Gå til innhold

Mobbing


bamsemums123

Anbefalte innlegg

Hei! Min sønn som går i 7. klasse fortalte meg for noen dager siden hvor mye han faktisk blir mobbet på den nye skolen han har begynt på. Vi flyttet for 4 måneder siden til bygda pga jobbmuligheter. Han er den eneste med utenlandsk bakgrunn på hele skolen. Elevene på barne og ungdomsskolen fryser han ut, slår han fysisk, han sier han har prøvd å slå tilbake men det blir bare verre (Ikke at jeg motiverer han til å være voldelig) elevene putter søppel i ryggsekken hans, han leker alene i friminuttene og hele skolen er egentlig i mot han. Han er redd for å si ifra til lærere fordi det bare blir værre. Han sier at i det minste slår de han bare på kroppen og ikke i ansiktet, og hvis han sier ifra er han redd de kommer til å begynne å slå han i ansiktet. Han leker alene i friminuttene og hater virkelig å dra til skolen. Jeg har snakket med rektoren på skolen og de har sagt de skal snakke med barna. MEN DETTE HJELPER IKKE! Ingenting forandrer seg og det er helt grusomt å måtte be han gå til skolen på morgenen når jeg vet hva han opplever der. Han har bare 2 måneder igjen før han skal begynne på ungdomsskolen (Jeg skal søke om skolebytte for ungdomsskolen) Lurer på om noen andre har opplevd det samme og hva dere gjorde som hjalp? Har egentlig lyst til å bare ta han ut av skolen de siste 2 månedene, men som jeg har forstått kan man ikke det. Det neste blir mest sansynlig foreldremøte med alle foreldrene. Men jeg har egentlig lite tro på at det kommer til å hjelpe noe. Forhåpentligvis slutter de å slå sønnen min fysisk, men psykisk kommer de sikkert til å fortsette. Vær så snill, jeg trenger råd

Tusen takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rektor har plikt på seg til å sette igang tiltak. Mener det foreligger en eksakt tidsfrist fra den dagen rektor får beskjed til det skal foreligge en konkret handlingsplan. Rektor kan straffes og ende opp med fengselsstraff om han ikke foretar seg noe. 

Anonymkode: 8b1d7...6cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, stakkars gutt. Men veldig bra at han har så mye tillitt til deg at han fortalte det! Mange barn skammer seg og forteller ikke om situasjonen for sine foreldre.

For å være helt ærlig, så tror jeg ikke at det er så mye foreldre og lærere/rektor kan gjøre. Barna kommer bare til å holde på i det skjult. Barne- og ungdomstiden er brutal. Alt handler om overlevelse. Det er viktig at du hjelper gutten med å innse at det ikke er noe galt med han. Han er dessverre et tilfeldig offer, som de andre bruker til å gjøre seg selv kulere.

Han kommer nok til å slite med å innse det, men selvtillitt er så sykt viktig når man skal ut av en mobbesituasjon. Dessverre går mobbere ofte etter de som ser usikker ut.

Minn han på at han får en ny sjanse til høsten, der alle er ny. Da er det ikke like enkelt å bli utvalgt som mobbeoffer.

Jeg har dessverre ingen konkrete råd. Jeg var ikke veldig kul i den alderen selv, og fikk aldri løst problemet. Men nå som jeg er litt eldre og har fått reflektert litt, så vet jeg hvorfor jeg ble valgt ut og hva jeg "gjorde galt". Jeg vet også hva som ville hjulpet meg med å føle meg litt bedre. Mine foreldre fikk aldri greie på hva jeg gikk gjennom, og det hjalp ikke at jeg ofte fikk høre "hvorfor er du ikke ute med vennene dine som alle andre på din alder?!".

Håper at gutten din får det bedre på ungdomsskolen <3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Rektor har plikt på seg til å sette igang tiltak. Mener det foreligger en eksakt tidsfrist fra den dagen rektor får beskjed til det skal foreligge en konkret handlingsplan. Rektor kan straffes og ende opp med fengselsstraff om han ikke foretar seg noe. 

Anonymkode: 8b1d7...6cb

Tusen takk! Dette visste jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tibbie said:

Huff, stakkars gutt. Men veldig bra at han har så mye tillitt til deg at han fortalte det! Mange barn skammer seg og forteller ikke om situasjonen for sine foreldre.

For å være helt ærlig, så tror jeg ikke at det er så mye foreldre og lærere/rektor kan gjøre. Barna kommer bare til å holde på i det skjult. Barne- og ungdomstiden er brutal. Alt handler om overlevelse. Det er viktig at du hjelper gutten med å innse at det ikke er noe galt med han. Han er dessverre et tilfeldig offer, som de andre bruker til å gjøre seg selv kulere.

Han kommer nok til å slite med å innse det, men selvtillitt er så sykt viktig når man skal ut av en mobbesituasjon. Dessverre går mobbere ofte etter de som ser usikker ut.

Minn han på at han får en ny sjanse til høsten, der alle er ny. Da er det ikke like enkelt å bli utvalgt som mobbeoffer.

Jeg har dessverre ingen konkrete råd. Jeg var ikke veldig kul i den alderen selv, og fikk aldri løst problemet. Men nå som jeg er litt eldre og har fått reflektert litt, så vet jeg hvorfor jeg ble valgt ut og hva jeg "gjorde galt". Jeg vet også hva som ville hjulpet meg med å føle meg litt bedre. Mine foreldre fikk aldri greie på hva jeg gikk gjennom, og det hjalp ikke at jeg ofte fikk høre "hvorfor er du ikke ute med vennene dine som alle andre på din alder?!".

Håper at gutten din får det bedre på ungdomsskolen <3

Takk for gode råd. 
Net, jeg er også redd for at de bare kommer til å fortsette å mobbe han i skjul uansett hva skolen gjør. 
Jeg skal bruke mye tid på å snakke med han og prøve å hjelpe med han med å forstå at det ikke er han det er noe galt med. Håper disse 2 siste månedene går fort. 

 

<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Konditorfrue
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rektor har plikt på seg til å sette igang tiltak. Mener det foreligger en eksakt tidsfrist fra den dagen rektor får beskjed til det skal foreligge en konkret handlingsplan. Rektor kan straffes og ende opp med fengselsstraff om han ikke foretar seg noe. 

Anonymkode: 8b1d7...6cb

Ja rektor er pliktig å sette inn tiltak med emneordet gang,dette må du gå videre med siden rektor har sviktet fullstendig. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste disse barna skjønner er god, gammeldags juling. Finn de tøffeste guttene på skolen og gi de en lærepenge de sent vil glemme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bamsemums123 skrev:

Hei! Min sønn som går i 7. klasse fortalte meg for noen dager siden hvor mye han faktisk blir mobbet på den nye skolen han har begynt på. Vi flyttet for 4 måneder siden til bygda pga jobbmuligheter. Han er den eneste med utenlandsk bakgrunn på hele skolen. Elevene på barne og ungdomsskolen fryser han ut, slår han fysisk, han sier han har prøvd å slå tilbake men det blir bare verre (Ikke at jeg motiverer han til å være voldelig) elevene putter søppel i ryggsekken hans, han leker alene i friminuttene og hele skolen er egentlig i mot han. Han er redd for å si ifra til lærere fordi det bare blir værre. Han sier at i det minste slår de han bare på kroppen og ikke i ansiktet, og hvis han sier ifra er han redd de kommer til å begynne å slå han i ansiktet. Han leker alene i friminuttene og hater virkelig å dra til skolen. Jeg har snakket med rektoren på skolen og de har sagt de skal snakke med barna. MEN DETTE HJELPER IKKE! Ingenting forandrer seg og det er helt grusomt å måtte be han gå til skolen på morgenen når jeg vet hva han opplever der. Han har bare 2 måneder igjen før han skal begynne på ungdomsskolen (Jeg skal søke om skolebytte for ungdomsskolen) Lurer på om noen andre har opplevd det samme og hva dere gjorde som hjalp? Har egentlig lyst til å bare ta han ut av skolen de siste 2 månedene, men som jeg har forstått kan man ikke det. Det neste blir mest sansynlig foreldremøte med alle foreldrene. Men jeg har egentlig lite tro på at det kommer til å hjelpe noe. Forhåpentligvis slutter de å slå sønnen min fysisk, men psykisk kommer de sikkert til å fortsette. Vær så snill, jeg trenger råd

Tusen takk! 

Ta kontakt med rektor igjen. Tropp opp på kontoret hans, og ta en prat. Jeg hadde blitt forbanna om rektor ikke gjorde noe mot mobbingen. Jeg hadde gått rett til rektor igjen for en prat, ramset opp loven og konsekvenser det kan ha for han og skolen om det ikke blir gjort noe! Og i tillegg sagt at dette kommer jeg til å ta videre til fylkesmannen.

Forferdelig skole barnet ditt går på! Har de ingen tiltak mot mobbing? Hva gjør lærerne? Ingenting?
Barna som slår ditt barn, kan bli straffet på en eller annen måte. Konsekvenser blir det uansett. De trenger uansett hjelp og det må bli satt i gang tiltak i hjemmet til dem. Noter ned barnas navn (de som slår), om sønnen din kan navnene dems.

Psykisk kan være like ille som fysisk, i visse tilfeller verre...

Ta det uansett opp med fylkesmannen selv om barnet kommer til å bytte skole, for dette er ikke greit.

 

Anonymkode: 10ef1...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tibbie said:

 

For å være helt ærlig, så tror jeg ikke at det er så mye foreldre og lærere/rektor kan gjøre. Barna kommer bare til å holde på i det skjult. Barne- og ungdomstiden er brutal. Alt handler om overlevelse. Det er viktig at du hjelper gutten med å innse at det ikke er noe galt med han. Han er dessverre et tilfeldig offer, som de andre bruker til å gjøre seg selv kulere.

Tull, det er mye som kan og SKAL gjøres!

TS: Ny runde med rektor på mandag, får du ikke betryggende tilbakemeldinger tar du det videre til fylkesmannen.

Sett deg inn i opplæringsloven, elever har rett på et godt skolemiljø. Du kan også lese her. Ikke gi deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Duckie skrev:

Tull, det er mye som kan og SKAL gjøres!

TS: Ny runde med rektor på mandag, får du ikke betryggende tilbakemeldinger tar du det videre til fylkesmannen.

Sett deg inn i opplæringsloven, elever har rett på et godt skolemiljø. Du kan også lese her. Ikke gi deg!

Enig, du k a n ikke gi deg!!!!

Anonymkode: 98cfc...1d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rektor har plikt til å ta taki i mobbingen. Ta deg en ny prat med han, ta med deg utskrift av lover og regler og vis han hva som blir konsekvensene om ikke noe blir gjort. 

Hvis ikke rektor gjør noe, anbefaler jeg deg å ta kontakt med Fylkesmannen eller mobbeombudet i ditt fylke.

Lykke til deg og sønnen din. Håper han får en mobbefri hverdag :)

 

Anonymkode: d4fca...aed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt mitt barn hjemme fra skolen. Mye dialoger med skole men problemet forsvant ikke. Da sendte jeg mail til rektor hver dag.. Min sønn kommer ikke på skolen i dag grunnet redsel. Vi flyttet og byttet skole. Og der fikk han det bra. 

Er en vond situasjon og man føler seg hjelpesløs. 

Anonymkode: 7d87b...161

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du bør holde barnet ditt hjemme til skolen får tiltak på plass. 

Anonymkode: 8b1d7...6cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg holdt mitt barn hjemme fra skolen. Mye dialoger med skole men problemet forsvant ikke. Da sendte jeg mail til rektor hver dag.. Min sønn kommer ikke på skolen i dag grunnet redsel. Vi flyttet og byttet skole. Og der fikk han det bra. 

