Gå til innhold

Hva er rutinet hos dere...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en liten gutt på 3mnd og ei jenta på snart 3år, hun er i barnehage noe dager i uka. Jeg får ikke rydde skikkelig hjem, selv når jeg har gått rundt å rydd det ser bare ikke ryddig nok :roll:

Har dere noe tips?

Hilsen nany

Videoannonse
Annonse
Gjest Madeline
Skrevet

Senk kravene. Det er slitsomt å ha så små barn. Ingen bør forvente at det skal se strøkent ut til enhver tid hos nybakte foreldre. Da får de i tilfelle ta i et tak selv. Det blir lettere når minstemann blir litt større. Få unna det verste mens ungen sover, men pass på å få nok hvile selv. Hva med pappa`n, han kan vel også hjelpe til?

Ta det med ro og nyt tiden med dine små. Du klarer deg bra.

Gjest Mayamor
Skrevet

På en kjøleskapsmagnet jeg har står det:

"Å rydde mens barna er små, er som å måke snø i full snøstorm..."

Og står de visdomsordene på en kjøleskapsmagnet - er det vel sant... :ler:

Noe som har funket ganske bra hos meg:

Setter på klokken på komfyren på f.eks. 10 minutter.

Og da skal jeg f.eks. ha ryddet av kjøkkenbenken, brettet klær eller annet.

Men dette med "tidspress" i form av klokken som snart kimer - funker på et enkelt innredet menneske som meg iallefall... :sjarmor:

Klesvasker gjør seg jo selv inni maskinen - bare få det på.

Det forvinner ikke men mere blir det om en ikke tar tak...

Men jeg har også senket kravene:

"Bedre med litt skitt i krokene enn et rent helvete..." :wink:

Jeg synes det er forskjell på en fet hybelkanin enn urenslig skitt...

Bad og kjøkken blir tatt regelmessig.

Leker, papir og ubrettet tøy er et typiske problemområder her i huset... :oops:

"Jeg trenger ikke god tid, bare en tidsfrist" - er et annet ordtak som stemmer for meg.

Vet jeg at jeg får besøk i dag kl. 17.00. - er huset shinet kl. 16.57... :oops:

Dersom besøket var kl. 16.00 - ville huset vært ferdig deretter...

Og med alle disse fagre ordtak - surfer jeg videre... :kul:

Mayamor

Skrevet

Jeg har to barn - hvorav den eldste er snart 3 år. Han må selv rydde lekene sine opp. Vi har en lekekrok på stua, som bare blir brukt til ungene. Så vi har god oversikt når han leker. Ingen legoklosser ut, før togbanen er ryddet opp i kassen sin. Han er så pass liten, at som regel er en av oss foreldrene med. Dessuten skal alle leker ryddes på plass før lillebror legger seg. Da er begge ungene med å rydder - også han på 21 måneder. Ellers prøver vi (uten å lykkes helt alltid) å konsentrere oss om vedlikehold av allerede gjort arbeid. F.eks at det tomme melkeglasset settes rett inn i oppvaskmaskinen og ikke på benken. Av og til tar hele familien et "skippertak" og rydder og vasker i huset. Da får ungene hver sin klut og "tørker av" bord og skapdører etc. For oss er det viktig at dette er en "familie aktiviet". Alle skal være med å hjelpe til.

Skrevet
Jeg har to barn - hvorav den eldste er snart 3 år. Han må selv rydde lekene sine opp. Vi har en lekekrok på stua' date=' som bare blir brukt til ungene. Så vi har god oversikt når han leker. Ingen legoklosser ut, før togbanen er ryddet opp i kassen sin. Han er så pass liten, at som regel er en av oss foreldrene med. Dessuten skal alle leker ryddes på plass før lillebror legger seg. Da er begge ungene med å rydder - også han på - også han på 21 måneder. Ellers prøver vi (uten å lykkes helt alltid) å konsentrere oss om vedlikehold av allerede gjort arbeid. F.eks at det tomme melkeglasset settes rett inn i oppvaskmaskinen og ikke på benken. Av og til tar hele familien et "skippertak" og rydder og vasker i huset. Da får ungene hver sin klut og "tørker av" bord og skapdører etc. For oss er det viktig at dette er en "familie aktiviet". Alle skal være med å hjelpe til.[/quote']

Sånn er det her også når sambo har samvær med sin 3-årige datter :) Synes det fungerer kjempeflott! Det må nevnes at vi gjør ryddinga til noe positivt - og vi hjelper også jenta med å rydde innimellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...