AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #1 Skrevet 8. april 2018 Jeg har blitt overfalt flere ganger i det siste og nå er jeg LEI. Har fått både besøksforbud + voldsoffererstatning, men det tar jo aldri slutt. Politiet har sagt jeg ikke skal slå tilbake men bare gå vekk fra situasjonen. For noen uker siden ble jeg overfalt på byen, var en fyr som dro meg i håret og sa jeg var stygg, og sparket/slo til jeg svimte av. Dørvaktene ordnet opp og politiet hentet han, men hvordan kan jeg forsvare meg? Pepperspray, er det lov? Jeg stod ved et bord sammen med en venninne og fyren som overfalt har jeg aldri sett før. Anonymkode: d29b6...8bd
Gjest GulSol Skrevet 8. april 2018 #2 Skrevet 8. april 2018 De har et lite utvalg av ymse på www.bodyguard.no
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #3 Skrevet 8. april 2018 Problemet er i Norge er det ikke lov å bruke mer kraft enn "nødvendig" i selvforsvar, men før det oppstår en gyldig situasjon kan du ikke bruke sterke midler (som spray), og etter at du har "lov" til å bruke sterke midler er du som regel så ille (f.eks han har slått deg hardt i hodet) ute at den sprayen redder deg ikke. Kriminelle har meget stor beskyttelse i Norge Om du bør bryte lov for å forsvare deg selv, ved å f.eks spraye en som ikke har fysisk slått deg ned (enda), så er jo det selvsagt et valg, du kan ta, men ikke noe vi på forum kan anbefale, for det er ulovlig, og du kan straffes for det Hvorfor kriminelle har så stort vern i Norge vet jeg ikke, men som svak kvinne (eller mann) er det ikke trygt å bevege seg utendørs spesielt på nattestid, og ikke tro at en spray vil redde deg. Pepperspray er som nevnt ulovlig i Norge uansett hvor bra de alternative sprayene er vet jeg ikke men siden de er lovlige antar jeg de er svakere Ellers er lovverket dumt (som jo er godt mulig lovverket er ganske molbo i Norge imho) Lykke til Anonymkode: b879a...60f
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #4 Skrevet 8. april 2018 Jeg blir så lei av å høre slike uttalelser som det du fikk høre fra politiet. at det er de som angripes som skal komme seg vekk. Som svar på spørsmålet i overskriften: det finnes noe som heter nødverge. Det er definert som "en ellers straffbar handling som foretas for å avverge eller forsvare seg mot et rettsstridig angrep" - sånn som å slå tilbake mot noen som angriper deg voldelig. https://lovdata.no/artikkel/ny_straffelov__reglene_om_nodverge_og_selvtekt/1562 Ellers vil jeg råde deg til å lære alt du kan av selvforsvarsmetoder. Den viktigste er kanskje mental: det at du vet du er sterk og kan reagere om nødvendig, sender ut andre signaler til omgivelsene enn om du går rundt og er redd for angrep. Og anmeld hver eneste jævel som gjør noe sånt som å overfalle og angripe deg. Anonymkode: 63d7a...9bc
MajorasMaske Skrevet 8. april 2018 #5 Skrevet 8. april 2018 Når det kommer til selvforsvar gjelder det å prioritere riktig. Hva er viktigst for deg? Er det å være trygg eller å følge det som står i en bok? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå