Gå til innhold

Spleising av gaver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tror dere er mest normalt? 

F eks si jeg er singel i familieflokken, så må jeg betale 400kr i gave fra min egen lønning, og de som er par betaler 200kr hver fra sin lønning? Er det normalt? 

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 13e82...dcd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror dere er mest normalt? 

F eks si jeg er singel i familieflokken, så må jeg betale 400kr i gave fra min egen lønning, og de som er par betaler 200kr hver fra sin lønning? Er det normalt? 

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 13e82...dcd

Da speiser man på gaver. Speising av gaver er å slå to gaver sammen.

Hva som er vanlig kommer helt an på tankegangen til spleiserne.

Anonymkode: 339e2...238

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er en unnskyldning på de skal betale litt mindre. Jeg synes det er mer riktig å ta per pers, eller så blir det vel litt dyrere for den "single".
Det gjør vi her. Spør alltid om kjæresten vil være med på å betale gaver, eller så får han ikke være med, og han skal betale likt som oss andre, ingen forskjellbehandling her :fnise:

Anonymkode: 3b2ca...805

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo helt.  Når vi barna kjøper dyr gave til foreldre deler vi summen på oss barna. Ektefeller er ikke i regnet der. Selv om de står på kortet for syns skyld.

Anonymkode: 82794...835

• Liker 11
Skrevet

En kamerat spurte om vi skulle spleise på drosje hjem fra en fest, så han, hans kone og jeg kjørte sammen. Vi betalte halvparten hver, ikke en tredjedel. 
Jo, de som er to vil gjerne snike seg til å betale mindre, selv om de normalt har bedre råd (to lønninger, men bare én husleie osv). 
Bedre er de ikke!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, GauteS skrev:

En kamerat spurte om vi skulle spleise på drosje hjem fra en fest, så han, hans kone og jeg kjørte sammen. Vi betalte halvparten hver, ikke en tredjedel. 
Jo, de som er to vil gjerne snike seg til å betale mindre, selv om de normalt har bedre råd (to lønninger, men bare én husleie osv). 
Bedre er de ikke!

Da har vi et bedre råd, aldri ta taxi med par.:alice:
Hvorfor spør de om å spleise når de ikke kan betale per person :ac:

Anonymkode: 3b2ca...805

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da har vi et bedre råd, aldri ta taxi med par.

Jeg skulle heller tatt taxi aleine? Mener bestemt at det er dyrere.

• Liker 1
Skrevet

Når det gjelder gaver til familie, så har man jo gjerne mange flere å kjøpe til når man er et par. Så jeg syns ikke nødvendigvis det er urettferdig. 

Spørsmålet er vel uansett om dette er så viktig for deg at du ønsker å lage en eventuell konflikt ut av det. Du har jo også mulighet til å gi en egen gave og ikke bli med på spleiselag. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

I spleising på gaver så deler vi pr gren. Evt partnere blir bare "med". Barn pleier å kjøpe en liten ting separat.

Hvis vi kjøper en gave for 400, så vil jeg betale 400 fra min lønning likedan som min single søster gjør. Gidder ikke kreve inn fra min mann, han får heller betale for gaver til sin side.

Deling av taxi er per pers uavhengig av relasjon mellom individene.

Endret av ViljaH
  • Liker 8
Skrevet
7 timer siden, GauteS skrev:

Bedre er de ikke!

Har ikke vært borti problemstillingen, men kan se deres logikk også her.

Du fikk taxitur til halv pris av hva du skulle betalt om det bare var deg, og det fikk de også. 

Synes ikke deres tankegang var så urimelig at det er noe å klage på nett for, egentlig. 

• Liker 7
Skrevet

Her betaler alle det dem hadde tenkt til å bruke på gave her, altså man betaler etter lommebok, lyst og evne, og ingen tenker på om vi bidrar med like mye eller ikke!

Skrevet
4 minutter siden, Biloba said:

Du fikk taxitur til halv pris av hva du skulle betalt om det bare var deg, og det fikk de også.

Det er ikke vanlig å bruke din "logikk" når en forening el. lign. leier seg en turbuss: Alle betaler like mye, uansett sivilstatus.
Endog folk med "elastisk" moral har ikke mage til å foreslå noe annet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er vanskelig.  Tisligere betalte vi søslen det samme og førte på kjærester/samboere.  Men så var jeg plutselig den eneste som hadde kjæreste. Jeg har selv foreslått at ektefeller betaler halv pris av andre. Nå som vi har fått en datter syns jeg der er lettest å kjøpe gave selv, ellers blir det fort dyrere enn jegvhadde tenkt (dersom min søster tenker å bruke 500kr i julegave til min mor må jeg betale 500 fra meg, 250 for min mann +en sum fra min datter). Greit nok at vi har dobbel lønn, men vi har jo også dobbel familie. 

Anonymkode: 49bb7...a66

AnonymBruker
Skrevet

I bryllup tenker jeg 500 kr per person. Ellers tenker jeg at man deler per gren i familien, og blant venner må alle voksne personer betale like mye.

Anonymkode: 9874b...ed3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pr husstand er riktig mener jeg. 

Anonymkode: 41cac...404

• Liker 3
Skrevet
39 minutter siden, Biloba skrev:

Har ikke vært borti problemstillingen, men kan se deres logikk også her.

Synes ikke deres tankegang var så urimelig at det er noe å klage på nett for, egentlig. 

Ja, men du kan se det på en annen måte også. Si at @GauteS tok taxi hjem med naboparet, og turen kostet 400 kroner. Her betalte de (paret pluss Gaute) 200 hver. Det betyr at paret fikk taxituren for 100 kr hver, GauteS betalte 200 for nøyaktig samme reisen. Fordi om de er par, slutter de jo ikke å være individer.

Samme gjelder for gaver, synes jeg, hvert individ betaler for seg, så lenge de skal stå på fra-lappen. 

• Liker 4
Skrevet

Vi betaler per hode. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Amawhatsnot skrev:

Ja, men du kan se det på en annen måte også. Si at @GauteS tok taxi hjem med naboparet, og turen kostet 400 kroner. Her betalte de (paret pluss Gaute) 200 hver. Det betyr at paret fikk taxituren for 100 kr hver, GauteS betalte 200 for nøyaktig samme reisen. Fordi om de er par, slutter de jo ikke å være individer.

Samme gjelder for gaver, synes jeg, hvert individ betaler for seg, så lenge de skal stå på fra-lappen. 

På buss betaler man per pers. I taxi gjør man ikke det. Et par kjøper 1 taxireise, akkurat som de har 1 Nrk-lisens. En singel kjøper også 1 taxireise. Paret hadde ikke kjøpt hver sin taxireise. 

Man kan se dette på begge måter, og det er snakk om småpenger. I en slik sak ville jeg lagt opp til delingsmodellen som ble dyrest for meg/oss, og ikke gjort noe nummer av det. 

I forhold til gaver til familie får man 2 lønninger når man blir 2, men også 2 slekter, så kjøpekraften blir den samme. Dvs at gaveprisen øker kanskje noe, men dobles ikke. I tillegg får man kanskje flere å forsørge, så kjøpekraften faktisk går ned. På samme vis følger jeg gjerne den andre part, så lenge det ikke er snakk om store beløp. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre jeg som singel hadde merkbart bedre økonomi enn mine søsken med kjæreste, så hadde jeg betalt per hode. Om et søsken var midlertidig arbeidsledig eller på andre måter slet, så hadde jeg ikke nødvendigvis hatt et problem med at de betalte litt mindre et par ganger

Som regel spleiser jeg ikke på gaver

Anonymkode: 82a2b...77e

Skrevet

I prinsippet tenker jeg at man skal betale pr hode, at par kan ha flere å kjøpe til eller at har en intern avtale om at hver betaler gaver til sin side har ikke noe med saken å gjøre. Samtidig ser jeg jo at i praksis er det heller ikke rettferdig at broren min skal betale dobbelt så mye som meg på en gave fordi han har ektefelle, når han også har to små barn, huslån, bil og generelt trangere økonomi enn meg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...