Gå til innhold

Vipps - kalle tilbake pengene igjen


Gjest Tiger1974

Anbefalte innlegg

Gjest Tiger1974

Hei :)

Jeg vet ikke, men jeg skulle ikke tro at det er mulig å selv kalle tilbake pengene igjen dersom man har vippset penger til noen - noen som vet noe om det? Man kan jo selvsagt "be mottakeren om pengene tilbake - og da kan han/hun sende de" - men det er vel ikke teknisk mulig å selv stoppe overførselen etter at man har sendt pengene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er det ikke. Det går ikke an å stoppe eller reversere en pengeoverførsel man har gjort med Vipps. Det er det som gjør det til en så genial og anvendelig betalingsmetode :-)

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man vippser feil, er eneste måte å få de tilbake på og be mottaker om å vippse tilbake, ja. 

Jeg fikk 1000 kr av en vilt fremmed som skulle kjøpe tottenham-billetter for litt siden, og skal jo innrømme at jeg ønsket å beholde pengene da kontoen var omtrent tom, og en uke til jeg fikk penger. Ikke mitt ansvar at han vippser feil :)

Men sendte han en melding om at han hadde sendt feil og at han fikk tilbake pengene så fort jeg fikk de på konto :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Eneste måten å få tilbake pengene på er å be mottager om å vipse tilbake/overføre de pengene.

Anonymkode: b95e2...ad1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2018 den 9.59, Tiger1974 skrev:

Hei :)

Jeg vet ikke, men jeg skulle ikke tro at det er mulig å selv kalle tilbake pengene igjen dersom man har vippset penger til noen - noen som vet noe om det? Man kan jo selvsagt "be mottakeren om pengene tilbake - og da kan han/hun sende de" - men det er vel ikke teknisk mulig å selv stoppe overførselen etter at man har sendt pengene? :)

Det er faktisk mulig, men hvordan det gjøres vet jeg ikke. Har fått forklart at det er mulig at en bankansatt.

Hadde vipps vært 100 % umulig å ikke kanselere i ettertid så hadde den blitt regnet som så sikker betaling at den ville blitt brukt i langt større utstrekning enn det som gjøres i dag. 

Anonymkode: 6ebb1...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er faktisk mulig, men hvordan det gjøres vet jeg ikke. Har fått forklart at det er mulig at en bankansatt.

Hadde vipps vært 100 % umulig å ikke kanselere i ettertid så hadde den blitt regnet som så sikker betaling at den ville blitt brukt i langt større utstrekning enn det som gjøres i dag. 

Anonymkode: 6ebb1...5d9

Du har "fått forklart at det er mulig" - men ikke hvordan? Høres bare litt merkelig ut.

Her er hva DnB sier om saken:

Quote

Men det er ingen selvfølge at du skal få pengene tilbake hvis du har vippset feil. Til syvende og sist er det ditt ansvar at det kommer til rett person. Når du har bekreftet et utgående betalingsoppdrag i Vipps, er betalingen endelig og du kan ikke tilbakekalle dette. Dersom du mener at et betalingsoppdrag ikke er godkjent av deg eller det har skjedd en teknisk svikt, kan du klage (se mer om dette i Vipps vilkår).

Hvis det har skjedd en feil fra Vipps kan bankene rette opp denne feilen ved å belaste pengekilden innen utløpet av tredje virkedag etter at feilen fant sted.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest padawan
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk mulig, men hvordan det gjøres vet jeg ikke.

Påstår du at en ting er mulig bør du vite hvordan man kan fikse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, padawan skrev:

Påstår du at en ting er mulig bør du vite hvordan man kan fikse det.

Jeg bruker ikke vipps, nettopp fordi jeg ikke anser det som trygt nok. 

Men jeg har hatt en lang diskusjon med banken om hvordan vipps fungerer, svakheter og "hull" i systemet. Hadde vipps vært en sikkert som banken betalingsmetode så hadde det vært mulig å bruke vipps ved betaling for større kjøp. 

1 time siden, Brunhilde skrev:

Du har "fått forklart at det er mulig" - men ikke hvordan? Høres bare litt merkelig ut.

Her er hva DnB sier om saken:

 

Jeeg får ikke sitert din kopiering fra banken. Men ser du på forklaringen til banken ved føring av vanlige fakturaer så får du samme eller tilsvarende forklaring på feil du selv eventuelt gjør. Dette er en juridisk måte for banken å fraskrive seg ansvar for andres feil. At banken fraskriver seg juridisk ansvar for dine feil er å sammenligne med legemiddelprodusenters opplisting av bivirkninger ved bruk av legemidler. De ramser opp alle kjente og ukjente bivirkninger for å juridisk unngå å komme i ansvar. Det samme gjør banken. 

Når en manuelt innlagt faktura eller overføring er kjørt i en bankoppdatering er den "låst". Det samme gjelder for Vipps når bankoppdateringer er kjørt er overføringen "låst". Dette gjelder for eksempel også får legers journalføringer. Når oppdateringene i systemet er utført er også journalnotatet løåst, men det betyr dog helelr ikke at det er mulig å "låse opp igjen" og gjøre endringer, både i banken og på legejournalen og mange andre steder. 

Men banken legger ansvaret for feilen på kunden, og gjør derfor ikke endringer med mindre det er snakk om kredittkort fordi der er loven åpen for å få gjort endringer ved feil uansett hvor feilen ligger. 

Anonymkode: 6ebb1...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bruker ikke vipps, nettopp fordi jeg ikke anser det som trygt nok. 

 

Anonymkode: 6ebb1...5d9

Nettopp. Du synser, du vet egentlig ikke.

Endret av Brunhilde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brunhilde skrev:

Nettopp. Du synser, du vet egentlig ikke.

Å plukke ut en setning av den store sammenhengen og legger til vurderingen din på bakgrunn av den ene setningen, så kan du gjerne få komme til den konklusjonen, men du tar nok feil. Fra min side så avsluttes denne usaklige diskusjonen, her. 

Anonymkode: 6ebb1...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Å plukke ut en setning av den store sammenhengen og legger til vurderingen din på bakgrunn av den ene setningen, så kan du gjerne få komme til den konklusjonen, men du tar nok feil. Fra min side så avsluttes denne usaklige diskusjonen, her. 

Anonymkode: 6ebb1...5d9

Puh! Det var godt ;) For du var ikke særlig saklig og ikke særlig flink til å underbygge påstandene dine.

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...