GĂ„ til innhold

Er deppa om dagen!

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

MÄ bare fÄ lette mitt hjerte litt.

Vi skal egentlig gifte oss til neste Är, har bestilt kirke, lokale og fotograf. NÄ har jeg helt mistet lysten pÄ Ä gifte meg og ha et stor selskap med masse mennesker.

Men jeg vil gifte meg, helt klart! Men heller ha det enklere.

Trodde aldri jeg skulle fÄ noen problemer med familie, men nÄ har det skjedd.

For det fÞrste er min sÞster kjempemisunnelig pÄ at vi fÄr pengestÞtte fra min mor. Hun er redd for at vi skal fÄ noe hun ikke fÄr.

Vi har planer om Ä ha stort selkap og reise pÄ bryllupsreise, og nÄr hun hÞrte det, fikk jeg bare den tilbake; at hvordan har DERE rÄd til det.

Dette blir litt vanskelig Ä forklare, men det hele gÄr pÄ misunnelse og at hun ikke helt klarer Ä glede seg, fordi hun vet at vi fÄr penger som hun ikke fÄr.

Og det andre er at den samme sÞsteren har tre barn og vi vil gjerne be de to eldste, de er 13 og nesten 16 til neste Är. Han yngste er 8.

NÄr jeg sa det ble hun drit sur.

Nei dette ble langt.

MÄtte bare lette hjertet.

SÄ nÄ har jeg bare lyst til Ä ha det enkelt, reise bort.

- deppa -

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

SkjÞnner godt hva du mener. Og jeg har bare et godt rÄd Ä gi!

GJØR DET!! Reis bort istedenfor, gjÞr det enkelt slik som du innerst inne har lyst til. Du har et hav av tid til dette bryllupet, og det gÄr fint Ä avbestille bÄde kirke, fotograf og lokale sÄ lang tid i forveien.

Jeg hadde ikke giddi Ä gjennomfÞre dette bryllupet nÄr det allerede er litt skjÊrings innen familien. Tenk deg hvordan det blir framover da?

Tenk sÄ mye energi du kommer til Ä bruke pÄ Ä ergre deg og eventuelt angre deg pÄ at det ble gjort som det ble.

HÄper du tenker deg om, og gjÞr det du fÞler er mest riktig.

Lykke til!! :wink:

Skrevet

Jeg synes kanskje du burde prÞve Ä snakke med din sÞster. NÄr dere har bestillt kirke og alt mulig sÄ tidlig, sÄ mÄ det jo vÊre fordi dette er noe dere virkelig Þnsker, og da blir det pÄ en mÄte litt nest-best Ä reise bort.

Mitt rÄd til deg er Ä invitere din sÞster pÄ en lang jenteprat, enten pÄ en cafe, eller pÄ et annet rolig sted der dere kan prate uforstyrret. Dersom hun er ugift er det jo ikke utenkelig at hun fÄr samme Þkonomiske stÞtte fra din mor nÄr hun en gang gifter seg. Visst hun allerede er gift uten Ä ha fÄtt samme type stÞtte skjÞnner jeg at hun er litt sur. NÄr det gjelder hennes barn synes jeg faktisk det er dÄrlig gjort mot den minste Ä ikke ville han i bryllupet. Tenk sÄ ekskludert han vil fÞle seg!! Greit nok om det hadde vÊrt din tantes barn, men nÄr det er din sÞsters unger synes jeg det er enten alle eller ingen. Du bÞr i alle fall ha en veldig god grunn til Ä ikke ville ha han der. Kanskje dere kan finne et kompromi med at han fÄr vÊre der en stund?

Skrevet

Hei!

Jeg mistet ogsÄ lysten pÄ stort familiebryllup med fest her, av andre grunner riktignok, men jeg fikk da en del tips som kanskje kan hjelpe deg ogsÄ.

http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=11429

MĂ„ nok innrĂžmme at innerst inne har jeg lyst til at vi skal reise bort og gifte oss i hemmlighet, spesielt etter diverse mas fra svigermor om bryllup (de vet ikke at vi har begynt Ă„ planlegge.). Hun mener det nok godt, men jeg blir veldig lei av at folk MÅ legge seg opp i om og evnt. hvordan vi skal gifte oss. Men det blir nok en mellomting pĂ„ oss, som du ser under trĂ„den min.

SkjÞnner ikke hva sÞsteren din er sÄ sur for? Er hun gift selv uten Ä ha fÄtt pengehjelp? Eller vil hun ikke gifte seg? Ettersom ikke hun vil fÄ de pengene mener jeg. Kan jo skjÞnne henne litt ang at 1 av barna ikke blir invitert mens de andre blir det, han blir nok veldig skuffet. Men jeg kan jo forstÄ at dere ikke vil ha med smÄ barn pÄ festen.

Jeg ville nok valgt et enklere bryllup, som dere kanskje har rÄd til uten hjelp fra moren din. Eller ta opp problemet med moren din, kanskje kan du og sÞsteren din fÄ en pengesum hver. SkjÞnner henne pÄ en mÄte litt, hvis du fÄr flere tusen mens hun ikke fÄr noen ting. Det ville ikke gjort meg noe, men jeg skjÞnner at enkelte kan fÞle seg litt snytt av sÄnt. Spesielt hvis det kan virke som dere bruker de pengene dere fÄr til hjelp for Ä fÄ rÄd til bryllupsreise.

Du fÄr ta en prat med din kjÊre, finne ut hva dere egentlig har mest lyst til. Det er dere som gifter dere, og selv om det er en stor dag for familiene ogsÄ, trenger dere ikke ta hensyn til dem i alt.

Gjest Imax, ikke pÄlogget
Skrevet

FĂžrst og fremst:

Hva vil dere? Ønsker du et stort bryllup eller ikke? Dette mÄ du svare pÄ uavhengig av hva sÞsteren din mÄtte si/mene om alt. Hvis svaret er at du egentlig Þnsker et stort bryllup, sÄ synes jeg du skal gjÞre det, og heller ta en skikkelig prat med sÞsters. Skifter hun ikke mening om det hun har sagt hittil sÄ er det hun som har et problem, ikke du. Du mÄ bare heve deg over det. Misunnelse kan man ikke gjÞre annet med.

Gi henne en rolle i bryllupet sÄ hun skjÞnner at hun er en viktig person for deg: La henne lese en tekst i kirken, vÊre toastmaster, hjelpe deg med pynting el.l (jeg vet ikke hva hun er flink til).

AngÄende penger sÄ er dette faktisk en sak for din mor: Forskjellsbehandling av barn er ikke ok, men ikke ditt ansvar! Fortell din mor om hva sÞsteren din synes, og hvis det er "uaktuelt" for sÞsteren din Ä noen sinne gifte seg, bÞr sÞsteren din kompenseres pengemessig fra din mor, synes jeg. Her gjÞr mange foreldre barna urett uten at de skjÞnner det selv. Men pÄ sikt og i totalen er det rimelig at hun fÄr samme "pengehjelp" som deg, enten det er til bryllup eller boligkjÞp osv.

AngÄende det siste barnet pÄ 8 synes jeg du skal vÊre sÄ storsinnet Ä invitere ham ogsÄ, 8 er ganske gammelt og det blir jo mer mas for sÞsteren din, og ikke for deg! Skal de kanskje vÊre brudesvenner/brudepiker??

Konklusjon: Igjen er kommunikasjon som mÄ til. Snakk med sÞsteren din, med din kommende mann (han mÄ jo mene noe om dette) og med moren din. Jeg er sikker pÄ at dere lÞser dette slik at du kan fÄ det bryllupet du Þnsker deg, stort eller lite.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for alle tilbakemeldingene.

Jeg Þnsker vel innerst inne Ä reise bort Ä gifte meg og ha med min mor og hennes mann og svigers + vÄr sÞnn.

Og ha en uformell fest i etterkant.

Men problemet mitt er at jeg tenker altfor mye pÄ hva andre mÄtte mene og synes om det.

Og at det nesten er forventet at vi skal ha kirkebryllup, stor fest etc.

Jeg vet jeg burde blÄse i dem og bare tenke pÄ hva jeg /vi vil, men det er ikke sÄ lett.

NÄr det gjelder min yngste nevÞ ser jeg jo at det blir veldig feil.

Saken er at han er en spesiell gutt. VÄr sÞnn pÄ 4 Är er mer veloppdragen og hÞrer mer enn det han gjÞr. Han kan bare ikke oppfÞre seg i det hele tatt. Tanken pÄ Ä ha han ved bordet i flere timer, vel....

Han kan vel nesten kalles hyperaktiv.

Nei dette er ikke lett

Skrevet

Nei det er ikke lett.

MEN det er DERES bryllup, og ikke din sĂžsters.

Selv om din nevÞ er "hyper", sÄ bÞr han vÊre velkommen. SÄ innrÞmm overfor henne at det ikke var sÄ lurt fra din side! (sÄ fÄr hun en liten "seier" fÞr du fortsetter)

Si til din sÞster at hun fÄr heller ta opp saken med pengestÞtte med din mor, dersom dette er et problem for henne, og at du ellers ikke vil diskutere Þkonomi osv. med henne. Dine prioriteringer ER faktisk ikke hennes sak. Si ogsÄ at du hadde hÄpet at hun gledet seg pÄ dine vegne istedet.

Hvordan du/dere Þnsker Ä feire dagen er helt opp til dere. Det viktigste er jo at dere blir gift, og ikke hvor mange gjester osv. det er. Tenk deg hvordan du engen i fremtiden Þnsker Ä minnes ditt bryllup. og sÄ gjÞr du det slik.

Lykke til hva enn du finner pÄ.

Skrevet

Vi har i vaar planleggingsfase gaatt fra aa oenske stort bryllup, til aa planlegge aa reise vekk med forlovere, - men det ente opp med etter mye tenking med middag bare for de naermeste (blir 33 stykk). Mye av grunnen til dette var at kjaeresten og jeg gjerne ville dele denne viktige dagen med de andre dom er veldig viktige for oss.

Det har tatt lang tid for oss aa bestemme dette - som andre har sagt her inne: gjoer det som passer best og som dere blir mest fornoyd med!

Dere faar ha lykke til i planlegginen, ser frem til aa hoere hva dere ender opp med!

Bare 3.5 uke igjen naa! Gleder meg!

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...