Er en vond situasjon og man føler seg hjelpesløs. 

Anonymkode: 7d87b...161

Huff så vondt å høre. Det er godt han fikk det bra på den nye skolen. 
Jeg har også vurdert å holde sønnen min hjemme fra skolen, men har undersøkt på internett og der står det at barnet kan kun ta 2 uker permisjon fra skolen dersom skolen mener det er god nok grunn (Religiøse/ ferie lignende grunner)
Men hvordan fikk du til å holde sønnen din hjemme? og hvor lenge? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, FrodeF skrev:

Eneste disse barna skjønner er god, gammeldags juling. Finn de tøffeste guttene på skolen og gi de en lærepenge de sent vil glemme. 

Juling er forbudt 

Anonymkode: 98cfc...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Okey, det man gjør er å snakke med sønnen din og få navn på de som mobber ham og en oversikt over hvor, hvordan og når/hvor ofte. Så kontakter du kontaktlæreren hans og ber om et møte så fort som mulig. På møtet snakker dere om hva lærerne har fått med seg og du forteller selvsagt hva som er sagt hjemme. Be lærerne komme med en plan for hvordan de har/eller skal ta tak i dette. Om det virkelig dreier seg om mobbing, så skal det iverksettes en mobbeplan. Alle skoler er forpliktet til å ha en plan for hvordan de skal håndtere dette. Rart om dere ikke har fått denne utdelt ved skolestart. Be gjerne lærerne om denne på møtet. 

Om lærerne virker motvillig til å ta dette med rektor, kontakter du denne selv og ber om et møte der så raskt som mulig. Forklar saken og be dem iverksette tiltak etter planen. Det er nok en samtale med barna og samtale med deres foreldre i første omgang. Husk at det er viktig å stille seg positiv her og tenke at dette kan gjøre at det blir slutt på mobbingen. Barna som mobber bør jo komme med grunnen til dette og foreldrene får også et ansvar for å hjelpe barna sine å slutte. Skolen må oppdatere dere og be sønnen din fortelle om skoledagen sin. Det er det eneste som kan få slutt på det! 

Om elevene ikke stopper etter dette ville jeg krevd at de fikk følge av en lærer ute, eller hatt friminutt til andre tidspunkt. 

Dette er den rette veien å gå, ikke rett til fylkesmannen osv. Om skolen derimot ikke ser ut til å ha en plan, eller ikke iverksetter planen raskt etter møtet, DA kan man kontakte fylkesmannen. Det bør ikke ta for mange dager å få i gang dette. Barnet ditt kan fint være hjemme noen dager. 

Anonymkode: d442d...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bamsemums123 skrev:

Hei! Min sønn som går i 7. klasse fortalte meg for noen dager siden hvor mye han faktisk blir mobbet på den nye skolen han har begynt på. Vi flyttet for 4 måneder siden til bygda pga jobbmuligheter. Han er den eneste med utenlandsk bakgrunn på hele skolen. Elevene på barne og ungdomsskolen fryser han ut, slår han fysisk, han sier han har prøvd å slå tilbake men det blir bare verre (Ikke at jeg motiverer han til å være voldelig) elevene putter søppel i ryggsekken hans, han leker alene i friminuttene og hele skolen er egentlig i mot han. Han er redd for å si ifra til lærere fordi det bare blir værre. Han sier at i det minste slår de han bare på kroppen og ikke i ansiktet, og hvis han sier ifra er han redd de kommer til å begynne å slå han i ansiktet. Han leker alene i friminuttene og hater virkelig å dra til skolen. Jeg har snakket med rektoren på skolen og de har sagt de skal snakke med barna. MEN DETTE HJELPER IKKE! Ingenting forandrer seg og det er helt grusomt å måtte be han gå til skolen på morgenen når jeg vet hva han opplever der. Han har bare 2 måneder igjen før han skal begynne på ungdomsskolen (Jeg skal søke om skolebytte for ungdomsskolen) Lurer på om noen andre har opplevd det samme og hva dere gjorde som hjalp? Har egentlig lyst til å bare ta han ut av skolen de siste 2 månedene, men som jeg har forstått kan man ikke det. Det neste blir mest sansynlig foreldremøte med alle foreldrene. Men jeg har egentlig lite tro på at det kommer til å hjelpe noe. Forhåpentligvis slutter de å slå sønnen min fysisk, men psykisk kommer de sikkert til å fortsette. Vær så snill, jeg trenger råd

Tusen takk! 

