Gå til innhold

Sterilisering

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kjæreste i slutten av 30-årene som har vært tydelig fra dag 1 om at han ikke ønsker seg barn. Det er helt greit for det gjør ikke jeg heller. Han har flere forhold bak seg der de fleste kvinnene har gjort det slutt fordi de selv ønsker barn og ikke han, altså har han tatt dette valget for mange år siden. Men jeg forstår ikke hvorfor han ikke har sterilisert seg siden han har vært så bestemt på og ikke få barn? Vi har selvsagt snakket om dette flere ganger om sterilisering, uten at det blir noe handling ut av det. Han svarer bare at han skal undersøke priser og hvor de utfører det og slikt, så blir det liksom ikke noe mer. Jeg føler det er urettferdig at jeg har måttet stå for betaling av prevensjonen som jeg bruker i løpet av de 4 årene våre sammen, noe som også medfører bivirkninger som voldsomme humørsvingninger, perioder med dyp nedstemthet og irritabilitet. Likevel, er det riktig av meg å pushe han til å sterilisere seg? Som sagt har han bestemt seg for dette for mange år siden, så jeg skjønner ikke hvorfor han ikke bare går og gjør det.

Anonymkode: 6d4db...1ee

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får si at han får begynne å kjøpe kondomer siden du ikke orker mer av alle bivirkningene som hormonprevansjon fører med seg.

Anonymkode: 0986f...f2f

• Liker 3
Skrevet

Kan dere ikke spleise på presensjon, og evt. bytte type hvis det gir så mange plager for deg? Høres ut som at han ikke vil steriliseres. Kanskje han er redd for å angre, eller føle seg mindre mandig. Uansett kan du ikke pushe han til det, det er hans kropp og hans valg.

AnonymBruker
Skrevet

Er jo bare å si at nå slutter du med hormonprevensjon, så nå må han enten begynne å bruke kondom eller sterilisere seg. Tipper har da får sterilisert seg fort. 

Anonymkode: 332ae...019

Skrevet

Jeg steriliserte meg for noen år siden, angrer ikke et sekund. Utrolig deilig å slippe å tenke på prevensjon....bare å "kjøre på" :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du heller ikke ønsker deg barn, hvorfor kan ikke du sterilisere deg? Det er rett nok et større inngrep og dyrere for kvinner, men det er jo du som plages av å bruke prevensjon. Hvis ingen av dere ønsker å sterilisere dere, bør dere dele på utgiftene til prevensjon.

Anonymkode: e8e2b...5f7

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du heller ikke ønsker deg barn, hvorfor kan ikke du sterilisere deg? Det er rett nok et større inngrep og dyrere for kvinner, men det er jo du som plages av å bruke prevensjon. Hvis ingen av dere ønsker å sterilisere dere, bør dere dele på utgiftene til prevensjon.

Jeg ønsker ikke barn nå og vet ikke om jeg noen gang vil gjøre det, men tidene kan jo forandre seg. Om 5 år står jeg kanskje et helt annet sted. Han derimot, har vært helt sikker i alle år. Det er derfor jeg ikke forstår hvorfor han ikke like godt har sterilisert seg. Men det kan jo være som noen skrev over her, at han føler en liten usikkerhet langt inne og er redd for å angre.

Sånn sett burde det være rett og rimelig og dele på utgiftene til prevensjon, men så føler jeg meg litt gnien også fordi p-piller er jo ikke så dyrt pr. pakke.. Men i løpet av de 4 årene jeg har brukt det så har det blitt tilsammen litt over 2000,- kroner. Samtidig føles det litt for dumt å spørre nå om å dele på utgiftene. Dette er mitt første seriøse forhold så jeg har vært ganske dårlig til å sette krav og grenser :sjenert:

Gjest making.a.mess
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kjæreste i slutten av 30-årene som har vært tydelig fra dag 1 om at han ikke ønsker seg barn. Det er helt greit for det gjør ikke jeg heller. Han har flere forhold bak seg der de fleste kvinnene har gjort det slutt fordi de selv ønsker barn og ikke han, altså har han tatt dette valget for mange år siden. Men jeg forstår ikke hvorfor han ikke har sterilisert seg siden han har vært så bestemt på og ikke få barn? Vi har selvsagt snakket om dette flere ganger om sterilisering, uten at det blir noe handling ut av det. Han svarer bare at han skal undersøke priser og hvor de utfører det og slikt, så blir det liksom ikke noe mer. Jeg føler det er urettferdig at jeg har måttet stå for betaling av prevensjonen som jeg bruker i løpet av de 4 årene våre sammen, noe som også medfører bivirkninger som voldsomme humørsvingninger, perioder med dyp nedstemthet og irritabilitet. Likevel, er det riktig av meg å pushe han til å sterilisere seg? Som sagt har han bestemt seg for dette for mange år siden, så jeg skjønner ikke hvorfor han ikke bare går og gjør det.

Latskap og frykt for at noen skal skjære i kronjuvelene..  

Gjest making.a.mess
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er et mye større inngrep for kvinner. Han er svært egoistisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Det blir helt absurd å snakke om egoisme når noen ikke er villig til å gjøre et inngrep som gjør at man blir varig ute av stand til å få barn og som faktisk har potensielle bivirkninger. Det er ikke risikofritt for menn heller, og det må være opp til hver enkelt om de ønsker å utsette seg for risiko og konsekvenser. 

TS åpner for at hun kanskje ombestemmer og om hun da presser gjennom at han steriliserer seg, vil hun jo også gjøre at han risikerer å bli dumpet etter å ha gjort et slikt inngrep for hennes skyld. Jeg vet at sterilisering i teorien er reversibelt, men det er ikke alltid slik i praksis.

AnonymBruker
Skrevet

Da får han bruke gummi da, om han ikke vil sterilisere seg. Hvorfor gjøre ting så komplisert?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da får han bruke gummi da, om han ikke vil sterilisere seg. Hvorfor gjøre ting så komplisert?

Jeg stoler ikke på bruk av kondom alene, derfor. Plutselig sprekker den, eller den sklir av og ups, så er uhellet ute. Jeg vil heller ikke være den som løper og tar abort som nødprevensjon hvis det går galt 5 ganger. 

AnonymBruker
Skrevet

Kondom brukt riktig er sikrere enn p-piller og har også den fordelen at hvis det feiler vet du det FØR du er gravid, helt umiddelbart. Dermed kan du ta angrepille. Når p-piller feiler, vet du det ikke før det er for seint.

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Det er mye større inngrep om en kvinne skal sterilisere seg, pluss at hun kan risikere å komme i overgangsalderen. Altså tilbake på piller og stress. 
Hos en man er det virkelig "bare" snipp, snipp ferdig. I tillegg er det faktisk mulig å sy sammen igjen om man skulle angre seg. Det er ikke mulig å reversere hos kvinner.

Skrevet

Jeg var og ekstremt nervøs, menn får en slags form for PTSD mtp "juvelene" gjennom livet, da vi vet hvor vondt det gjør å slå seg der.
Men det gikk raskt for seg, tok ikke mer enn ca 45 min.
Var øm i omlag 2 døgn etter, så ville gjort det på en fredag, slik at man har helgen til å komme seg på.
Angrer ikke i det hele tatt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...