennå ikke blitt helt enige om dette, og inntil videre har han fått bo gratis i huset mot at han selvsagt dekker kommunale avgifter, renovasjon osv. Jeg står som eier av huset, og ville i utgangspunktet ikke overføre det på ham før jeg har fått pengene. Nå har jeg imidlertid blitt forelagt tvangsbegjæring for salg av huset fordi eksen ikke har betalt de kommunale avgiftene, og selv om det er han som blir husløs, er det jo idiotisk å miste huset og tomta pga. 14 000,- kroner. Jeg står imidlertid som eneeier av huset, så gjelden hefter derfor ved meg. Jeg er lei hele greia, og har mest lyst til å selge huset selv om jeg ikke ønsker å gjøre eksen min (han er syk og ufør) husløs. Men kan jeg gjøre det uten hans samtykke? 

Anonymkode: c6d23...80d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja hvorfor skulle du ikke kunne selge det? 

Anonymkode: ac03e...31f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

hvorfor fikk ikke du kommunale avgifter til postkasse, slik at du hadde kontroll over fakturaen i det minste. Da ville ikke dette trådstart forumet eksistert engang. 

Anonymkode: c17ad...c49

Skrevet

Klart du kan selge huset. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min eks skilte lag for snart to år siden. Jeg var ikke interessert i å beholde huset, som er gammelt og krever mye vedlikehold. Siden min eks hadde betalt en del av min studiegjeld m.m. i løpet av den tiden vi bodde sammen, skulle han få kjøpe meg ut for en svært rimelig sum. Vi har ennå ikke blitt helt enige om dette, og inntil videre har han fått bo gratis i huset mot at han selvsagt dekker kommunale avgifter, renovasjon osv. Jeg står som eier av huset, og ville i utgangspunktet ikke overføre det på ham før jeg har fått pengene. Nå har jeg imidlertid blitt forelagt tvangsbegjæring for salg av huset fordi eksen ikke har betalt de kommunale avgiftene, og selv om det er han som blir husløs, er det jo idiotisk å miste huset og tomta pga. 14 000,- kroner. Jeg står imidlertid som eneeier av huset, så gjelden hefter derfor ved meg. Jeg er lei hele greia, og har mest lyst til å selge huset selv om jeg ikke ønsker å gjøre eksen min (han er syk og ufør) husløs. Men kan jeg gjøre det uten hans samtykke? 

Har du mottatt tvangsbegjæring er ditt tog gått. Da blir det tvangssalg, noe du taper stort på. Purringer og at som kommer før tvangsbegjæringen er ditt ansvar at blir betalt, hvorfor har du ikke fulgt med, alt skal jo komme i eiers navn?.

Å la saken gå så langt som til at du mottar tvangsbegjæring er jo galskap og noe du taper mye på økonomisk. Du kan jo helelr ikke gi andre ansvar for å betale fakturaer som kommer i ditt navn.

Og til dere andre, nei, hun kan ikke selge huset selv. Prosessen er kommet for langt og ts har vært for sløv.

Anonymkode: d9a22...173

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du mottatt tvangsbegjæring er ditt tog gått. Da blir det tvangssalg, noe du taper stort på. Purringer og at som kommer før tvangsbegjæringen er ditt ansvar at blir betalt, hvorfor har du ikke fulgt med, alt skal jo komme i eiers navn?.

Å la saken gå så langt som til at du mottar tvangsbegjæring er jo galskap og noe du taper mye på økonomisk. Du kan jo helelr ikke gi andre ansvar for å betale fakturaer som kommer i ditt navn.

Og til dere andre, nei, hun kan ikke selge huset selv. Prosessen er kommet for langt og ts har vært for sløv.

Hun kan fortsatt betale tvangsbegjæringen uten at huset må selges. Setter hun over 14 000 nå, så blir ikke huset solgt.

Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)

Men se til å få solgt huset så fort som mulig! Etter du har betalt tvangsbegjæringen, sørger du for å ta kontakt med megler. Kast ut eksen din, noe du faktisk skulle gjort for lenge siden. 

Edit, håper du også betaler forsikring på huset selv, ellers er det neppe forsikret. 

Endret av Dævendøtte
Gjest making.a.mess
Skrevet

Selvsagt, det er ditt hus. Men du må sikkert gi x antall uker varsel. Han har vel rettigheter som om han skulle vært en vanlig leietaker. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han har fått bo gratis i to år er dere kanskje Skuls i forhold til det han betalte for deg tidligere? Og selvfølgelig kan du selge huset, men lurt å betale inn de 14000 så du får stoppet tvangssalg og kan ha kontroll på salgsprosessen selv 😊

Anonymkode: ee1c4...030

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den dagen hun får dato for når hun må være ute av huset er løpet kjørt. Dersom hun betaler de 14000kr nå så får hun beholde huset.

Ts, dersom du har penger så betal de 14000kr nå og selg huset så fort som mulig!

Anonymkode: 125a6...f98

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor fikk ikke du kommunale avgifter til postkasse, slik at du hadde kontroll over fakturaen i det minste. Da ville ikke dette trådstart forumet eksistert engang. 

