AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #1 Skrevet 5. april 2018 For en del år siden gikk jeg til en fysioterapeut. Han la varme omslag og masserte ryggen når musklene var varmet opp. Dette hjalp etter noen behandlinger og jeg følte meg bedre. Jeg har i det siste fått veldig vondt i nakke og rygg og ble igjen henvist til fysioterpeut. Jeg ble skikkelig overrasket og faktisk til engstelig. Ingen oppvarming i det hele tatt, og ingen massasje. Han gøv på og halte og dro i leddene. Ryggen knakk han opp, så det sprakte i hele ryggraden. Når han la seg på den ene skulderen min og bente den ned, trodde jeg at jeg skulle besvime. Mye av det han gjorde var svært smertefullt, og dagene etterpå var jeg helt mørbanket. Jeg føler det mer eller mindre som om jeg har fått skikkelig juling, og nattesøvn kan jeg visst bare glemme. Det hele var over på under 15 minutter. Blir 15 minutter regnet som en time? Jeg betalte jo for en time. Jeg kan ikke forstå at dette skal hjelpe, jeg fikk det jeg vil kalle strekk, flere steder. Skal det virkelig være slik? Er det ikke lenger vanlig å bli massert? Hva er vanlig? Noen som har erfaring med dette? Anonymkode: c9bd2...9f7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #2 Skrevet 5. april 2018 Mange fysioterapeuter masserer ikke lengre. Vet ikke hvorfor egentlig. Å gå rett på knekkingen og strekkingen uten å varme opp eller massere var jo rart, det har aldri jeg vært borti. Manuellterapeuter (videreutdannede) fysioterapeuter jobber mer manuelt (som navnet tilsier) og masserer derfor mye mer. Jeg har dårlig erfaring med fysioterapeuter, men god erfaring med to manuellterapeuter og faktisk også naprapat. Anonymkode: b5816...bb8
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #3 Skrevet 5. april 2018 Vil du ha massasje må du vel gå til en massør? Har aldri fått massasje hos min manuellterapeut. Anonymkode: 87bfe...df3 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #4 Skrevet 5. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil du ha massasje må du vel gå til en massør? Har aldri fått massasje hos min manuellterapeut. Anonymkode: 87bfe...df3 Hvorfor gå til fysioterapeut når man kan få hjelp av PT på treningssenter? Anonymkode: dcf7d...4f4 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2018 #6 Skrevet 5. april 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: For en del år siden gikk jeg til en fysioterapeut. Han la varme omslag og masserte ryggen når musklene var varmet opp. Dette hjalp etter noen behandlinger og jeg følte meg bedre. Jeg har i det siste fått veldig vondt i nakke og rygg og ble igjen henvist til fysioterpeut. Jeg ble skikkelig overrasket og faktisk til engstelig. Ingen oppvarming i det hele tatt, og ingen massasje. Han gøv på og halte og dro i leddene. Ryggen knakk han opp, så det sprakte i hele ryggraden. Når han la seg på den ene skulderen min og bente den ned, trodde jeg at jeg skulle besvime. Mye av det han gjorde var svært smertefullt, og dagene etterpå var jeg helt mørbanket. Jeg føler det mer eller mindre som om jeg har fått skikkelig juling, og nattesøvn kan jeg visst bare glemme. Det hele var over på under 15 minutter. Blir 15 minutter regnet som en time? Jeg betalte jo for en time. Jeg kan ikke forstå at dette skal hjelpe, jeg fikk det jeg vil kalle strekk, flere steder. Skal det virkelig være slik? Er det ikke lenger vanlig å bli massert? Hva er vanlig? Noen som har erfaring med dette? Anonymkode: c9bd2...9f7 Det soleklare svaret er nei. Ingen skal knekke eller gyve løs på noe som helst uten å først være dønn sikker på at de ikke gjør deg skade. Og det kan ingen vet uten en rimelig utførlig undersøkelse av leddfunksjon. Tar et sted mellom 10 og 15 minutter bare å sjekke. Og før det skal dere jo prate gjennom problemene du ønsker hjelp med. Så den første timen bør være en solid time lang. Men en fysioterapeut er selvsagt ikke en annen lik. Omtrent som du ikke går til «hvemsomhelst» når du velger fastlege så må du benytte kontaktflater din til å finne en respektabel fysioterapeut. Så velg deg en som kommer med anbefalninger med noe vekt bak neste gang. Jeg går alltid privat: en som er ordentlig god klarer ting på 3-5 timer som en som bare er tålelig ok behøver 10-12 for å få bukt med og som en dårlig aldri vil få has på. Etter 1-3 timer bør vedkommende formidle klart i hvilken grad og over hvilken tidshorisont du kan bli bra på. Dersom ikke bør du bytte behandler. En går jo ikke der og driver for selskapet sin del. En har et problem en vil få vekk eller under god egenkontroll. En fysioterapeut krever også egeninnsats. Det er omtrent 30-70 hans jobb og din jobb å få deg i form igjen. Anonymkode: 70fff...835
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå