Ingeborg Skrevet 20. februar 2005 #21 Skrevet 20. februar 2005 Jeg jobbet masse ved siden av studiene, men innenfor det fagfeltet jeg utdannet meg til - som frilansjournalist mens jeg gikk på journalistutdanningen. Etterpå har jeg jobbet fulltid mens jeg tok et fulltidsstudium - det gikk på et vis, men jeg anbefaler det ikke til folk som ikke har vanvittig arbeidskapasitet og lett for lesefag.
Gjest Anonymous Skrevet 20. februar 2005 #22 Skrevet 20. februar 2005 Jeg jobbet masse ved siden av studiene' date=' men innenfor det fagfeltet jeg utdannet meg til - som frilansjournalist mens jeg gikk på journalistutdanningen. Etterpå har jeg jobbet fulltid mens jeg tok et fulltidsstudium - det gikk på et vis, men jeg anbefaler det ikke til folk som ikke har vanvittig arbeidskapasitet og lett for lesefag.[/quote'] Noen mennesker tydeligvis supermennesker som studerer på heltid, får toppkarakterer samtidig som de arbeider fullt i lønnet arbeid. Antakelig er de en god mor og elskerinne i tillegg til alt dette. Jeg må si gratulerer, men kan ikke forstå etter beste evne hvordan det er mulig. Når jeg skal levere et bra resulatat med kvalitet liker jeg å ikke ha for mye annet i livet som forstyrrer.
Ingeborg Skrevet 20. februar 2005 #23 Skrevet 20. februar 2005 Jeg har i hvert ikke barn, så kan ikke skryte på meg å være en god mor, i alle fall! Som sagt ikke noe jeg anbefaler - men jeg var gått i gang med det studiet da jeg fikk tilbud om heltidsjobb, og jeg liker å fullføre ting jeg begynner på. Så da ble det halvannet år med unntakstilstand...
Gjest Anonymous Skrevet 20. februar 2005 #24 Skrevet 20. februar 2005 Jeg jobber ca 50% ved siden av. Ganske slitsomt i peroder, men det går utmerket.
Tusenogtredve Skrevet 20. februar 2005 #25 Skrevet 20. februar 2005 Jeg jobber drøyt 50% ved siden av fulltidsstudier dette semesteret, men det har ført til at jeg har nedjustert forventningene til karakterer. Hadde det ikke vært for at jeg er gravid (og dermed driver og opptjener rett til permisjonspenger) hadde jeg sluttet i halve jobben så fort som mulig.
Gjest gjesta Skrevet 20. februar 2005 #26 Skrevet 20. februar 2005 hmm, jeg har vel egentlig aldri vurdert det å ikke jobbe ved siden av studiene.... nå har jeg ennå tilgode å være student (er lærling, foreløpig), men tok min første jobb ved siden av skolen som 15-åring, og har fortsatt å jobbe ut videregående. ikke fordi jeg måtte, men fordi jeg ville. som lærling har jeg ikke hatt jobb "på si", men det er det flere grunner til. når jeg (forhåpentligvis) blir student til høsten skal jeg iallefall prøve å arbeide ved studiene.
Belba Skrevet 20. februar 2005 Forfatter #27 Skrevet 20. februar 2005 Takk for mange svar! Jeg tror dessverre jeg kommer til å velge å slutte i jobben - kanskje se meg om etter en mer fleksibel jobb som ligger mer sentralt. I og med at jeg har ryggplager som kan komme spontant og ganske voldsomt, er det et sjansespill å regne med å kunne lese masse i perioder.
Gjest Anonymous Skrevet 21. februar 2005 #28 Skrevet 21. februar 2005 Hei! Holder med deg i å prøve å finne en jobb som ligger litt nærmere. Det var mye reisetid! Jeg har hele tiden jobbet ved siden av studiet, rundt 25%. Det har vært akkurat passe for min del, og jeg har hatt en relevant og spennende jobb. Til tider (som nå) har jeg jobbet 50-60%, og det er ganske mye. Det går bare fordi jeg vet at det er for en begrenset periode! Jeg (vi) hadde ikke klart meg med bare studielån, men det er fordi jeg og mannen eier en leilighet med lån som vi må betjene. Begge er studenter, og vi måtte ha minst en halv inntekt i tillegg for å få det til å gå rundt. Mannen min har ikke jobbet den siste tiden fordi han har avsluttet et krevende studium. (Mens jeg har vært litt mer læxa i forhold til studiene.) Jeg regner med å jobbe halv tid resten av studiet (som er ferdig i juni.)
Tusseline Skrevet 22. februar 2005 #29 Skrevet 22. februar 2005 Ja, selv om jeg befinner meg i et nokså krevende studie, jobber jeg. Det er egentlig ikke på grunn av at jeg har så stort behov for penger (får 1000 kr i mnd fra foreldre, som jeg kunne klart meg med, men så bor jeg også hjemme). Jobber som regel bare annen hver helg, og da max 14 timer på en uke. Synes det lar tankene gli over på noe annet enn skole, og tro det eller ei: jeg slapper faktisk av på jobb.
Julie Skrevet 22. februar 2005 #30 Skrevet 22. februar 2005 Jepp, jobber ved siden av. Skulle gjerne sluppet, men er av. øk. for å klare det. Julie
liv Skrevet 22. februar 2005 #31 Skrevet 22. februar 2005 jeg sitter barnevakt ved siden av studiene, igjennom et formidlingsbyrå. Og det fungerer veldig bra. Kan jobbe når det passer meg.. (får tilbud nesten hele tiden og det er bare å si ja eller nei på melding. Sier en ja så ringer formidlingsbyrået meg opp med personopplysninger. )
Glitnir Skrevet 23. februar 2005 #32 Skrevet 23. februar 2005 Har studert i noen år nå, og har hele tiden jobbet en god del ved siden av studiene, i tillegg til i ferier. Det ville jo være løgn å si at det ikke går utover studiene i det hele tatt, for det gjør det selvfølgelig til en viss grad, men det er jo en avveining ifht hva man ønsker å prioritere. Man klarer seg jo vanligvis på Lånekassen om man må, i alle fall om det ikke er snakk om dyre privatskoler, men jeg prioriterer i alle fall bort noe studietid for å ha det friere økonomisk, kunne reise, spise ute etc. Men det er jo som sagt forskjellig hva man ønsker å prioritere.
innocenta Skrevet 23. februar 2005 #33 Skrevet 23. februar 2005 Jeg skulle gjerne hatt mulighet til å jobbe ved siden av studiene innen fagfeltet jeg studerer, men det er vanskelig å få til rent praktisk siden jeg er alenemor. Er hele tiden på utkikk etter muligheter, men..
Gjest også en alenemor Skrevet 23. februar 2005 #34 Skrevet 23. februar 2005 Jeg skulle gjerne hatt mulighet til å jobbe ved siden av studiene innen fagfeltet jeg studerer, men det er vanskelig å få til rent praktisk siden jeg er alenemor. Er hele tiden på utkikk etter muligheter, men.. På mange eldreboliger er de veldig fleksible i forhold til arbeidstid, der kan det være muligheter. I skoletiden jobbet jeg en dag i uka som hjemmehjelp, mens sønnen min likevel var i barnehagen. Kanskje det er en mulighet Jeg tok også noen nattevakter i de helgene han var hos faren sin.
innocenta Skrevet 23. februar 2005 #35 Skrevet 23. februar 2005 For min del er det ikke aktuelt å jobbe med noen annet enn det fagfeltet jeg utdanner meg innen nå. Begrunnelsen min for å jobbe er å få praktisk erfaring og kontakter i bransjen, ikke bare å tjene penger. Ellers hadde det vært flere muligheter Jeg har heller ikke kontakt med faren til sønnen min, så jeg har ingen faste fridager eller frihelger.
Gjest Sikkera Skrevet 24. februar 2005 #37 Skrevet 24. februar 2005 Det er tydeligvis flust av penger til studerende alenemødre i dagens samfunn, siden du har mulighet til å være så kresen. Jeg er studerende enslig, og skulle gjerne hatt muligheten til å slippe å jobbe, evt. jobbe med noe relevant...
innocenta Skrevet 24. februar 2005 #38 Skrevet 24. februar 2005 Det er tydeligvis flust av penger til studerende alenemødre i dagens samfunn, siden du har mulighet til å være så kresen. Jeg er studerende enslig, og skulle gjerne hatt muligheten til å slippe å jobbe, evt. jobbe med noe relevant... Jeg har absolutt ikke flust av penger, men velger å ikke jobbe med noe irrelevant. Det gjør meg ingenting at jeg ikke har god råd, det går så vidt rundt. Hvis jeg skulle jobbet ved siden av måtte jeg hatt en fast barnevakt, og brukt penger på det i tillegg til bhg. Dessuten ville jeg sett mindre til sønnen min, noe jeg ikke ønsker med mindre jeg får noe mer enn penger igjen for det.
Gjest gjest 0 Skrevet 24. februar 2005 #39 Skrevet 24. februar 2005 Ja jeg jobber som studass ca tolv timer i uken + møter og telefonvakt i helgene en sjelden gang. Denne jobben er genial, for jeg kan lese (ikke så veldig effektiv lesing vel og merke), og gjøre det jeg vil når det er stille perioder. Men jeg har riktignok ikke så veldig mye kapasitet til å lese, men jeg har vel aldri lest noe særlig før de siste ukene før eksamen likevel. Hadde jeg kunnet velge, hadde jeg absolutt ikke jobbet! Men når økonomien ikke strekker til med studielån og stipend så må man bare. Jeg skjønner virkelig ikke at man kan klare seg uten hjelp fra andre når man ikke jobber, for det er virkelig ikke mye penger man får med tanke på at man skal dekke husleie, mat, skolebøker osv... Nå skal det sies at jeg betaler 45 000 kr i året bare på skolen + skolebøker... Pam
innocenta Skrevet 24. februar 2005 #40 Skrevet 24. februar 2005 Jeg skjønner virkelig ikke at man kan klare seg uten hjelp fra andre når man ikke jobber, for det er virkelig ikke mye penger man får med tanke på at man skal dekke husleie, mat, skolebøker osv... Nå skal det sies at jeg betaler 45 000 kr i året bare på skolen + skolebøker... Pam Jeg går på univeristetet og betaler derfor bare for bøkene Jeg har overgangsstønad i tillegg til studielån, noe som jo er i stedet for en arbeidsinntekt (tidsbegrenset selvfølgelig).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå