Gå til innhold

Fat shaming

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en gutt, og har aldri helt skjønt hvor fat shaming kommer fra. Hva oppnår man med det. 

Jeg er lubben, men er fortsatt stolt av kroppen min. Jeg har ikke noe imot å vise den store magen min når jeg er på stranda om sommeren, og jeg får heller ikke dårlig samvittighet om jeg tar meg en is. 

Hvorfor er det så galt å ha noen kilo ekstra, så lenge man ikke har helseplager? Synes heller ikke at det ser så ille ut med noen kilo ekstra slik som enkelte skal ha det til. 

Hvorfor fat shamer man? Hva er egentlig så farlig med å være litt tykk, så lenge man er glad og frisk?

Anonymkode: 26fb1...c33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg røyker en 20-pakk om dagen, og har ingen helseplager (ennå). Hvorfor er det så galt? Jeg synes ikke lukten er så ille. 

Jeg drikker fem-seks flasker vin i uken, men har ingen helseplager. Hvorfor er det så galt? Jeg synes ikke å være ruset fire dager i uken påvirker meg negativt.

Jeg kjører buss uten belte. Jeg har aldri satt på en buss som krasjer og det plager jo ingen andre. Så hvorfor bryr folk seg?

Jeg har ubeskyttet sex med fremmede. Jeg har aldri blitt syk, og om jeg får en kjønnssykdom så vil det neppe føre til betydelige helseplager. Hvorfor er folk så negative til det?

Felles for alle disse eksemplene er at du kan holde på over lengre tid uten umiddelbare problemer. Mange kan ha disse uvanene i flere ti-år før problemene oppstår. En liten prosent vil dog få problemer relativt fort. Majoriteten kan holde på lenge uten at disse risikofylte handlingene vil påvirke dem. Men ser du på en større populasjon, et nabolag, en by eller et land vil du se at disse fører til enorm lidelse, betydelige kostnader og forferdelige konsekvenser for en betydelig minoritet.

I et samfunn der alle betalte for egne helsetjenster ville disse handlingene være mindre kritikkverdige. Men alle fire utsetter menneskene rundt seg for risiko. Alkoholen er vel det som er mest likt overvekt, da det kun påvirker de nærmeste (stort sett). De andre har mer generelle negative ringvirkninger, de påvirker andre, og utsetter dem for risiko.

I løpet av de siste tre årene har jeg gått fra 87 kilo, til 68 til 95. Når jeg veide minst var jeg mer aktiv, sov bedre og var i ekstremt mye bedre form. Folk behandlet meg bedre, både sosialt og i butikker og restauranter. Jeg hadde mer energi og terskelen for å gjøre noe var mye mindre. Men jeg har ikke hatt noen alvorlige helseplager, vekten påvirker meg ikke veldig negativt. Men jeg var helt klart en bedre person når jeg var tynn. Dessuten var risikoen for sykdom lavere. Å være feit som jeg er nå er usolidarisk. Akkurat som røyking, kjøring uten belte, overdrevent alkoholbruk eller røyking. I tillegg er det vanskeligere å gjøre de tingene min partner og min omgangskrets ønsker. Jeg kan fortsatt gå opp de høyeste fjellene og jogge en tur, men det krever utrolig mye mer.

Jeg er sterkt negativt til å være positiv til kropp, uavhengig av om dem er sunne eller ikke. Fedme dreper mer enn alkohol, røyking, trafikk og ubeskyttet sex, men har langt mindre fokus. Å ha en forelder som er overvektig, selv moderat påvirker familien. Akkurat som overforbruk av alkohol eller røyking. 

Jeg skammer meg ikke over at jeg er en tjukkas. Jeg kan gjerne bade eller vise meg fram. Men jeg er smertelig klar over at min overvekt er en kronisk, alvorlig og dødelig sykdom. At symptomene ikke viser seg tydelig nå endrer ikke det faktum. Jeg vil at alle skal leve opp til sitt potensiale. Å gå ned 20 kilo på et par måneder åpnet øynene mine. ALT var bedre etterpå. Servicen jeg fikk var bedre, jeg var mer attraktiv, alkohol var bedre, jeg sov bedre, sex var bedre og jeg var mer sosial. Å oppfordre noen til å leve et bedre liv synes jeg er helt legitimt. 

Hvis en av mine venner var på kjøret med rusmiddler ville jeg oppfordret dem til å få hjelp. Hvis de kjører uten belte, hvis de knuller tøser uten beskyttelse, hvis de ikke bruker refleks, osv. Skadelige handlinger bør ikke aksepteres blindt. Jeg behandler ingen dårligere fordi de har uvaner, men jeg vil prøve å hjelpe dem leve et bedre og mer fullt liv.

Dessverre er det mye irasjonalitet i vårt samfunn. Dieselbiler og røykere blir uglesett mens bål og peis blir hyllet. MDMA blir hatet mens riding er helt akseptabelt, selv om riding er mye farligere.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...