Jeg fikk de til min postkasse og ga de videre til min eks jf avtalen vår. Jeg eier huset men bor ikke der. Har ikke råd til å betale for at eksen skal bo gratis i tillegg til min egen husleie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Men se til å få solgt huset så fort som mulig! Etter du har betalt tvangsbegjæringen, sørger du for å ta kontakt med megler. Kast ut eksen din, noe du faktisk skulle gjort for lenge siden. 

Edit, håper du også betaler forsikring på huset selv, ellers er det neppe forsikret. 

TS her. Ja, du har nok helt rett. Forsikringer, strøm, bredbånd/kabel og annet ble overflyttet på min eks da jeg flyttet ut. Har som sagt ikke råd til å dekke disse utgiftene for eksen i tillegg til utgiftene for min egen leilighet.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Ja, du har nok helt rett. Forsikringer, strøm, bredbånd/kabel og annet ble overflyttet på min eks da jeg flyttet ut. Har som sagt ikke råd til å dekke disse utgiftene for eksen i tillegg til utgiftene for min egen leilighet.

Huff, kjære deg, i morgen må du få tegnet forsikring, betale tvangsbegjæringen og kontakte megler. Å være dumsnill er ikke alltid like lønnsomt, håper du klarer å få til dette økonomisk. Og etter salget vil du forhåpentligvis sitte igjen med et overskudd. Lykke til! 

Og eksen din er ikke kul, han er rett og slett et rassh... mot deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Betale det som er utestående, kast ut eksen og selg huset. Han har hatt en god mulighet til å bo billig og skuslet den bort, da må han som alle andre påregne trøbbel. Du taper mye penger på at det blir solgt på tvangssalg. 

Anonymkode: cc01b...a8f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk de til min postkasse og ga de videre til min eks jf avtalen vår. Jeg eier huset men bor ikke der. Har ikke råd til å betale for at eksen skal bo gratis i tillegg til min egen husleie.

Men regner med dem som får betalingen trenger å se det kommer i ditt navn. Tror neppe at det hadde fungert om jeg ga mine regninger til andre, og de betalte for meg at det ble godkjent. Du har jo en kontonummer som dem ser at pengene kommer fra riktig person, uansett om han hadde betalt, så vet tror jeg neppe dem hadde registrert det som at det var du som betalte det. Uansett det er ditt ansvar som huseier og holde orden på økonomien, det er unødvendig å skylde på andre. Her må du bare ta ansvar om du skal selge eller ei. Sett opp en hus kontrakt i det minste, så blir det nok mest riktig, du kunne ha tjent ganske bra på det , uavhengig av leietaker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du ikke har tenkt over konsekvensene i det hele tatt du som huseier uavhengig av hvem som er leietaker. Her kan du ikke annet å sørge for hus kontrakt slik at du får DEKT nettopp forsikringer, og alt det som hører med som en huseier. Det er ditt ansvar, og kan ikke skyve det på han. Det er på ditt navn forsikringen må stå. Jeg kan ikke la min leietaker skrive forsikring på huset jeg eier selv. Det fungerer ikke sånn. VÅKN OPP. Dere er faktisk to voksne mennesker som må ta ansvar, men her har du løpt fra alt, uten å tenke over konsekvenser. 

Dessuten hva tror du huset egentlig er verdt? om du får 1.200.000NOK, ja, da kan du hvor mye du egentlig kunne spart for masse bry. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men regner med dem som får betalingen trenger å se det kommer i ditt navn. Tror neppe at det hadde fungert om jeg ga mine regninger til andre, og de betalte for meg at det ble godkjent. Du har jo en kontonummer som dem ser at pengene kommer fra riktig person, uansett om han hadde betalt, så vet tror jeg neppe dem hadde registrert det som at det var du som betalte det. Uansett det er ditt ansvar som huseier og holde orden på økonomien, det er unødvendig å skylde på andre. Her må du bare ta ansvar om du skal selge eller ei. Sett opp en hus kontrakt i det minste, så blir det nok mest riktig, du kunne ha tjent ganske bra på det , uavhengig av leietaker. 

Det et det samme for innkrever hvem som betaler. Det offentlige har ikke noen oversikt over folks kontonr. Det er derfor vi bruker kidnr og fakturanr. Det virker ikke som du har spesielt peiling på det du uttaler deg om, så jeg ber deg revurdere din rådgivning i denne tråden.

Anonymkode: 1bea4...c43

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det et det samme for innkrever hvem som betaler. Det offentlige har ikke noen oversikt over folks kontonr. Det er derfor vi bruker kidnr og fakturanr. Det virker ikke som du har spesielt peiling på det du uttaler deg om, så jeg ber deg revurdere din rådgivning i denne tråden.

Tror neppe du henger med, tror det er best du holder deg vekke fra denne tråden. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror neppe du henger med, tror det er best du holder deg vekke fra denne tråden. 

Ingen grunn til å bli fornærmet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Det spiller absolutt ingen rolle for innkrever hvem som betaler, de har ingen oversikt over folks kontoer (mange har jo flere). Det er KIDnummer som er registret på en persons faktura som registrerer om regningen er betalt. Så jo, du kan gi hvem som helst dine regninger og det blir godkjent (Så fremt de blir betalt)

Anonymkode: 1439d...f56

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...