Gå til innhold

Er deppa om dagen!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Må bare få lette mitt hjerte litt.

Vi skal egentlig gifte oss til neste år, har bestilt kirke, lokale og fotograf. Nå har jeg helt mistet lysten på å gifte meg og ha et stor selskap med masse mennesker.

Men jeg vil gifte meg, helt klart! Men heller ha det enklere.

Trodde aldri jeg skulle få noen problemer med familie, men nå har det skjedd.

For det første er min søster kjempemisunnelig på at vi får pengestøtte fra min mor. Hun er redd for at vi skal få noe hun ikke får.

Vi har planer om å ha stort selkap og reise på bryllupsreise, og når hun hørte det, fikk jeg bare den tilbake; at hvordan har DERE råd til det.

Dette blir litt vanskelig å forklare, men det hele går på misunnelse og at hun ikke helt klarer å glede seg, fordi hun vet at vi får penger som hun ikke får.

Og det andre er at den samme søsteren har tre barn og vi vil gjerne be de to eldste, de er 13 og nesten 16 til neste år. Han yngste er 8.

Når jeg sa det ble hun drit sur.

Nei dette ble langt.

Måtte bare lette hjertet.

Så nå har jeg bare lyst til å ha det enkelt, reise bort.

- deppa -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Skjønner godt hva du mener. Og jeg har bare et godt råd å gi!

GJØR DET!! Reis bort istedenfor, gjør det enkelt slik som du innerst inne har lyst til. Du har et hav av tid til dette bryllupet, og det går fint å avbestille både kirke, fotograf og lokale så lang tid i forveien.

Jeg hadde ikke giddi å gjennomføre dette bryllupet når det allerede er litt skjærings innen familien. Tenk deg hvordan det blir framover da?

Tenk så mye energi du kommer til å bruke på å ergre deg og eventuelt angre deg på at det ble gjort som det ble.

Håper du tenker deg om, og gjør det du føler er mest riktig.

Lykke til!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje du burde prøve å snakke med din søster. Når dere har bestillt kirke og alt mulig så tidlig, så må det jo være fordi dette er noe dere virkelig ønsker, og da blir det på en måte litt nest-best å reise bort.

Mitt råd til deg er å invitere din søster på en lang jenteprat, enten på en cafe, eller på et annet rolig sted der dere kan prate uforstyrret. Dersom hun er ugift er det jo ikke utenkelig at hun får samme økonomiske støtte fra din mor når hun en gang gifter seg. Visst hun allerede er gift uten å ha fått samme type støtte skjønner jeg at hun er litt sur. Når det gjelder hennes barn synes jeg faktisk det er dårlig gjort mot den minste å ikke ville han i bryllupet. Tenk så ekskludert han vil føle seg!! Greit nok om det hadde vært din tantes barn, men når det er din søsters unger synes jeg det er enten alle eller ingen. Du bør i alle fall ha en veldig god grunn til å ikke ville ha han der. Kanskje dere kan finne et kompromi med at han får være der en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg mistet også lysten på stort familiebryllup med fest her, av andre grunner riktignok, men jeg fikk da en del tips som kanskje kan hjelpe deg også.

http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=11429

Må nok innrømme at innerst inne har jeg lyst til at vi skal reise bort og gifte oss i hemmlighet, spesielt etter diverse mas fra svigermor om bryllup (de vet ikke at vi har begynt å planlegge.). Hun mener det nok godt, men jeg blir veldig lei av at folk MÅ legge seg opp i om og evnt. hvordan vi skal gifte oss. Men det blir nok en mellomting på oss, som du ser under tråden min.

Skjønner ikke hva søsteren din er så sur for? Er hun gift selv uten å ha fått pengehjelp? Eller vil hun ikke gifte seg? Ettersom ikke hun vil få de pengene mener jeg. Kan jo skjønne henne litt ang at 1 av barna ikke blir invitert mens de andre blir det, han blir nok veldig skuffet. Men jeg kan jo forstå at dere ikke vil ha med små barn på festen.

Jeg ville nok valgt et enklere bryllup, som dere kanskje har råd til uten hjelp fra moren din. Eller ta opp problemet med moren din, kanskje kan du og søsteren din få en pengesum hver. Skjønner henne på en måte litt, hvis du får flere tusen mens hun ikke får noen ting. Det ville ikke gjort meg noe, men jeg skjønner at enkelte kan føle seg litt snytt av sånt. Spesielt hvis det kan virke som dere bruker de pengene dere får til hjelp for å få råd til bryllupsreise.

Du får ta en prat med din kjære, finne ut hva dere egentlig har mest lyst til. Det er dere som gifter dere, og selv om det er en stor dag for familiene også, trenger dere ikke ta hensyn til dem i alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Imax, ikke pålogget

Først og fremst:

Hva vil dere? Ønsker du et stort bryllup eller ikke? Dette må du svare på uavhengig av hva søsteren din måtte si/mene om alt. Hvis svaret er at du egentlig ønsker et stort bryllup, så synes jeg du skal gjøre det, og heller ta en skikkelig prat med søsters. Skifter hun ikke mening om det hun har sagt hittil så er det hun som har et problem, ikke du. Du må bare heve deg over det. Misunnelse kan man ikke gjøre annet med.

Gi henne en rolle i bryllupet så hun skjønner at hun er en viktig person for deg: La henne lese en tekst i kirken, være toastmaster, hjelpe deg med pynting el.l (jeg vet ikke hva hun er flink til).

Angående penger så er dette faktisk en sak for din mor: Forskjellsbehandling av barn er ikke ok, men ikke ditt ansvar! Fortell din mor om hva søsteren din synes, og hvis det er "uaktuelt" for søsteren din å noen sinne gifte seg, bør søsteren din kompenseres pengemessig fra din mor, synes jeg. Her gjør mange foreldre barna urett uten at de skjønner det selv. Men på sikt og i totalen er det rimelig at hun får samme "pengehjelp" som deg, enten det er til bryllup eller boligkjøp osv.

Angående det siste barnet på 8 synes jeg du skal være så storsinnet å invitere ham også, 8 er ganske gammelt og det blir jo mer mas for søsteren din, og ikke for deg! Skal de kanskje være brudesvenner/brudepiker??

Konklusjon: Igjen er kommunikasjon som må til. Snakk med søsteren din, med din kommende mann (han må jo mene noe om dette) og med moren din. Jeg er sikker på at dere løser dette slik at du kan få det bryllupet du ønsker deg, stort eller lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for alle tilbakemeldingene.

Jeg ønsker vel innerst inne å reise bort å gifte meg og ha med min mor og hennes mann og svigers + vår sønn.

Og ha en uformell fest i etterkant.

Men problemet mitt er at jeg tenker altfor mye på hva andre måtte mene og synes om det.

Og at det nesten er forventet at vi skal ha kirkebryllup, stor fest etc.

Jeg vet jeg burde blåse i dem og bare tenke på hva jeg /vi vil, men det er ikke så lett.

Når det gjelder min yngste nevø ser jeg jo at det blir veldig feil.

Saken er at han er en spesiell gutt. Vår sønn på 4 år er mer veloppdragen og hører mer enn det han gjør. Han kan bare ikke oppføre seg i det hele tatt. Tanken på å ha han ved bordet i flere timer, vel....

Han kan vel nesten kalles hyperaktiv.

Nei dette er ikke lett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det er ikke lett.

MEN det er DERES bryllup, og ikke din søsters.

Selv om din nevø er "hyper", så bør han være velkommen. Så innrømm overfor henne at det ikke var så lurt fra din side! (så får hun en liten "seier" før du fortsetter)

Si til din søster at hun får heller ta opp saken med pengestøtte med din mor, dersom dette er et problem for henne, og at du ellers ikke vil diskutere økonomi osv. med henne. Dine prioriteringer ER faktisk ikke hennes sak. Si også at du hadde håpet at hun gledet seg på dine vegne istedet.

Hvordan du/dere ønsker å feire dagen er helt opp til dere. Det viktigste er jo at dere blir gift, og ikke hvor mange gjester osv. det er. Tenk deg hvordan du engen i fremtiden ønsker å minnes ditt bryllup. og så gjør du det slik.

Lykke til hva enn du finner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i vaar planleggingsfase gaatt fra aa oenske stort bryllup, til aa planlegge aa reise vekk med forlovere, - men det ente opp med etter mye tenking med middag bare for de naermeste (blir 33 stykk). Mye av grunnen til dette var at kjaeresten og jeg gjerne ville dele denne viktige dagen med de andre dom er veldig viktige for oss.

Det har tatt lang tid for oss aa bestemme dette - som andre har sagt her inne: gjoer det som passer best og som dere blir mest fornoyd med!

Dere faar ha lykke til i planlegginen, ser frem til aa hoere hva dere ender opp med!

Bare 3.5 uke igjen naa! Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...