Gå til innhold

Noen her som har vært hos psykolog?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har legetime på fredag og håper på å få henvisning til psykolog. Jeg er uten tvil deprimert. Men jeg lurer på.. Blir det bedre? På hvilke måter hjelper det? Hvilke erfaringer har dere? Jeg er så lei av å se negativt på alt og gi opp lett. Klarer ikke å holde på jobber heller.. Har opplevd enormt mye vondt de siste 10 årene, og først nå tør jeg å gjøre noe med det. Er 21 år gammel.

Takk på forhånd. Trenger virkelig en opptur snart :smilyblomst:

Anonymkode: 3dcda...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1: Blir det bedre? - Nei. Ikke hos meg. Det ble verre en periode.

2: På hvilke måter hjelper det? - Det kan hjelpe å få ut følelser og snakke med noen om det.

3: Hvilke erfaringer har dere? - 3 år på distriktspsykiatrisk senter (DPS). Jeg har PTSD og har hatt to psykologer i denne perioden, jeg er ikke bedre. Jeg vil si jeg er verre faktisk. 

Men jeg håper at det hjelper for deg! Det er mange som har nytte av psykolog, hvis du finner en du har god kjemi med, som forstår deg og ditt problem, og som vet hva han/hun snakker om! :)

Anonymkode: f7760...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1: Blir det bedre? - Nei. Ikke hos meg. Det ble verre en periode.

2: På hvilke måter hjelper det? - Det kan hjelpe å få ut følelser og snakke med noen om det.

3: Hvilke erfaringer har dere? - 3 år på distriktspsykiatrisk senter (DPS). Jeg har PTSD og har hatt to psykologer i denne perioden, jeg er ikke bedre. Jeg vil si jeg er verre faktisk. 

Men jeg håper at det hjelper for deg! Det er mange som har nytte av psykolog, hvis du finner en du har god kjemi med, som forstår deg og ditt problem, og som vet hva han/hun snakker om! :)

Anonymkode: f7760...e05

Takk for svar. Så leit å høre at det ikke hjalp for deg. Hva gjør du nå, om jeg kan spørre? Og hva skjer fremover siden du ikke får noe positivt ut av psykologtimene? Jeg er redd det ikke har noen effekt på meg heller...

Anonymkode: 3dcda...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Så leit å høre at det ikke hjalp for deg. Hva gjør du nå, om jeg kan spørre? Og hva skjer fremover siden du ikke får noe positivt ut av psykologtimene? Jeg er redd det ikke har noen effekt på meg heller...

Anonymkode: 3dcda...f25

Jeg er nær ved å avslutte behandling av psykolog, og etter det gjør jeg ingenting. Lider? Mannen min foreslo at jeg kan søke meg inn til privat psykolog, men vet ikke om jeg har råd til det :)

Jeg har prøvd i 3 år, og kunne gjerne gått der i 10 år om de lot meg - men psykologen mener hn ikke kan gjøre mer for meg, så... Da blir jeg gående uten rett og slett. Må stå på egne ben og prøve å klare meg på egenhånd, for første gang på 3 år. Skummelt! 

For det er en slags trygghet å ha en psykolog å gå til (såfremt denne psykologen er ålreit). Det håper jeg du opplever også.

Anonymkode: f7760...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er opp til deg selv, bruk psykologen som et verktøy som kan hjelpe deg.  Ikke ha for store forventninger til vedkommende, det er til syvende og sist opp til deg selv. Det er du selv som kan gjøre deg selv bedre med hjelp av en psykolog.

Anonymkode: 25c6d...4ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Husk at det er opp til deg selv, bruk psykologen som et verktøy som kan hjelpe deg.  Ikke ha for store forventninger til vedkommende, det er til syvende og sist opp til deg selv. Det er du selv som kan gjøre deg selv bedre med hjelp av en psykolog.

Anonymkode: 25c6d...4ad

Det er ikke sant. Mye avhenger av psykologen, og kjemien mellom pasienten og psykologen. Psykologen må forstå pasienten og forstå hvilken tilnærmingsmetode som vil fungere best for vedkommende. 

Psykologen må "komme under huden" på pasienten, og det krever mye jobbing fra psykologens side. 

Anonymkode: f7760...e05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har legetime på fredag og håper på å få henvisning til psykolog. Jeg er uten tvil deprimert. Men jeg lurer på.. Blir det bedre? På hvilke måter hjelper det? Hvilke erfaringer har dere? Jeg er så lei av å se negativt på alt og gi opp lett. Klarer ikke å holde på jobber heller.. Har opplevd enormt mye vondt de siste 10 årene, og først nå tør jeg å gjøre noe med det. Er 21 år gammel.

Takk på forhånd. Trenger virkelig en opptur snart :smilyblomst:

Anonymkode: 3dcda...f25

Nei. Jeg får bare de samme svarene uansett hvor jeg går. Og ting blir bare verre...

Anonymkode: db75e...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått utrolig god behandling, men det tok tid. 

Anonymkode: 8b08c...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var til lege i dag, og skal begynne med kognitiv terapi. Spent på hvordan det blir, og om det vil hjelpe. For meg var bare det å oppsøke lege og være åpen om mine problemer til stor hjelp. 

 

Anonymkode: 0be1f...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått til behandling i 2 år, og det har hjulpet, men har tatt tid. Jeg syns det hjelper å vite at det er en person du kan snakke med jevnlig om hvordan du har det, som du kan stole på at kun ønsker å hjelpe deg, og som ser deg. Når man er deprimert går man ofte rundt og kverner på vonde tanker, noe som kan føre til destruktive handlinger, men hos psykologen får man satt ord på tankene og følelsene, og får ufarliggjort dem. Man lærer også mestringsmetoder, råd og veiledning. Dog er det viktigste at du er motivert til å bli bedre, og at du ikke kun gir psykologen ansvaret alene for at du skal bli frisk; Du må følge rådene som gis og jobbe med deg selv på egenhånd også. Psykologen kan ikke si noen ord som magisk gjør deg bedre, det krever tid og innsats hos deg som pasient også.

Anonymkode: 7e9b9...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykolog var verdiløst for min del. Sitte og tømme seg og bli møtt med motspørsmål "hva tenker du om det da?" 

Men klart, problemet sitter i hodet ditt og psykologen kan ikke gjøre noe konkret med det. De prøver vel bare å hjelpe deg til å finne andre tankemønstre. Men gud bedre så lite vettugt det er. Mistet all respekt for psykologer etter det der, bare tøv. Du får sikkert like mye ut av å snakke med en god venninne. 

Psykiatri blir noe annet, ser du grønne menn i veggen trenger du hjelp og medisiner.. 

Anonymkode: 195d1...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 10.4.2018 den 0.04, AnonymBruker skrev:

Psykolog var verdiløst for min del. Sitte og tømme seg og bli møtt med motspørsmål "hva tenker du om det da?" 

Men klart, problemet sitter i hodet ditt og psykologen kan ikke gjøre noe konkret med det. De prøver vel bare å hjelpe deg til å finne andre tankemønstre. Men gud bedre så lite vettugt det er. Mistet all respekt for psykologer etter det der, bare tøv. Du får sikkert like mye ut av å snakke med en god venninne. 

Psykiatri blir noe annet, ser du grønne menn i veggen trenger du hjelp og medisiner.. 

Anonymkode: 195d1...fa6

Det er ikke alltid sånn nei. Det sitter ikke i hodet, man velger ikke å være syk. Men ingen skjønner det. Selv forstår ingen meg, og folk stikker. De som har en kjæreste eller venn som støtter de og er der når det skjer noe. De fleste tenker på seg selv og dømmer deg max som gjør problemet verre. Så lenge man gjør så godt man kan, men ingen forstår hvordan det er å ha hele verden mot seg på en gang. UTEN å dømme og mene det ene er årsaken og det må gjøres osv!

Anonymkode: db75e...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja hjalp litt i starten å få satt ord på tanker og følelser, slik at jeg ble litt mer bevist på tankene mine. Men for min del vil jeg ikke kalle det man har hos en psykolog for en samtale. Det er mer enveis enn det vil være i en samtale. Du sier noe, psykologen "hva tenker du om det". Du forteller hva du tenker. Psykolog "og hvordan føles det". Du snakker mens psykologen nikker forståelsesfullt, og sier "hva tenker du om det/hvordan føles det". Viss du prøver å ha en samtale- typ hvordan gjør du det/hvordan ville du gjort det. Får du som regel et unvikende svar som "dette handler om deg og ikke om meg, hva jeg gjør er ikke noe målestokk". Du fortsetter å snakke om tankene dine, mens psykologen fortsetter å nikke forståelsesfullt, etterfulgt av "hva tenker du om det".