Nå var ikke situasjonen med sønnen min like ille, men gutten min var livredd for å gå på skolen.

Det jeg gjorde var å ta ut gutten min så fort jeg fikk vite det, ut av skolen og sa til skolen at han blir vekke fra skolen til dere ordner en løsning med dette.

Skolen ringte foreldrene til de som mobbet han og avtalte et møte med oss og barna. Gikk inn i møte med masse fordommer. Men det gikk utrolig mye bedre enn forventet. Foreldrene var svært imøtekommende og vi utvekslet alle nummerene til hverandee slik at vi kunne kunne ta kontakt vis det var noe. Vi var også hjemme hos hver og en av guttene og pratet senere. Etterpå hadde jeg møte med rektor og lærere, med en plan hva som skulle skje videre.

I dag er det slutt på mobbingen. 2 dager etter jeg ringte skolen var sønnen min tilbake på skolen.  De hilser til å med på hverandre, og gutten min er ikke redd lengre. 

Dette er kun min erfaring jeg deler, og ikke alltid det ordner seg så fort eller bra eller at det er det riktige å gjøre.

Utrolig vond situasjon TS og sender deg masse klemmer og lykke til videre. 

Anonymkode: ccf3a...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, bamsemums123 skrev:

Huff så vondt å høre. Det er godt han fikk det bra på den nye skolen. 
Jeg har også vurdert å holde sønnen min hjemme fra skolen, men har undersøkt på internett og der står det at barnet kan kun ta 2 uker permisjon fra skolen dersom skolen mener det er god nok grunn (Religiøse/ ferie lignende grunner)
Men hvordan fikk du til å holde sønnen din hjemme? og hvor lenge? 

 

1.5 mnd holdt jeg han hjemme. Når jeg fikk greie på hvor ille det var så begynte jeg å lete etter ny jobb og bolig. Anmeldte skolen til fylkesmann og holdt guttungen hjemme. Skolen kunne ikke garantere for mitt barns sikkerhet og holdt klokelig kjeft om min sønns fravær.  Var mange mail til rektor kan man si og ikke et eneste svar. 

Tror nok at barns krav på en trygg hverdag er sterkere enn kravet om å møte på skole. Her var det truing med kniver ol.

Regler er ikke alltid noe vi skal følge. Tryggheten til barnet kommer først. Ikke godta mobbing. Bare si at frem til skolen løset dette eller kommunen gir han rett til skoleskyss til annen skole så forblir han hjemme i tryggheten.

Var 2 år med BUP før traumene var over. Er nå 7 år siden. Så alt er vel i dag. 

Anonymkode: 7d87b...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, bamsemums123 skrev:

Takk for gode råd. 
Net, jeg er også redd for at de bare kommer til å fortsette å mobbe han i skjul uansett hva skolen gjør. 
Jeg skal bruke mye tid på å snakke med han og prøve å hjelpe med han med å forstå at det ikke er han det er noe galt med. Håper disse 2 siste månedene går fort. 

 

<3

For ham det gjelder så er enhver dag og time en dag og time for mye.

Kan du ikke være sammen med ham i frimurerne? Lei inn en Securitas-vakt til ham og send faktura til skolen og kommunen som skoleeier. 

1) Ditt barn er pålagt å gå hver dag i offentlig skole. Når det der er utrygt og farlig for din sønn, med vold: da må kommune/skole betale for en vekter/vakt som forhindrer vold.

2) Send bekymring til Barnevernet og Anmeld til politiet på mobberne som utøver vold 

 

 

 

Anonymkode: b34b0...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...