Gå til innhold

Barneskulelærar!

Fremhevede innlegg

Gjest Seleena
Skrevet

Høyrer det er mange som klagar på lærarane no til dags. Foreks her inne på kg, og eg lurer;

Korleis er ein flink lærar? Kva må til for at du likar ein lærar?

Kom gjerne med konkrete svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er en god lærer en som ungene har respekt for, og som er veldig opptatt av det faglige. Læreren som guttungen har er en helt fantastisk mann. Brenner for yrket sitt, tar seg tid til ungene og er veldig interessert i tilbakemeldinger fra foreldrene og er i tillegg flink til å ta ting vi sier/ønsker til etterretning og ikke bare kritikk.

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg tilhører de utskjelte...

For meg må en god lærer bry som en ungene - det er første bud. Dernest kommer kunnskap. Er disse to på plass mener jeg at disiplin er en naturlig følge. Evne til samarbeid (med kolleger og foreldre) er også viktig.

Når jeg tenker på de gode lærerne jeg har møtt, er det det personlige møtet som har vært viktig - at de har sett meg og har interessert seg for å formidle faget sitt.

Skrevet

Er enig med de over. I tillegg liker jeg de lærerne som haren rolig framtoning med elevene. De rolige får rolige elever - de "hysteriske" - de som må heve stemmen for å roe klassen har oftere flere urolige elever.

Jeg liker også lærere som har humor - å klare å få elevene til å kose seg og gi dem en skikkelig latter innimellom -får også respekt, tror jeg!

En god lærer skal ha så mye tillitt hos elevene sine at de åpner seg - da har h*n gjort en god jobb! :)

En god lærer skal kunne se alles behov - både faglig og sosialt.

...og sikkert mye mere!! :)

Skrevet

Jeg syns faktisk den beste læreren er den som tar barna på alvor og samtidig ser at det å være lærer ikke lar seg kombinere med det å være kompis. Det er en som ser at respekt og kadaverdisiplin er to forskjelllige ting. Det er en som bryr seg om barne og som har evnen til å gå i dialog med foreldrene.

I løpet av de ni årene mitt barn har gått på skolen har jeg kun møtt to lærere som ikke levde opp til mine forventninger. Den ene fordi han overså enkelte av elevene, den andre fordi hun mobbet noen av dem.

Alle de andre lærerne har vært kjempeflotte og de, som nok mange jeg ikke kjenner, fortjener ros (og roser) for den jobben de utfører.

Skrevet

Jeg må si at når jeg leser mange innlegg om lærere her inne, angrer jeg nesten på at jeg ble lærer... Har ikke folk bedre tanker om oss? Vet det er noen som ikke gjør jobben sin skikkelig, men hvorfor skal det gå ut over oss andre som faktisk jobber 43 timer i uken og gjør en kjempejobb???!!! Alle kan selvsagt bli bedre, og jeg lærer utrolig mye hver dag i jobben min, men det er ikke akkurat oppmuntrende å måtte forsvare yrket sitt så ofte!!! Jeg bryr meg om elevene mine, og får utrolig mye tilbake. Det er tunge dager med elever som rett og slett ikke har fårr grenser hjemmefra, og elever som ikke har det så greit.Alle skal inn i samme klasserom, og det går ikke alltid så bra. Alle lærere har opplevd både greie og vanskelige klasser, uansett hvor gode lærere de er.

De som klager over dårlige lærere, får klage dem inn til arbeidsgiveren deres;kommunen. Men først synes jeg mange skulle gå litt i seg selv og lære sine egne barn folkeskikk...det er først og fremst foreldrene sin jobb, ikke skolens, selv om mange synes å tro det.

Blir så sinna, jeg... :-x Mange skriker så høyt om noe de ikke har peiling på!

Men når det gjaldt saken din; en god lærer skal SE ungene, bry seg, kunne sette klare grenser, være rettferdig og kunne faget sitt. Men ikke klag på dem som bare blir satt til å undervise i noe de ikke har utdanning i, bare fordi kommunen ikke vil ansette flere lærere...

Så, da fikk jeg ut noen tanker. Håper jeg ikke fornærmet noen. Er glad i jobben min, og kommer sikkert til å fortsette. Skulle bare ønske folk kunne skjønne hvor mye vi EGENTLIG jobber.....

:roll:

Skrevet
.....som faktisk jobber 43 timer i uken .........

..........Skulle bare ønske folk kunne skjønne hvor mye vi EGENTLIG jobber.....

Lærere har vel ikke lengre arbeidstid enn andre folk. At du jobber 43 timer pr uke må jo sees i sammenheng at du fex har fri hele neste uke, i motsetning til de aller fleste andre........ :wink:

That beeing said, for meg er en god lærer en som hører når ungene snakker. Og som ser på ungene som individer med egne meninger. Og som skjønner at det ikke alltid er den voksne som har rett.

Skrevet

Annie78: Er du sikker på at du har havnet på rett hylle?

Jeg ser jo at evnen til å lese og forstå det noen av oss har skrevet må være forsvinnende liten, hvis du i det hele tatt har lest før du begynte å rope?

Og med det temperamentet er jeg sannelig glad du ikke er en av lærerne til mitt barn!

Skrevet

Jeg tror ikke hun snakker om innleggene i denne tråden, men innlegg generelt på kg om lærere og skolen i dag.

Et sted må hun vel kunne få ut litt frustrasjon uten at hun nødvendigvis er noe dårlig menneske eller lærer av den grunn.

Gjest Seleena
Skrevet

Annie78: Er veldig enig med deg eg! Man må få lov å forsvare seg......

Skrevet

Jeg forstår Annie78. Det har vært sagt og skrevet mye om hvor udugleige lærere er, både her og andre steder, så noen ganger tror jeg nok blir nok. Og det er ganske urettferdig å stemple en hel yrkesgruppe ut fra noen eksempler. Udugelige folk finnes alle steder, også på sykehus - et sted det er vel så viktig at det finnes dyktige fagfolk som i skolen, men - det er et sidespor.

En god lærer er for meg en person som er trygg på seg selv, som evner å se de ulike individene de har ansvar for, og deres historier. En god lærer vet at hvert barn må behandles ulikt. En god lærer kan formidle sitt fag.

Skrevet
Annie78: Er veldig enig med deg eg! Man må få lov å forsvare seg......

Joda, men hva med å spare det til en tråd hvor man blir angrepet?

Skrevet

Det var ikke meningen å ta ut irritasjonen min her....Unnskyld... :oops: Er bare litt engsjert i de sakene...

Unger og foreldre er fornøyd med meg, så den biten er jeg trygg på. Vi jobber faktisk så mye, har ikke helt fri neste uke, fordi jeg bruker mye tid på forberedelser til timene, og på skriftlig vurdering av ungene (ungdomsskole) som skal hjem til foreldrene før foreldrekonferanser... Ingen som sier jeg MÅ sitte hele uken å gjøre disse tingene, men jeg føler det må til for å gjøre jobben skikkelig. Klart 43 timer i uken er sett i forhold til at vi har noe fri når ungene har fri, men da synes jeg ikke folk skulle klage over at lærerne har mye fri...

Men, det var ikke dette vi skulle diskutere her... Igjen; sorry...

Ha en fin kveld! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...