Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som nærmeste pårørende etter dødsfall står jeg ganske alene og er usikker på hva jeg skal gjøre etter et dødsfall. Jeg har ingen nær familie og ingen av mine venner vet hvordan man gjør dette.

Jeg har vært på begravelsesbyrået og fått satt inn dødsannonse og begravelsen er neste uke,men hva med tiden etter?

Min far døde før lenge siden og nå nettopp døde min mor. Hun hadde en bolig som jeg skal overta men jeg er veldig usikker på hvilke papirer som må sendes inn og hva som må fylles ut.

Hvordan sier jeg opp abonnementer? Hva med boligen?Skatteetaten?

Får jeg hjelp av tingretten?Jeg føler jeg drukner i arbeid med dette og har ikke penger til advokat. Er det i hele tatt noen hjelp å få fra det offentlige?

Hva med kartverket i forhold til bolig? Jeg har ikke særlig oversikt over hva som må leveres,sendes inn,fylles ut osv.

Anonymkode: 5f5c1...c6e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi leide inn en pensjonert advokat for å ta seg av mye av dette. Han fikk våre fullmakter og ble bobestyrer for dødsboet. Aner ikke om noe sånt kan finnes i ditt nærmiljø. Men det var fordi det kom veldig brått på og vi var maktesløse og slet nok med sorgen. Vi kunne nok klart å gå gjennom papirmølla på egen hånd. Tingretten og skatteetaten er behjelpelige. 

Men jeg mener det første du bør se på er om du skal skifte boet. Om arven overstiger gjelden, og du vil ha huset så er det noe du må gjøre. Kontakt skifteretten/tingretten om du har spørsmål og for å få skjema om skifteerklæring. Da vil du kunne få skifteattest som gir deg tilgang til boet og avdødes konto.

Skal boligen føres over på deg må det betales tinglysingsgebyr mener jeg. 

Skifteretten kan hjelpe med å utstede en proklama. Det vil si at alle kreditorer får en frist på å kreve inn gjeld fra dødsboet. Ubetalte regninger og krav som da kommer må betales. 

Deretter si opp alle abonnementer. Bare ring rundt, dette gjorde vi selv. Vi fikk flere måneder senere regning på fornyelse av magasin-abonnementer o.l. men disse slapp vi å betale da vi forklarte situasjonen. Sette strømmen over på deg selv. Meld også til forsikringsselskap. Undersøk om avdøde hadde livsforsikring eller var forsikret gjennom fagforening eller jobb. Hadde avdøde pensjon kontakt nav tror jeg. De siste utbetalingene skal da være skattefrie. 

Boet er også skattepliktig fra dødsfallet og fram til boet er oppgjort. Mener du må sende inn et eget skjema på det med skifteattesten og slikt. Kontakt skatteetaten for det tror jeg. De vil nok kunne hjelpe med hva du må gjøre. 

Fant også denne som kanskje kan være til hjelp: http://e24.no/privat/familieoekonomi/de-praktiske-tingene-som-maa-ordnes-i-et-arveoppgjoer/20180982

• Liker 4
Skrevet

Beklager så mye med din mor, kan tenke meg at det ikke er lett å måtte oppleve å miste henne med alt det måtte innebære.

Jeg fant dette:

"Dere som pårørende må kontakte skifterett og  lensmannskontor i avdødes bostedskommune innen 60 dager. Alle kontoer i avdødes navn vil bli sperret. Ingen har rett til å disponere avdødes etterlatte verdier før skifterett og lensmannskontor har samtykket eller gitt den nødvendige skifteattesten."

https://www.densistereisen.no/begravelse/nar-noen-dor/

https://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/oslo-byfogdembete/Arv-og-skifte/Om-arv-og-skifte/Kontakt-med-retten-ved-dodsfall/

http://nettadvokaten.no/familie-og-arv/hva-gjor-man-nar-noen-dor/

https://e24.no/privat/familieoekonomi/de-praktiske-tingene-som-maa-ordnes-i-et-arveoppgjoer/20180982

• Liker 1
Skrevet

Vil nevne en ting. Om vedkommende benyttet epost: Pass på å få lastet alt til en lokal maskin om det ikke allerede er gjort før dødsfallet meldes til det selskapet som administrerer epost-abonnementet. Om selskapet er norsk (eks mobilselskap og kontoen er knyttet til et mobilabonnement) kan de sperre tilgangen til epost ganske raskt. Det er iallfall min erfaring.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst kondolerer så mye. 

Det er vanlig å finne frem i denne jungelen. Det første du må gjøre, før du får gjort noe annet, er å kontakte tingretten. De må utstede en skifteattest for deg. Først når du har denne i hendene kan du få gjort noe mer. Jeg mener å huske man kanskje måtte levere noen papirer og så går det noen uker før man får selve skifteattesten. Men tingretten hjelper deg med dette! Så første stopp: Tingretten. 

Når du har skifteattesten, så må du ta runden med å rydde opp videre. 

Først: Din mors inntekter. Var hun pensjonist? I så fall får hun en utbetaling til for måneden etter at hun gikk bort. Har din mor ellers noen forbindelser til f.eks KLP eller lignende?  

Så må du gå i gang med å kontakte tv, internett, strømleverandør, treningssenter, forsikringer, Coop/trumf, alle abonnementer på blader eller lignende som du vet om. Det kan være lurt å gå gjennom tidligere eller kommende post for å se hva som dukker opp. 

Ettersom boligen skal selges kan du kontakte en megler. Boligen trenger ikke, og jeg tror bør ikke skattemessig, overføres på deg. Du kan selge den i kraft av skifteattesten. Megler hjelper deg videre med salget. 

Så i bunn og grunn trenger du skifteattesten. Med den får du ordnet opp i resten. 

Anonymkode: 0f07c...fa6

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, skrue said:

Vil nevne en ting. Om vedkommende benyttet epost: Pass på å få lastet alt til en lokal maskin om det ikke allerede er gjort før dødsfallet meldes til det selskapet som administrerer epost-abonnementet. Om selskapet er norsk (eks mobilselskap og kontoen er knyttet til et mobilabonnement) kan de sperre tilgangen til epost ganske raskt. Det er iallfall min erfaring.  

Gjelder dette uansett type e-post, eller e-post som håndterer abbonnement og pengestrømmer?

Du mener vel ikke vanlig Outlook her?

Anonymkode: 8d35d...aed

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:
7 hours ago, AnonymBruker said:

Gjelder dette uansett type e-post, eller e-post som håndterer abbonnement og pengestrømmer?

Anonymkode: 1bd5c...a49

Skrevet (endret)
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker på leverandøren av epost-tjenesten generelt. Spesielt om de er norske.

Endret av skrue
Skrevet (endret)

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Outlook eller Gmail f.eks. kommer garantert ikke til å sperre e-postkontoen. De har vel ikke akkurat tilgang til folkeregisteret.

Ellers så finnes alt du lurer på på nett. Da faren min døde trodde jeg det bare kom noen for å ordne opp i alt. Jeg hadde aldri hørt om skifte eller noe slikt, så da var det bare å sette seg ned og begynne å google.
Det meste er mye enklere om du er enearving. 

Endret av penny_
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De over har gitt deg mange gode råd. Mitt råd er : når du sier opp abonnement osv, gjør det skriftlig. Lag deg en liste over : abonnement, skatteetaten, bank, forsikring, pensjon, teleoperatør, mail, sosiale media, kommunen, foreninger, ulike medlemsskap (klesbutikker, trumf, coop osv) og alt annet som hun hadde tilknytninger til. Send mail og informer om dødsfallet, og hva du ønsker skal skje, og at du vil ha en skriftlig bekreftelse på at dette er utført. Etterhvert som du får tilfredsstillende svar, sett kryss i listen din. 

Før du sier opp f eks et medlemsskap hos boliglag, tenk deg om. Er det noe du eller dine barn kunne ha nytte av ? Med skifteattesten overføres da dette til deg eller dine barn. Er det opparbeidet bonus på f eks coop, trumf, boliglag ? Dette overføres etterhvert til arvingers konto, ved bruk av skifteattest. 

De fleste foreninger og offentlige instanser har stor forståelse for at du ikke husker alt med en gang. Så om du plutselig oppdager noe en måned etter dødsfallet, så er det helt ok. 

I forhold til skatteetaten, så mener jeg at det er slik at du faktisk må ta kontakt med dem og få tilsendt skattemelding neste år. Denne skal leveres, også for det skatteåret vedkommende døde.

I forhold til boligen, tror jeg det er litt forskjell på borettslag og selveier. Vær obs på evnt gjeld tilknyttet boligen. Velger du å overta boligen, overtar du også gjeld. Jeg brukte kartverket sin nettside flittig for å finne informasjon da min mor døde.

Anonymkode: cada4...23d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at idet du åpner boet hos skifteretten tar du på deg all eiendom, det som er av penger (også evt livsforsikringer hvis ikke de er begunstiget noen andre) og all gjeld. Det er defor viktig at du tenker over om personen har vert normalt flink med økonomistyring. Hvis ikke kan du få en overraskelse, det skjer ikke ofte men det skjer. Vi har en person vi ikke skal åpne boet til,- der er det kreditorer i fleng og ingen bolig eller bil å selge. 

Anonymkode: de7e0...289

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at idet du åpner boet hos skifteretten tar du på deg all eiendom, det som er av penger (også evt livsforsikringer hvis ikke de er begunstiget noen andre) og all gjeld. Det er defor viktig at du tenker over om personen har vert normalt flink med økonomistyring. Hvis ikke kan du få en overraskelse, det skjer ikke ofte men det skjer. Vi har en person vi ikke skal åpne boet til,- der er det kreditorer i fleng og ingen bolig eller bil å selge. 

Anonymkode: de7e0...289

Det er ikke et problem i mitt tilfelle. Er bare det at der er så mye å sette seg inn i og jeg ser rundt på nettet,er i telefonen og sender mail.

Det ordner seg nok etterhvert,men det er også mye husk at dette må sjekkes/gjøres også videre...spesielt i forhold til skatt.

Anonymkode: 5f5c1...c6e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...