Gå til innhold

Dere syr jo puter under armene hans :/.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk 800 000 fa jeg skulle kjøpe, og jeg sparer til min sønn nå. Folk som ikke sparer er ufattelig dumme.

Anonymkode: de110...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge gutten ikke er et økonomisk rotehue, men jobber og sparer slik du beskriver, så ser jeg ikke problemet. Ser ut som han vet en del om pengenes verdi allerede, så så lenge dere har råd og lyst så kan det umulig være noe problem å støtte ham litt. Fikk selv en del støtte til studier av mine foreldre, og satte stor pris på det. (Og, nei, jeg ba ikke om støtte verken da eller senere.) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde akkurat det samme med vår datter.

Vi har betalt bil, lappen, leilighet etc for henne... 

Bortskjemt tenker kanskje mange? Ja, kanskje. Men:

Hun har jobbet og spart hele livet, og brukt nøkternt. Alle de tingene (utenom leilighet) har hun hatt penger til selv.

Selv nå etter vi har kjøpt leilighet til henne sparer hun til EK. Hvorfor? Fordi hun tenker at hun er så heldig å få bo nesten gratis i en leilighet mens hun studerer, og derfor må spare litt ekstra til den dagen hun kjøpe noe selv. Leiligheten blir nok forskudd på arv, men det er godt å se hun ikke tar det for gitt.

Sånn som deg er vi godt etablerte og har aldri hatt gjeld, og vi har bare ett barn. Jeg ser ingen poeng i å sitte å ruge på pengene «bare fordi», når hun likevel er ansvarlig, arbeider hardt og sparer en god slump penger, samt er veldig økonomisk bevisst.

Hvordan man gjør det innad hver familie er opp til familien selv :-) Noen familier er generøse og tenker at man skal hjelpe hverandre, andre familier syntes alle skal tjene seg opp fra ingenting.

Personlig ser jeg ingen vits i at datteren vår skal slite seg ihjel mens vi sitter på masse penger, og «brått» Arve mange millioner når hun er voksen. Da har hun jo spart seg opp selv.

Anonymkode: 79005...072

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en datter og hadde jeg muligheten dere har, hadde jeg gjort det samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger gjerne misunnelse bak når folk har så sterke meninger om dette.

Det er greit å gi penger øremerket til etablering, det viktigste er at barna har lært selvstendighet, å kunne planlegge nøkternt og leve ansvarlig økonomisk. 

Vår er liten, men hvis vi kan gi barnet en større starthjelp den dagen det blir aktuelt, ville jeg valgt å ikke gi den informasjonen flere år i forveien. Kanskje kjøpt leilighet i eget navn, krevd moderat leie som gikk til sparing de første årene osv og holdt styring slik at ikke gaven blir en hvilepute og fører til ufornuftig forbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk 800 000 fa jeg skulle kjøpe, og jeg sparer til min sønn nå. Folk som ikke sparer er ufattelig dumme.

Anonymkode: de110...8f4

Det finnes de som ikke har muligheten. 

Anonymkode: e14e1...41d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke å sy puter under armene. Bare pass på å få opprettet en BSU-konto så fort som mulig, og spar der. Utrolig gode renter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det dere gjør er smart! Jeg arvet akkurat endel fra min avdøde oldemor og jeg er fryktelig glad hun hadde spart opp såpass at jeg nå kan etablere meg. Jeg er 26 og venter nå barn selv, og jeg ønsker å gjøre det samme til mitt barn pg eventuelle barnebarn. 

Men her er et men. Ikke gi 400.000 til en 18 åring uten mål og mening. Da går nemlig sparepengene til kinobesøk og annet tull. 

Anonymkode: aacce...b29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så til spm er det ikke flere som ville gjort dette vist dere hadde muligheten? Ble et hett tema på hytten i påsken og min bror mente vi var så dumme som hadde spart til han osv :/ , prøvde å forklare at barnet er jo flink til å spare selv og, han vet heller ikke om disse pengene men neida fikk klar beskjed om at dette var så dumt ass sjikkelig bortskjemt vil han bli .

Anonymkode: 93d2a...275

Når du skriver at det er et innskudd til bolig, og ikke skal gå til reising og annet, så tenker jeg det er helt akseptabelt å gjøre det. Jeg ville også gjort det om jeg hadde muligheten til det. Samfunnet endrer seg, og jeg tenker at etterhvert så vil vi være mer avhengig av familien. Jeg satt ved siden av en guttegjeng på 15-16 år på t-banen en gang. Han ene som var enebarn argumenterte med at dette året så hadde han bare fått en ny MAC, en ny iPhone, en ny Playstation også ramset opp han en masse klesmerker som koster penger. De andre mente at han var bortskjemt, men han mente at dette var helt akseptabelt for han som var enebarn og at han egentlig følte at foreldrene var gjerrige. Jeg skal ikke gjenta ordrett hva han sa, for han sa det ikke på en høflig måte. Det mener jeg er å skjemme bort barna og ikke vil lære dem verdien av penger. Et barn på 16 år som har klart å spare opp så mange penger til lappen på grunn av jobb! Det står det respekt av og det er ikke et barn som er bortskjemt! Han kommer til å se verdien i det som dere gir han 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Å sy puter under armene fordi en spanderer lappen og har spart en god EK? De fleste klarer ikke å kjøpe før de er i etableringsfasen i 30 årene fordi det kreves stor Ek for å kjøpe. Har ingen ting med putesying å gjøre. Det har med å gi barna et best mulig utgangspunkt.

