AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #1 Skrevet 8. april 2018 Synes nemlig min har et enormt matbehov. Han har egentlig alltid lyst på noe og sier han er sulten. Trener 4 dager i uka. Kanskje mer noen ganger. Aktiv på skolen og i friminutt. Spesielt sulten på kvelden etter trening. Kan spiser 4 skiver og en frukt. Han kunne sikkert spist mer også, men da stopper vi det. Han er i god form, stor og sterk. Kanskje ørlite valpefett rundt magen, men... Hvor mye spiser unger i vekst egentlig?? Anonymkode: debcc...26e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #2 Skrevet 8. april 2018 Gutter i puberteten spiser mye, særlig når de også trener en del. Syns det er kritikkverdig å faktisk nekte ham mat dersom han fortsatt ikke er mett?! Anonymkode: 90c7f...b51 23
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #3 Skrevet 9. april 2018 4 brødskiver er ikke spesielt mye.Det er det jeg spiser, og jeg er ei slank jente på 20. Husker godt at broren min i den alderen kunne spise 8-9 brødskiver, han har alltid vært godt trent og aldri overvektig. Brød metter jo heller ikke spesielt mye (synes jeg hvertfall, men spiser det fordi jeg elsker brød!). Kan du forsøke å tilberede litt mer mettende og næringsrik mat? Anonymkode: e0268...888 9
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #4 Skrevet 9. april 2018 Jeg er jente og jeg husker jeg kunne spise både 5 og 6 brødskiver etter skolen og før trening + middag + kveldsmat. Var tynn og glad ingen kommenterte hvor mye jeg spiste. Sønnen din er utrolig en vekstfase og med mindre det er medisinske grunner for det, er det ingen grunn til å styre kostholdet. Karbohydrater er utmerket drivstoff for kroppen. Anonymkode: b6d61...3c9 6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #5 Skrevet 9. april 2018 4 skiver pluss frukt etter trening for en tenåringsgutt som trener nærmest daglig, er snarere for lite, enn for mye. Anonymkode: c6abc...27c 9
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #6 Skrevet 9. april 2018 Hvorfor får han ikke spise seg mett? Han har lyst på mat fordi han trenger det! Min 13 årige gutt spiser frokostblanding til frokost, 4 skiver med 8 skiver skinke og ost pluss frukt og melk til lunch. Omtrent 4 koteletter, potet og grønnsaker til middag og rester til kvelds. En hel grandiosa alene er ingen sak. I tillegg blir det en del snacks og godteri innimellom i løpet av uka. Han har vokst 25 cm i løpet av et år og er tynn som ei røyskatt. Kunne ikke falt meg inn å nekte eller begrense matinntaket hans. Anonymkode: cd87a...e82 8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #7 Skrevet 9. april 2018 Det er veldig forskjellig fra gutt til gutt. Min 13 årige sønn er ikke så aktiv som din. Han er liten og tynn og spiser lite, noe han alltid har gjort. Gutten min spiser sjelden mer enn en brødskive per måltid og maks 2 stykker grandiosa (1/4 pizza) om vi har det. Var hos legen av en annen grunn for en tid tilbake og det ble bl.a sjekket jernlager og D-vitaminlager og han var godt innenfor normalen selv om han spiser som er spurv. Jeg trenger ikke bekymre meg for vekta i følge legen, men håper jo han snart begynner å spise mer. Anonymkode: 77741...8f1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #8 Skrevet 9. april 2018 Herregud menneske, jeg blir sjokkert. Han er en tenåring i vekst og mye aktivitet. Du skal la ham spise seg mett! Anonymkode: 65088...5ec 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #9 Skrevet 9. april 2018 17 hours ago, AnonymBruker said: Hvor mye spiser unger i vekst egentlig?? Anonymkode: debcc...26e Det varierer veldig og så lenge det er snakk om brødskiver og frukt og ikke godterier så synes jeg man bør være svært forsiktig med å reagere på matvanene. Det er bedre med litt valpefett enn spiseforstyrrelser. Anonymkode: 1d5af...a71 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #10 Skrevet 9. april 2018 Sønnen vår er akkurat fylt 14 og spiser lett 5 skiver, en yoghurt og en frukt til kvelds, men til frokost spiser han ikke mer enn en banan og et glass melk. Han er høy og veldig slank, trener 3 ganger i uken. Han er nesten alltid sulten og får spise så mye han vil så lenge det er passe næringsrikt. Anonymkode: 31881...80f 5
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #11 Skrevet 9. april 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor får han ikke spise seg mett? Han har lyst på mat fordi han trenger det! Min 13 årige gutt spiser frokostblanding til frokost, 4 skiver med 8 skiver skinke og ost pluss frukt og melk til lunch. Omtrent 4 koteletter, potet og grønnsaker til middag og rester til kvelds. En hel grandiosa alene er ingen sak. I tillegg blir det en del snacks og godteri innimellom i løpet av uka. Han har vokst 25 cm i løpet av et år og er tynn som ei røyskatt. Kunne ikke falt meg inn å nekte eller begrense matinntaket hans. Anonymkode: cd87a...e82 Og for øvrig: når jeg var tenåring spiste jeg omtrent det dobbelte av det min sønn gjør og jeg var tynn som en strek. Jeg åt: Omelett av tre egg,fløte,ost, skinke og brød med smør og en liter melk til frokost, 4 skiver med masse pålegg før lunch. Kjøpte lunch når det var lunchtid. 2 porsjoner middag og noe tilsvarende en hel grandiosa eller 4 ostesmørbrød til kvelds. Jeg trente 5 dager i uka og hadde hest. Gikk 3 km til skolen og syklet ofte 18 km til og fra trening. Anonymkode: cd87a...e82 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #12 Skrevet 9. april 2018 TS her. Skjønner at noen misforstod innlegget mitt litt. Jeg forklarte meg sikkert litt unøyaktig. Vi nekter han ikke mat,selvsagt. Men det er ingen som trenger eller er skrubbsulten etter 4 skiver og 1 banan rett før leggetid. Derfor bruker vi si at det er stopp etter det. Han kan også være litt sånn "kjedespiser", og går fort i skapet hvis han ikke har noe å finne på. Han er sunn og frisk og fin, ingen krise. Men der kan i perioder virke som han lyster på noe mat og digg hele tiden, derfor spurte jeg hva andre hadde av erfaringer med sin tenåring. Takk for svar! Anonymkode: debcc...26e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #13 Skrevet 9. april 2018 Han er sulten etter trening, og får ikke spise seg mett?? Anonymkode: 2789f...973 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #14 Skrevet 9. april 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er sulten etter trening, og får ikke spise seg mett?? Anonymkode: 2789f...973 Jo, som jeg skrev. Han er ikke skrubbsulten etter 4 skiver og 1 banan. Anonymkode: debcc...26e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #15 Skrevet 9. april 2018 Kanskje det hjelper med mer protein i kosten Brød er jo ikke særlig mettende. Kjøre på med mer egg, cottage cheese/kesam(hvis det likes), kjøtt, kikerter/linser/bønner o.l, og ikke minst mer grønnsaker som snacks. Jeg spiste feks en hel kålrot i går, namnam Vet ikke hvordan han spiser ellers, men den brødmaten når aldri sin ende i blant Anonymkode: 62523...12f 1
vscare Skrevet 9. april 2018 #16 Skrevet 9. april 2018 Husker selv at jeg kunne spise hvertfall fire skiver etter trening på den alderen, sikkert mer i blant. Også er det jo forskjell på fire skiver med kneippbrød fra Rema 1000, og fire skiver med grovt, hjemmelaget brød da. Førstnevnte variant er det jo praktisk talt null næring i, så om det er den typen brød (eller noe lignende) han spiser så skjønner jeg veldig godt at han ikke har problemer med å spise fire skiver+; det klarer jeg også helt fint om jeg er mer enn middels sulten. For øvrig sier jeg meg enig med andre her som har påpekt at å begrense matinntaket til en 13 år gammel gutt som trener fire dager i uken høres ut som en dårlig idé, i alle fall når han ikke spiser voldsomme mengder og heller ikke er overvektig; litt valpefett på den alderen er helt normalt! Hadde det vært snakk om ti skiver+ hadde saken stilt seg annerledes, men fire skiver er som sagt ikke spesielt mye mat. Kjedespising, på den annen side, er jo selvsagt ikke helt heldig om det er noe som skjer hele tiden, men det får nå heller bli en annen sak 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #17 Skrevet 9. april 2018 Mine gutter kan spise hvert sitt brød til dagen om de vil. Vi stopper ikke spisingen men vi har satt foten ned mtp å romstere på kjøkkenet. Det er nå stengt etter kl 23 pga den ene gutten kunne finne på å smøre mat midt på natta. Anonymkode: dc4b9...ab9 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #18 Skrevet 10. april 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Men det er ingen som trenger eller er skrubbsulten etter 4 skiver og 1 banan rett før leggetid. Jo, de fleste tenåringer som er aktive og i vekst. Hva er det du egentlig ikke forstår her? Vild u at sønnen din skal få spiseforstyrrelser? Anonymkode: 65088...5ec 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #19 Skrevet 10. april 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Han er sunn og frisk og fin, ingen krise. Men der kan i perioder virke som han lyster på noe mat og digg hele tiden, derfor spurte jeg hva andre hadde av erfaringer med sin tenåring. Jeg utviklet spiseforstyrrelser pga en mor som holdt på slik du gjør. Det er det faktisk ganske mange som gjør. Anonymkode: 65088...5ec 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #20 Skrevet 10. april 2018 Så lenge sønnen din ikke er feit og det er de dagene han er aktiv han er så sulten så ser jeg ingen grunn til å nekte han et par brødskiver til. Heller oppmuntre han til å drikke et glass melk etter fire brødskiver også vente 15 minutt for så å få han til å kjenne etter om han faktisk er mer sulten. I perioder trenger kroppen mer mat, spesielt i denne perioder der kroppen vokser og han er aktiv. Han er nok ikke skrubbsulten etter 4 brødskiver, men han kan fortsatt være sulten og ha behov for mer næring. Flott at du er obs på det, men så lenge han ikke er feit og du ser at det ikke er kjedespising så burde du la han få spise. Anonymkode: c0a79...a95 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå