AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #1 Skrevet 5. april 2018 Hei, jeg er en jente på 17 år, snart 18. Jeg satte inn en kobberspiral for 1 år siden og er redd for at den er på vei til å falle ut. Jeg har aldri vært gravid og har lest litt om at det kan føre til større ulemper enn de som har fått barn. Har også lest at hvis man får infeksjoner da en bruker spiral uten å ha vært i svangerskap kan før kan føre til at man blir steril(ikke kan få barn). Er veldig redd nå for at noe slikt kan ha skjedd nå.. Grunnen til at jeg spør er fordi etter jeg begynte med spiralen fikk jeg et veldig dårlig fordøyelsessystem, ved avføring får jeg veldig sterke smerter i magen som skjer omtrent hver gang. I tillegg har jeg tykk og brunlig utflod. Det jeg er mest redd for nå er på grunn av jeg og kjæresten min i går hadde samleie. Han kunne kjenne noe som stakk han på penis under samleiet, noe som han aldri har merket før. Vi har jo vært sammen lenge før spiralen ble satt inn og da virket det litt rart at han plutselig uten videre kunne føle den.. Like etter samleiet fikk jeg stikkene smerter i magen likt som da den ble satt inn, men bare litt svakere smerter. Etterpå la jeg merke til at jeg i tillegg hadde små blødd i trusa og det var da jeg fikk denne ekle følelsen av at noe var galt.. Jeg har bestilt time til gynekologen, men er nå veldig redd og gruer meg kjempe masse.. Er det noen som har noe svar på mine spørsmål og som kunne forklart grunnen til at dette skjer? Vær så snill... Tusen takk på forhånd.. -Engstelig jente Anonymkode: ff016...9a1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. april 2018 #2 Skrevet 6. april 2018 Spiralen holder neppe på å dette ut! Så det kan du ta helt med ro. Kobberspiral påvirker ikke fordøyelsessystemet, så at du har fått problemer med det etter innsetting må ha en annen årsak. Spiral kan gi mer utflod, og kobberspiral kan også gi større menstruasjonsblødninger. At man blør litt etter samleie noen ganger er helt normalt uansett om man har spiral eller ikke, spesielt etter stillinger som gjør at penis kommer langt inn i skjeden (f.eks om man blir tatt bakfra). At kjæresten din mener han kan kjenne spiralen handler sannsynligvis om at spiraltrådene (som stikker ut av livmorhalsen) har krøllet seg på en eller på en eller annen måte lagt seg annerledes enn før. Det er ikke farlig, men hvis det fortsetter, kan du dra til lege/gynekolog og be ham/henne om å se om trådene trenger klipping. Du kan også stikke fingrene opp i skjeden selv og kjenne etter hvorvidt trådene ligger på plass. De skal legge seg oppetter livmorhalsen, ikke stikke nedover. Kobberspiral kan gi infeksjon som i ytterste konsekvens kan føre til sterilitet, men jeg kan love deg at dersom du hadde hatt infeksjon, så hadde du merket det i form av store smerter i underlivet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå