Gå til innhold

Skjemmes over egen bosituasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i en liten 3-roms sokkel (max 50 kvm) med barna her annenhver uke. Har søkt lån og håper vi får kjøpt noe. Jeg er alenemor på deltid. Så kom en mamma inn her for å ente dattra og jeg skjemmes sånn. Alle foreldre bor jo i store eneboliger der de har alt, og vi har ikke engang plass til spisebord, kun barbord. Bor i en ganske dyr by også.. Ville bare skrive det ned, hater denne knøttlille leiligheten :(

Anonymkode: 13bb8...83c

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor i en liten 3-roms sokkel (max 50 kvm) med barna her annenhver uke. Har søkt lån og håper vi får kjøpt noe. Jeg er alenemor på deltid. Så kom en mamma inn her for å ente dattra og jeg skjemmes sånn. Alle foreldre bor jo i store eneboliger der de har alt, og vi har ikke engang plass til spisebord, kun barbord. Bor i en ganske dyr by også.. Ville bare skrive det ned, hater denne knøttlille leiligheten :(

Du har to soverom og 50 kvm med to (?) barn eller? 

Det er jo ikke ille? Hvorfor MÅ man ha stort og svært boliglån? Du skal nok vite at det er flere av de mammaene rundt deg som bor i store boliger og er i ulykkelige forhold. Akkurat disse ser helt sikkert opp til deg som er enslig og bor så greit, men ellers tror jeg heller ikke at folk generellt har så fæle personligheter at de ser ned på de som har mindre..I så fall så er ikke slike folk noe å samle på. :) 

Anonymkode: 32177...3c9

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det? :klo: Å leve etter evne er IKKE noe å skamme seg over. Jeg vil tro du jobber og står på, øker lønna og kompetansen etter evne og virkelig gir jernet både privat, på jobb og ovenfor deg selv. For å ikke gjøre det, det er noe å skamme seg over. Men å leve som en har råd til, det er noe en skal være stolt av. 

Anonymkode: 844e0...97a

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har to soverom og 50 kvm med to (?) barn eller? 

Det er jo ikke ille? Hvorfor MÅ man ha stort og svært boliglån? Du skal nok vite at det er flere av de mammaene rundt deg som bor i store boliger og er i ulykkelige forhold. Akkurat disse ser helt sikkert opp til deg som er enslig og bor så greit, men ellers tror jeg heller ikke at folk generellt har så fæle personligheter at de ser ned på de som har mindre..I så fall så er ikke slike folk noe å samle på. :) 

Anonymkode: 32177...3c9

Jeg er tobarnsmor ja :) Leiligheten har dårlig planløsning og stua er liten. Føler vi trør oppå hverandre. Allikevel er jeg en gjestfri mamma og idag hadde jeg plutselig 4 barn sittende i min 3-seter sofa for å spise middag. Leiligheten her er ofte fylt med nabobarn og barna bryr seg lite om plass..  Generelt trives jeg dårlig her og hater når folk kommer uplanlagt på besøk da det fort blir rot ol. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vær heller stolt over at du klarer deg helt alene, om det er aldri så tøft. Det står det virkelig respekt av!!!!!! Husk at kanskje flere av de mødrene du skjemmes overfor kanskje heller ikke hadde hatt råd til stort mer om de var alene. Alt blir enklere med to lønninger vet du. Prøv og ikke tenk på det. Klem😊

Anonymkode: 4a4ad...6ad

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær heller stolt over at du klarer deg helt alene, om det er aldri så tøft. Det står det virkelig respekt av!!!!!! Husk at kanskje flere av de mødrene du skjemmes overfor kanskje heller ikke hadde hatt råd til stort mer om de var alene. Alt blir enklere med to lønninger vet du. Prøv og ikke tenk på det. Klem😊

Hu får sikkert støtte fra nav da!

Anonymkode: f3f0c...15b

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lønn (jobber 100%) og fra lånekasse. Ellers barnetrygd og noe støtte til barnepass. Noe mer du lurte på?

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er bare du som tenker det. Virker jo som barna dine og vennene til barna trives! 

Anonymkode: 66acb...777

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje. Da jeg var  alene m/støtte fra Nav hadde jeg rundt 30 000 inn imåneden. Nå med mann har vi 40 000 ekstra. Skjønner? Dessuten er ikke støtten varig heller. 

Gjest GoldenLioness
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har tak over hodet og du elsker barna dine. Det er det viktigste. Som Tittentei sier, vi har ikke så stor plass, men vi har stort hjerterom. 

Alle har ikke store hus og leiligheter. Det er naturlig at en har større plass om en er to, da halveres utgiftene. Kanskje de da har 80/100kvm i en dyr by. 

Ikke tenk på det materielle. Så lenge du er selvstendig, er i jobb og er et godt forbilder for barna dine så er det tusen ganger viktigere enn foreldre som vasser i penger og skjemmer bort ungene sine. Fins selvsagt gode velstående foreldre, men du skjønner poenget ;) 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

50 m2 er i beste fall en «2-roms». 

3-roms, med to soverom, stue, kjøkken og bad, er gjerne på 80-85 m2. 

Anonymkode: 75500...faf

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje. Da jeg var  alene m/støtte fra Nav hadde jeg rundt 30 000 inn imåneden. 

Hva var dette??!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slutt med å skamme deg! Det er kun du som gjør dette til et problem. Jeg har bodd som alenemor i et dyrt og pent område, der alle hyret inn håndverkere for den minste ting, og kjørte dyre biler. En til hver i husstanden over 18 år selvfølgelig. Leger, advokater og annet staselig. Og så meg! Som kjøpte et vrak av et hus billig, fordi ingen andre orket utfordringen. Jeg som kjørte gammel bil, og malte og snekret selv. Og som måtte telle på kronene. 

Skammet jeg meg? Ikke et sekund! Jeg var stolt! Stolt over at dette eide jeg. Ok, det så ikke ut, men det var mitt! Bilen var min også. Ungene hadde det de trengte, og hvorfor i alle dager skulle jeg skamme meg? Jeg eide egen bolig, og hadde to sterke hender! 

Hvorfor skal man sammenligne seg med dem som har mer? For mange er en egen liten leilighet en stor og uoppnåelige drøm. Vær stolt av det du har og får til, og ikke sammenlign deg med dem som har mer. 

Det fæle huset sto forøvrig i stil med naboenes etter noen år, så nå har jeg solgt og kjøpt et nytt hus som trenger en dame med ben i nesa. Ting kommer, om man står på. Styr mot drømmen om et hus, men ikke skam deg underveis. Det bare bryter deg ned. Ingen andre bryr seg! (Og gjør noen det så er de overfladisk og teite!) 

Anonymkode: 8631b...1b7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo kun din egen feil ts, dårlig planlegging.

Anonymkode: 501de...3fe

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis aldri sett boliger med forskjellige planløsninger før. Det går fint an å ha en 50 m2 bolig med 2 soverom. Det går fint an å ha en 2 roms på 30 m2 også. Ikke heng deg opp i kvadratmeter, det er jo søren ikke vesentlig for denne tråden i det hele tatt.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i Oslo. Jeg har en 3 roms (dvs to soverom) og den er på 68 kvadrat. Ser massevis av leiligheter på Finn som er bygd i samme tidsperiode (50-60 tallet) og de er gjerne på seksti-tallet et sted i antall kvadrat, eller mellom seksti og sytti kvadrat.

Anonymkode: 0e39e...edf

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner at dette føles kjipt for deg, men jeg tror helt ærlig at det er bare du som tenker på det. Barna vår har venner som bor både større og finere og trangere og mindre fint enn oss og jeg har aldri hørt våre barn nevne andres bosituasjon noen gang og heller aldri venner på besøk hos oss kommentere hverken hvordan vi eller de selv bor. Ikke har jeg tenkt over hvordan andre bor heller. Folk har ulik økonomi og ikke minst ulike prioriteringer. Noen bor trangt fordi de ikke har råd til annet, noen bor trangt fordi de liker det slik og noen bor trangt fordi de heller vil bruke penger på flere dyre feriereiser hvert år. Ikke tenk på det. Barna dine trives tydeligvis og har venner på besøk. Man blir ikke et bedre menneske av å ha stort og dyrt hus med fancy møbler.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo kun din egen feil ts, dårlig planlegging.

Anonymkode: 501de...3fe

Hva mener du med dette? Dårlig planlegging å bli dumpet av ex-samboer og måtte flytte ut av huset på 150 kvm med to barn med meg? Skulle vi heller bodd på gata en periode eller vært sofa-surfere? For DET ville vært dårlig planlegging. Som sagt bor vi her midlertidig. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner faktisk hvordan du tenker og har det. 

Selv gikk jeg fra ny enebolig på 230kvm, i flott og barnevennlig nabolag, til treroms kjellerleilighet på 63kvm. Stoooor overgang!

Gikk heldigvis ikke lang tid før jeg forsonet meg med det. Både jeg og barna har det fint, med romslig nok økonomi isteden for å «bo oss ihjel». Ingen bryr seg med hvordan det er hos oss, annet enn at vennene til barna synes jeg lager god pizza :fnise:

Jeg går ikke rundt og dømmer andre utifrå bolig, jobb, bil, mangel på sydenturer osv. Så hvorfor trodde jeg at de dømte meg? Aner ikke. Var vel kanskje selve samlivsbruddet som var et stort personlig nederlag som var vanskelig å takle...? 

Håper du snart klarer å glede deg over alt du har i livet! :)

Anonymkode: e8b0f...a39

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva var dette??!

Summen av alt jeg hadde inn ila en måned; lønn, overgangsstønad, utvidet barnetrygd, bidrag fra far og stønad til barnetilsyn. Har alltid jobbet da jeg var alene med barna, men hadde ikke full jobb den første tiden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...