Gå til innhold

Sykkel til snart-treåring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Yngstemann blir tre i slutten av juni. Vi har begynt å tenke på sykkel til han, men føler at han faller litt mellom alle stoler. Han er kanskje for stor til en trehjulssykkel, men for liten til tohjuling med støttehjul? Jeg vet ikke om han vil se vitsen med løpesykkel heller, kanskje vente et år med det? Dere som har barn på samme alder, hva gjør dere? 

Anonymkode: f2471...6db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kjøpt løpesykkel som kan justeres så den kan brukes neste år hvis den ikke faller i smak i år, framfor sykkel med støttehjul. Eventuelt sparkesykkel hvis han ikke har det allerede. Vår gutt, som er ett år eldre enn deres, elsker sparkesykkelen sin. Han har en sånn Micro trehjuling, som han fikk våren det året han ble to i juli. Han er en racer på den nå. Han har løpesykkel også, men den har han ikke brydd seg noe om. 

• Liker 1
Skrevet

Løpesykkel! Våre barn fikk det da de var 2 år (den yngste enda litt tidligere, siden han kunne arve sykkelen). De syntes det var helt topp, og har fått veldig god balanse av det. Kunne gå rett over på vanlig sykkel uten støttehjul.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter løpesykkel. Det vanskeligste med å sykle er balansen, og på en løpesykkel får barna trent opp den. Å tråkke pedaler rundt er faktisk ikke så vanskelig, og de fleste barn lærer det fort på trehjulsyklene i barnehagen

Anonymkode: 00f41...115

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Yngstemann blir tre i slutten av juni. Vi har begynt å tenke på sykkel til han, men føler at han faller litt mellom alle stoler. Han er kanskje for stor til en trehjulssykkel, men for liten til tohjuling med støttehjul? Jeg vet ikke om han vil se vitsen med løpesykkel heller, kanskje vente et år med det? Dere som har barn på samme alder, hva gjør dere? 

Anonymkode: f2471...6db

Han faller ikke mellom noen stoler. Få tak i en løpesykkel. Vi begynte med løpesykkel da barna var 2,5. De syklet da de var 3,5. Råder dere til å ikke bruke støttehjul. 

Anonymkode: 23ebb...89e

• Liker 1
Skrevet

Støtter løpesykkel. Veldig artig på den alderen :)

Gjest mimoe
Skrevet

Her kjøpte vi to løpesykler da de var 1.5 og 2.5 år. Nå er de 3 og snart 4 og har nettopp fått sykkel uten støttehjul 🙂

Skrevet

Hadde jeg skullet kjøpe sykkel til en snart treåring nå hadde jeg definitivt kjøpt løpesykkel!

Det var ikke helt så vanlig enda (ihvertfall ikke rundt her) da 12-åringen min var så liten, dessverre. Nå har jeg en som nettopp har fylt 2 i gata her. Han tar fart, løfter begge beina og holder balansen så lenge som farten tilsier det! Altså mange meter! Ser for meg at han kommer til å sykle på tohjulssykkel neste vår, om ikke før!

Skrevet

Enstemmig! Løpesykkel er supert. Vi kjøpte det til vår 2,5 åring og han begynte å sykle uten støttehjul i fjor sommer da han var fire. Støttehjul er noe herk, og trehjulssykkel er tungt å trå. Løpesykkel er enkelt og kjapt å komme seg frem med.

Skrevet (endret)

Løpesykkel! Da er veien til vanlig sykkel veldig kort om en stund. Jeg ser en klar forskjell på de som gikk fra trehjulssykkel til sykkel med støttehjul, hvertfall. De som har brukt løpesykkel/balansesykkel får trent seg og får mye mer trygghet på balansen enn de med støttehjul. Mens min 6-åring har syklet på vanlig sykkel siden han var 4,5, sykler vennene som har vært vant til støttehjul fortsatt rundt med støttehjulene og tør ikke å ta dem av. 

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Vår fikk sykkel med støttehjul til treårsdagen sin. Han fikk løpesykkel i fjor som han ikke liker. 

Skrevet

Gutten vår fikk sykkel med støttehjul til treårsdagen, ser ingen problemer med støttehjul jeg da. Hadde løpesykkel året før og syntes det var moro, men vanlig sykkel er enda mer stas. Til sommeren er han 4,5 år, tenker vi prøver å ta av støttehjulene da.

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Vår fikk sykkel med støttehjul til treårsdagen sin. Han fikk løpesykkel i fjor som han ikke liker. 

14 minutter siden, Skya skrev:

Gutten vår fikk sykkel med støttehjul til treårsdagen, ser ingen problemer med støttehjul jeg da. Hadde løpesykkel året før og syntes det var moro, men vanlig sykkel er enda mer stas. Til sommeren er han 4,5 år, tenker vi prøver å ta av støttehjulene da.

Det er jo nettopp det som er poenget! Hvis barnet selv får valget mellom løpesykkel eller vanlig sykkel med støttehjul, vil vel de aller fleste barn velge den vanlige sykkelen. Dette fordi det jo føles mer som «ordentlig» sykling enn hva det gjør når man må løpe med en løpesykkel.

MEN: gir man barnet valgmuligheten- og dermed lar dem få vanlig sykkel med støttehjul istedenfor løpesykkel, fratar man dem muligheten til å veldig enkelt og kjapt lære å sykle på vanlig sykkel (altså uten støttehjul). Våre to begynte med løpesykkel ved toårsalder begge to. Den eldste begynte å sykle på vanlig sykkel (uten støttehjul) den sommeren han fylte fire, etter å ha brukt løpesykkel hele sommeren før. Yngste (som selvsagt vil gjøre ALT det samme som storebror :ler: ) gikk fra løpesykkel og til vanlig sykkel uten støttehjul rett etter fylte tre!!

Så ikke la barnet selv ta dette valget- du som voksen bør velge det mest hensiktsmessige- som faktisk er løpesykkel. Og det er bare flott å begynne med så tidlig som mulig (veldig gjerne rundt 2).

Anonymkode: a1273...32b

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettopp det som er poenget! Hvis barnet selv får valget mellom løpesykkel eller vanlig sykkel med støttehjul, vil vel de aller fleste barn velge den vanlige sykkelen. Dette fordi det jo føles mer som «ordentlig» sykling enn hva det gjør når man må løpe med en løpesykkel.

MEN: gir man barnet valgmuligheten- og dermed lar dem få vanlig sykkel med støttehjul istedenfor løpesykkel, fratar man dem muligheten til å veldig enkelt og kjapt lære å sykle på vanlig sykkel (altså uten støttehjul). Våre to begynte med løpesykkel ved toårsalder begge to. Den eldste begynte å sykle på vanlig sykkel (uten støttehjul) den sommeren han fylte fire, etter å ha brukt løpesykkel hele sommeren før. Yngste (som selvsagt vil gjøre ALT det samme som storebror :ler: ) gikk fra løpesykkel og til vanlig sykkel uten støttehjul rett etter fylte tre!!

Så ikke la barnet selv ta dette valget- du som voksen bør velge det mest hensiktsmessige- som faktisk er løpesykkel. Og det er bare flott å begynne med så tidlig som mulig (veldig gjerne rundt 2).

Ikke enig. Vår hadde ett helt år til å bruke løpesykkelen, han viste null interesse. Barna må få velge hva de vil leke med. Skjønner ikke greia med at de ikke skal få vanlig sykkel fordi de ikke skal få valget? Jeg hadde ikke løpesykkel som barn, syklet uten støttehjul før jeg startet på skolen. 

AnonymBruker
Skrevet

Her brukte vi løpesykkel i 2-3 mnd og deretter rett på tohjuling uten støttehjul, og jeg støttet kun noen metre så syklet hun helt selv. Balansen var der for det er samme balanse man trener opp med løpesykkel som den man trenger til å sykle uten støttehjul. Jenta var 3,5 år. 

Anonymkode: 2d3ec...850

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig!! Mine barn har ikke fått valget, kun løpesykkel, og da har de gått over til vanlig sykkel uten støttehjul når de var tre år.

Skrevet
5 timer siden, Minlillelykke skrev:

Ikke enig. Vår hadde ett helt år til å bruke løpesykkelen, han viste null interesse. Barna må få velge hva de vil leke med. Skjønner ikke greia med at de ikke skal få vanlig sykkel fordi de ikke skal få valget? Jeg hadde ikke løpesykkel som barn, syklet uten støttehjul før jeg startet på skolen. 

Det er vel ikke en greie, men mer det at det er mye mer effektivt med løpesykkel. Jeg syns litt synd på de barna som skal lære seg å sykle når de er fem-seks år, når barn lett lærer det i treårs alder.

Det var forresten mye vi ikke hadde når vi var barn, men av og til er utvikling til det bedre, og med løpesykkel blir det mye enklere for barn å lære seg sykling.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, bush babe skrev:

Det er vel ikke en greie, men mer det at det er mye mer effektivt med løpesykkel. Jeg syns litt synd på de barna som skal lære seg å sykle når de er fem-seks år, når barn lett lærer det i treårs alder.

Det var forresten mye vi ikke hadde når vi var barn, men av og til er utvikling til det bedre, og med løpesykkel blir det mye enklere for barn å lære seg sykling.

Han har jo løpesykkel, men liker ikke å bruke den. Derfor fikk han sykkel i bursdagsgave. Han har hatt ett helt år til å bruke løpesykkelen, men han vil ikke. Han liker ikke bruke den. Og da tvinger jeg han heller ikke. Kanskje lillesøster liker det bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...