Gå til innhold

Beste anti-depressiva?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bipolar, ingenting hjelper på depresjonene. Har prøvd 7 forskjellige medisiner (stemningsstabiliserende, antipsykotika og tre typer anti-depressiva), depresjonene er ikke til å leve med lenger, så jeg må ha medisiner. Noe må da hjelpe? Andre med erfaring med dette?

Anonymkode: 69cc5...3a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sex. Det er det eneste som funker.

Anonymkode: 0969f...7ef

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sex. Det er det eneste som funker.

Anonymkode: 0969f...7ef

Jeg har ingen sexlyst :( den forsvant helt for noen år siden. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt individuelt hva som fungerer best på folk. Noe som funket for meg har vært dass for andre, og noe som funket for andre var dass for meg. Jeg var gjennom 5 forskjellige før jeg fant en som jeg holdt ut med og fikk positiv effekt av. Du må nesten bare prøve deg frem du også for dette er så individuelt , men quietapin/seroquel er vel det som pleier å funke best for bipolare.
Anbefaler deg også helsekosten 5-HTP som kan bestilles på nett, veldig god boost i depressive perioder

Anonymkode: 172ed...cc1

AnonymBruker
Skrevet

Takk :) 

5-HTP, hva er det?

Ja, skjønner jo at det er veldig indivudelt hva som funker, men bare lurte på om det var noen medisiner som har bedre effekt enn andre når det gjelder å behandle bipolare depresjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd Lamictal (og fått målt at du har riktig serumspeil)? Jeg prøvde alt, Lithium, Orfiril, Orfiril i kombinasjon med Lamictal, Abilify, Seroquel.. ingenting hjalp pluss at de hadde store bivirkninger

Jeg kuttet Orfiril og fikk legen til å måle serumspeil på Lamictal og det viste seg at jeg lå langt under det man trenger for å få effekt. Økte dosen kraftig og har vært stabil siden

Av antidepressiva har jeg prøvd Cioralex, Cipramil, Efexor, Remeron, Wellbutrin og Fontex. De to sistnevnte opplevde jeg hadde minst bivirkninger 

Som bipolar skal du aldri gå på AD alene, det kan føre deg rett inn i mani. Det må brukes sammen med en form for stemningsstabiliserende

For meg fungerte Lamictal i riktig dose sammen med Wellbutrin, det ga meg energi til å komme i gang med trening igjen. Lenge siden jeg har brukt AD nå, trening og Lamictal holder ting i sjakk for meg 

Det er ekstremt individuelt hvilke medisiner som fungerer på den enkelte, og hva som er best mht diagnose og sykdomsbilde. Dette er kun min erfaring men du kan jo høre med legen din om det kan være noe for deg hvis det ikke allerede er prøvd 

Anonymkode: 3f56a...de4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bipolar, ingenting hjelper på depresjonene. Har prøvd 7 forskjellige medisiner (stemningsstabiliserende, antipsykotika og tre typer anti-depressiva), depresjonene er ikke til å leve med lenger, så jeg må ha medisiner. Noe må da hjelpe? Andre med erfaring med dette?

Tror du amatører på et nettsamfunn er bedre egnet til å finne passende medisiner til deg enn legene dine? Det tror ikke jeg, derfor bør du helelr snskke med behandler. 

Anonymkode: a20e6...e71

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du amatører på et nettsamfunn er bedre egnet til å finne passende medisiner til deg enn legene dine? Det tror ikke jeg, derfor bør du helelr snskke med behandler. 

Anonymkode: a20e6...e71

Nei, det tror jeg ikke og ja, jeg skal det, neste uke. Ville bare høre andres erfaringer. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd Lamictal (og fått målt at du har riktig serumspeil)? Jeg prøvde alt, Lithium, Orfiril, Orfiril i kombinasjon med Lamictal, Abilify, Seroquel.. ingenting hjalp pluss at de hadde store bivirkninger

Jeg kuttet Orfiril og fikk legen til å måle serumspeil på Lamictal og det viste seg at jeg lå langt under det man trenger for å få effekt. Økte dosen kraftig og har vært stabil siden

Av antidepressiva har jeg prøvd Cioralex, Cipramil, Efexor, Remeron, Wellbutrin og Fontex. De to sistnevnte opplevde jeg hadde minst bivirkninger 

Som bipolar skal du aldri gå på AD alene, det kan føre deg rett inn i mani. Det må brukes sammen med en form for stemningsstabiliserende

