Gå til innhold

Dere syr jo puter under armene hans :/.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter litt her og er sjokkert over , hva folk faktisk gir seg selv lov til å blande seg inn i . 

Litt om oss , både jeg og mannen har nedbetalt gjeld , og lever egentelig godt med 2 lønninger, etter at vi ble gjeldsfrie har vi spart litt ekstra til sønnen våres , vi har spart opp 400 000 som vi vil gi han den dagen han er ferdig utdannet og skal kjøpe sin første bolig, 

Med dette fikk vi beskjed av andre søsken i påsken at vi er jo utrolig dumme som syr puter under armene hans og at han burde spare disse pengene opp selv, vi er uenige der ettersom barnet vårt er flink til å spare han er 16 og har allerede spart seg opp 50 000 til bil lappen og det igjennom kun sommerjobber og andre små jobber som å klippe plenen i nabolaget osv , han er skole flink og flink til å rydde og hjelpe til hjemme også , vi har bare 1 barn , og vi har tenkt at den dagen han skal ta lappen så skal vi betale den som en slags 18 års gave ( siden vi kan ta oss råd til det ) og la han heller bruke sine spare penger på sin 1 bil feks, ( han vet ikke det enda og vi kommer ikke til å si noe før han er kommet til det stadiet) 

Så til spm er det ikke flere som ville gjort dette vist dere hadde muligheten? Ble et hett tema på hytten i påsken og min bror mente vi var så dumme som hadde spart til han osv :/ , prøvde å forklare at barnet er jo flink til å spare selv og, han vet heller ikke om disse pengene men neida fikk klar beskjed om at dette var så dumt ass sjikkelig bortskjemt vil han bli .

Anonymkode: 93d2a...275

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til spørsmålet ditt; selvfølgelig! 

Jeg tror det er misunnelse, og kanskje litt dårlig samvittighet som snakker? Folk prioriterer forskjellig, noen sparer til barna sine, noen bruker alt de har på trening, interiør, hus, klær osv..jeg syns dere gjør rett prioritering 😉

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det høres ut som sønnen deres gjør en flott jobb alerede og har lært seg verdien av penger. Å sy puter under armene hadde vært hvis han ikke hadde noen anelse på pengers verdi siden han alltid fikk det han pekte på, aldri hadde jobbet en dag i sitt liv, og så skulle fått masse penger "gratis" i tillegg til dette. Jeg syntes helt ørlig at broren din høres litt sjalu ut for at han ikke fikk det selv eller for at han ikke selv har råd til å eller vil gjøre det samme for sine egne barn.

Anonymkode: 24ecf...d93

• Liker 16
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Din bror er misunnelig, det der har ingenting med å sy puter under armene å gjøre. Meget fornuftig vil jeg si det er.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er flott slik dere gjør det! 

For meg er det omvendt, der har søskene mine fått betalt lappen og en av de har fått hjelp til boligkjøp. Jeg må gjøre alt selv, og det er ikke like lett. 

Nå skal jeg ikke skylde på foreldrene mine, siden det er jeg som ikke tør å "kreve" og mase slik som søskene mine alltid har gjort. Den største forskjellen på oss er at jeg er mer selvstendig, men det kan sønnen deres bli uansett om han får økonomisk hjelp av dere :) 

Anonymkode: a6951...d3d

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville gjort som dere.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Kom til å tenke på dette med arveavgift for han også, hva vil skje der? Det må meldes fra, at dere gir så mye. Og det er det han som må ut med skattmessig til året etter.

Endret av tussi680
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han er heldig 😊 Høres ut som dere har en flott og ansvarsfull gutt, han er deres eneste barn og dere har god råd. Han har allerede hatt flere deltidsjobber som 16 åring-alt ligger fint til rette for at dere om 5-6 år kan gi han 400 000 til egenkapital UTEN å sy puter under armene hans. Mange mennesker sjuler misunnelse ved å dekke over, jeg ville tatt det som det, og gledet meg til å gi sønnen min en slik gave.

Anonymkode: 0b603...efd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar , godt å se flere deler samme syn som oss :) , ja han er absolutt godt vant med å jobbe i ferier og påta seg småjobber innimellom også , så vi synes dette bare vil være en god start hjelp istedentfor noe negativt. 

Ts 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo åpenbart at dere har råd til å gi ham penger, men hva med å lage en avtale om at for hver krone han klarer å spare i BSU, får han f.eks fem ganger så mye hos dere, begrenset oppad til et visst beløp. Da motiverer du ham til å spare selv også, og gir ham en følelse av at han har jobbet for den egenkapitalen. 

Anonymkode: 00236...b95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også ett barn, og tenker å bidra ved første boligkjøp etter endt utdannelse. 

Anonymkode: 11d29...c92

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om man har økonomi til det, og man ser at barnet/barna også kan styre penger, så ser jeg ikke noe problem med det. Jeg håper at jeg selv kan gi barna litt hjelp med å etablere seg i bolig med tiden. Men kun dersom de selv viser økonomisk fornuft. Jeg har dessverre en allerede voksen sønn, som jeg gjerne skulle ha hjulpet til å kjøpe bolig, men han har dessverre tatt etter sin far i forhold til penger. Han kan se langt etter å få penger  rett i hendene, til han lærer seg å opptre mer økonomisk. 