For å oppsumere følte jeg det ga meg noe i starten å ha et sted å snakke om problemer. Men det gikk over til å bli slitsomt med enveis-rettet kommunikasjon. Psykologer funker fint til å finne ut om du kanskje har en eller flere diagnoser. Men når det kommer til å ha samtaler der man kunne trenge seg en samtalepartner som ikke svarer mekanisk, og gir litt av seg selv kommer psykolog til kort. Men det er bare min erfaring er jo tusenvis av psykologer der ute og alle er ikke like. Viss du er heldig og får psykolog som passer for akkurat deg. Kan du sikkert få mye igjen for psykologtimene.

Anonymkode: 73d50...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jada, har vært hos psykolog på helsestasjon for barn og unge, vært hos privat psykolog og har blitt sent til DPS 2 ganger, hvor den tredje gangen kom jeg meg unna. 

Det virket ikke på meg hvertfall. De er jævlig flinke til å stille deg spørsmål som ikke er relevant, og tester som tas av meg som ikke er grunnen til at jeg er der, men fordi det er "nødvendig". Det eneste de vil er å klistre en personlighetsforyrrelse på deg, det vet jeg for det var det eneste de hadde i hodet. Ingen hjelp med det faktiske problemet. Og mye snakking om dritt som du kunne snakka med bestemoren din om, alt for å holde deg der lengre og, om privat, fordi de vil ha mest mulig penger ut av deg. Sier du noe de ikke liker har de lyst til å holde deg innesperret mot din vilje, man ser det på ansiktet deres, men de kan ikke fordi du ikke har gjort noe ulovlig. Så du kan tro du kan åpne deg opp og være fortrolig, men du har munnkurv om ting blir for ille for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, så er de ekstremt opptatt av fortiden din, selv om det heller ikke har noe å gjøre, men du vet ... vær og vind og sånn. Og om du har noe spesielt som har skjedd da du var yngre, så skal du vedde på at de klorer seg fast til den lille tingen og nevner det som om det var den største ting i verden, selv om det har null og nada med ditt faktiske problem. Og når du poengterer dette, så vil de komme med en bøtte full av store ord for å få deg til å tro at du MÅ ha FØLT akkurat DETTE og DETTE er en følelse du har NÅ. Så sier man at nei, seriøst ... jeg har ikke den følelsen, men du blir bare tråkka på med mindre du legger deg på rygg for dem, fordi til syvende og sist tror de ikke på deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Krampus

Hadde god nytte av å gå til psykolog. Gikk i 10 år. Kan uten tvil si jeg hadde ligget død i en rennestein for lenge siden om jeg ikke hadde bedt om hjelp. Har hatt fire forskjellige, to av dem fungerte ikke for meg så jeg byttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos psykolog i to runder, i tillegg til gruppeterapi. For meg har det hjulpet veldig, siden jeg har fått litt mer klarhet i hva som foregår oppi hodet mitt og hvorfor. Det har vært mye graving i fortiden, men det  er nettopp fordi det er fortiden som har formet alle de rare måtene jeg tenker på. Det har også vært mye i fortiden min som faktisk ikke har vært greit, og det har vært godt å bli klar over det.

På noen måter har ting også blitt verre med psykolog. Tidligere hadde jeg masse tankemønstre og handlingsmønstre som gjorde at jeg holdt alt det vonde unna. Det var veldig behagelig, men ikke holdbart i lengden. Etter første runde hos psykolog var alle disse gamle mønstrene borte, og jeg slet, men det var ikke noe psykologen kunne gjøre for meg da. Senere var jeg istand til å lære bedre måter å håndtere det vonde, men det har vært tøft. Etter andre runde og gruppeterapien fungerer jeg mye bedre igjen, og er friskere enn da jeg startet. Selv om jeg er friskere har jeg mye mindre energi, for jeg må hele tiden tenke over hvordan jeg skal håndtere alle slags situasjoner som dukker opp.

Summa summarum er jeg glad for å ha gått til psykolog, for jeg kunne ikke fortsatt slik jeg gjorde. Jeg hadde allerede møtt veggen en gang, og jeg tror ikke jeg ville klart å møte veggen flere ganger. Uten psykolog ville jeg ikke kunne skrevet her nå.

Anonymkode: eba63...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...