Gå til innhold

Hudpleie, vitenskap eller bare tull?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sminketime hos Estetique og der fikk jeg en lang forelesning om hudpleie. Først rense huden med toner og rensemelk. Så er det serum. Så dagkrem. Så skal man ta solfaktor. Deretter primer. Og så kan man begynne med foundation.

Hallo?! 6-7 kremer på rekke og rad?! Hvor mye klarer huden egentlig å suge opp? Ærlig talt, er alt dette virkelig nødvendig? Dessuten ble det gjort et stort poeng ut av at det måtte være dyre produkter som Estee Lauder og Clarins. Og i hvertfall ikke noe billig ræl fra Vita. 

Jeg kjenner at jeg blir veldig skeptisk. Alle disse kremebe består stort sett av den samme miksen av vann, fett, silikon, farge og lukt. For meg virker hele greia som humbug.

Hva mener dere?

Anonymkode: 174f2...803

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er forsåvidt en vitenskap, men dyre produkter har ikke alltid så mye med den vitenskapen å gjøre.

Endret av T-Rex
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det de beskriver er ikke humbug, men at produktene å være av dette eller dette merker er tull. 

Koreansk hudpleie er på fremfart I vesten. De har lengre tradisjoner og mye større industri innen hudpleie. De tar det seriøst, for å si det slik. De har ofte rutiner på 7-10 steg slik du beskriver. 

Jeg har forsøkt en slik rutine og elsker det. Men jeg blander merker. Jeg bruker litt billig fra nivea og garnier, litt decleor, litt koreanske merker og litt biotherm. Endel vita og ebay, med andre ord. Og huden min er finere nå som 33-åring enn når jeg var 28 og kun brukte sminkefjerner og litt dagkrem/solkrem i blant. 

Å rense godt og deretter bruker toner hjelper godt på å gjøre huden helt ren og gjøre den veldig "klar" for å ta i mot fukt. Samt at det fjerner alt av døde hud og skit i porer så disse blir mindre synlige. Med produkter som huden din trives med så kan du få bukt med endel acne, samt både tørre og fete hudpartier. 

Men ikke ta det en selger sier for god fisk når det gjelder produkter. Ikke hva jeg sier heller. Les anmeldelser og forsøk vareprøver. 

PS: prøv sheet masks. Cubus og HM har noen som heter Maskeraide. De er veldig gode og passer fint i enn en sånn sprø mange-stegs rutine. 

Anonymkode: 176b5...928

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer også på dette. Bruker ikke hudkremer til vanlig. Prøvde en type krem en gang, og det eneste jeg merket var at det ble et slags "belegg" utenpå huden min som for så vidt kjentes mykt ut, men det var jo ikke huden i seg selv som hadde blitt mykere. Er det i det hele tatt helsefrembringende å ha myk hud? Hva om for eks mykere hud gjør huden dårligere på å beskytte mot fremmende bakterier eller på andre måter påvirker immunsystemet negativt?

Hva om man tar opp noe av disse stoffene i kremene i kroppen og det øker sjansen for kreft?

Hva om det øker sjansen for å utvikle sykdommer og andre problemer? 

Hva om det ikke har noe effekt på huden i det hele tatt?

Anonymkode: 0950b...67b

AnonymBruker
Skrevet

Enda et PS så er hvertfal ikke solkrem eller SPF humbug. Det er trolig det beste du kan gjøre for å hindre aldring av huden din. Solfaktor hver dag. Det fjerner ikke linjer eller rynker som du har, men kan bremse nye, samt pigmentflekker og solskader som tap av elastisitet, collagen osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare sludder og vås.

Ordtaket å "kaste perler for svin" passer vel greit inn her...

Anonymkode: dbc71...304

AnonymBruker
Skrevet

Solkrem er det viktigste. Bruker kun en krem og den har solfaktor.

Vasker ellers med vann. Utrolig hvor gode egenskaper vann har altså! Ellers er 'kvaliteten' på huden ofte et resultat av kosthold og levestil.

Effekten av å bruke så mye forskjellig på huden er enda uvisst da man ikke vet hva cocktaileffekten av alle de forskjellige stoffene faktisk gjør med huden og kroppen.

Anonymkode: 4176d...54a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener det meste er tull. Unntaket er solkrem. Sliter man med kviser, vil forebygge eller fjerne rynker trengs det sterkere saker. Og det burde ikke vært lov til å reklamere på den måten når det ikke er vitenskapelig bevist. 

Men at det finnes produkter som får huden til å se penere ut kan jeg skrive under på. Så ser på det som en slags hårkur for huden. Og siden jeg bruker sminke nesten hver dag trenger jeg en rens. 

Anonymkode: ad802...952

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Enda et PS så er hvertfal ikke solkrem eller SPF humbug. Det er trolig det beste du kan gjøre for å hindre aldring av huden din. Solfaktor hver dag. Det fjerner ikke linjer eller rynker som du har, men kan bremse nye, samt pigmentflekker og solskader som tap av elastisitet, collagen osv. 

Jeg tror de fleste forstår at solfaktor og beskyttelse mot solen er noe veldig annet enn å smøre 5 kremer på seg hver dag for å hindre rynker eller for å gjøre huden myk. 

Samme med kremer som forhindrer alvorlige hudsykdommer. Selvsagt er det noen kremer som kan lindre ekstreme eksem og utslett, men det betyr ikke at mykhetskremer er verdt noe

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde sminketime hos Estetique og der fikk jeg en lang forelesning om hudpleie. Først rense huden med toner og rensemelk. Så er det serum. Så dagkrem. Så skal man ta solfaktor. Deretter primer. Og så kan man begynne med foundation.

Hallo?! 6-7 kremer på rekke og rad?! Hvor mye klarer huden egentlig å suge opp? Ærlig talt, er alt dette virkelig nødvendig? Dessuten ble det gjort et stort poeng ut av at det måtte være dyre produkter som Estee Lauder og Clarins. Og i hvertfall ikke noe billig ræl fra Vita. 

Jeg kjenner at jeg blir veldig skeptisk. Alle disse kremebe består stort sett av den samme miksen av vann, fett, silikon, farge og lukt. For meg virker hele greia som humbug.

Hva mener dere?

Spør helle rom hva kroppen suger opp og hvor heldig alle stoffene i kemene er for hele kroppen. Den største forskjellen gjøres nok på selgers og produsents inntekter og salgstall. Skepsis er sunt. 

Anonymkode: e8b26...82c

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener dere?

Huden bygges opp innenfra, så hvis vi i det hele tatt kan gjøre noe for den så er det ved å ha et sunt kosthold og drikke nok vann (jeg har to venninner som har vokst opp som vegetarianere, og de har fantastisk hud og mye mindre rynker enn meg. Kan selvfølgelig være helt tilfeldig det da)  Hudleger sier jo at alle disse kremene vi smører oss med ikke gjør noen nytte, jeg personlig tror på dem.  Jeg bruker en billig lett fuktighetskrem og øyekrem, for ellers blir den veldig tørr og "flassete"  Har ingen tro på at dyre kremer fra designerhusene er verdt penga, eller ville virket noe bedre ;) 

Anonymkode: 9544f...137

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva om for eks mykere hud gjør huden dårligere på å beskytte mot fremmende bakterier eller på andre måter påvirker immunsystemet negativt?

Generelt enig med deg og synes spørsmålene er interessante, men akkurat dette skal du nok ikke uroe deg for. Hudens oppgave er å være et beskyttende lag rundt resten av kroppen og det skal veldig mye til å trenge gjennom den. Da skal det være snakk om f.eks. kjemiske våpen, som det dobbeltagenten i Salisbury ble angrepet med, ikke om hudkremer. Bakterier og virus får man i seg gjennom kroppsåpningene. 

Anonymkode: 29465...920

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Generelt enig med deg og synes spørsmålene er interessante, men akkurat dette skal du nok ikke uroe deg for. Hudens oppgave er å være et beskyttende lag rundt resten av kroppen og det skal veldig mye til å trenge gjennom den. Da skal det være snakk om f.eks. kjemiske våpen, som det dobbeltagenten i Salisbury ble angrepet med, ikke om hudkremer. Bakterier og virus får man i seg gjennom kroppsåpningene. 

Anonymkode: 29465...920

Forstår hva du mener. Men det har jo vært snakk om for eks aluminiumklorid og hvordan det kan være kreftfremkallende, og norske myndigheter har advart mot deodorant som har dette i seg. Så noen stoffer kan "gå gjennom" huden? Jeg tror ikke at man vil få kreft over natten ved bruk av kremer, men at kontinuerlig bruk kanskje har negative konsekvenser?

Et annet poeng er jo at man påvirker den ytre hudens naturlige forsvarssystem; bakteriene som bor der og beskytter oss. Om vi dreper "snille" bakterier på huden, så gjør det det kanskje lettere for slemme bakterier og virus å angripe? Jeg tenker du kanskje har hørt omrollen til bakterier på huden mtp hva du skrev her? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...