Gå til innhold

Ble verre av kreftbehandling

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En som står meg nær fikk beskjed om at han hadde kreft. Han så ganske frisk ut da han dro avgårde få dager senere for å starte behandling. Halvveis i behandlingen kollapset kroppen helt, og han har fortsatt ikke kommet seg... Han kan bli bedre noen dager, for så å bli verre enn noen gang. 

Det er rart å tenke tilbake på han som stod i gangen da jeg tok farvel, han så som sagt frisk ut. Nå ligger han der og svever mellom liv og død, virker det som. 

Er dette vanlig? Noen som har hørt om lignende? 

Anonymkode: b656e...92d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man blir veldig nedbrutt av behandling, helt normalt. 

Anonymkode: 0f78b...5a8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig. Det er kraftige behandlinger, og behandlingen dreper egentlig hele kroppen. Håpet er at den skal drepe kreften først. 

Jeg har en venninne som går i kreftbehandling, og hun blir kjempedårlig etter hver behandling. Må ligge i noen dager før hun kan gå opp litt. 

Anonymkode: b6a63...f05

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken type kreft er det snakk om her?

Anonymkode: bb0f2...7c8

Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Kreftbehandling er tøft mot kroppen. Kommer mye an på behandlingsform, men man kan bli veldig dårlig av den. Noen gir senskader. Å få diagnosen når man egentlig er sterk og tilsynelatende frisk betyr ikke at kreftbehandling blir lett å komme seg igjennom. Cellegift er og blir gift som gjennomsyrer kroppen. 

Skrevet (endret)

Kreftbehandling er heavy stuff. Jeg har hatt brystkreft og behandlingen innebar 16 cellegiftkurer og 15 strålinger, og etterpå antihormonbehandling og zoledronsyre i 5 år. Etter cellegiftkur nr. 12 klarte jeg ikke å gå mer enn to meter, kroppen var helt utladet osv. Immunforsvaret brytes ned, og mange får så dårlige blodverdier at de må legges på isolat og få styrket benmargen. OSV. I løpet av strålebehandlingen fikk jeg 2. grads forbrenninger. Folk som tror at man hopper ut av sykehuset etter siste behandling og jubler tar feil. Man er glad for at man lever og er ferdig, men det kan ta måneder og år før man er helt på bena igjen. Senskadene kan være store.

Men - det er viktig å presisere at folk reagerer veldig forskjellig på cellegift og stråling - og at det finnes mange ulike typer cellegift.

Endret av Havbris
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er en grunn til at det heter cellegift. Dessverre klarer ikke medisinen å se forskjell på kreftceller og normale celler, men det drives mye forskning på området heldigvis!

Anonymkode: 85604...4ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig. Det er dessverre sånn det funker. Selvfølgelig litt forenklet sagt, men du må iblant angripe alle celler, få tatt livet av alle de dårlige og håpe at det fortsatt er mange nok gode igjen til at pasienten klarer å bygge seg opp på nytt.

Det er selvfølgelig trist og jævlig, men bedre enn alternativet, som er sikker død om kreften får utvikle seg i fred. Hadde de ikke gjort dette hadde han blitt dårligere enn det han er nå, og dødd av det, etter en stund. Nå kjenner selvfølgelig ikke jeg hverken krefttype eller hvor utviklet det er, men man bruker ikke slik behandling om det ikke er nødvendig. Ja, du kan godt fremskynde lidelse ved å sette igang med slik behandling før pasienten selv har rukket å få de verste symptomene av kreftsykdommen sin, men det er nå også det som gir de beste resultatene.

Anonymkode: 3dee5...266

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg burde kanskje sagt at cellegiftbehandlingen måtte avbrytes for flere uker siden siden han ble så dårlig av den, men han blir fortsatt bare verre og verre. Er det også vanlig? 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg burde kanskje sagt at cellegiftbehandlingen måtte avbrytes for flere uker siden siden han ble så dårlig av den, men han blir fortsatt bare verre og verre. Er det også vanlig? 

Ts 

Kreftber en samlebetegnelse på en alvorlig sykdom som angriper kroppen på ulike måter. Hvor kreften er, hvor stort område seom er rammet, hvor lenge kreftcellene har fått arbeide på egenhånd og hvor hissig kreftcellene er alle avgjørende faktorer for hvilken cellegift og annen kreftbehandling som blir valgt og gitt. Å gi et svar uten å kjenne pasientens sykehistorie er følgelig vanskelig. 

Trenger du å snakke med noen, så rinf kreftforeningen der får du bedre svar og rådgivning enn du får i tråden her. Du forstår sikkert også at når du ikke gir opplysninger om type kreft så blir dette som å svare på hvilke lottotall som er vinnertall på lørdag? 

Anonymkode: 4576b...f20

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...