Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

1.5 mnd holdt jeg han hjemme. Når jeg fikk greie på hvor ille det var så begynte jeg å lete etter ny jobb og bolig. Anmeldte skolen til fylkesmann og holdt guttungen hjemme. Skolen kunne ikke garantere for mitt barns sikkerhet og holdt klokelig kjeft om min sønns fravær.  Var mange mail til rektor kan man si og ikke et eneste svar. 

Tror nok at barns krav på en trygg hverdag er sterkere enn kravet om å møte på skole. Her var det truing med kniver ol.

Regler er ikke alltid noe vi skal følge. Tryggheten til barnet kommer først. Ikke godta mobbing. Bare si at frem til skolen løset dette eller kommunen gir han rett til skoleskyss til annen skole så forblir han hjemme i tryggheten.

Var 2 år med BUP før traumene var over. Er nå 7 år siden. Så alt er vel i dag. 

Anonymkode: 7d87b...161

Bra du anmeldte dette.

Når barn opplever vold og mobbing: Anmeld skole/rektor og barna som utøver volden: til politi og Barnevern.

Foreldre som bare venter og håper det skal gå bra taper.

Anonymkode: b34b0...318

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt foreldrene? Forklar dem hva barna deres gjør.

Anonymkode: 12c02...5a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kom en endring i opplæringslovens paragraf 9A i august 2017. Den sier at foreldre kan ta direkte kontakt med fylkesmannen hvis rektor ikke gjør noe tilfredsstillende med en mobbesituasjon, allerede en uke etter at rektor har fått beskjed. Om man har varslet en lærer, så er det likt med at rektor har fått beskjed, da læreren har varslingsplikt videre. Ring fylkesmannen og få råd der i forhold til hva du skal gjøre. De skal dessuten straks ta saken med den aktuelle skolen.

Ja, man har en plikt til å sende barna på skolen, men man har også en plikt til å beskytte dem fra skadelige situasjoner. Jeg hadde ikke sendt mitt barn til en hverdag slik du beskriver, og jeg skulle likt å se at noen kunne tvinge meg til det.

Anonymkode: 54904...7ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke skoleplikt i Norge, det er opplæringsplikt.  Det vil si at foreldre som ønsker det, faktisk kan velge å ikke sende barna på skolen i det hele tatt, så sant de selv sørger for å gi barna hjemmeundervisning som dekker skolens pensum. (Kommunen har plikt til å føre et visst tilsyn for å forsikre seg om at hjemmeundervisning er god nok)

I ditt tilfelle hadde jeg holdt gutten hjemme fra skolen. Det er snakk om to mnd, og jeg tenker at det viktigste du kan lære ham disse to mnd er at han er verdt mye mer en mobberne gir uttrykk for. Jeg ville tatt kontakt med skolen, og fortalt hvorfor gutten ble holdt hjemme, også hadde jeg spurt om jeg kunne fått tilsendt en oversikt over hvilke deler av pensum klassen ikke har vært gjennom enda. Så lenge du og gutten sammen jobber med dette pensumet er det ingen som kan si noe på at han holdes hjemme.

Det du leser om permisjon fra skolen er noe annet. Da er det snakk om barn der skolen fortsatt har ansvar for opplæringen. Hvis du tar på deg ansvaret for opplæring selv kan du holde barnet hjemme så lenge du vil, fordi barnet da skrives ut av skolen. Han vil måtte skrives inn igjen på skolen før han kan komme tilbake, men nå skal han jo uansett skrives inn på ny skole til høsten.

Hadde det vært snakk om en skole han skulle gått på lenger en noen få mnd hadde jeg angrepet saken anderledes,  men når det er snakk om så kort tid, tror jeg jeg bare hadde satt foten ned og bestemt at på den skolen skulle ikke barnet mer.

Anonymkode: fd80a...346

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...