Gå til innhold

Henvisning til røntgen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en henvisning til røntgen for mulig beinbrudd. Det er kryssat av for røntgen på henvisningen. Kan jeg da anta at dette er tradisjonell røntgenfotografering og ikke MR?

Anonymkode: fe899...b5d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått en henvisning til røntgen for mulig beinbrudd. Det er kryssat av for røntgen på henvisningen. Kan jeg da anta at dette er tradisjonell røntgenfotografering og ikke MR?

Mulig brudd og du sitter på forumet og spør om fremgangsmåte? 

De bruker ikke dyre MR maskiner der billige og enkle røntgenmaskiner gjør jobben mer enn godt nok. 

Har du brudd så er det viktig å få påvist raskt. Begynner det å gro sammen skjevt så må det brekkes opp igjen. Mener det er 6 timer etter skade.

Anonymkode: ae517...f6d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig brudd og du sitter på forumet og spør om fremgangsmåte? 

De bruker ikke dyre MR maskiner der billige og enkle røntgenmaskiner gjør jobben mer enn godt nok. 

Har du brudd så er det viktig å få påvist raskt. Begynner det å gro sammen skjevt så må det brekkes opp igjen. Mener det er 6 timer etter skade.

Må nesten først få tud til å få legetime før jeg kan dra til røntgen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan svare seriøst?

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Du har fått seriøst svar og du har en tøntgenhenvisning der det er krysset på rlntgen hva mer ber du om? Utgrei!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er til vanlig røntgen ja, det som brukes for å påvise brudd. MR brukes hvis det er mistanke om andre ting som ledd/korsbånd, muskel/seneskader etc. Og han som påstår 6 timer over her har ikke peiling. Brudd er ingen bråhast så lenge det ikke er åpne brudd med blødninger. Hadde ikke gått ukesvis med gips om det begynte gro sammen  etter 6 timer. 

Anonymkode: 8f892...3e6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ingen her kan vite hva du er henvist til. Spør legen din. 

Anonymkode: c877b...3e2

Skrevet

Vanlig røntgen ja ☺

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1 minutt siden, Ariam skrev:

Vanlig røntgen ja ☺

Takk :)

AnonymBruker
Skrevet

Ved mistanke om brudd så er det vanlig røntgen som tas. 

Anonymkode: c2c47...e37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er til vanlig røntgen ja, det som brukes for å påvise brudd. MR brukes hvis det er mistanke om andre ting som ledd/korsbånd, muskel/seneskader etc. Og han som påstår 6 timer over her har ikke peiling. Brudd er ingen bråhast så lenge det ikke er åpne brudd med blødninger. Hadde ikke gått ukesvis med gips om det begynte gro sammen  etter 6 timer. 

Anonymkode: 8f892...3e6

Jepp, tror nok legen har mer peiling enn vedkommende. Takk for skikkelig svar :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Røntgen er røntgen, MR er MR. Er det krysset av for røntgen, er det det du skal til. 

Anonymkode: b6198...f1d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...