Gå til innhold

Oslo - Lillestrøm med tog


frøkenen

Anbefalte innlegg

Hei! Har ennå ikke tatt tog i Oslo etter å ha bodd her i ett år. I dag skal jeg fra Oslo til Lillestrøm, og har fra før av en Ruter 1-sone månedsbillett. Har forstått det slik at NSB samarbeider med Ruter. Er det noen måte jeg kan kjøpe en tilleggsbillett på fra NSB for å slippe å betale helt ny togbillett til Lillestrøm? Forsto ikke informasjonen på nettet, så er rimelig usikker på hvordan jeg går frem. Takker for hjelp og beklager dumt spørsmål :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å supplere med det NSB sier på sine sider, hvor jeg ikke forsto det siste:

Kombinasjon av Ruter- og NSB-billetter

  • Ruter enkeltbillett kan kombineres med NSB periodebillett, men ikke med NSB enkeltbillett
  • Ruters tilleggsbillett kan ikke kombineres med NSB periodebillett
  • Ruter periodebillett (7 dager, 30 dager og 365 dager) kan kombineres med NSB enkeltbillett uten plassreservasjon eller NSB periodebillett uten plassreservasjon
  • Grunnskolebillett og skolebillett kan kombineres med NSB enkeltbillett uten plassreservasjon

Det er siste/første NSB-stasjon i den sonen Ruter-billetten gjelder som skal benyttes som fra/til-stasjon ved kombinasjon med NSB billett. Dersom du har Ruter periodebillett sone 1, må følgende stasjoner benyttes ved kombinasjon med NSB-billetter: Stabekk, Movatn, Lørenskog og Rosenholm. For en reise på Østfoldbanen sørover til Moss blir for eksempel Rosenholm den stasjonen du skal kjøpe enkeltbillett fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker teksten dithen at periodebilletten din er gyldig til Lørenskog og at du må supplere med enkeltbillett mellom Lørenskog og Lillestrøm.

Anonymkode: 16a38...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Kan jeg kjøpe den tilleggsbilletten på Ruter-appen? Eller må jeg ta det gjennom NSB-appen eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, frøkenen skrev:

Takk! Kan jeg kjøpe den tilleggsbilletten på Ruter-appen? Eller må jeg ta det gjennom NSB-appen eller noe slikt?

Du kan kjøpe den i appen.

Du går inn i RuterBillett-appen og inn på månedskortet ditt (under Billettoversikt). Så trykker du der det står "Tilleggsbillett". Jeg har Android, og her står det i grønn skrift rett under billettypen (for min del student) og antall soner. Kan hende det er litt annerledes i iOS, men neppe helt ulikt.

Deretter skriver du inn hvor du skal fra og til, for din del Oslo S (eller Nationaltheatret, Skøyen e.l., det er uansett ett fett så lenge du velger en holdelass i sone 1 da prisen bestemmes av antall soner og ikke kilometer) til Lillestrøm togstasjon. Det blir to soner, sone 1 og sone 2Ø, og jeg tror det er 22 kroner ekstra du skal betale. Så velger du starttidspunkt og betalingsmåte på samme måte som når du kjøper andre billetter og bekrefter deretter kjøpet. 

Tilleggsbilletten dukker opp som vanlig i billettoversikten. Den varer såvidt jeg kan huske en halvtime pr. ekstra sone i tillegg til sone 1, det vil si halvannen time hos deg. Men akkurat det er ikke så nøye når du skal så kort uansett, med mindre du skal så raskt tilbake at du rekker det på samme billetten.

Anonymkode: b651d...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kjøpe den i appen.

Du går inn i RuterBillett-appen og inn på månedskortet ditt (under Billettoversikt). Så trykker du der det står "Tilleggsbillett". Jeg har Android, og her står det i grønn skrift rett under billettypen (for min del student) og antall soner. Kan hende det er litt annerledes i iOS, men neppe helt ulikt.

Deretter skriver du inn hvor du skal fra og til, for din del Oslo S (eller Nationaltheatret, Skøyen e.l., det er uansett ett fett så lenge du velger en holdelass i sone 1 da prisen bestemmes av antall soner og ikke kilometer) til Lillestrøm togstasjon. Det blir to soner, sone 1 og sone 2Ø, og jeg tror det er 22 kroner ekstra du skal betale. Så velger du starttidspunkt og betalingsmåte på samme måte som når du kjøper andre billetter og bekrefter deretter kjøpet. 

Tilleggsbilletten dukker opp som vanlig i billettoversikten. Den varer såvidt jeg kan huske en halvtime pr. ekstra sone i tillegg til sone 1, det vil si halvannen time hos deg. Men akkurat det er ikke så nøye når du skal så kort uansett, med mindre du skal så raskt tilbake at du rekker det på samme billetten.

Anonymkode: b651d...adb

Takk, kjære fremmede 😃 Var nettopp det jeg var usikker på, om samarbeidet mellom de to betydde at man kunne kjøpe tilleggsbillett via Ruter som vanlig ved flere soner med buss eller ikke. Da var det i boks og jeg er på rett tog 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, frøkenen skrev:

Takk, kjære fremmede 😃 Var nettopp det jeg var usikker på, om samarbeidet mellom de to betydde at man kunne kjøpe tilleggsbillett via Ruter som vanlig ved flere soner med buss eller ikke. Da var det i boks og jeg er på rett tog 😊

Det er bra! Oslogutt med (nå eks-)kjæreste på Lillestrøm, så har blitt vant til det der.

Grunnen til at du ikke trenger å tenke på det du limte inn over her er at det gjelder for å kombinere Ruter- og NSB-billetter. Du skal bare kjøpe billett(er) hos Ruter, så sørger avtalen mellom Ruter og NSB for at NSB godtar billetten din innenfor Oslo og Akershus. Du kan f.eks. lese her. Sitert:
"Reiser du med tog i Oslo og Akershus kan du bruke alle Ruters ordinære billetter".

Det er dette du gjør. Derfor trenger du ikke forholde deg til de reglene over. De gjelder derimot hvis du f.eks. har et månedskort for å pendle mellom Lillestrøm og Oslo og så skal ta toget fra Oslo til Hamar. Da slipper du å betale hos NSB før du skal forlate den sonen du allerede har en gyldig Ruter-billett i.

Bra det løste seg, i hvert fall :) 

Anonymkode: b651d...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...