For meg fungerte Lamictal i riktig dose sammen med Wellbutrin, det ga meg energi til å komme i gang med trening igjen. Lenge siden jeg har brukt AD nå, trening og Lamictal holder ting i sjakk for meg 

Det er ekstremt individuelt hvilke medisiner som fungerer på den enkelte, og hva som er best mht diagnose og sykdomsbilde. Dette er kun min erfaring men du kan jo høre med legen din om det kan være noe for deg hvis det ikke allerede er prøvd 

Takk :) Ja, har målt det. Tar 200 mg. Har prøvd lithium, seroquel, latuda, remeron, cipralex og efexor (sistnevnte for mange år siden, så husker ikke hvordan den var). Jeg fant en tråd på doktoronline der en psykiater nevner Wellbutrin. Var denne medisinen jeg hadde i tankene også.Får høre med legen neste uke. Jeg trenger AD, ikke antipsykotika. Jeg har ikke mani, men lette hypomanier, som kommer sjelden (en gang i året maks), mens depresjonene kommer annenhver mnd omtrent. Ufattelig slitsomt

AnonymBruker
Skrevet

Mener AD i kombinasjon med stemningsstabiliserende selvfølgelig :) har ikke tenkt å slutte med lamictal, men jeg trenger noe mer.

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :) Ja, har målt det. Tar 200 mg. Har prøvd lithium, seroquel, latuda, remeron, cipralex og efexor (sistnevnte for mange år siden, så husker ikke hvordan den var). Jeg fant en tråd på doktoronline der en psykiater nevner Wellbutrin. Var denne medisinen jeg hadde i tankene også.Får høre med legen neste uke. Jeg trenger AD, ikke antipsykotika. Jeg har ikke mani, men lette hypomanier, som kommer sjelden (en gang i året maks), mens depresjonene kommer annenhver mnd omtrent. Ufattelig slitsomt

Var meg som skrev innlegget du kommenterer. Har det på akkurat samme måte som deg; milde hypomanier men voldsomme depresjoner. Går nå kun på Lamictal 250 x 2 og har vært relativt stabil i fem år. Det har vært en lang vei å finne rett medisin så jeg skjønner veldig godt frustrasjonen din. 

Jeg ble også prakket på antipsykotika uten å være i nærheten av psykotisk, de bruker det ofte som beroligende i stedet for benzodiazepiner. 

Føler det er litt sånn at hvis du ikke responderer på standardbehandlingen så er du litt on your own. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg bipolar, så det kan jeg ikke noe om. Men jeg har ihvertfall god effekt av Wellbutrin som AD. Har ikke hatt noen bivirkninger. Har prøvd Cipralex og Remeron og fikk kjipe bivirkninger av dem begge. 

Anonymkode: bbe91...426

Skrevet

Du kan høre om Wellbutrin, som da i så fall burde tas sammen med en antipsykotika. Antisykotika kan vurderes litt ved BP2 etter hva jeg har skjønt, da man ikke har samme risikoen for full mani og psykose, om man "bare" blir hypoman er det lettere å håndtere.

Lamictal med kombinasjon av lithium har også gitt mange en god kombinasjon. Jeg så ikke Orfiril på lista di, den kan også være verd å prøve ut.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd mye og det eneste jeg har god effekt av er lithium. 

Medisiner for psykiske lidelser virker veldig individuelt, men jeg kan anbefale bipolar lidelse norge på Facebook, mange der virker til å ha god kunnskap om diagnose og medisinering. 

Anonymkode: 876ac...dc1

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen sexlyst :( den forsvant helt for noen år siden. 

Bivirkning av medisin? 

Anonymkode: 56f3d...100

AnonymBruker
Skrevet

Meditasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bivirkning av medisin? 

Jeg lurer på det skyldes medisinbruk ja. Jeg var hyperseksuell før når jeg gikk på Remeron. Gikk på den i 13 år. Når jeg sluttet forsvant all sexlyst. 

AnonymBruker
Skrevet

Meditasjon. 

Jeg har ikke konsentrasjon eller tålmodighet til det :/ er veldig rastløs/urolig

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd mye og det eneste jeg har god effekt av er lithium. 

Medisiner for psykiske lidelser virker veldig individuelt, men jeg kan anbefale bipolar lidelse norge på Facebook, mange der virker til å ha god kunnskap om diagnose og medisinering. 

Anonymkode: 876ac...dc1

Det hjalp ikke meg. Fikk masse skjelvinger og lavt stoffskifte, blant annet. Noe som gjorde sosial angsten min enda verre.

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nardil.

Anonymkode: d5605...72a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...