Gå til innhold

Dritt lei, hjelp?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei av å være sliten hele tiden, vært hos legen der jeg tok mange blodprøver, men ingenting å finne. Hvis jeg står for lenge når det er litt for varmt, kan jeg føle at jeg må besvime.. så må helst ha steder å sitte til en hver tid. Dette begynner å bekymre meg da jeg kun er 20 år. 

Noen som har brukt feks. tabletter som dere har fått hos legen ellet apotek som har hjulpet på energien? Jeg har vært slik i mange år, og er lei av å måtte planlegge mye før jeg finner på ting. Konserter der jeg må stå er utelukket for meg, og det gjør vondt når alle vennene mine drar uten meg pga dette problemet! 

Takk på forhånd!

Anonymkode: 8872b...293

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Konditorfrue skrev:

D vitamin hjalp meg 

Takk for svar! Skal begynne å ta det, jeg er nok litt for dårlig på det! :)

AnonymBruker
Skrevet

Og omega i tillegg 👍

Anonymkode: 9e15a...1a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spis sunt og trene.

Tabletter hos lege eller apotek for å få mer energi, den tankegangen viser bare hvor lat du er. 

Anonymkode: efdce...f09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp d pearls, de er i kapsler,små,og virker raskere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spis sunt og trene.

Tabletter hos lege eller apotek for å få mer energi, den tankegangen viser bare hvor lat du er. 

Feil,man må ha overskudd for å trene

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spis sunt og trene.

Ikke alle har råd og tid til å spise sunt og bruke masse penger på treningssenter. Jeg er student på heltid nemlig :)

AnonymBruker
Skrevet

Ettervirkninger etter kyssesyken? 

Anonymkode: 950b1...32b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ettervirkninger etter kyssesyken? 

Anonymkode: 950b1...32b

Hadde kyssesyken i 3 klasse, er det mulig så lang tid etter da?

AnonymBruker
Skrevet

Du får mer energi av å trene og det trenger ikke koste penger, jogg deg en tur feks det er helt gratis. Det trenger heller ikke være dyrt å spise sunt/dyrere enn å spise usunt. Jeg er heltidsstudent med jobb ved siden av, det greier jeg fordi jeg holder meg i form..dvs at jeg MÅ trene for å orke hverdagen. Om du er så tett at du tror du fortsatt er "sliten" av kyssesyken du hadde i 3 klasse så bør du studere litt mer. Kan du ingenting om kropp/helse?

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle har råd og tid til å spise sunt og bruke masse penger på treningssenter. Jeg er student på heltid nemlig :)

Spise sunt kan være billig. Bak selv, kjøp snål frukt og grønt, spis mye banan, gulerøtter, potet, brokkoli, blomkål, kålrot, linser, bønner. Fisk er heller ikke så ille kilospris på, hvis man er litt nøye. 

Trening kan være så mangt, alt i fra en tur i skogen hvor man klatrer litt/gjør litt øvelser fra et tre eller en benk, til yogaøvelser på gulvet i hybelen guidet av youtube. Kanskje du kan dra med deg noen studievenner på kveldstur? Jeg gikk mye tur med mine venner som student, og flere av dem løp alene/med andre i tillegg. Sosialt og fint :) Gå på ski? Gå ihvertfall noe av veien til jobb/skole? 

Treningsstudio er egentlig unødvendig, det er hverdagsaktiviteten som teller! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du hatt det sånn? Jeg og flere jeg kjenner har opplevd det samme. Det varte i flere uker. Følte meg syk uten at jeg egentlig var det, verken forkjølelse eller influensa slo ut. Men sov mye og mye trett. Litt hodepine, litt snufsete, litt vondt i øret og bihulene, men bare vage smerter som kom og gikk.

Det hjelper å gå en liten tur ut, om det bare er en runde rundt kvartalet eller noen få hundre meter. Psyken tar seg opp da. Du kan spise sunt selv om du er student. Let opp tråder på matforumet her eller spør der. God bedring!

Anonymkode: 3377b...5a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får mer energi av å trene og det trenger ikke koste penger, jogg deg en tur feks det er helt gratis. Det trenger heller ikke være dyrt å spise sunt/dyrere enn å spise usunt. Jeg er heltidsstudent med jobb ved siden av, det greier jeg fordi jeg holder meg i form..dvs at jeg MÅ trene for å orke hverdagen. Om du er så tett at du tror du fortsatt er "sliten" av kyssesyken du hadde i 3 klasse så bør du studere litt mer. Kan du ingenting om kropp/helse?

var ikke jeg som spekulerte i ettervirkninger av kyssesyken, en annen spurte. Burde kanskje lese før du svarer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge har du hatt det sånn? Jeg og flere jeg kjenner har opplevd det samme. Det varte i flere uker. Følte meg syk uten at jeg egentlig var det, verken forkjølelse eller influensa slo ut. Men sov mye og mye trett. Litt hodepine, litt snufsete, litt vondt i øret og bihulene, men bare vage smerter som kom og gikk.

Det hjelper å gå en liten tur ut, om det bare er en runde rundt kvartalet eller noen få hundre meter. Psyken tar seg opp da. Du kan spise sunt selv om du er student. Let opp tråder på matforumet her eller spør der. God bedring!

Anonymkode: 3377b...5a2

har hatt det slik så lenge jeg kan huske, så har egentlig levd slik i tro av at det er slik alle andre også har det, men merker forskjell på min hverdag og de rundt meg sin hverdag, jeg kan ofte sove i 15 timer, det kan ikke de fleste andre rundt meg

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har noensinne sagt at alle har råd til dette? Aldri.

Anonymkode: aa569...0eb

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://www.klikk.no/forum/foreldre/topic/139651424-ettervirkninger-av-mononukleosekyssesyken/

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du en forskningsartikkel som underbygger det du sier isteden for noe skrevet på ett forum i 2009?

Var fortsatt en annen bruker som spurte om det her inne, ikke jeg, bare leste det nå og så at flere føler det samme.

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spis sunt og trene.

Dette var en svært unødvendig kommentar. Lat? Vedkommende som spør her, kan være syk (selvom legen ikke har klart å finne ut av det!) . Da heter det ikke latskap men sykdom. Det er en vesentlig forskjell.

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde kyssesyken i 3 klasse, er det mulig så lang tid etter da?

Ja, det er det.

Jeg jobber som spesialsykepleier på en klinikk for ungdom. Her får vi inn dem som er "slitne" og som har vært kastet frem og tilbake i systemet, uten at "noen" finner ut av noe som helst. Vi tar de prøvene legene ikke tar, og vi "vet" litt mer om konkrete tilstander og sykdommer som omhandler "slitenhet"/"Utmattelse" etc enn det fastlegene (som har generell kompetanse på det meste) vet.

Når du nevner kyssesyken, så ringer det noen varselslamper hos meg. I svært mange av de tilfellene der vi diagnostiserer unge med ME, har 70% av dem hatt kyssesyken eller en annen infeksjon i kroppen. Har du symptomer på ME? Jeg nevner noen:

Sliten ved små anstrengelser, må gjerne hvile mye i etterkant. Lyd/lys/lukt-sensitiv. Svimmel av å stå oppreist lenge. Svimmel av å reise seg fort. Sliten av å løfte hender over hodet. Kvalme. Sliten av mye inntrykk, særlig sosialt. Orker ikke det du orket tidligere. Konsentrasjonsvansker. Leter etter ord. Tenker ikke like fort som før. Kroppen følger ikke det hjernen kommanderer den til. Hodepine. Sår hals. Vekttap/vektøkning. Depresjon. Angst. Muskel og leddsmerter. Ømme lymfeknuter.

Jeg kunne skrevet mye om dette.

Lurer og på om du har hatt flåttbitt? er du testet for borreliose?

Jeg mener ikke skremme deg, bare få deg til å tenke gjennom de symptomene jeg nevner her, rett og slett fordi jeg vet hva jeg snakker om, og fordi jeg ikke liker å høre om 20åringer (som burde vært fulle av energi) som sliter med det du forteller.

kan du si noe mer om hvordan du har det?

Jeg ville snakket med legen igjen, bedt ham tatt nye prøver. Stoffskiftet ditt, hvordan er det? mange bør ha medisiner, selv om prøvene er i grenseland. Du kan kreve å få prøve. Bruker du andre medisiner som kan gi deg bivirkninger som gjør deg så sliten? SSRI? P-piller?

Jeg ville bedt legen ta følgende prøver: stoffskifte - t3, t4, anti tpo, tras. D vit, B vit, hormoner, - og få sjekket borrelia.Og snakk med legen om utmattelsen din. Har legen spurt deg slike spørsmål som jeg gjør? Har du beskrevet godt nok hvordan du har det?

Gi meg gjerne mer detaljer, men husk at det er lege som må gi deg råd. Her er vi på et forum.

Når det er sagt, så er det fakta det jeg skriver om min utdanning og hvor jeg jobber. Så vennligst, sjekk opp dette som jeg foreslår-

Ønsker deg alt godt :)

Anonymkode: db9f5...14d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...