Anonymkode: 3cc7a...e1c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Slik som du beskriver ham, så hadde jeg gjort det samme om jeg hadde mulighet. Jeg har også bare ett barn og håper å kunne hjelpe ham på samme måte (men det blir nok ikke fullt så mye), men må se an hvor ansvarlig han blir først, han er bare 5.

Mannen var en rotekopp frem til han passerte 30, sløste bort alt han hadde og enda mer. Han kunne nok vært troende til å selge huset for å dra på en fin ferie på den tiden, hvis han hadde hatt et hus. Heldigvis ventet foreldrene med å hjelpe ham med egenkapital til dette hadde "gått over", og han hadde betalt ned all inkassogjeld og spart opp litt egenkapital selv. Da han var kommet så langt var han fylt 40. :P

Han var irritert på dem før det fordi det aldri var noe hjelp å få, men jeg synes de var fornuftige (han er enig nå), og håper vi klarer å gjøre det samme hvis vår sønn blir sånn. Prøver selvsagt å oppdra ham til å ikke bli sånn da. ;)

Anonymkode: f2f3e...a8e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit det, så lenge man ikke har en dott av en unge som bare sløser bort foreldrenes midler. 

Anonymkode: d021d...b2b

Skrevet
20 minutter siden, tussi680 skrev:

Kom til å tenke på dette med arveavgift for han også, hva vil skje der?

Vi har ikke lenger arveavgift. Beløpet er heller ikke stort nok til at det blir gjenstand for formueskatt.

• Liker 5
Gjest making.a.mess
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitter litt her og er sjokkert over , hva folk faktisk gir seg selv lov til å blande seg inn i . 

Litt om oss , både jeg og mannen har nedbetalt gjeld , og lever egentelig godt med 2 lønninger, etter at vi ble gjeldsfrie har vi spart litt ekstra til sønnen våres , vi har spart opp 400 000 som vi vil gi han den dagen han er ferdig utdannet og skal kjøpe sin første bolig, 

Med dette fikk vi beskjed av andre søsken i påsken at vi er jo utrolig dumme som syr puter under armene hans og at han burde spare disse pengene opp selv, vi er uenige der ettersom barnet vårt er flink til å spare han er 16 og har allerede spart seg opp 50 000 til bil lappen og det igjennom kun sommerjobber og andre små jobber som å klippe plenen i nabolaget osv , han er skole flink og flink til å rydde og hjelpe til hjemme også , vi har bare 1 barn , og vi har tenkt at den dagen han skal ta lappen så skal vi betale den som en slags 18 års gave ( siden vi kan ta oss råd til det ) og la han heller bruke sine spare penger på sin 1 bil feks, ( han vet ikke det enda og vi kommer ikke til å si noe før han er kommet til det stadiet) 

Så til spm er det ikke flere som ville gjort dette vist dere hadde muligheten? Ble et hett tema på hytten i påsken og min bror mente vi var så dumme som hadde spart til han osv :/ , prøvde å forklare at barnet er jo flink til å spare selv og, han vet heller ikke om disse pengene men neida fikk klar beskjed om at dette var så dumt ass sjikkelig bortskjemt vil han bli .

Nei, han jobber og sparer og dermed viser modenhet, ønske om å komme videre og å gjøre en innsats for ting han vil ha. Han kan godt få denne summen av dere. Og det er helt riktig å ikke si noe til han, det kan ødelegge arbeidslysten fordi han da har noe å falle tilbake på.  MEN jeg hadde ikke gitt han den før han sto ovenfor et boligkjøp hvis ikke kan det fort bli en hvilepute som brukes opp på småting og fjas. Se opp for fallgruvene. Dere har jobbet hardt for pengene og vil ikke se de forsvinne i vinden. Vet om noen som har gitt 18 åringene sine 100 og 200 000 forså å se de blir sløst vekk. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke muligheten til å spare til ungene. Hadde jeg kunnet, så hadde jeg gjort det. Men det kan jo hende at deres søsken synes han generelt er bortskjemt og at dette topper det. Synes ikke de blander seg. Når dere er åpne om dette, så må dere tåle at de som deres nærmeste sier akkurat hva de tenker om det. Jeg hadde altså spart om jeg hadde kunnet, men jeg hadde ikke snakket rundt om det. 

Anonymkode: e14e1...41d

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde gjort det samme i deres situasjon. 

Jeg hadde nok ikke gitt min bror innsikt i min økonomi eller prioriteringer flere ganger, om han hadde oppført seg på den måten. Tror egentlig det ofte er en uting å diskutere personlig økonomi med slekta. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har spart i fond til våre barn siden de ble født. Ikke store summen hver måned, men fondene har hatt god avkastning. De vil ha ca 200 000 hver. Dette ønsker vi skal hjelpe dem på vei i voksenlivet. De er verken bortskjemt el ufordragelig og jeg tror ikke de plutselig blir det fordi vi hjelper dem på vei.

Anonymkode: e907e...12b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er veldig bra av dere. Ingenting i veien med det. 

Anonymkode: 9c952...160

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...