Å,sy puter under armene er barn som ikke lærer seg verdien av å jobbe hardt, tjene egne penger, har foreldre som hushjelp som gjør alt for dem og som lar dem tro at alt blir servert i fanget på dem.

Vi sparer også til sønnen vår. Både sparekonto til EK og fond pluss han har egen konto til løpende utgifter som klær, klasseturer(når den tid kommer) og etterhvert lappen. Han er ikke 3 år enda :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes de som ikke har muligheten. 

Anonymkode: e14e1...41d

Det er helt sant. Men da må de ikke kritisere de som kan.

Anonymkode: de110...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er ikke dumme som sparer til han :) Men dere trenger ikke si noe om summen til han. Opprett gjerne Bsu til han så han kan begynne å spare der. Kravene til EK øker bare og han trenger nok mer enn 400 000kr til EK. Ut i fra det du skriver virker han som en fornuftig gutt :) 

Når jeg får barn skal jeg spare det jeg kan til de, men de skal ikke få vite om beløpet. 

Anonymkode: a5968...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk penger til lappen på 18-årsdagen min. Foreldra mine har alltid hatt god råd. De spanderte en del på meg når jeg begynte å studere, og de er romslige nå som jeg er voksen også. De har tilbudt at jeg tar over huset bl.a, om de får bygge et lite hus på tomta. Men vi får se. 

Uansett, det går fullt an å hjelpe til i voksen alder uten å sy puter under ermene på ungene. Jeg er oppdratt med å klare meg selv. Jeg trodde vi hadde skikkelig dårlig råd da jeg var liten, for jeg fikk aaaaldri kule leker, merkeklær, mobiltelefon osv. Vi måtte leke ute, arva klær, hadde lite leker. (Jeg la jo ikke merke til det svæære huset, den dyre, store bilen , hytta og alle reisene vi dro på da haha)

Men jeg ser nå at jeg er glad for at foreldra mine heller brukte penger på ting som gjorde at jeg ikke ble en bortskjemt drittunge med 1000 leker som barn. Jeg er veldig nøye med økonomi og sparing, og det har jeg lært fra foreldra mine. Jeg vet hvordan det er å føle på det at man ikke får alt man vil ha. Og det er helt greit. 

Når man har et sånt grunnlag tenker jeg at man blir mer takknemlig som voksen når man får såpass hjelp fra foreldre. Mer fornuftig. Til forskjell fra de som får og får som barn, de vil forvente å bare få når de blir voksne også. 

Om du oppdrar ungen din uten å skjemme han bort med masse leker og penger, men lærer han hva penger faktisk skal brukes til og ikke, så tenker jeg at det går fint.

Anonymkode: b1105...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en har muligheten så syntes jeg dette er flott. Vi har god økonomi, nedbetalt hus og hytte, har to barn på 15 og 16. Har spart barnetrygden til de begge siden de ble født, og vi har kjøpt to leiligheter i Oslo med god standard til dem begge som leies ut til de eventuelt vil flytte . De er veldig flinke på skolen og hjemme, fine og fornuftige med penger-. Begge har en liten jobb ved siden av skole som dekker lommepenger, kjøp av sminke etc. Vil ikke si de er bortskjemte av den grunn, vi har muligheten så hvorfor vente til vi ikke er her lenger med å bidra til at de også får en god start ? Vi har allikevel god økonomi , reiser på ferier og lider absolutt ingen nød

Anonymkode: 46576...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør akkurat det samme, og har ikke tenkt ett sekund på at barna våre blir bortskjemte med at vi kan hjelpe de med ting når de blir eldre. 

Anonymkode: 2dc8c...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dacini

Flott at dere har mulighet til og vil hjelpe sønnen deres! Tenk for en god start han får med disse pengene og muligheten for boligkjøp, det er noe han vil sette pris på og jeg applauderer dere :)

-dacini-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gjorde mine foreldre med meg og min storebror:)

Vi fikk dekket lappen av mamma og pappa, fordi vi jobbet, hver sommer og sparte det meste vi fikk:)

 

Jeg hadde småjobber som å lufte hunder og passe barn i nabolaget:)

FRa jeg var 17 jobbet jeg på gamlehjem hver sommer:) og la meg opp penger!

Så dere syr ikke puter under armene til deres sønn:)

Endret av Anciol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...