Gå til innhold

Lyst til å slutte med p-piller

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

.. fordi jeg føler jeg blir halvpsyko minst hele den siste uka på pillene, og småkvalm og deppa ellers også. Bruker trionetta, burde kanskje spørre legen min om andre piller før jeg evt gir opp helt, men... Et lite problem er at jeg har lyst til å slutte med EN gang, for å få klarhet i hvilke av mine småpsyko sider som skyldes piller, og hvilke som skyldes "meg".. Men jeg vil ikke bli gravid, er i et forhold hvor vi sliter litt, og det passer generelt dårlig.

Sukk. Jeg ber vel egentlig ikke om råd (har sett andre tråder her om liknende tema), vet jo hvordan man kan unngå graviditet:) Men skulle gjerne hatt litt støtte på det at man blir RAR av å gå på hormoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Seleena

Det er begges ansvar å ikkje bli gravide. Kva med gå over til kondom?

Om du vil beskytte deg i tillegg, finst det ein rekke prevansjonsmidlar utan hormon. Tek eg ikkje feil så trur eg spiral er utan hormon.

Rådfør deg med legen din! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du :)

Trefase piller er jo en god del mer hormoner i, enn en fase piller (som f.eks. Yasmine). Jeg går på dem, og anbefales det på det sterkeste. Har ikke hørt så mye positivt om Trionette forresten, bl.a. ett parr av venninne mine som har blitt gravide på dem, men det er vel mer tilfeldigheter. Ta en prat med legen din, tror dette er spørsmål dem får ganske ofte :) Anbefales som sagt på det sterkeste med Yasmine, har ikke hatt en eneste bivikning, ikke med vekt, mellomblødninger, kviser eller humørsvingninger. Men det er vel opp til en hver åssen man reagerer da :) Er litt dyr da..eneste ulempen. Men enkelt å utsette mens og alt.

Når det kommer til det du sier om humørsvingning, kan det rett og slett være hormonene. Liker ikke tanken på å tulle med kroppen selv...Finnes jo som sagt andre alternantiver om du vil "teste" ut hva som er normalt for deg, og hva som er pillene. Om du vil ha en annen løsning på prevansjonsspørsmålet, kan jeg jo si hva jeg har tenkt på; nemlig sånn LadyComp (evt. biligere versjon; Pearly). Der er det ingen hormoner, eller sprøyter eller noe som helst. Eneste du gjør er å ta tempen når du våkner. Kan jo da også brukes om du vil planlegge barn senere. Ulempen med denne er at de er dyr (Pearly koster vel 3400,-).

Håper du får flere tips og synspunkter!! :klem:

Link til siden med Pearly, LadyComp og BabyComp:

http://www.buenaventura.no/pearly/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Eller istedet for lady-comp ol: www.fertilityfriend.com (ca 350-400 nok).

Les deg opp på FAM (fertility awareness method) og putt inn det du kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skulle gjerne hatt litt støtte på det at man blir RAR av å gå på hormoner...

Jeg er et levende bevis på at et menneske kan skifte karakter drastisk ved bruk av p-piller. Jeg har selv gått på Trionetta og har aldri vært så deprimert i hele mitt liv. Slutta på de og forsøkte Jasmin men fikk samme problematikk da, dog ikke så sterkt som ved Trio. Så var jeg av p-piller i 2 år`s tid og før jul bestemte jeg meg for å prøve p-ring, for disse hormonene fungerer jo lokalt. Det gjorde de definitivt ikke på meg, så etter en mnd var jeg av dem igjen også, og nå er det slutt.

Jeg tåler rett og slett ikke hormonprevansjon. Jeg er alt for ømfintlig for hormonene.

Og det som var virkelig leit nå sist jeg forsøkte var at jeg selv "så" at jeg forandret meg. Ble mye lei meg og humøret var ofte langt nede og jeg var fullstendig klar over det uten å kunne "gjøre noe med det". Og det er tungt å takle når det man nettopp et kjent for, og har vært det siden man var liten, er det gode humøret.

Så her går det i kondom, kjedelig det også men når man ser på alternativet så er det egentlig ikke det likevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg liker heller ikke hvordan kroppen min reagerer på hormonene. Jeg går også på trionetta, men tror jeg er på mitt siste brett nå, vi har blitt enige om å prøve en LadyComp. Så nå skal jeg skaffe en slik, og se om ikke sexlysta kommer tilnake, og humøret bedrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har også hatt diverse lite morsomme bivirkninger av hormon-prevensjon. Sterk hodepine, nedsatt sex-lyst og humørsvingninger er bare noen av dem. Og jeg føler at jeg nå har prøvd det meste. Derfor er det null hormoner fra denne uken av! Så får vi heller holde ut med kondomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen funker den deranne Fertility Friend? Har ikke satt meg inn i det, må registrere meg osv..Synd du var "gjest" som skrev det, ellers skulle jeg sendt deg en PM! Om noen andre vet, send meg gjerne en PM :) Ute etter noe som helst egentlig, som ikke er ppiller..og ikke koster mange, mange tusen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har kommet til at fertilityfriend ikke passer for meg som prevensjon (Jeg er ikke den gjesten som anbefalte den, jeg er den gjesten som skal ha meg LC antakelig. Vurderer seriøst om jeg burde registrere meg....) Fordi, da måler man temp med et termometer, og registrerer det på pc'n og tolker grafen for å vite om man kan være fruktbar.

Dersom man forsøker å få baby er dette greit. Du kan våkne en søndagsmorgen og se på din elskede... Du tar raskt tempen, og skriver den kanskje ned for ikke å glemme, og lar følelsne styre hva du finner på i senga. Når du står opp registrere du temperaturen (og evt samleie, noen slike programmer registrerr du i alle fall det) og tolker ivei om dette kan ha vært "treff".

Men når man IKKE vil ha baby må man måle, stå opp, registrere, prøve å ikke bli distrahert av e-posten som har kommet, tolke resultat, og krabbe tilbake i senga, for eventuell sengekos, med eller uten kondom ettersom hva grafen sa. Det fjerner en del av spontaniteten, d kan man likegodt bare bruke kondom og ferdig med det da...

(men ikke alle er enig med meg i dette da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, leste litt, tror også at min syklus sikkert er en smule..ikke så lett å tolke for en nybegynner, da jeg ikke hadde regelmessig syklus da jeg startet på ppiller for 5 år siden, og ikke stopper etter hvert brett.

Tar gjerne flere i gangen. Har jo ikke hatt eggløsning på 5 år, så det skal jo godt gjøres om den kommer når den skal og..*skumle saker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på trionetta for mange år siden, og fikk bivirkninger som f.eks. ustabilt humør, vektøkning etc. Begynte deretter på trinordiol, og fikk ikke en eneste bivirkning, var veldig fornøyd. Gikk over til Yasmin fordi flere venninner var så fornøyd med disse, gikk bl.a. ned i vekt (det gjorde ikke jeg, men...) Var veldig fornøyd med de og.. Så det er kanskje en ide å prøve andre piller? Kjenner flere som har hatt kraftige bivirkninger på trionetta....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tenker litt sånn jeg også... at jeg ikke vil ha ansvaretfor å tolke min syklus. Derfor vil jeg ha en Lc som gjør det for meg. (men for all del, jeg kan jo legge inn verdiene derfra over i et dataprogram om jeg vil (i ettertid) og øve meg på å tolke, utfra hva jeg vet er "fasiten" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er også en av de som reagerer sterkt negativt på p-piller (depresjon, ikke-eksisterende sexlyst, osv osv.), så jeg skjønner veldig godt hvorfor du er lei. Hvorfor ikke prøve noe helt annet? Mange får f.eks. satt inn kobberspiral selv om de aldri har født. Går jo an å spørre legen din om alternative prevensjonsmetoder.

Håper du finner en løsning, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan jo være verdt et forsøk å bytte p-piller. Trionetta har eksistert en stund og det har kommet mange nye typer som gjerne er bedre.

Jeg har kuttet ut p-piller helt og bruker kondom. Syns faktisk det er helt greit. Blir ikke så mye søl :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på trionetta jeg g, men slutta før jul... Ble helt rar og hadde lyst til å knuse glass o.l..... Nå går det i kondomer her, frem til det blir barn... :-) Tror ikke jeg gidder prøve noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (trådstarter)

Takk for svar!

Jeg tror vi får velge kondom midlertidig, jeg bare bestemte meg for å ikke ta flere piller. Kjæresten er heldigvis ansvarsbevisst han også. Og så får jeg/vi vurdere hva vi gjør videre, takk for at dere deler erfaringene deres med meg:)

Jeg føler jeg har slitt psykisk innimellom det siste halve året, mistenkelig sammenfallende med brett-syklusen. Særlig kan jeg bli kjempehissig og kjempelei meg, og ikke se ting i perspektiv, mens jeg i andre perioder slett ikke kan se hva som har vært årsaken til de skumle utbruddene. Noe skyldes nok ting i hverdagen min, og hvordan jeg er som person, men jeg merker selv at jeg på det verste mister kontrollen over mine egne tanker og handlinger - og det har jeg ikke opplevd før. Og folk klager over premenstruelle kvinner... hehe. Uff - hormonstyrt er jeg vel uansett, men... Nå får jeg i hvert fall litt oversikt over hva som er psykt og hva som er piller.

Legen som anbefalte meg Trionetta mente forresten at de færreste fikk bivirkninger og at de ville gjøre seg gjeldende innen de første tre månedene, men jeg synes bivirkningene har kommet seinere, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg gikk på trionetta for mange år siden' date=' og fikk bivirkninger som f.eks. ustabilt humør, vektøkning etc. Begynte deretter på trinordiol, og fikk ikke en eneste bivirkning, var veldig fornøyd. Gikk over til Yasmin fordi flere venninner var så fornøyd med disse, gikk bl.a. ned i vekt (det gjorde ikke jeg, men...) Var veldig fornøyd med de og.. Så det er kanskje en ide å prøve andre piller? Kjenner flere som har hatt kraftige bivirkninger på trionetta....[/quote']

Hehe...du vet at Trionetta og Trinordiol er akkurat samme pillen, bare med forskjellige produsenter..? Det er litt nærliggende å tenke at det kanskje var andre grunner til bivirkningene du fikk.

Ser også at det nevnes at det er mindre hormoner i enfase-piller enn tre-fase. Det er en særdeles modifisert sannhet. Tre-fase piller etterlikner kroppens egen hormon-svigning, så mange får mindre bivirkninger av slike. Dette er uheldigvis noe man må teste ut selv..

Og til trådstarter, livet med spiral er kjempedeilig :) Bare spør kjæresten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Første gjest med FF anbefaling her :)

Dette stresset som du nevner (om å tolke grafer osv)stemmer så sant du kun har gratisversjonen, VIP versjonen forutser fruktbare dager (og mensdager) like greit som lady-comp ol.

Jeg har og et termometer som husker siste måling, det eneste jeg må huske er når jeg målte :)

Men det du har helt rett i er at man må (bør ivertfall) logge seg på tett på daglig rundt EL, spesielt de første par tre syklusene. For meg er ikke dette noe problem siden jeg er på nett en tur hver dag uansett :)

Jeg anser meg ikke for å være noe særlig dreven i kvinners anatomi i utgangspunktet, men jeg brukte et par timer på å lese meg opp på det mest grunnleggende (www.pernille.info er et greit sted å starte :)).

Jeg har rimelig stabile sykluser, og da går det ganske greit å tolke dette selv :) Dette er godt mulig er anderledes om man er nysluttet på piller, og har et salig rot i hormonene.

Håper dette var til litt hjelp, og at jeg ikke bare skapte mer forvirring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også på Trionetta, men fikk såpass mange bivirkninger (kviser, underlivssopp, ømme bryster, vektøkning osv.) at jeg sluttet. Dersom jeg var deg, ville jeg ha byttet over til et annet merke (hvis p-piller ikke er helt uaktuelt). Fortell legen om bivirkningene dine, og h*n vil nok finne ut hva som er best for nettopp deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...