Gå til innhold

Klær og utstyr samvær 50/50.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er far og har samvær annenhver uke med mine barn på 12 og 15 år.

Vi er uenig når det kommer til klær og utstyr.

Barna spesielt yngste kommer ofte i slitte, møkkete klær til meg på samvær. Dette er flekker som ikke går av i vask.  Datteren forteller at mor sier at de kan ikke kaste klærne, bare fordi det er flekker på. Jeg ønsker ikke at hun skal gå i møkkete klær. 

Jeg kjøper mye klær og utstyr til barna,mens jeg har inntrykket av at mor sjelden kjøper noe. Ytterklær og sko som går i mellom hjemmene har jeg spurt om vi skal spleise. Men hun svarer sjeldent på slike meldinger, eller så er alt så dyrt. 

Nå i vinter så var det 2 året barna kommer til meg i joggesko når snøen har kommet. Jeg har spurt mange ganger om vi skal spleise, og at barna trenger klær og sko. Det blir et helvete hver gang, hvor hun sier det er så vanskelig å samarbeide med meg.

Jeg har prøvd å legge frem klær til begge barna, som de kom i fra henne. Men barna vil ikke dette, for de vil velge klær selv. Det resulterer i at jeg sitter bare med slitte klær, og må ut å kjøpe nye. 

Jeg har snakket med henne om dette, men hun sier at hun kjøper klær. Det er barna sine klær og de må få bestemme hva de vil ha på seg.

Jeg opplever at jeg nesten er aleneforsørger for barna mine,tros for at vi har 50/50. 

Tatt det opp med henne mange ganger,men det skjer ingenting. Mammaen er i full jobb.  Familievernkontoret har vi også vært på uten hell.  

Så hva gjør jeg?? 

Anonymkode: 5eaf9...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At du orker å lage en stor sak av dette. Du fortsetter selvsagt å kjøpe de klærne du mener barna trenger. Jeg har vært aleneforsørger i 20 år uten å få en krone i bidrag fra far. Tenk på deg selv som det du også. Kast alle slitte klær og kjøp en ny garderobe til barna dine. Det koster ikke SÅÅÅ mye. ( Moren betaler vel aktiviteter og mat når de er der, så da får du uansett noe økonomisk og praktisk hjelp?)  Er det virkelig verdt det å holde på å mase i årevis om å spleise på sko? Tenk litt på hvordan det føles for barna også. Nei, bare bestem deg heller for at det er en glede å få kjøpe nye klær til barna og nevn det aldri mer. Da vil du få det mye bedre også. istedet for å gå rundt og tenke på hva som er "rettferdig". 

Anonymkode: d0a29...bbf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid lettere å seg selv enn den andre. Jeg har et vennepar som er sånn, de ser kun sin egen innsats og sine egne kjøp. Jeg ser begge, og de bidrar egentlig veldig likt :) 

Dersom barna kommer i slitte klær, så får de på seg nytt hos deg. Så vasker du klærne de kom i, til de skal hjem igjen. Få de, og send de hjem, i de samme klærne.

En 15-åring bør være såpass at h*n ser denne skjevheten (om den faktisk er der) og bidrar til å skape litt rettferdighet. Om ungene flere år på rad ikke får sesongklær, så slutt å gi etter! Send de hjem igjen på joggesko, om det er det de har. Tving moren til å bidra, dersom det stemmer at alt er så skjevt.

Du skriver ingenting om det er gutter eller jenter, eller en av hver. Men de jeg kjenner, har to jenter. Der gnåler moren om hva det koster med frisør, bind og tamponger for døtrene, og at dette er utgifter faren aldri tenker på. Du skriver heller ikke om dere har 50/50 eller ikke. Har du bare helgesamvær, sitter nok moren med en del skjulte utgifter: bursdager til venner, kino med venner, mobil? internett, og andre ting 12 og 15-åringer tar for gitt.

Det er bare du som bestemmer DIN innsats, føler du deg utnyttet, så STOPP NÅ!

Anonymkode: ece83...148

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du gjør? Personlig så hadde jeg løpt for å handle klær og sko. Jeg hadde ikke under noen omstendigheter akseptert at mine barn gikk i joggesko på vinteren og gikk rundt i møkkete klær spesielt i den alderen de er i. Datteren får nok høre det på skolen. 

Det føles kanskje surt, men husk at barna dine kommer til å legge merke til sånt og yngste (om det er hun som er jente) er nok veldig takknemlig selv om hun ikke sier det høyt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever at jeg nesten er aleneforsørger for barna mine, tros for at vi har 50/50.

Anonymkode: 5eaf9...aad

 

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver heller ikke om dere har 50/50 eller ikke.

Anonymkode: ece83...148

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At du orker å lage en stor sak av dette. Du fortsetter selvsagt å kjøpe de klærne du mener barna trenger. Jeg har vært aleneforsørger i 20 år uten å få en krone i bidrag fra far. Tenk på deg selv som det du også. Kast alle slitte klær og kjøp en ny garderobe til barna dine. Det koster ikke SÅÅÅ mye. ( Moren betaler vel aktiviteter og mat når de er der, så da får du uansett noe økonomisk og praktisk hjelp?)  Er det virkelig verdt det å holde på å mase i årevis om å spleise på sko? Tenk litt på hvordan det føles for barna også. Nei, bare bestem deg heller for at det er en glede å få kjøpe nye klær til barna og nevn det aldri mer. Da vil du få det mye bedre også. istedet for å gå rundt og tenke på hva som er "rettferdig". 

Anonymkode: d0a29...bbf

Gud bedre. Så den ene forelderen skal bare slippe unna??

Anonymkode: 08963...4d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At barna kommer i joggesko på vinteren trenger ikke bety at dem ikke har gode vintersko! Barn i den alderen der har ofte veldig bestemte meninger om hva de ønsker og ha på seg, og det er ikke alltid de tingene som er mest praktisk eller fornuftig!!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gud bedre. Så den ene forelderen skal bare slippe unna??

Anonymkode: 08963...4d5

Det handler jo ikke om det. Det handler om at du skjermer barna for voksne konflikter. Ok, så lar den andre dem gå med joggesko på vinteren. Hva er best for barna? Skal du la dem gå med joggesko på vinteren fordi at moren ikke ønsker å spleise eller hjelper du barna så de får ordentlig sko? Du kan diskutere med den det gjelder til du blir blå i ansiktet, men barna burde alltid komme først. Når den ene forelderen lar ting gå utover barna, så håper jeg virkelig at den andre ikke velger å gå i samme spor. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg skilsmissebarn og er i dag 40 år. Jeg skulle ønske at mine foreldre aldri nevnte klær og utstyr med ett ord og at evt skjevheter ble løst uten min viten. Jeg følte at jeg kun var en utgiftspost hos den ene forelderen min. Vi har ikke et spesielt bra forhold i dag. 

Ser at mannen min har et mye mindre komplisert forhold til eierskap/ting/koblingen mellom egen verdi og materielle goder enn det jeg har.

Jeg har jobbet mye med dette etter at jeg ble voksen.

Så gjør som foreslått over, kjøp det som trengs og ikke lag en kamp ut av dette dersom du klarer (økonomisk og mentalt). Det vil garantert komme barna til gode.

Endret av Ild
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært der selv, og opplevde at (i mitt tilfelle) far ikke ville bidra noe særlig med klær tross vi hadde 50/50. FVK forsøkte et par ganger å få han til å forstå at ungdom trenger i det minste litt klær, og ba han om forslag til å dele kostnadene (her snakker vi om klær i rimeligste prisklasse) selv ikke det var han interessert i å spleise på. Ungdom skjønner jo selv at det er kun den ene forelderen som vil betale for klær og sko, og om du har forsøkt å ta opp kampen er det neppe mer å gjøre enn å bare handle klær til barna dine selv og glemme at mor ikke gidder å spleise.... 

Nå er mine voksne og jeg for min del har valgt å glemme dette, men ungene mine har IKKE glemt det. 

Anonymkode: a8017...d89

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du blir irritert, men som mange sier her, det er nok ikke så mye mer du kan få gjort når du alt har tatt det opp uten resultat. På den annen side, når barna er så store som 12 og 15 år, er det kanskje på tide at de får mer ansvar for både pakking og klesvask selv? Da slipper du i hvertfall at nye klær blir liggende igjen hos mor hele tiden.

Anonymkode: 79744...b64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det samme her. Jeg er stemor og har kjøpt klær som barnet på 8 skal ha her, men han reiser jo i noe til mor når det er bytting. Han drar herfra i hele og rene klær, og kommer tilbake i klær som er for små og hullete. Og helst udusjet selv. Så fra jeg har fylt opp med nye klær, så går det noen måneder til han kun har gamle filler i klesskapet igjen. 

Vi står også for alt av vinterklær, regntøy, sko osv, og mor er aldri med på noe. Hvis hun ikke plutselig SELV har kjøpt et par joggesko, DA sms'er hun far om spleising.

 

Anonymkode: 619cd...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en slik mor. Jeg hadde klær som var i orden og riktig etter sesong, men måtte ha på tøy som jeg ikke ønsket å gå i til min far. Min far klaget aldri og jeg fikk ha med ting fra han til henne. Når jeg ble eldre begynte jeg å ta på meg samme antrekk som jeg kom i fra min far da jeg skulle tilbake fordi jeg så det ble for dumt at jeg skulle ha dobbelt opp hos mamma og at pappa måtte kjøpe inn nytt hele tiden. Setter veldig stor pris på at pappa aldri gjorde en greie ut av det. Når jeg ble 18 begynte jeg å betale for egne klær. 

Anonymkode: 1a254...48c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Hvis du vil på den ‘aktiviteten’ må du snakke med moren din. Jeg har ikke råd denne gangen fordi jeg har kjøpt klær til deg» 

Anonymkode: c4818...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kjenner jeg meg igjen i.

Jeg er mor, med en 50/50 ordning. Barna er som regel nydusjet, og har enten nye eller dagsrene klær på seg hver gang de skal til far. Og skotøy som passer været. Når barn kommer tilbake til meg kommer de altfor ofte i for små (urene) klær, eller klær med hull som går i søpla. De har som regel ikke dusjet på flere dager og ei byttet klær. De nye klærne ser jeg ikke mer til før de er for små. Det skal sies at far og jeg ikke kommuniserer bra og vi har ikke kunnet `spleise`på noenting siste årene. Jeg har bare endt opp med å kjøpe nye klær, slik at barn slipper å bruke det de kom i. 

Anonymkode: 30244...f8f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en mor skriver at far ikke bidrar til klær og utstyr, så er det ikke måte for hvilken støtte hun får fra KG-medlemmene.  Det finnes drøssevis av sånne innlegg her.  Selv når far betaler bidrag og har barna annen hver helg, så får han passet påskrevet. 

Vent et par uker og legg ut innlegget ditt som mor.  Jeg tror du vil bli overrasket over hvor annerledes svar du får. 

Har man omsorg 50/50 så bidrar man uansett etter evne, dvs. at den som har høyest inntekt betaler størst andel.  En av mine sønner har 50/50 omsorg.  De har gjort det slik at mor alltid har fått barnetrygden.  Det er fordi hun er flinkere til å se hva barnet trenger.  Så snakker de sammen om det er noe og blir enige om hva de skal betale hver.  Denne ordningen har fungert flott i 10 år nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Zienna skrev:

Når en mor skriver at far ikke bidrar til klær og utstyr, så er det ikke måte for hvilken støtte hun får fra KG-medlemmene.  Det finnes drøssevis av sånne innlegg her.  Selv når far betaler bidrag og har barna annen hver helg, så får han passet påskrevet. 

Vent et par uker og legg ut innlegget ditt som mor.  Jeg tror du vil bli overrasket over hvor annerledes svar du får. 

Har man omsorg 50/50 så bidrar man uansett etter evne, dvs. at den som har høyest inntekt betaler størst andel.  En av mine sønner har 50/50 omsorg.  De har gjort det slik at mor alltid har fått barnetrygden.  Det er fordi hun er flinkere til å se hva barnet trenger.  Så snakker de sammen om det er noe og blir enige om hva de skal betale hver.  Denne ordningen har fungert flott i 10 år nå.

Det er vel ingen her som støtter mor??

Problemet er at det er utrolig vanskelig å riste penger ut av en sleiping som ikke vil bidra til nødvendige klær og utstyr til eget barn, enten det er mor eller far. Når unnasluntreren er villig til å la barn og tenåringer gå på skolen i klær de skjems av og tynnkledde i joggesko i snøen, hva slags valg har man da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Biloba skrev:

Det er vel ingen her som støtter mor??

Problemet er at det er utrolig vanskelig å riste penger ut av en sleiping som ikke vil bidra til nødvendige klær og utstyr til eget barn, enten det er mor eller far. Når unnasluntreren er villig til å la barn og tenåringer gå på skolen i klær de skjems av og tynnkledde i joggesko i snøen, hva slags valg har man da?

Etter det jeg leser mener de fleste her at far bare må innse situasjonen og punge ut.  Har jeg misforstått? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Zienna skrev:

Når en mor skriver at far ikke bidrar til klær og utstyr, så er det ikke måte for hvilken støtte hun får fra KG-medlemmene.  Det finnes drøssevis av sånne innlegg her.  Selv når far betaler bidrag og har barna annen hver helg, så får han passet påskrevet. 

 

Jeg tror du og jeg har lest helt forskjellige ting. Mor som har skrevet sånne innlegg har gjerne fått svar som: Ja, det er kjedelig med dem som ikke overholder avtaler, men det er dessverre ingenting du kan gjøre. Barna trenger klær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Zienna skrev:

Etter det jeg leser mener de fleste her at far bare må innse situasjonen og punge ut.  Har jeg misforstått? 

Nei, men har du noen bedre ide?

Man kan nekte å kjøpe noe selv, men det blir jo da barna som sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...